Bron: FelixArchief nr. 1968#889
Deze tekst werd automatisch gegenereerd op basis van gescande pagina’s met OCR-software. Door de diverse historische lettertypes gebeurde dat niet altijd foutloos.
Toon alleen de facsimile’s van dit programma
FILM-REVUE
Onze Biographien
DOUGLAS MAC LEAN
1JN open gelaat getuigt van een onvergankelijk goed humeur, wat eene der hoofdredenen is van Douglas Mac Lean’s succes op het witte doek. Men schepte er spoedig genoegen in zijne handen op het programma terrein, en waarin hij steeds de levenslust van een Douglas Fairbanks evenaarde, zooals de schepper van « Het Teeken van Zorro » en « Robin Hood », is Douglas Mac Lean een partijganger der « glimlach-philoso-phie », en waardoor hij zich in zijne filmen zeer spoedig sympathiek wist te maken. Flij verpersoonlijkt in één woord de jonge, openhartige Amerikaansche jonge sportman, met de uitmuntende inborst, die gelaten en welwillend de wisselvalligheden zijner « flirten » in ontvangst neemt, maar onoverwinbaar is tegenover zijne tegenstrevers en al hunne laaghartige berekeningen ineen weet te doen storten.
Douglas Mac Lean is te Philadelphia geboren en liep college aan de Nordwestern University en aan het Technisch Instituut Lewis. Na zijne examens afgelegd te hebben deed de jonge man zijne intrede in de Amerikaansche Akademie voor Tragedie te New-York, akademie die men best kan vergelijken aan onze Muziekschool.
Door de beroemde Amerikaansche too-neelspeelster Maude Adams opgemerkt, werd Douglas Mac Lean in haar tooneel-gezelschap opgenomen en hij deed zijn debuut vóór t voetlicht in « Rosalmide » waarin, hij, aan. de zijde van Maude Adams, in een moeilijke rol, een welverdiend succes verwierf.
Deze bijval bezorgde hem eene verbintenis van één jaar aan de stedelijke schouwburg van Pittsfield, gevolgd met een kontrakt met het Moresco Theatre te Los Angeles alwaar de jeune premier de voornaamste rollen van het repertorium op’ zich nam.
Al spoedig zag men in, dat Douglas Mac Lean op het witte doek doch nog glansrijker successen zou behalen dan op de planken. Thomas H. Ince, aan wien William S. Hart en Charles Ray reeds hunne beroemdheid te dankerf hadden, wist
Douglas Mac Lean te overtuigen het too-neel voorgoed vaarwel te zeggen en aan studio-arbeid te gaan doen.
Onder de leiding van den verwezen-lijker van « Beschaving » en van a BestraJ-jing », verscheen de jonge kunstenaar dus vóór het apparaat en veroverde weldra de( star-titel.
Reeds vroeger had Douglas Mac Lean een rolletje vertolkt in « As Ye Show » aan de zijde van Alice Brady. Deze film werd door de Old World Film Company uitgegeven. D. W. Griffith had hem daarna in beslag genomen voor eene voort-brengst waarin hij de hoofdrol van een oorlogsdrama moest vertolken: « The
Hum Within ». Daarna was hij de partenaire van Mary Pickford in « Johanna Enlists » en « Captain Kid Junior » onder de regie van den betreurden William D. T aylor.
DOUGLAS MacLEAN
,n THOMAS H. INCE PARAMOUNT PICTURES
FILM-REVUE
Douglas Mac Learn werd dus door Thomas H. Ince « gelanceerd » en wijdde hem star in u Twenty Tree and One Half Hours ». De kunstenaar behaalde er een overweldigend succes in. Na deze kreatie was zijne kinema-faam voorgoed gevestigd. Zijn nieuwe genre, half klucht half ernstig, maakte hem spoedig populair. Met een waar talent deed hij de goedge-loovige personages herleven, op zeer verschillende wijze van Charles Ray.
Immer onder de leiding van Thomas FI. Ince verwezenlijkte hij nog: « Mary’s
Ankle », « What’s Y our Husband doing », « Let’s be Jashionabb », « The Iailbrid », « The Rookie's Return », « The Home Stretch », <( One a Minute » en talrijke tooneelspelen.
De meesten dezer filmen zijn ons reeds vertoond geworden. Men herinnert zich nog: « Teddy geneesheer », « Teddy in de Wereld », « Teddy’s üerloj », « Teddy doet aan Joiner ij », « A Is de Vrouwen ja-loersch zijn », met Doris May; « De gele-genheids-Deteciief », « Dief ondanks zich-zelüe », met Madge Bellamy, « Het Rad der Fortuin », « De Wonderpillen », « Ted in Kooi » met Doris May .
Daarna ondernam Douglas Mac Lean, nog steeds onder de leiding van Thomas Fl. Ince, voor rekening der First National, een nieuw sporttooneelspel, van een gansch nieuw genre: « The Hottentot ». Deze film welke ontegenzeggelijk de beste is uit de gansche kunstloopbaan van Douglas Mac Lean werd ten onzent vertoond onder den titel van « Olympic 13 Gagnant ».
Talrijk zijn de filmen waarin eene paar-denkoers de « clou » vormt. Zoo hebben we o. a. reeds gehad: « Lady Loue », « De Man die zijne ziel aan den Duivel Verkocht » van Pierre Caron, « De Misdaad van den BouiJ » met Tramei, « De Hinderlaag .» met Francine Mussey en de onlangs overleden Henry Collen. « Garrison’s Weerwraak » enz. De ontvoeringen van Jockeys zijn doorgaans de gewoonlijke intrigues van die landen.
Maar met « Olympic 13 Gagnant » wonen wij eene koers van gansch bijzonder gehalte bij.
Na « The Hottentot » heeft Douglas Mac Lean nog twee banden voor de First National gedraaid. De eerste, « Bells Boy 13 » toont onze held in evenwicht op het dak van een New-Yorker wolkenkrabber. Door de angstwekkende krachttoeren herinnert deze band eenigszins aan Harold Lloyd’s band « Safety Last ».
Eindelijk hebben we « The Sunshine
Trail », wat de laatste voortbrengst van deze kunstenaar voor First National was.
Deze laatste dagen heeft Douglas Mac Lean zijn eigen gezelschap gevormd. Hij komt eene der kluchtigste banden uGoing Up » te draaien, eene kinematografische aanpassing van het te New-York beroemde stuk van Cohan en Harris- De rol van « Olympic 13 » werd op de Amerikaansche planken vertolkt door de groote Yan-kee-tooneelspelers Frank Graven en Wallace Eddinger.
Om volledig te zijn dienen wij er nog bij te voegen dat Douglas Mac Lean zwart haar heeft, bruine oogen en eene bruine gelaatskleur. Tevens dat hij gehuwd is en dat zijne echtgenoote, vroeger Miss Faith Cole, de dochter is van wijlen Pion.' Fremont Cole, een der beroemdste advokaten welke de Nieuwe Wereld ooit gekend heeft. De vermakelijke jeune premier doet aan zoowat alle sporten, maar heeft voor het golfspel eene uitgesproken voorkeur.
En om te eindigen kunnen wij nog zeggen dat Douglas Mac Lean eene der meest sympathieke en meest gewaardeerde filmhelden is van het Amerikaansche witte doek.
NEMO.
Kinemanieuwj es
NA VELE MAANDEN van moeilijkheden is toch eindelijk, te Parijs, door het huis Georges Petit, de laatste film van Sarah Bernhardt « La Voyante» voorgesteld. Sarah Bernhardt stierf vóór de film voltooid was, daaraan lag de oorzaak der vertraging voor de verschijning. De hoofdrollen zijn in handen van Marie Marquet, van de Comédie Française, Harry Baur en Georges Melchior. De film is van groot belang voor de vele bewonderaats der groote treurspeelster; een menigte tooneelen zijn genomen in haar eigen woning te Parijs.
DE WEDi’lVE van den betreurden Wallace Reid heeft haar nie i wc film «Broken Laws» voltooid.
REGAL PRODUCTIONS begon aan het draaien van « The Follies Girl », waarin Margaret Livingston haar debuut maakt als film-«star».
EEN HUNT STROMBERG productie is reeds ver gevorderd, namelijk « A Café in Caïro », met Priscilla Dean in de hoofdrol.
SIDNEY FRANKLIN bestuurt « Heart Trouble» een fijne comedie, verwerkt voor het witte doek. In de hoofdrollen staan Ronald Colman, Albert Gran en Jeaf Hersholt.
OOK MARY PICKFORD en Douglas Fairbanks spreken beslist tegen, dat zij de United Aartists zouden verlaten. Zij begrijpen niet wie er belang in stelt zulke nieuwjes de wereld in te zenden.
CORINNE GRIFFITH is aan het werk te Sacramento (Californië), voor haar volgende filn « Wilderness ».
Vrije Tribuun
Ik las met verwondering in het nummer van 12 September, uw aanval tegen «Had-ja-me-maar». Zoo, zoo, beste heer, u vindt dat verdacht ’n meisje dat alleen naar de « kinema » gaat. Dan krioelt het van « verdachte juffrouwen » in dien aard.
Als u nu nog niet gehuwd bent, en u hebt ongelukkiglijk « ouders » die zoo een beetje van alles, behalve van «kinema» houden, dan moet ge -u uw geliefkoosde ontspanning maar ontzeggen, omdat zekere dubbelzinnige personen dat sterk verdacht vinden. Is u gehuwd, dan is uw plaats naast uw echtgenoote. t’Akkoord, maar... *t is dan wel eens te bezien of de echtgenoote dat ook zoo verstaat.
Een gehuwde vrouw moet zich dus, volgens uw oordeel, maar opsluiten, cm zich met het huishouden en haar « teergeliefde bengels » (lijk u het noemt) bezig te houden.
Neen, waarde heer X.X., u slaat den bal heele-maal mis.
Misschien wel tot later,... zoo’n grimmige knie-zers kunnen anders best gemist worden.
Nog een van die «sterk, verdachte juffrouwen».
Solange.
Ik wou u wel graag mijn oordeel te kennen geven over de voorstellingen voor « Moeders met Zuigelingen ». Wat bedoeld u eigenlijk met genoemde voorstellingen?
Eerst en vooral zouden deze geen aantrekking hebben:
1 ) Omdat de moeder verplicht zijn met hun «baby’s», alleen den avond door te brengen, en het voor hun niet zou zijn om uit te houden.
2) Omdat zulke vermakelijkheden'(??) niet lang zouden duren, en de kinemabestuurders, rap hunne deuren zouden moeten sluiten, tengevolge der schamele ontvangsten, der luttele toeschouwers. En dan nog, wanneer u het witte doek wilt ongestoord bewonderen, waarom waagt u dan geen paar frank meer, óm in een degelijke kinema een vertooning bij te wonen, waar niet geschreid of gejankt wordt.
Mij is het ook wel eens voorgevallen in Antwerpen, dat ik mij in een kinema bevond, waar het alles behalve aangenaam was; bij elke nieuwe scène begonnen de jongens met de voeten te stampen of op de vingeren te fluiten, om aan hun innerlijke gevoelens lucht te geven.
Na dit, ben ik zoo vrij u aan te raden, elders te gaan, zooals ik, zoodoende zult u in de toekomst op uw gemak en zonder stoornis een gezelligen avond kunnen doorbrengen.
Ik denk. Solange, dat u het mij niet kwalijk zult nemen, en vraag het oordeel der andere tribunisten.
Nana Stréa.
GEBREK AAN FILMEN?
Reeds dikwijls heb ik hooren klagen over kine-ma’s, waarvan de bezoekers zoo dikwijls dezelfde filmen te zien kregen. Gewoonlijk en oppervlakkig gezien, denkt men dan, het tekort van filmen is de schuld. Welnu, ik kan u verzekeren dat er genoeg filmen op de markt zijn, v/el te verstaan voor diegenen die zich het geld getroosten ze af te huren. Maar, banden het eerst af huren, is kostelijk en daar ligt de harde noot die moet gekraakt worden.
Een volkskinema zal daar niet het eerst (naar een nieuwe film) de hand naar uitsteken. De bijzonderste kinema van de stad (o. a. Anvers-Palace) begint daar b. v. het eerst mede. Dan volgen de andere zalen en dan de volkskinerna’s. Zooals tiouwens iedereen v eet, zijn er altijd zalen die voor ht afhuren van banden te samen gaan, Daarom is
het belachelijk van achter een nieuwe film te loo-pen, als gij met zekerheid weet dat gij hem toch zult te zien krijgen in uw gewone kinema. De eene ziet het sukses van den anderen en allen willen hem af huren. U begrijpt wel dat de prijs telkens minder is.
£n, nu dat de noot wat van zijn harde schaal ontdaan is, nu willen wii er ook van smullen (voor den film hem afhuren). Meermaals gaat dan een en dezelfde film gansch de stad rond. Vermakelijk voor diegenn die vijfmaal in de week eénen kinema bezoeken? z
Hetgeen ik daar kom te zeggen, wil ik laten gelden voor alle soorten filmen, insgelijks voor de kluchten. Wie is er geen liefhebber van een smakelijke klucht? in den kinema zou men anders zeggen, dat daar geen amateurs voor zijn. Want, om tweemaal achtereen geen klucht op uw programma (of beter, op het doek te krijgen ...) is geen aardigheid. Ik geloof dat men de vreugde uit de wereld / wil helpen, en waarom?... Wat ik verkies op mijn * programma is: een klucht, een drama en een luimig tooneelspel. Maar, hoor ik zeggen: gij hebt niet te kiezen!... Neen! het is waar, ik heb niet te kiezen; maar het zijn de kinemabestuurders die te kiezen hebben, en o wee, hunnen goeden smaak is dikwijls ver tezoeken.
Ik wil hen wel eens herinneren, dat een film aan een goudmijn gelijk is. Men koopt een mijn na ze hebben laten schatten. De prijs was veel, maar met ze te ontginnen, komt gij te bestätigen, dat gij u over den koopprijs niet te beklagen hebt... En dan zult gij vreugde, voldoening van uw onderneming beleven.
Van harte... Alice Pavor
FIAT LUX!
Ik heb gisteren wat in mijn oude dokumenten gesnuffeld en vond er de volgende brief, opgesteld door een groot profeet, ten jare 1538.
« Binnen honderden jaere sal er een dinek ont-deckt worde, dat men sal noeme: stille cunste. Dat sal seer sgoone syn, want daarmee sal men spele laete sien op een doeck. Met die spele can men huyle, lache en siet men sciete. Die mensen die daarvoor spele, zullen goet betaald wierde, seer vele selfs.
» Dan sullen er mensen verscheyne, die ooc sullen wille sulke spelen doen; maar die sullen dit > vals ofte sonder werctuyge doen. Sy sulle dan aan \ hun leerlingen veel goet en vee vraege. Maar na een tyt sulle sy sien, dat sy niets leere en dan gaen die betrogen luyte by den schout klaege. Dan sal het telaet syn, want de valsche mensen kunne sy dan niet meer packe. Op een schip syn die fogels dan gevloge.
» Maar dan sal dat niet meer gebeure, ende zal dan alles suuver syn. Men sal dan segge: Fiat Lux! Het worde licht. »
MIJNE MEENING
Ik heb reeds lang gewacht, doch, nu wil ik het er maar ineens doorbijten, en ook mijn gedacht beproeven uit te drukken in de Vrije Tribuun; immers, naar ik meen, is deze rubriek daarvoor toch ingesteld.
Ik wil u hier spreken over de
Filmartisten
Deze kunnen verdeeld worden in drie voorname soorten. Tusschen die drie zijn er altijd die u aanbelangen en dn den smaak vallen: de eersten door hun koddig, de tweeden door hun luimig en de derden door hun aandoénlijk en dramatisch spel. Niettegenstaande ik denk dat alle filmver-tolkers goed spel kunnen leveren, indjen de rol, welke zij in handen krijgen, geschikt is voor het talent hunner specialiteit (want mij dunkt, moet
FILM-REVUE
ieder hunner een specialiteit bezitten in het vertolken van zekere filmen; zoo is de eene dikwijls buitengewoon in rollen van zulke soort, terwijl de andere uitmunt in rollen van een gansch verschillenden aard. *t Beste bewijs daarvan leveren de filmen zelf) belet zulks niet dat men toch zijn lievelingsartisten heeft. Ik ga dan ook een woordje zeggen over mijn « favories » der drie katego-ri€n.
/. Kluchtspelers
Ik heb me reeds dikwijls afgevraagd wie er wel de komiek van den dag is? Vroeger was het Charlie Chaplin. Maar er wcjrden tegenwoordig hier zoo weinig filmen (wel te verstaan nieuwe banden) van hem af gerold, dat men al dadelijk zou beginnen te twijfelen of hij zijn rang in de filmwereld nog steeds heeft blijven behouden. In alle geval, of hij het nu is of niet, ei zijn kluchtspelers genoeg, die, alhoewel ze elk een ander genre nastreven, Chariot in zijn spel toch evenaren. Men heeft o. a. de waaghalzerige Zigoto, den onnoozelen Harry Sweet, den immer scheeï-zienden Ben Turpin, den nooit lachenden Buster Keaton, de kleine Baby Peggy, enz. Ook de hond Brownie mag niet pp het achterplan geschoven worden, evenals de fijne Fransche komieken Georges Biscot en Max Linder.
Doch degenen, welke, ten huidigen dage, het meest bekend is, is wel denkelijk Harold Lloyd. Immers: Wie kent er «Lui », de man met het onafscheidelijk montuur op den neus, niet? Wie heeft hem nog niet zien spelen? Hij is het tegenovergestelde figuur van Charlie Chaplin. Terwijl deze laatste zich bij het publiek wist te' lan-ceeren, door een armzalig plunje aan te trekken, heeft « Lui » door zijn deftig heerenpakje cn voornamelijk door het hoornen montuur, zijn intrede bij het kinemapubliek gedaan. Ik ben er van overtuigd dat « Lui » tegenwoordig zoo bekend is. dan vroeger Chariot bekend was. Ook betwijfel ik het sterk, of Lloyd soms de komiek van den dag niet is?
2. De Toonee1 spelers
Alhoewel de treurspelers zeer dikwijls tooneel-spelen vertolken, wil ik hier toch even enkele acteurs en actricen aanhalen, die ik bewonder en die zich bijzonderlijk in het spelen van komedies onderscheiden. Eerst en vooral wil ik de lieve Shirley Mason noemen, wier spel zeer aangenaam is. Zij weet door haar luimige streken en geestige zetten gezonde humor in den film te brengen, deze te verlevendigen en zich op d»e wijze in de gratie van het publiek te stellen! Ook hare zuster. Viola Dana, mag niet vergeten worden, want die bezit ook een specialiteit in het vertolken van tnoneelspelen. Verder hebben we nog de guitige Constance Talmagde, de opgeruimde Gladys Walton, Billie Burke, Mary Miles Minter, Wanda Hawley, Mary Prévost en Bebe Daniels. Ook Douglas Fairbanks, den gehenden athleet, en zijn vrouw Mary Pickford dienen opgenoemd.
Eveneens tusschen de dooden van het witte scherm, zijn er verschillende acteurs, welke in het tooneelspel ervaren waren, o. a.: Harold Lock-wood, de vriendelijke en schooné held uit « De gevraagde automenner », Wallace Reid, de vroo-lijke hoofdrol van « 100 km. in het uur », « De weg tot den roem », enz., die spiitig genoeg, te vroeg stierf, en de bevallige Olive Thomas, de te Parijs aan vergiftiging overleden artiste.
3. Dé Treurspelers
Deze zijn zeer talrijk! Zóó talrijk zelfs, dat ik ze allen niet zou kunnen noemen! Toch wil ik er de voornaamsten van opsommen: Sessue Hayakawa, Thomas Meighan, Frank Mayo, Lon Chaney, Bert Lytell, Herbert Rawlinson, Conway Tearle, Charles Ray, Richard Barthelmess, Georges Larkin, House Peters, John Gilbert, Jack Pickford, William Russel, enz. voor de mannelijke. De vrouwelijke Maë Murray, Claire Windsor, Bessie Love, Florence Dixon, Marion Davies, Clara Kimball Young, Carol Dempster, Ethel Clayton, Enid Bennett, Eva Novak, Elaine Hammerstein, Lilian Rich, Lila Lee, Miss Dupont, Mary Mac Laren, Mary Carr, Norma Talmadge, Mary Philbin, enz. Ziedaar slechts eenigen van de velen, die ik bewonder! En nitemand zal mij betwisten, dat zij prachtig werk leveren!
Beste lezers en lezeressen, ik heb U hier in *t kort mijne opinie gezegd over elk der drie klassen. Doch, gij zult misschien wel opgemerkt hebben, dat ik over één soort geen woord heb gerept. Alhoewel deze tot elk der drie behandelde afdee-Iingen behooren en zij dus geen afzonderlijke klas vormen, wil ik er toch nog een belangrijk artikeltje aan wijden. Ik heb het namelijk over de
CoW-boys
Men ziet tegenwoordig hier zoo weinig cow-boy-fihnen, dat men zich afvraagt of hunne ster verbleekt of verdwijnt van het cinema-firmament. Dit zou echter spijtig genoeg zijn, daar zij een aangename afwisseling brengen tusschen de anders dikwijls zoo vervelende liefdedramas, ondanks dit laatste toch ook reeds in die soort filmen begint door te dringen. Ook wil ik er nog op wijzen dat men dikwijls hoort zeggen: «Maar denkt gij, dat zij al die toeren en halsbrekerijen uitvoeren, dat het zulke helden zijn, lijk ze op het doek schijnen? Gij zijt er wel mee! Ze gebruiken niets dan trukken! » Om die gezegden te keer te gaan en te logenstraffen (ik bedoel natuurlijk niet dat ALLES in werkelijkheid gebeurt) wil ik hier slechts *t volgende nieuwsje aanhalen, hetwelk ik, over een paar weken, gelezen heb in een plaatselijk blad, en dat reeds aantoont, dat cow-boys hunne heldendadei\ dikwijls met blessuren moeten bekoopen:
« De sympathieke Harry Carey komt zich twee ribben te breken en den schouder te ontwrichten door van zijn paard te vallen, tijdens de verwezenlijking van een zijner Far-West filmen. »
En dit is nog maar één van de vele ongelukken, die er ginder gebeuren bij het draaien van filmen. Zeggen dat er dan nog menschen twijfelen aan het realisme, dat de regisseurs zooveel mogelijk in de banden trachten weer te geven. Nu, welke acteurs ik zooal bewonder? Eerst en vooral de beroemde Harry Carey. Deze aanzie ik als een groot artist, die, al telt hij 44 jaren, zijn rol nog altijd even flink en gemakkeliik vertolkt, zoowel in uiterst dramatische rollen, als in vroolijke too-neelspelen, vervult hij de hem in handen gegeven taak op prachtige wijze. Ook de vroolijke ruiter Hoot Gibson is een knap vertolker. Zijn vrien-delijken glimlach en zijn schoon spel, doen hem spoedig uwe gratie winnen. Verders nog de sympathieke William 5. Hart, Roy Stewart, Franklin en Dustin Farnum, Tom Mix en Neal Hart bevallen mij.
Ziedaar mijne meening! Doch, mag ik u evenwel doen aanmerken, beste lezers en lezeressen, dat iedereen zijn smaak heeft. Bijgevolg, den eenen mensch zullen die artisten bevallen, terwijl den andere er een gansch van den eerste verschillende serie op nahoudt.
Ik heb u bovenstaand MIJN gedacht medegedeeld, maar.... alle gedachten aijn niet hetzelfde.
T atafye
WAT DE Kl N EM A ONS DOET ZIEN EN BEGRIJPEN!
Het is wel ongelukkig, dat er nog altijd men-schen zijn, die de kinema verafschuwen als de pest! En indien men aan die lieden de oorzaak daarvan vroeg, zouden zij u zeker het volgende antwoorden:
« De kinema is een groot onheil voor de rnenschheid, vooral voor de jeugd, zij leert hen stelen, moorden, en al het slecht wat men maar bedenken kan! Men vertoont op het witte doek de vuigste driften, waardoor de jongelui zich geestdriftig laten medesleepen en alzoo blindelings in hun ongeluk loopen! Dat er tegenwoordig zooveel wreede moorden en diefstallen gebeuren, is veel aan de kinema te wijten, want zij leidt de jongeren tot verstokte misdadigers op!
Het eenigste middel om dit te keer te gaan, is de kinemas afschaffen! »
Dit zou natuurlijk het laatste woord van die menschen geweest zijn!
De kinemas afschaffen!
Wat een onzinnige gedachte! Waarlijk, ik moet er echt om lachen! Het eenigste en het beste vermaak doen verdwijnen, waaraan iedereen, jong en oud, kan deelnemen, en hetwelk u maar een paar franks kost om u een heelen avond te amu-seeren? Ónmogelijk! De stille kunst is reeds te ver gevorderd en uitgebreid om haar nog ten gronde te richten! Dat er aan de kinema eenige nadeelen verbonden zijn, daar schuilt wel wat waarheid in, maar noem mij eens een uitvinding dewelke die niet bezit! Doch, dat diezelfde lieden meenen, dat de stille kunst een groot gevaar is voor de jeugd, daar zijn zij wel eens ver mis in Zij zouden weldra van het tegendeel overtuigd zijn, indien zij eens een middagvertooning gingen bijwonen. Jawel, geestdriftig leven die bengels met den film mee. Zij bewonderen den held van het stuk om zijn moed en grootsche daden.
Zou dit soms een nadeeligen invloed op het jonge geslacht uitoefenen? Ongelukkiglijk, wanneer mén iets haat. ziet men er alleen het slechte van in! Nochtans hoe nuttig is de filmnijverheid niet! Het verschaft aan duizenden menschen arbeid en levensonderhoud.
Doch wat leert ons nu eigenlijk de kinema
Zij doet ons iets zeer kostbaars waardeeren: de liefde eener moeder!
Zij leert ons het brute karakter van den man verachten, doch doet ons zijn opofferende goedheid en grenzeloozen moed bewonderen.
Zij laat ons het geheimzinnigste schepsel der wereld, de vrouw, meer kennen. Het lichtzinnige van haar karakter, haar neiging om te behagen, hare goedheid en teederheid; dit alles toovert het witte doek ons voor de oogen!
De grootste gebreken van het menschdom worden ons vertoond. De gierigheid. De zucht na>r geld. Het doel om altijd meer en meer te ve\ garen. De dronkenschap, welke van den mensch een wild beest maakt! Het drinken, hetwelk hen een tweede natuur geworden is, verstompt hun geest, en maakt van hen een menschelijk wrak!
De onuitstaanbare begeerte om te stelen, welke dikwijls tot een moord leidt. Daarna komt de verschrikkelijke straf! Het geweten ontwaakt. Tevergeefs tracht hij het van zich af te schudden. Het vreeselijke gezicht van den vermoorde vervolgt hem gedurig! Vooral des nachts is de kna-gerij onverdragelijk! De moordenaar wordt nu een opgejaagd wild beest. Hij wantrouwt iedereen en wordt menschenschuw! Daarna begint hij te drinken om te vergeten. Hij wordt stilaan een ontaarde dronkaard. Doch de geest van den vermoorde verlaat hem geen oogenblik! Zoo leidt die man
dit afschuwelijk leven voort, totdat hij gevangen, of door den dood verlost wordt!
Deze menschelijke fouten, op het witte doek gebracht, stelt de jeugd op hun hoede voor de gevaren van het latere leven!
Jupiter
« JAMES KIRKWOOD »
Alhoewel ik sinds geruimen tijd «Vrije Tribuun» volg, toch moet ik nog de eerste maal over «James Kirkwood » hooren gewagen, ’t Is juist daarom dat ik de stoutheid heb genomen, ook eens het mijne in « Vrije Tribuun » bij te brengen. Verwacht geen kunstig artikeltje van mij, geachte lezers en lezeressen, maar ik houd steeds voor leuze: «Iedere vogel zingt zooals hij gebekt is», en moest mijn zang u soms niet bevallen, dan moet u het mij laten weten, zooniet... de ooren sluiten. Maar komen wij terug naar ons onderwerp « James Kirkwood ». Is hij dan niet gekend, of zijn er zoo weinig bewonderaars en bewonderaarsters van zijn talent? Houdt er dan niemand van die grijze oogen, die u toch zoo hard en streng, en toch weer gevoelig en sympathiek kunnen tegenstralen? Heeft dan iemand zijn vertolking in « Diamantwaanzin », «Onder twee Vlaggen» en « Vox Femina », als een kunststuk aanzien? Houdt men dan niet van zijn spel, of wordt het te weinig op prijs gesteld? Ik houd dol veel van zijn banden en ben steeds nieuwsgierig een andere film van hem te zien, alhoewel ik op voorhand weet steeds een meesterstuk te zien te krijgen.
Ik vraag nederig verschooning indien er soms personen moesten zijn, die het met mij niet eens zijn. Ieder heeft zijn smaak en ik weet heel goed, dat er nog een menigte puike artisten buiten James Kirkwood bestaan. Ik houd b.v. ook veel van House Peters, Jack Mulhall en Eugène O'Brien en eigenlijk weet ik zelf niet waarom, maar ik vind steeds een gelijkenis tusschen die vier heeren. Ik lees soms dezelfde uitdrukking in hun oogen, als zij liefdescène weergeven, of ook wel als zij iemand streng bekijken, alsof zij door en door uw ziel zouden willen dringen, om te zien wat er in uw b:nnenste omgaat. Dat vind ik me ware artisten. Hun spel heet ik kunst en ik hoop dat er meer bewonderaars en bewonderaarsters zullen optreden, om .hun spel te roemen, of, als er personen zijn die iets tegen te werpen hebben, aan hun het woord.
Steeds zien wij James Kirkwood en House Peters in dramatische stukken optreden. Jack Mulhall doet hier echter uitzondering. Hij speelt zoowel een « comedy » als een drama. Ik heb zijn talent nog, bewonderd in « Rêve de seize ans », waar hij buitengewoon gevoelig spel in leverde. Het stuk was dan ook eenig en had veel sukses.
Butterfly.
DE FILMEN OP DEN BUITEN
Iedere maal dat het programma van onzen dorps-kinema verandert, ga ik er heen.
Het is wel maar op den buiten, doch daarom is hij niet minder belangrijk als diegene van Antwerpen.
Wanneer ge nochtans zult vernemen, dat er filmen zijn — en gewoonlijk de schoonste — gelijk « Paardenmolen », «Keizerlijke Viooltjes» en nog andere, waar deelen uitgelaten zijn, en zelfs de meest belangwekkende, zal onzen kinema in ieders gedacht veel van zijn waarde verliezen.
Het ware te wenschen, dat daar een einde aan kwam, en wij de filmen « ongeschonden » kregen, gelijk dit te Antwerpen is. Want ieder zal het onaangenaam vinden, wanneer ge met personen over een film spreekt en ge moet dan bestätigen, dat er deelen zijn die ge niet te zien krijgt.
FILM-REVUE
WAARDE TRIBUNISTEN
Sinds lang volg ik de Vr. Tr. en telkens is het me aan moed en durf ontbroken om ook eens mijn gedacht te zeggen. Het gaat over het fransch in de filmen, hier in de cinema — en zulke zullen er nog velen zijn — zijn er van de tien menschen die er komen, acht die geen fransch verstaan, en nochtans worden er hier alle weken stukken gespeeld zonder een enkel woordje Vlaamsch, ik bedoel den Pathé-Journal en de kluchten van Fridolin en Zigoto. Zou het onmogelijk zijn daar verandering aan te brengen? Ik denk wel dat we betalen om te zien en te verstaan, maar niet om daar als een uilskuiken te zitten.
Met de hoop er spoedig verandering in te zien komen, wensch ik u allen het beste.
Piete\o en OJetiep
BESMETTELIJKE ZIEKTE
Verleden jaar, toen ik op kostschool was, had ik reeds de kinemaziekté. Op een nacht riep ik zoo luidde ik maar kon (en dat kan ik best, hoor!)
« J’adore Douglas!». Waarom Douglas? Daar hebt u dat gekke! ik kende er maar één! Een oogenblik nadien schrok ik me bijna een ongeluk; ik meende een leger spoken rond mij te zien, maar Goddank, ’t was een regiment «zusters» in nachtgewaad! (Tableau). Heel majesta-tig verklaarde de plechtige groep, dat ik een « privation de carte » had. (Een « privation de carte » op ons kostschool, is net een moord op *t gerecht.) ’s Anderdaags werd mama verwittigd en ik, arm schepsel, met vingeren gewezen! «In geen zes maand naar den kinema gaan, hoor je Yona!?» klonk de stem van papa.
« Jjja-a » zuchtte ik.
Na een maand was natuurlijk alles vergeten. Een heel tijdje werd er over cinema niet meer gesproken, tot ik eindelijk aan « Kinema- en • Tooneelwereld » kwam. Oh, hemeltje lief! dan zag ik wat af. Alle dagen kreeg ik een gepeperd sermoen: «Maar Yona, hoe wil je zulke dwaze dingen koopen! Ik weet niet hoe je er aan komt, zulke gekheden te lezen... enz,... enz... ». Enfin op een dag toen de bui weer op kwam en dat ik hoorde dat ze erger dan ooit zou geworden zijn, nam ik een regenscherm, deed hem open en * ette mij stil met een beteutert gezicht naar mijn mama kijkend. Als zij dit bemerkte vroeg ze: «Nou, maar Yona, je wordt toch niet gansch gek zeker? Waarom dien parapluie?». «O, ma, ik wacht even tot het onweder over is!». Toen barstte mama in een grooten lach los, en van dit maal heeft ze nooit meer over « Kinema- en Tooneelwereld » durven opspelen, en stilletjes aan begon ze die «gekke dingen »(?) te doorbladeren en nu vraagt mama alle dagen of « Filmrevue » daar NOG niet is, tot zoover, dat ze ’s middags aan tafel (waar er nooit boek noch dagblad mag te voorschijn komen) heel nieuwsgierig « Film-Revue » zit te lezen. Yona.
Ons Photohoekje
TA RZA ontving gratis de* photo van Max Linder, formaat 18x13, na 6 daien.
TARZAN ontving gratis dé photo van Priscilla Dean, formaat 12.5x18, na 4)1 dagen.
KRIEKENBERG ontving gratis de photos van Mae Marsch, 2 maanden en 5 dagen, Alice Terry 3 maanden en 17 dagen, Marie Prévost, 3 maanden, Bebe Daniels, 1 maand en 25 dagen, allen groot formaat; Rudolph Valentino, een met brief, waarin hij me schreef een mooier op te sturen zoodra hij anderen had, een maand nadien kreeg
ik een buitengewoon prachtige en schoone photo, evenzoo van Beity Compson, op 2 maanden.
TRIPTENTRAP ontving gratis de volgende photos: William Farnurri na 45 dagen; Norma Talmadge na 2 maanden; Thomas Meighan, na 2 maanden, Andrée Brabant na 7 dagen, Douglas en Mary Pickford na 4 maanden (zeer prachtig); Rudi Valentino, na 2 maanden en 14 dagen met vriendelijk schrijven, Betty Balfour 2 maanden en half, zeer prachtig postkaartformaat; Frank Mayo 1 maand en half; Mary Pickford na 3 maanden in Dorothy Vernon; Agnes Ayres na 75 dagen; Edna Purviance, zeer prachtig, na 4 maanden; Pola Negri, heel lief, en groot formaat, na 4 maanden, ’k Laat u nog weten dat ik er nog 15 verwacht, indien ze mij toekomen.
EVA ontving gratis volgende photo’s: Betty
Compson, 2 photos; Georges Biscot, 14 dagen; Ivan Mosjoukine, 30 dagen; Huguette Duflos, 4 dagen; Sandra Milowanoff, 3 dagen. Allen postkaartformaat. Thomas Meighan (2) form. 18x13, na 65 dagen; Alice Terry, form. 18x13, na 58 dagen; Lois Wilson, form. 18x13, na 42 dagen; Mil-ton Sills, form. 18x13, na 44 dagen; Ramon Navarro 18x13, na 42 dagen; Norman Kerry, form. 18x13, na 45 dagen; Viola Dana (2), 11x16, na 55 dagen; Harold Lloyd (2), 17x22, na 55 dagen; Douglas Fairbanks en Mary Pickford (2) médaljon, na 25 dagën; Norma Talmadge, 19x24, na 8 weken; Constance Talmadge form. 19x24, na 8 weken; Agnes Ayres 2e photo, form. 18x13, na 1 maand en half; Elsie Ferguson, form, +1x16, na 1 maand; Betty Compson, 2 verschillende photo’s, form. 18x13, na 97 dagen; Marion Davies, form. 25x30, na 35 dagen; Lila Lee, 2 verschillende photo’s, form. 18x13, na 112 dagen, met één door haar zelf geschreven briefje; John Gilbert, form. 18x13, na 47 dagen; Bebe Daniels, form. 18x13, na 2 maanden; Dorothy Gish, form. 18x13, na 6 weken; Dorothy Philips (2), form. 19x24, na 36 dagen; Pola Negri, form. 19x24, na 44 dagen. Ingevolge een bedankingsbriefje, een derde photo van Lila Lee, form. 18x24 en van James .Kirkwood, ongevraagd, ingesloten, form 19x24, na 10 weken.
SUNRAY ontving gratis d photo van:
Sessue Hayakawa, na 1 maand; groot formaat. Mary Pickford, een tweede photo, na 1 maand; groot formaat.
Bébé Daniels, formaat 13x17, na 5 weken.
Betty Compson, formaat 13x17, na 7 weken. Constance Talmadge, formaat 22x17, na zeven weken.
Pricilla Dean, fomaat 13x17, na 2' maanden. STIKSTERKENS ontvingen gratis de photo van R. Valentino, formaat 15x20, na 56 dagen.
JULIA EN PIERRE ontvingen gratis de photo van Jack Pickford 17x22, na 2 1/2 maand. Estelle Taylor 13x17. na 2 1/2 maand. Antonio Moreno 13x17, na 1 1/2 maand.
KOPPEKE ontving gratis de volgende photos: Van Douglas Fairbanks In Mary Pickford, formaat 23,5x18, na 23 dagen; William Farnum 17.5x12.5, na 40 dagen; Gloria Swanson 17.5x13.5, na 45 dagen; Milton Sills 18x12, na 47 dagen; James Kirkwood 21.5x16.5, na 48 dagen; Viola Dana 16.5x10.5. na 61 dagen; Agnes Ayres 18x12.5, na 90 dagen; May Mac Avoy 17.5x12.5, na 160 dacren.
PALLIETERKEN ontving gratis de photo van Mary Pickford en Douglas Fairbank 18x24, in medaillon, na 24 dagen; Norma Talmadge 19x24, na 48 dagen; Rudolf Valentino 16 1/2x21 1/2, na 45 dagen, met brief; William Farnum 12 1/2x 17 1/2, na 38 dagen; Reginald Denny (postkaartformaat). na 2 maanden; Richard Talmadge 16 1/2x21 1/2, na 4 maanden en 7 dagen (’t was een prachtige photo.
mill
het onsterfelijk werk van
VICTOR HUGO
The Greatest Screen Attraction of the A<3
Lhtff
Presented h
CARL
LAEMMLE
Meesterlijk bewerkt voor het witte doek
in
FILM-REVUE
Kan eenvoudige meisies
Er zijn een menigte cinema-actricen, welke in het geheel geen tooneelonder-vinding opgedaan hebben, of anderen die niet het geringste verlangen hadden aan den film te gaan. Daar zullen wij het deze week eens over hebben.
Enid Bennett, alvorens de school te verlaten, liep reeds met de gedachte rond dat zij, wilde zij behoorlijk door de wereld komen, een broodwinning moest hebben; wanneer zij dus de jaren bereikt had, besloot zij bureeljuffer te worden en ging lessen nemen voor het machienschrijven, stenograaf en handels-korrespondentie. Zekeren dag maakte 'zij kennis met Katherine Grey, de actrice, door wien zij in het tooneel werd ingewijd. Na lang en hard werken vervulde zij eindelijk groote rollen en werd zij opgemerkt door Thomas Ince welke Enid Benett alzoo aan den film bracht.
Alice Joyce was een telefoonjuffer; zij werd opgemerkt door een cameraman welke haar aanbevool aan een der bestuurders van de maatschappij Kalem, welke haar een kans gaf tusschen de figuratie. Het zonderlinge in haar geschiedenis is dat degene welke haar het eerst zag een persoon was zooals zij: een werker en zij door niemand gesteund werd. Zij vertelt zelf dat zij lang aarzelde alvorens naar Kalem te gaan. Haar werk aan de telefoon werd goed betaald en zij was daar gaarne, doch zij zag dat er aan de film geld te verdienen was, indien men hard wilde werken. Zij deed beiden en ging stap voor stap op de ladder der fortuin.
Het is karakteristiek hoe Alice Joyce gekend was om haar vriendinnen te helpen en deze, evenals zij, gelukkig te maken. Een der eerste welke zij aan den film bracht was Mabel Normand. Mabel verdiende haar brood met te poseeren voor artisten; zij diende als model voor Charles Dana Gibson, Montgomery Flagg en Henry Hutt. Alice raadde haar aan naar de Biograph Co te gaan, waar te dien tijde D. W. Griffith aan het werk was. Mabel, welke niets te kort had, zag nie}: goed in waarom haar vriendin zulks verlangde, doch om deze plezier te doen deed zij wat haar gevrhagd werd. Zij ging dus naar het studio en... bleef er.
Anna Q. Nilsson dankte haar intrede in het fotospel insgelijks aan Alice Joyce. Haar vader wilde van zijn dochter een schoolmeesteres maken en zond haar met dat doel van Christiania naar New-York om te studeeren. Gedurende haar vakantie, om wat meer zakgeld te hebben, poseerde zij als model voor den schilder Penhryn Stammore en ontmoette aldaar Alice Joyce. Maanden later, wanneer Alice voor de film werkte, hoorde zij haar bestuurder zeggen dat hij gaarne een lief blond meisje wilde hebben voor een nieuwen band. Alice duidde Anna Q. Nilsson aan, en werd om haar gezonden en de bestuurder was met haar zoo ingenomen, dat hij haar dadelijk een kontrakt aanbood, hetwelk zij aanvaardde.
Bessie Love, op haar 1 6e jaar, droomde van onderwijzeres te worden. Haar ouders woonden te Los Angeles en gedurende de vakantie ging Bessie naar het studio van D. W. Griffith, om als «extra» wat zakgeld te verdienen. Op het oogenblik werd aldaar de film «Inti-lérance» in elkaar gezet; Griffith werd door haar gelaat zoo getroffen dat hij haar een afzonderlijke les gaf; voldaan over dezen uitslag bood hij haar een kontrakt aan; Bessie Love is nu, zooals men weet, een filmster. P. D. G.
Filmen zijn de schoonste!
Filmspelen
Er zijn verschillende beroepen in het leven welke een zekere aantrekkingskracht hebben en waarvoor dan ook vele liefhebbers te vinden zijn; maar onder deze beroepen krijgt het cinemaspejen zeker de eerste plaats. Waarom? De rede is natuurlijk heel eenvoudig: De enorme salarissen welke aan sommige artisten uitbetaald worden, de beroemdheid welke men over gansch de wereld verkrijgt en de, in schijn, gemakkelijke broodwinning.
FILM-REVUE
Gemakkelijk, ja, zoo gëmakkelijk zelfs dat de toeschouwer in de zaal, ten minste diegenen welke hun hoofd op hol zijn om het cinemaspelen ook aan te leeren, met wantrouwen luisteren naar de meer verständigen, welke hun vertellen welke gevaren de film medebrengt.
Albert en Julia, gezeten in een cinemazaal, hebben op iets anders te denken dan op de film welke er vertoond wordt; zij ook zijn aangetast door de cinema-koorts.
Zie maar hoe eenvoudig die geschiedenis op het doek wordt afgerold, de aersonen wandelen de kamers in en uit, zij maken zekere gebaren, het is juist zooals men in het gewone leven doet. De ruzie tusschen de held en de valschaard vergen geene buitengewone inspanning in het fotospel, noch de liefdescène tusschen het minnend paar.
Geen wonder dan ook dat Albert en Julia bij het naar huis gaan elkaar ophitsen om alle mogelijke stappen te doen om kost wat kost een middel te vinden om toch maar die verleidelijke broodwinning aan te leeren.
Is het nog noodig te herhalen, dat het cinemaspel eene uiterste inspanning vergt? Dat er velen, die toch gelukken, ontmoedigd terugkeeren? De film op het doek alleen is gemakkelijk en het spreekwoord « schijn bedriegt» is nog maals een harde waarheid.
Nog meer: Van deze ziekte wordt door behendige schurken misbruik gemaakt om die onnoozelaars in de val te lokken; hun geld af te truggelen en vele jonge meisjes zelfs naar gevaarlijke plaatsen te brengen, waar zij voor hun verder leven 'ongelukkig worden gemaakt. Voor ons liggen eene menigte dagbladen met artikels over processen van zulke bandieten.
Daarom, cinemazieken, opgepast en oogen open. P. D. G.
Kinemanieu wsj es
DE ARRIVISTE — De voorstellingen van « De Arriviste » te Parijs, in het Aubert-Palace, beleven een waar sukses. De cinematografische bewerking van de roman van Félicien Champsaur is op alle
punten wonderbaar. Het is een film, de Fransche kinemanijverheid waardig, met een weelderige tooneelschikking, prachtige fo'o-zichten en met een meesterlijke vertolking. Het is in één woord een overheerlijke produktie, dewelke voor alle kinemaiografisten een goede zaak zal worden.
DE GROOTE ROMAN « Miram Rozella », van de schrijver B. L. Farjeon, en welke tweemaal in de Londensche « Daily Ma:l » als mengelwerk verschenen is, behaalt op dit oogenblik i,n het buitenland een overweldigend sukses op het witte doek. De vertolking is in handen van de best geroemde artisten, zooals: Owen Nares, Ben Webster, Henrietta Watson, Nina Boucicault, Gertrude Mac Coy, Gordon Craig, de kleine Marie Vinten en de lieftallige Moyna Mac Gill (welke de rol speelt van Miriam Rozella).
Het is een overheerlijke produktie welke zeer kortelings in België op de markt gebracht wordt, door het Huis C. Dubois, 40-42, rue des Plantes, Bruxelles.
HET GERUCHT, als zou Harold Lloyd overgaan raar de Famous Players-Lasky, wordt steeds verspreidt. De groote komiek zelf spreekt dit nu tegen, doch, men blijft er aan houden dat hij wel degelijk Pathé gaat verlaten.
NA « THE LOST WORLD » begint Lloyd Hughes aan «In every Woman’s Life», onder leiding van Earl Hudson.
ANNA Q. NILSSON heeft kontrakt geteekend met Sam Rork, om de voornaamste rol te vertolken in «Inez from Hollywood». Lewis Stone heeft daarin insgelijks een belangrijke rol.
IN MEMORIAM
EVA MAY IS NIET MEER!
Eva May, de dochter van Joë en van Mia May, was op 29 Mei 1902, te Weenen geboren. Haar jeugd bracht zij .te Triest en in Italië door en nog zeer jong zijnde, vetolkte zij reeds haar eerste filmrol bij May-Gilm Ges. Zij huwde Manfred Liebenau (Erik Lund), welke de Ring Film Gesellschaft stichtte, naar dewelke zij overging. Van Liebenau gesheiden, ging zij terug naar de filmmaatschappij harer ouders en draaide er « Der Henker von St. Marien ». Zij huwde voor de tweede maal met den tooneelspeler Lothar Mendes. De'laatste tijden verbleef zij te Weenen, om er het verloop van haar nieuw echtscheidingpro-ces af te wachten. De tegenwerking die zij hierin van de zijde harer schoonouders ondervond, maakte haar zoo droefgeestig, dat zij op 20 September 1.1., zich in vertwijfeling een kogel door het hoofd joeg.
Haar voornaamste filmen zijn: « Irrlicht » ;
« Schwarze Perlen »; « Das töriche Herz »; « Die Braut des Entmüdigten »; « Schlosz Einöd »; «Die Fee von St. Menard »; « Eine Frauenbeichte »; « Im Wirbel des Lebens »; « Zwischen Lachen
und Weinen »; « Die Amazone »; « Die junge
Mama »; « Sadja »; « Erträumtes »; « Staatsanwalt Jordan »; « Stürme » ; « Die veiwunchene
Prinzessin »; « Sei getreu bis in den Tod ».
FILM-REVUE
Kinemabrievenbtts
S A LOMÉ. — U is in het vorige geantwoord geworden; uw ander schrijven is aan de A. S. C. overhandigd geworden.
WANNES. — Mildred Harris is de gescheiden vrouw van Charlie Chaplin.
ZWARTJE. — 1) Nog steeds in bespreking.
2) Welken prijskamp bedoelt u?
3) Gelieve u hiervoor te wenden tot de buree-len der Red Star Line, Kammenstraat, alhier.
ALBERT M. — De rolverdeeling van die film is niet gegeven geworden.
PALLIETERKEN. — 1) Jack Warren Kerrigan is op 23-7-1889 geboren; adres: 1743, Cahnenga Avenue, Hollywood (Cal.) U. S. A.
2) John Bowers, adres: c/o 6015 Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal.) U. S. A.
3) Gaumont zal tijdens dit winterseizoen eenigc nieuwe filmen van Richard Talmadge aan de markt brengen.
SOLANGE. — 1) Gloria Swanson heeft blauwe oogen; U vindt die zóó mooi? maar hebt u de guitige kijkers van Viola Dana al eens goed bezien?
2) We zullen natuurlijk onze lezers op de hoogte houden van dit aangekondigd bezoek van Gloria Swanson; dit gebrom van die familieleden, zou dit niet een weinig.. jaloerschheid zijn?
3) Walter Hiers weegt 123 kgr.
N. B. — Dit gewicht van Mary Pickford is juist, kent u ook geen stervelingen van wien men zegt dat « schijn bedriegt »? Groeten terug.
WEET GRAAG ALLES. — 1) Maar m’n beste, in welke atlas hebt u nu toch het eiland Paramount opgevischt? Paramount is de naam der groote Amerikaansche filmmaatschappij en wil, vertaald zeggen, « tot over de bergen ».
2) Studio is de plaats waar binnentooneelen voor de filmen worden opgenomen.
3) Om een « goede » filmster te worden moet men photogeniek zijn, talent hebben, over veel
duimkruid beschikken, en_ in de gratie der ïegisseurs staan of veel, veel geluk hebben.
SUNRAY. — 1) Francesca Bertini is een Ita-liaansche, adres: villa Elena, via a. Guattari, Rome.
2) Henny Porten, adres: 76, Parkstrasse, Berlin-Dahlem.
3) Pauline Frederick is een Amerikaansche.
N. B. — U kuqt u b. v. eens wenden tot den boekhandel « De Standaard », Kathelynevest, alhier.
LIZA EN NIC. — 1) Dorothy Davonport, de weduwe van Wallace Reid, zendt geen photos meer van haar overleden echtgenoot.
2) Clara Kimball Young, in de fransche of En-gesche taal te schrijven; adres: c/o Garson Studios, 1845, Glendale Boulvard, Los Angeles (Cal.) U. S. A.
3) Geneviève Félix, zendt hare photo tegen vergoeding van 2 fr., adres, 35, rue du Simplon, Paris.
LOUISETTE. — Zeer kortelings wijden wij een artikel aan dit onderwerp, dus nog maar wat geduld hebben.
AURORA. — 1) De rol van Anna Damby in « Kean » werd vertolkt door: Mary Odette, geboren in 1902; bruine oogen en bruine haren; zendt gratis hare photo; adres:11a. South Hill Park N. W. 3.
2) Asta Nielsen zendt gratis de haar gevraagde photo.
3) Fernand Hermann is in 1887 geboren; heeft bruine oogen en bruin haar; weduwnaar eener zangeres, Angèle Grill; heeft een dochtertje; zendt zijne photo tegep 2 fr.; adres: 110, Boulvard St. Germain, Paris.
N. B. — Al uwe vorige vragen zijn in het vorige nummer beantwoord geworden.
LEKKERBEK. — 1) Walter Hiers, adres: c/o Paramount Studios, 6284 Selma Avenue, Hollywood, (Cal.) U. S. A.
2) Douglas Fairbanks, adres: Hollywood (Cal.) U. S. A.
3) De eerste moet in de Engelsche taal, de tweede kan in de Engelsche of Fransche taal geschreven worden; beiden zenden gratis de hun gevraagde photo.
P. PEETERS. — Zie de gevraagde inlichtingen over de Antwerp StudioClub in onze nummers van 18 Juli en 15 Augustus.
MINETTE. — Het best doet u die haar zelf tel vragen; kan in engelsche of fransche taal geschreven worden; zij zendt hare photo gratis; Mary Carr, adres: c/o 6015 Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal.) U. S. A.
MARIO. — 1) en 2) Zie de gevraagde inlichtingen in onze nummers van 18 Juli en 15 Augustus.
3) Is uiterst moeilijk dit in een paar woorden te zeggen; zeer kortelings zullen we een artikel aan schminksel der kinema-artisten wijden.
TEDDY. — Alice Terry zendt gratis dé haar gevraagde photo; adres: c/o Metro Studios, 1025 Lilian Way, Los Angeles (Cal.) U. S. A.
KLEINGELD. — Zie de gevraagde inlichtingen in onze nummers van 18 Juli en 15 Augustus.
BINKO. — 1) Pola Negri is in de Duitsche of Engelsche taal te schrijven; adres: c/o Paramount Studios, 6284 Selma Avenue, Hollywood, (Cal.). U. S. A.
2) Zij zendt gratis de haar gevraagde photo.
3) Voorloopig is daar nog niets over geweten.
CONSTANT. — 1) Een studio is een ruim gebouw, waarin de binnentooneelen voor filmen worden opgenomen.
2) Dit schermen op de film is echt, maar de doodelijke gekwetsten is natuurlijk maar geveinsd.
3) Het was een troep liefhebbers welke dit maar alleenlijk deden om .zooals men hier ten onzent zoo sappig zegt « om wat jannenstreken uit te halen »; was niets ernstigs.
AMBIORIX. — I) Gladys Walton, adres: 456 South Western Avenue, Los Angeles (Cal.) U. S. A.
2) Dit is maar één vraag.
3) Door overlast van werk kunnen al die vragen niet in eens beantwoord worden; volg regelmatig de brievenbus, en om beurten verschijnen de antwoorden.
PROOST. — Op persoonlijke briefwisseling kunnen wij niet ingaan.
JOHN WORDEN. — 1) De nieuwe filmen die in « Kinema- en Tooneelwereld » verschijnen, komen allen kortelings aan de markt.
2) James Kirkwood doet zeker nog aan kinema; geboren in 1883; in de Engelsche taal te schrijven • adres: Athletic Club, Los Angeles (Cal.) U. S. A.
3) Reginald Denny doet zeker nog aan kinema; en tot hiertoe heeft niemand hem dit nog niet verboden; hij draait nu voor de Universal.
TERRIBLE FOX. — Die artiste was Edith Je-hanne, ongehuwd, geen star.
FILM-REVUE
HAD-JE-ME-MAAR met genoegen vernemen we dat u van uwe reis terug zijt en bedanken u vriéndelijk voor uwe kaarten, voor wanneer de beloofde bijdragen?
STIKSTERKENS. — 1) William Desmond en Thomas Meighan zenden gratis de hun gevraagde photo.
2) Richard Talmadge, adres: c/o 6015, Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal.) U. S. A.
KLEINE ZOTTIN. — Zie die inlichtingen in onze nummers van 18 Juli en 15 Augustus.
2) Maar in hemels naam, waar hebt u toch gelezen dat al de kinema-artisten cocaïnomanen zijn?
3) Tevens zouden wij u vriendelijk verzoeken in 't vervolg een meer ernstiger deknaam te kiezen.
BETTY. — 1 ) Lilian Gish dient in de Engelsche taal geschreven te worden, een brief hoeft
2) Het zou zeer onbeleefd zijn de photo van Mary Pickford en van Douglas Fairbanks in één en dezelfde brief te vragen.
3) Rolverdeeling niet gegeven.
PERCY. — Charles Buck Jones is in 1889 geboren; zendt gratis zijne photo; adres: Crasena
Drive, Los Angeles (Cal.) U. S. A.
KOPPEKE. — 1) Ja, dit is dezelfde novelle.
2) Die namen zijn jammerlijk genoeg niet medegedeeld geworden.
3) Charles Ray, adres: 1425, Fleming street. Los Angeles (Cal.) U. S. A.
N. B. — We hadden dit cc gezellig » avondje wel eens willen bijwonen, hoor!
EVA. — 1) Agnes Ayres is gescheiden van Frank Schwiker.
2) Madge Bellamy, adres: c/o 6015, Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal.) U. S. A.
3) Jack Mower is geen star; voornaamste film
« Manslaughter », adres: Elk’s Club, Glendale
N. B. — U moet over die tegenslag in onze prijskampen geen verdriet maken, u kent immers het aloude spreekwoord cc Ongeluk in ’t spel, geluk dn de.. »
OTHELLO. — 1) Richard Talmadge is alleen maar de deknaam van Metzetti, heeft met de zusters Talmadge hoegenaamd geen uitstaans.
2) Franklin Farnum’s ware naam is William Smith; William en Dustin Farnum zijn broeders.
3) Alla Nazimova is op 22-5-1876 geboren; haar echtgenoot is Charles Bryant.
O’KKEL TYP. — Van welke maatschappij die film?
2) Zelfde vraag.
3) Stuart Holmes is geen broeder van Herber' Holrr\es.
WILLEN IS KUNNEN. — 1) In cc Vidocq »
werd de titelrol vertolkt door René Navarre; de rol van cc FAristo » was in handen van Gennica Missirio; adres: 3, Square Indien, Paris.
2) Doorgaans à 600 meter.
3) Neen, daar men er reeds Engelsche artisten geëngageerd heeft.
4) Is onmogelijk te zeggen, zoodra er plaats is, worden de bijdragen voor de Vrije Tribuun opgenomen.
5) Fridolin is de deknaam van James Aubrey; is een Amerikaan.
6) Het is net zooals u zegt, die bijdrage was wat al te.... scherp.
N. B. — Beste groeten terug.
IRROC-OMEN. — 1 ) Eindelijk weer verrezen, we zouden u moeten beknorren!
2) Door omstandigheden, gansch onafhankelijk
van onzen wil, is aan die wedstrijd nog geen gevolg kunnen gegeven worden.
3) Voor wat die naam betreft, we meenden het goed, doch typten het slecht.
Het doet ons genoegen te, vernemen dat u verloofd zijt; voor wanneer de bruiloft? Gulle groeten terug.
YONA. — 1) Garett Hughes, adres: Laurel Canyon, LoS Angelos (Cal.) U. S. A.
2) Die naam is niet medegedeeld geworden.
3) Shirley Masson ziet hoegenaamd niet scheel, maar zijn het de kijkers van.... Yona niet, die door de late kinemavertooningen dikwijls wat pimpelen, want u weet dat kindertjes niet al te laat naar bed mogen gaan.
N. B. — We hebben uwe groeten aan gansch ons bureel medegedeeld en allen waren zeer in hun nopjes; beste groeten terug.
JUPITER. — 1) Gloria Swanson, adres: Lasky Studio, 6284, Selma Avenue, Hollywood (Cal.) U. S. A.
2) Maë Murray, adres: c/o Metro Studios, 1025, Lilian Way, Los Angeles (Cal.) U. S. A.
3) Beiden zenden gratis de hen gevraagde photo; in de Engelsche taal te schrijven.
DUXEFOUX. — 1 ) De vrouwelijke hoofdrol in cc Het Mirakel », werd vertolkt door Betty Compson.
2)o.a. Henny Porten, Asta Nielsen, Aannie Bos.
EEN PASTEIBAKKER. — 1) Het beste is dat
U die artisten aan hun Amerikaansch adres schrijft, daar zij in Europa toch rondreizen.
2) Rudolph Valentino, adres: c/o Ritz-Carleton Productions 6 West, 48th. Street, New-York-City (U. S. A.)
3) Jackie Coogan, adres: c/o Metro Studios, 1025, Lilian Way L.os Angeles (Cal.) U. S. A.
JULIA EN PIERRE. — Ij Douglas Mac Lean, adres: 406, South Alvarada Street, Los Angeles (Cal.) U. S. A.
2) Mary Thurman, adres: 133, Edgeliff Drive, Los Angeles (Cal.) U. S. A.
3) Nicolas Koline zendt zijn photo tegen vergoeding van 2 fr.
LEVE RAQUEL MELLER. — Mèn heeft U wat willen wijsmaken; Raquel Meller woont: 14, rue Armengand, Saint-Cloud (Seine) France.
2) Lya de Putti kan in de Vlaamsche taal, maar dan heel duidelijk schrift, geschreven worden.
3) Henry Roussel heeft nog geen nieuwe plannen, ten minste hij heeft ze nog niet kenbaar gemaakt.
N.-B. — Welkom, en we hopen U nog dikwijls van dienst te kunnen zijn.
LIZI EN MIMI. — Photos zijn niet ongustig, maar we zouden ze moeten kunnen rangschikken.
VRIJE TRIBUUN. — Volgende inzendingen kunnen niet opgenomen worden: Charles V.,
Aigrette, Roosjes uit ter Heide (allen te persoonlijk); Kismet niets nieuws; Terrible Fox (te persoonlijk). NEMO.
N.-B. — Vragen ons na Zondag toegekomen, worden in het volgend nummer beantwoord.
Kinemanieuwsj es
THOMAS H. INCE heeft nu besloten aan de film, naar de novelle van Joseph C. Lincoln cc Doctor Nye », de titel te geven van cc Idle Tongues ». In de rolverdeeling zien wij: Percy Mar-mont, Doris Kenyon, Claude Gillingwater, Lucille Ricksen, Malcolm Mac Gregor en anderen.
14
CINE-ROMAN
(To Have and to Hold) (Le Favori du Roi)
Superproduktie Paramount Voorgesteld door Adolphe Zukor.
Scenario van Ouida Bergère.
Novelle van Mary Johnston Vlaamsche bewerking van Ed. Neorg.
Lady Jocelyne .... Betty Compson
Ralph Perry....Bert Lytell
De Hertog van Sommerset .... Theodore Kosloff James I, Koning van Engeland .... Raym. Hatton * (7e Vervolg)
«Hallo, Sparrow!» rie hij. «Welke wind voert u in dit hondenweer naar hier? »
«Voor een doodeenvoudige zaak, Mathews. Mijn meester zit hier gevangen, nietwaar? En ik vrees dat hij hier lang blijven zal. »
« Men heeft hem inderdaad hier gebracht. Maar, ik moet u bekennen dat ik mij niet verwachtte de bewaker te moeten worden van de kapitein. Die brave jongen kan geen enkele misdaad begaan hebben. »
« Helaas, mijn vriend, hij moet het slachtofjer
«Niemand zal het weten... dit zult gij een oude kameraad toch niet weigéren, nietwaar? »
« Dit is gemakkelijk gezegd... enfin, ik heb het hart niet dit te weigeren... Maar,, beloon mij nu nie: met te gaan vluchten, he? »
Zoodra was Sparrow niet met de bewaker in de cel gekomen, of hij wierp zich op hem en bond hem een zakdoek voor den mond. Daarna, met de hulp van Perry, werd hij goed gebonden en op het bed gelegd.
« Het spijt mij wel, oude vriend, zoo te moeten handelen, maar ge zult mij later wel vergeven, wanneer ge vernemen zult, dat mijn kapitein zijn vrouwtje moest gaan verlossen. Gij hebt echter/ niets te vieezen, zeg maar dat uw gevangene u\ overvallen heeft... Tot wierziens, Mathews, en zonder wrok, hé... Vooruit, meester.»
Eenmaal buiten, raapte hij de degen op, welke hij daar neergelegd had, gaf hem aan Perry over, en vertelde hem haastig wat er na zijn vertrek was voorgevallen.
« Zij is zeker aan boord » fluisterde hij, «want zie, daar is de Gouverneur welke haar vergezeld heeft ».
Verborgen achter een muur, konden beide mannen Lord Wolsey zich zien verwijderen, terwijl de matrozen, die hem aan wal gebracht hadden, hunne kameraden in de kroeg gingen vervoegen.
« Het verwijderen van deze lieden zegt mij dat ea weinig volk aan boord moet zijn. Ik geloof dat de kans schoon staan. Op weg! »
naderde
zijn van de een of andere politieke drijfveer. Ik zal u dat eens vetellen. »
« Daar stel ik waarlijk belang in... Geef mij in elk geval uw pak, ik zal hem dit bestellen, ik kan dan zien of er niets verdachts in steekt. »
« Oh, onderzoekt dit gerust, er steken geen vijlen in... Maar luister, laat mij een oogvnblik bij u binnentreden. Men heeft de arme jongen, welke ik als een zoon liefheb, zoo plotseling medegevoerd dat ik den tijd niet gehad heb om afscheid van hem te nemen. Het zou mij toch zoo’n genoegen doen, vriend Mathews, hem een oogenblik te zien.»
« Hm, hetgeen ge mij daar vraagt is tegen het reglement. »
dreigend
Deze woorden werden gesproken door Perry. Zij sprongen in een sloep, besehen het zeil en kwamen, eenige minuten daarna, op de « Royal-James ». Aan dek, niemand. Het was een duisteren nacht. Men zag enkel twee vensters verlicht, waarnaar dan ook Ralph Perry en Sparrow zich richtten. Het was wel degelijk de kajuit waar Jocelyne zich wanhopig verdedigde tegen Sommerset.
Haar wanhoopskreet werd dadelijk gevolgd door een vreugdekreet. Verbaasd draaide de gunsteling des Konings zich om; voor hem stond de man, den degen in de hand, welke hij gevangen waande.
hem
FILM-REVUE
« Gij Verwachttet u er niet aan mij zoo spoedig terug te zien, niet waar? » prak de jonge man.
« En, naar het mij voorkomt, verbleekt gij van angst!.... Vrees echter niet voor uw leven, daar ik zie dat ge ongewapend zijt.... op voorwaarde, dat ge geen enkele beweging maakt, dat ge geen enkele kreet slaakt, want in dit geval zou ’k verplicht zijn mijn degen door uw lichaam te drij-van.... Jocelyne, mijn schat, spoedig, neemt uw
mantel en ga aan dek, een sloep wacht ons....
Wat u betreft, mijnheer, u moet ik medenemen, levend indien ge braaf zijt, dood indien ge den mond opent. »
Sommerset begreep dat de bedreiging onmid-dellijk zou uitgevoerd worden. Kokend van woede liet hij zich leiden door de zware hand welke op zijn schouder ruste.
« Tiens » lachtte Sparrow, « wij hebben een vracht te laden, willen wij ze liever over boord werpen, kapitein? »
« Laat maar, jongen, maar indien, de Hertog van Sommerset iets slechts mocht uithalen, doe dan maar zooals ge goed vindt. »
« Waar zeilen we heen, kapitein? »
« Waar de wind ons voeren zal!... Dit zal nu naar het Zuiden zijn. Bij het aanbreken van den dag zullen wij wel ergens kunnen landen. »
Gansch den nacht had het lichte vaartuig te kampen met het stormweer. Wanneer de dageraad opkwam werd het op een verlaten strand geworpen.
Jocelyne had zich tijdens deze vaart met een bewonderenswaardigen moed gedragen. Geleund tegen den schouder van haar echtgenoot, welke haar zoo goed mogelijk trachtte te beschermen tegen den geweldigen regen, was zij gelukkig ontsnapt te zijn uit de klauwen van Sommerset, en zich vrij te kunnen overgeven aan haar liefde.
Weldra bedaarde het onweer en kwam de zon te voorschijn uit een wolkenlooze hemel. Op het zicht van Jocelyne, welke Perry dacht in allerlei gevaarlijke avonturen te zullen meesleepen, voelde de kapitein droefheid in het hart.
« Vergeef mij, liefste, zegde hij, u aan vele gevaren te moeten doen deelnemen. »
« U vergeven! » riep zij. « Maar ik voel voor u niets dan bewondering en dankbaarheid, omdat ge mij gered hebt. Wanneer ik nu maar altijd aan uw zijde zal kunnen blijven, dan zal ik mij de gelukkigste achten aller vrouwen! »
« Goed zoo, Jocelyne; maar wij zijn hier nu op een vreemde bestemming en het zal zaak zijn een onderkomen te vinden. Het water en de beschuiten, welke wij per mirakel in de sloep gevonden hebben, zal spoedig benuttigd zijn, daarom zal ik eens op verkenning uitgaan, terwijl gij hier blijft onder de hoede van Sparrow. Van het droevig persoontje daar hebt gij niets te vreezen daar hij, naar het schijnt, reeds veel van zijn overmoed verloren heeft. »
Met een blik wees hij Sommerset aan die, de kleederen in wanorde, gebroken door dien bewogen nacht en gekrenkt in zijn hoogmoed, Perry bezag met een diepen haat in de oogen. Sedert zijn oplichting had hij geen woord gesproken. Ziende dat Perry zich ging verwijderen, richtte hij nu het woord tot hem:
« Zeg eens, mijnheer, nadat gij u veroorloofd hebt mij in deze woestenij te brengen, hoe lang gaat ge nog met deze fantasiën voortgaan? Sinds gisterenavond hebt gij uw zaak nog verzwaard. Ik verwittig u, dat ik aan den Koning volledig verslag zal uitbrengen over uw handelwijze en dat gij alzoo uw straf niet zult ontloopen. »
« Maar, mijnheer, hebt gij u over mij te beklagen? Heb ik u één slecht woord toegevoegd en zijt gij het niet welke zich met mijn geluk hebt komen bemoeien? Indien ge wilt, kunt ge zelfs vertrekken... Ik zal er mij niet tegen verzetten.... Binnen enkele dagen misschien hebt ge Jamestow bereikt en kunt ge alles aan den Koning melden
wat ge wilt Goede reis, dus.... ».
Onder dit gezegde, waarin veel ironie lag, en dewelke Sommerset voelde, trok deze machteloos de vuisten samen. Zonder nog naar hem om te zien verwijderde Perry zich. Zoodra deze uit het oog verdwenen was, kwam de hertog naar Jocelyne toe, met het inzicht haar tot bondgenoote te maken, maar Sparrow wierp hem ten gronde, dreigend met een zwaar stuk hout.
Sommerset was wanhopig, niet alleen omdat hij een gevangene was, maar ook; omdat hij vreesde . dat gedurende zijn afwezigheid, een Buckingham bij den Koning zijn plaats zou kunnen innemen..
Intusschen had Perry het uiteinde van het strand bereikt en beklom de rotsen. Een groote baai vormde zich voor zijn blik. Hij stond verbaasd daar een gewapende brik ten anker te zien
__ 24 vuurmonden gaapten uit de wanden....
Weldra me.rkte hij dezes paviljoen op, waarop een
doodshoofd op een zwart veld' de vlag der zeeroovers. Op het strand, niet ver van daar, een gansche bemanning.
Zich van rots tot rots laten glijdende, naderde Perry de gevaarlijke plaats. Drie mannen hadden volgens hij hoorde, ontzag over de anderen. Weldra zag hij ook dat men een kuil gegraven had en daar zeker iemand van hen had begraven. Eén van hen nam het woord:
« Dappere kameraden van de « Schorpioen », zegde hij met krachtige stem, wij allen zijn hier om een laatste hulde te brengen aan ons geëerbiedigd opperhoofd en om hem, volgens zijn eigen wenschen, een kalme rustplaats te geven. Aan u nu, tusschen ons, zijn drie luitenanten: Donalds, Freichwantz en mij, Barry, bijgenaamd de « Haai », zijn opvolger te kiezen. Wij hebben op onze vlag gezworen, zonder haat of jaloezie, trouw diegene te dienen welke als kapitelen mocht aangeduid worden. »
Terwijl luid hoerageroep weerklonk kreeg Perry een stóute gedachte... zeer roekeloos inderdaad, maar er was geen kans uit dezen toestand te geraken, waarin hij zijn welbeminde Jocelyne gebracht had. Zonder zich tijd te geven van na te denken, naderde hij de grop en riep uit:
« Goed heil, kameraden! Vrijbuiter zooals u, ben ik gelukkig op tijd te komen, om mij neer te buigen op het graf van een mijner broeders. » Iedereen aanzag hem met verwondering en niet zonder wantrouwen. Een der drie luitenanten, dewelke luisterde naar de naam van Barry-de-Haai, antwoordde onmiddellijk:
« Zonderlinge geschiedenis... Hoe is uw naam?» « Eh! » lachtte Perry. « Het is waar ook, ik had me eerst moeten voorstellen... Ik ben Kirby, de meest gevreesde zeeroover welke ooit de zeeën doorkruist heeft! »
Hij had deze naam zonder nadenken uitgesproken, maar het toeval wilde dat het een naam was van een echte zeeschuimer. Een man van de groep naderde hem dreigend met de vuist:
« Gij liegt en ik ga u de tong uittrekken. Ik ken Korby, ik heb twee jaren met hem gevaren; hij heeft trouwens ook een andere gestalte en ik vind het nog al stoutmoedig u voor hem uit te geven, mijn jongen... Weet gij wel dat hij den besten degen van de wereld heeft en dat niemand hem verslaan kan? » (Wordt voortgezet)
Vlaamsche en Fransche uitgave, is het meest aangewezen familieblad van België en is met haar duizenden en duizenden oplaag, en door haar aangenamen inhoud over alles wat de Kinema betreft, en met bijvoeging van het weke-lijksch programma, uitsluitelijk de FILM-REVUE voor een groot aantal Belgische Kinema’s. In die Kinema’s, waar FILM-REVUE eventueel nog mocht ontbreken of niet aanwezig is, zult U goed doen, den Bestuurder erover te raadplegen.
Van onze zijde zullen wij alles doen om U tevreden te stellen; van Uwen kant vragen wij dan ook daarvoor beleefd Uwe medewerking.
BBS SE
De Redactie.
Ceheer en Redaktie:
Kurie Gasthuisstraat, 16, Antwerpen.
Drukkerij «Excelsior, na-, Antwerpen
ROYAL - ZOOLOGIE CINEMA
La Vérité en Tenue
Film satirique en 5 parties.
Jimmy est affligé d’une imagination si abondante que les mensonges qu’elle lui fait dire font le désespoir du village de Barnsfield.
Un jour, il traverse, la rue principale de la localité en. criant: « Sauve qui peut! Le barrage! » Tout le monde croit que le barrage derrière lequel se trouve le village est rompu et la population s’enfuit vers les hauteurs où se trouve la maison du maire. Jimmy a empoigné une jeune fülle, l’a « sauvée » et menée cà la maison du maire. Entretemps ce dernier a déjà téléphoné an gardien du barrage et appris que celui-ci n’a pas bougé.
Outré de la panique causée par ce mensonge, le conseil communal décide d’envoyer Jimmy dans une maison de correction. Les femmes parviennent • cependant à aTuadouer le bourgmestre qui consent à envoyer Jimmy chez un spécialiste qui promet de le guérir.
En effet, après quinze jours Jimmy revient, incapable de dire un mensonge. C’est alors que tout le monde dans le village apprend que la vérité est bien plus désastreuse que le mensonge!,
En rue, chez l’épicier, dans les réunions publiques, il devient, avec son incapacité de mentir, le fléau du village, au point que les autorités le ramènent; chez le spécialiste pour lui rendre «l’usage du mensonge», mais le savant docteur avoue qu’il ne possède pas cette science de faire « machine en arrière ». Seul une grande émotion tissu de jolis mensonges, et nous voyons Jimmy peut faire ce miracle.
Or, Jimmy revoit la jeune fille qu’il a sauvée et dont il est follement amoureux. L’amour... est un en faire un abondant usage.
Cette histoire philosophique est adroitement mise eu scène et jouée à la perfection.
PROGRAMME du 5 au 9 OCTOBRE
1. Le Cortège....A Flégier
2. L Autre Aile
grand drame interprété par (
jYJeiie ]V[. f£ï£ et JAr J jMQR)\C
3. Les Festes d'Hébé ... J. Rameau
4 La Vérité en Tenue
Film satirique interprété par
CARETH HUGHES
Pendant la Pause
Récita î pour Orgue
PROGRAMMA van 5 tot 9 OCTOBER
1. De Optocht .
. . A. Flégier
!. De Andere Vleugel
( groot drama vertolkt door jMej jM. Sit jYîr 3.jYiÜÏ\Z:
3 De Feesten van Hébé
J. Rameau
De Mleede Waarheid
Tooneelspel vertolkt door
CARETH HUGHES
Tijdens de Poos
Récitaal voor O roei
Semai( pd haine
CONSTANCE BÏNNEY et MARY CARR
dans
Trois heures du matin
grand drame moderne
byictiorç Direct
De Gekleede Waarheid
Jimmy is zoo n geweldige leugenaar dat hij de wanhoop wordt van het dorp Barnsfield. Wanneer hij het zoover bracht een paniek in het dorp te zaaien, met te schreeuwen dat de dam doorgebroken is waarna. iedereen naar de hoogvlakten vlucht, wordt hij in een verbeteringshuis opgesloten maar de teergevoelige vrouwen weten van den burgemeester te verkrijgen dat hij naar een specialist-geneesheer zal gezonden worden.
Veertien dagen later keert Jimmy terug; het is hem onmogelijk nog maar één leugen uit te brengen. En snel zullen de dorpelingen beseffen dat de waarheid nog vreeselijker is dan de leugen.
Op straat in den winkel, in openbare vergaderingen wordt hij een echte plaag, door zijn onmogelijkheid « te liegen » en rnen zendt hem terug naar den dokter om hem het « gebruik der leugen» terug te geven.
Doch wat gedaan is, blijft gedaan: slechts een groote ontroering kan hem veranderen...
Hij ontmoet een meisje waarop hij smoorlijk verliefd is... doet haar de wonderbaarste liefde-verklaringen en daar de liefde... een web van gulden leugens is, zal hij snel «genezen» zijn...
grande comédie d’aventures
Imprimerie du Centre 26. Rempart Kipdorp, Anvers
POUR AVOIR UNE BIERE BONNE ET SAINE
Adressez-vous à la Brasserie
VAN HOM BEECK
BERCHEM - Tél. 5210
la Min Général« MMuMlt
Tél. 292
12, rue Van Ertborn ANVERS
Tél. 292
Agence pour la Province d'Anvers du Vrai "FERODO”
Agence pour Anvers des Roulements à billes S. K. F.
Agence générale pour la Belgique du Diamond et Noble’s Polish
La seule maison de la place fournissant aux garages aux prix de gros
PHOTOGRAVEURS
DESSINATEURS
Champ Vleminekx.. Ö ANVERS
(«bww.uiu Telépm - 9209
EXECUTION RAPIDE ET SOIGNÉE
«K HABILLEZ VOS Maison BERTH Y
ENFANTS 106, rue de l’Eglise, 106
AU TVV ▼V (
BRITANNIA Grand choix en toutes sortes de FO U FF U FFS
77, Longue rue d’Argile Manteaux et casaquins à partir de îr. 3.7 5
OUVRAGES DE DAMES
OUVRAGES DESSINÉS
LAINES, SOIES, COTONS, COUVRE-LITS, NAPPES, STORES, BONNETTERIE A LA MAIN, DENTELLES, JUMPERS
IVîAISON EMMA
HANDWERKE!
iS WOL, ZIJDE, KATOEN, BEDSPREIEN, TAFEL-KLEEDEREN, STORES, KANTEN, HANDBREIGOED, JUMPERS
Anvers, Rue Vondelstraat, 15, Antwerpen
GARNITURES
POUR
Fumoirs, Salons, Boudoirs Chambres à coucher Verandah Fauteuils - Club
11, Longue rue du Vanneau
(près du parc)
Si- I 71 II—.I ..I. rn — nm m
MEUBLES
I Les plus grands Magasins en Belgique |
9 Longue rue des Claires 9 g
(près Meir) |
1 Grand choix de garnitures. 200 salles à manger, | I chambres à coucher, salons, cuisines, verandah's, | I bureaux, literies, chaises-longues, etc. etc. |
Maison Américaine
Meilleur marché qu’ailleurs I Ouvert tous les jours jusqu'à 8 h. t. | Magasin fermé g
jfiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiinTi
Autos poui Cérémonies. Mariages. Baptêmes et Fêtes
Garage J & H. DEHU
Téléphone 3107
42, Canal des Briseurs - ANVERS VOYAGES A L’ÉTRANGER - EXCURSIONS PRIX A FORFAIT
de- wm
££üre STR aat2û
BRODERIES-PEIRLAGES
ancienne
M— RYCKAERT
A. Caucheteux successeur
Rue Rubens, 17 - Téléphone 12217 Rue Porte St. Georges, 27 - Tél. 1221S
ANVERS
Ateliers de „Plissage el Points-clairs
.. ENGELSCH HO ED EN MA GA ZIJN..
VONDELSTR.j 19
CAUS
nabij St. Jansplaats)
l)e laatste nieuwigheden in Vilten Hoeden
üiirje eus
Ziet Ztalae