Programma van 16 tot 20 dec. 1923



Brochure

Bron: FelixArchief nr. 1968#585

Deze tekst werd automatisch gegenereerd op basis van gescande pagina’s met OCR-software. Door de diverse historische lettertypes gebeurde dat niet altijd foutloos.

Toon alleen de facsimile’s van dit programma


programma

C0000 0

OWEN MOORE

WANNEER MEN < DOM IS

Hackin Film

Karthuizersstraaf, 9a BRUSSEL

N» 50

coï S


Fatty’s Evenbeeld

« CINEMA WERELD »

Walter Hiers

30 jaar, 120 kgr.

E jollige dikkerd is geboren in de Zuidelijke Staat Georgia. Na zijne schooljaren achter den rug te hebben werd hij naar de Peekshill Military Academy, in den Staat New-York, gezonden en het was tijdens de uren die hij

komst in het kinemagebied lag en daar deze goed bevriend was met D. W. Griffith, was het hem eene kleinigheid Walter Hiers onder de leiding van den groo-ten regisseur te doen werken. Hem viel een groot succes ten deel en welhaast ontving hij aanbiedingen van verschillende filmbestuurders.

Na zes maanden bij Griffith geweest te zijn, sloot hij eene verbintenis af met de bekende Mack-Sennett Comedies. Walter Hiers, die toen tweç uur noodig had om zich te schminken en een uur on terug natuurlijk te worden, kreeg alras uitbrander op uitbrander: «de dikke Hiers doet zijn volume geen oneer aan! s Mack Sennett zelve dacht er ernstig aan Walter het groot verlof te geven toen hij in de film die hij juist aan t draaien was.

er op de klasbanken sleet, dat hij er aan dacht tooneelspeler te worden.

Weldra zegde hij de militaire studiën voor goed vaarwel en sloot zich aan als kluchtspeler bij een rondreizend tooneel-gezelschap.

Zekeren dag wist een zijner beste vrienden hem te overtuigen dat de toeeen skalpdans uitvoerde. De film behaalde een reuzensucces, de patroon was tevreden, en Hiers mocht terug de noodige tijd aan zijn toilet besteden.

Walter Hiers is een der meest bijge-loovige artiesten van het Amerikaansche scherm: hij is zoo o.a. een hartstochtelijk verzamelaar van hoefijzers.Het groot-

« CINEMAWERELD »

ste vermaak zijner filmkameraden is van in het studio hier en daar een hoefijzer te verbergen, doch het zóó te schikken dat de dikkerd het immer vindt, en zij hebben de dolste pret als zij hem met moeite zien bukken om het gelukaan-brengend voorwerp van den grond op *e nemen. Een kinderlijke lach speelt om het joviale gelaat van onzen held.

Toen, na afloop zijner verbintenis met Mack Sennett, hij wederom verscheidene aanbiedingen ontving, kontrakteerde hij met Pap Lubin, een der oudste producers. Deze had een studio te Philadeldaf zij hem allen geluk aanbrengen. Hij. die zou durven beweren dat dergelijke amuletten slechts bijgeloof zijn en aan hunne beschermmacht twijfelt, loopt gevaar van onmiddellijk en voor altijd door den dikkerd verracht te worden.

Zijne voornaamste filmen tot hiertoe zijn: What’s your Husband doing?, The City Sparrow, Mrs Temole’s Telegram, The Fourteenth Man, Sham, Is Matrimony a Failure? en Bought and Paid For.

Walter Hiers is slechts van over een paar maanden gehuwd. Zijn vrouwtje.

phia, en Walter Hiers teekende zijne overeenkomst voor twee jaar om met Ethel Clayton te draaien.

Na zich tijdens deze vier-en-twintig maanden goed op de hoogte der kinema techniek gesteld te hebben, sloot hij eene verbintenis af met het Lasky Studio.

Zijn loge in het Paramount Studio is versiert met eene wonderbare' verzameling van hoefijzers. Walter Hiers beweert

Adah Mac William, is gansch het tegenovergestelde van haar heer gemaal: deze meet 1 m. 65 en weegt 120 kgr., terwijl zijne eega maar 1 m. 50 meet en 53 kgr. weegt.

Naar men zegt is het eene der gelukkigste huwelijken van gansch Hollywood.

NEMO.

Lees in ons volgend nummer

DE KERSTDAG IN DE KINEMA

DE KERSTGESCHENKEN DER FILMSTERREN en HUNNE KERSTWENSCHEN


« CINEMA WERELD »

KINEMABRIEVENBUS

Clevàin.,,—,1° Mary Miles Minter stuurt zekej nóg hàrè: -photo; 'zij is geboren op 1 April 1902. Adres:!'.701,: New Ha mph rie Boulvard, Los Angeles (Cal.) U.S.A.

2° Mary Prévoit, adres: c/o 6015, Hollywood Boni yard. ’Hollywood (Cal) U.S.A.

,,3» Eileen.Percy is geboten in 1898; adres: Fox Studio's,1 |14U1, Western Avenue, Los Angeles (Cal. ) UiS-'À.

V AaÄaa-$amina; .-',1° .Aümraiite Manzinf, adrtes: Itaja. Film,, ‘Vicolo Parioji, Villino Fraiichetti, Rdmk ’

2° Stacia Napierkowska, adres: 35, rue Victor Massé, Paris.

• 3» Jean.’ .Angelo, adres: 11. Boulevard Montparnasse, . PjW’.is. f. :

Lorotie. '—'V"Eddie Polo, adres: c/o "Universal Studios, Universal City (Cal.) U.S.A.

2° Mary Pickford, adres: Hollywood (Cal.) U.S.A.

3° William S. Hart, adres: Bates and Effiesstreet. Hollywood (Cal.) U.S.A.

Diana Valentino. — 1« Scenario is nogal banaal, eu zou desnoods voor een vierde rangfilm kunnen dienen.

2° Van welke maatschappij was die film?

3* De rol van Brigadier Victor in « Onder Twee Vlaggen » werd vertolkt door James Kirkwood, de •echtgenoot van Lila Lee.

Artevelde. — 1° Charlie Chaplin, adres: Athletic Club, Los Angeles (Cal.) U.S.A.

2° Maurice Costello, adres: c/o Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal.) U.S.A.

• 3° Beiden zenden hunne photo.

Eva. — 1° Jackie Coogan, adres: Metro Studios, 1025, Lilian Way, Los Angeles (Cal.) U.S.A.

2° Tom Mix, adres: 5841, Carlton Way, Hollywood (Cal.) U.S.A.

3° Mary Carr, adres: c/o 6015, Hollywood Boul-vard, Hollywood (Cal.) U.S.A.

N.-B. — Zij zenden allen gratis de hun gevraagde photo.

P. L. H. T. — 1° Mona Lisa is geene star, doch eene eerste figurante; is van Ttaliaansche afkomst, doch Amerikajansche genaturaliseerd; adres: Para-friount' ötudfos) 6284, Selmâ Avenue, Hollywood (Cal,) U.S.A.:

; ArUusky, (-e lyU zult o.a. Norma Talmadge nog 1 zién‘fti'. «'The Dtichess of Langeais » en « The Voice èf’ the Minaret ».

2° « De Dochter van Malone » is maar een ge-wope film j Norma heeft er reeds veel betere gedraald: y:: V- ,<;

, . 13°,: Zekjerüj)?,. die, artist ig niet dood; over een góed jaar werd hij het slachtoffer'van een ernstig auto-ongeval en zijn dood werd de wereld ronge-seind; na langen tijd bedlegerig gewgest te zijn, kow>bi5;,jBjt oorzake der talrijke lidteekens, door zijrré vervfenderingen aan het hoofd achtergelaten, slechts aan tooneel doen. Nu is hij wederom terug gaan draaien.

Onzen Trio. — 1° George Nichols, adres: c/o 6025. Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal.)U.S.A.

2° Douglas Fairbanks, adres: Hollywood (Cal.) U.S.A.

3° Wallace-Rejd is op, 1B Januari .1923 overleden.

Harry < Singleton. — Katherine Map Donald, adres: 904, .Giratdstreet. Los Angeles-(Cal.) U.S.A.

2° Eleonor Boardman is in 1897 geboren; ongehuwd, adres: c/o Room 53 tThe; Fleetwy House,:. Farringdortsfreet, London E.C. 4.

3° Dustin Farnurn is de broeder van William; draait nog steeds; adresj: Xlntéd Farhum Productions, Glendale (Cal.) U.S.A'.

Bentov. — Toen wij eene vertooning van « De kleine Jacques » in de Odeon cinema alhier bijwoonden, waren we getuige van een gansch tegenovergesteld effekt dan u had qpgemerkt: de heele

zaal bijna zat met zakdoeken in de hand en allerwege was het een gesnik,,’t Spijt ons dat we uwe bijdrage voor de «Vrije Tribuun» niet kunneri óp-nernen, daar ze tè persoonlijk is. Dank voor abonnement. - v

Robin. — De rol van Douglas Fairbanks' echtgenoot e in « Robin Hood » was Fnid Bennett; adres; c/o Metro Studios, 1025, Lilian Waÿ, Los Angeles (Cal.) U.S.A.

Cab, my la V. H. L.! — Een recept om filmen aaneen te plakken is: amyl-aeetaat opgelost in acetone; béide producten zijn in eene drogerij verkrijgbaar.

Julien Montreux. — 1° Lucie .Daraine, adres: Foreign Flimgeselsçhaft, S. W. 48 lierljn, Frie driehstrasse, 227.

2° ‘Rolverdeeling van, die film is niet gegeven.

3*' Olive Tell, adres: Jans. Pictures, 729, Seventh Avenue, New-York City (U.S.A.)

B. Carolintje én M. K. — U kunt deze artisten schrijven aan volgend adres: c/o 6025, Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal.) U.S.A.

Quatbaba. — 1. Die artist uit « Passionata » was Joies Curton adres: Brandenburgerstrasse, 5, Berlin S. 42.

2° Conrad Veidt, adres: Lutherstrasse, 21, Ber lin W. 62.

3° Rudolf Valentino, adres: 50 W. 67th Street, New-York-City (U.S.A.).

Noël. — Priscilla Dean zendt gratis de baar gevraagde photo; in de Engelsche of Fransche taal te schrijven; adres:

Goppi. — Pearl White is haar ware naam.

John Webbs. — 1° Renée Adorée, adres: c/o Metro Studios, 1025, Lilian Wav, Los Angeles (Cal.) U.S.A.

2° .Tank Pickford, adres:Hollywood (Cal.) U.S.A.

3° Best doet u haar fr. 5 op te zenden, daar we vernamen dat deze artiste de laatste tijden geld voor hare photo vraagt.

André Van Vlundert. — Uwe bijdrage is geene stof voor de « Vrije Tribunn »; hopen dat eene volgende maal u gelukkiger zi lt zijn.

Norma Talmadge. — 1« yan welke maatschappij was die film?

2° Wanda Hawley, adres: c/o 6015, Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal.) U.S.A.

3° De namen der drie gezusters Talmadge zijn: Norma, Constance en Nathalie.

B'auwvoet. — In België is er maar eene filmmaatschappij welke die naam waardig is: n.l. de Belga Film, 34, Barthelemvlaan, Brussel.

Zorro Hood. — 1° Wallace Beery vertolkt o.a. tegelijkertijd een rol met Douglas Fairbanks in « Robin Hood ».

2° Bull Montana vertolkte o.a. een rol in « Fatty geneesheer».

3° De naam van dien artist is niet gegeven geworden.

Robin d'Artagnan. — 1° Douglas Mac Lean en

George Walsh draaien zeker nog.

2° Dit album is hoegenaamd niet meer verkrijgbaar.

3° Tn « De Dief van Bagdad » vertolkt Douglas Fairbanks de rol van Oosterling.

Robin Hood. — 1° en 2° Fen Duitsche film waarvan de rolverdeeling ons niet bekend is.

H. Boogaerts. — 1° Die kwestie is ter studie.

2“ Het is de zucht dér filmverhuurders naar ronkende titels, welke die naamveranderingen doet gebeuren.

Tobby. — L.aatste bijdrage niet geschikt voor opname in de «Vrije Tribuun»; niet belangrijk genoeg.

Hirysentruyt. — Daar wij voor 't winterseizoen vier bladzijden meer tekst geven laat de finantie niet toe, zonder prijsverhooging van het nummer, bij iedere uitgave eene koftelooze bijdrage te voegen. Met bet zomerseizoen verschijnt die echter wederom; -dus nog eenige maandjes geduld hebben.

« ClNEM4WERELD »

Alice Pavor. — 3° Louise Fazenda, adres: 1132, Le Moyne Avenue. Los Angeles (Cal.) U.S.A.

2° Florence Vidor, adres: 1719, Selma Avenue, Los Angeles (Cal.) U.S.A.

3* Nita Naldi is gescheiden en nog niet hertrouwd.

N.-B. — Besten dank voor Sarah Bernhardt’s photo.

F. P. C. — 1° Zie antwoord aan Blauwvoet.

2° De toegang tot een studio is den oningewijde streng verboden.

Cullen my favourite. — 1° Die artiste in « Zij die vergeeft » was Wallace Beery; voornaamste filmen: « Bavn », « Robin Hood », «Hurrigans’ Gall», zendt photo, adres: 1346, Harper Avenue, Los Angeles (Cal.) U.S.A.

2° Ruth Clifford heeft bruin haar en bruine oogen; meet lm. 72; zendt hare photo; adres: Porto Rica Photoplays, Box 450, San Juan, Eiland Porto Rico.

3° Maurice Renaud zendt denkelijk gratis de hem gevraagde photo; adres: 97, avenue Victor Hugo, Paris.

NEMO.

N.-B. — Vragen ons na Zondag toegekomen worden in het volgend nummer beantwoord.

Wilt gij het portret UWER GELIEFDE FILMSTERREN bezitten?

DE BESTE DER EGYPTISCHE SIGARETTEN

VRIJE TRIBUUN

Onder deze rubriek maq eenieder onder deknaam, zijn opinie, de klne-ma aanbelangend, uitdrukken. De Inzenders moeten noohtans hun naarr en adres doen kennen op ons bureel en blijven verantwoordelijk voor het Ingezondene. De hoofdredaktie behoudt zich echter het reoht van opname of weigering voor.

De plaats zeer beperkt zijnde en ten einde eenieders bijdrage te kun-"»a opnemen, zal deze vanaf de volgende week niet meer dan 25 LIJNEN DRUK mogen bedragen.

Over « would be-ers » en nog wat.

De « Vrije Tribuun » van K. en T.-wereld is het podium, vanwaar de kinemaliefhebbers hun stem (baryton, tenor, bas of zelfs een sopraantje) kunnen laten klinken, dreunen als het noodig blijkt.

Jammer enkel dat de «Vrije Tribunisten» zoo op hun eigen stem verkikkerd zijn en rechts en links een woordenzondvloed in de respektabele ooren van de goedzakkige lezers en lezeressen uitspuwen.

Het auditorium wordt bedolven onder een(scheld) vvoordenfontein. En Jan Publiek evenals het «V. T.» papier is engelachtig verduldig!

Mejuffer Leonore doet beslist haar naam nog eer aan (Leono-re uit het Grieksch w.z. meelijdende) wanneer zij de «Vrije Tribuun» kwalifieerd met den naam van «koffjekransje der briefwisselaars».

Dat «Oude:Bêste’n» per se hun hart aan mum-mie achtigo filmen willen opbalen is hun zaak.Maar waarom wendt die heer zich niet tot een tijdschrift over oudheidskunde?

Zijn zielkundigte filmhondenkaraktenontleding (drommels, wat een woord), zal misschien iederen kynosilefhebber tot in de ziel;ontroeren, doch een kinemaniak laat dien geestdrift totaal koud.

Dat die heer zijn veelzijdige talenten van zede-preker, muziek- en filmkritikus wil ontplooien, heeft

met kinema slechts mikroskopische verwantschap.

Ik voeg mijn wenschen bij zijn meening, dat «filmen uit den goeden ouden tijd, .die veel natuurlijker en schooner waren dan de tegenwoordige, niet meer zullen vertoond worden».

Als dap tegelijkertijd de proza-erbarmelijkheden van «Oude Beste’n» in hun pen verdroogden, was dit altijd wat voor fle zaak gewonnen.

Als nawoord den kosteloozen raad: als er som? « dicht bij ons » filmen van Griffith, Gance, Siostrom, L'Herbier, «begeleid dooT de schoone muziek der mekanilke piano» worden vertoond, kan «Oude Beste» zijn welgekende leus wel eeps, dep, toets der gezonde rede latën doorstaan.

HÀVELAAlÇ v

De wrseter* van den film

Na menig artikel in «Vrije Tribuun» gelezen te hebben en tot de overtuiging te zijn gekomen, dat men geen letterkundige hoeft te zijn om daar 25 regels in neer te krabben, zoo zag ik ook wel eens graag mijn gedacht in uw geëerd blad verschijnen.

Het gebeurt tegenwoordig nogal eens dat men *,r-tiekels te lezen krijgt over «het' werk van een filmster op een dag» die of die ster, begint 's morgens om die uur; een kopje thee aan haar bed gébracht, rap, rap het morgenontbijt, terwijl zij brieven en telegrams, haar in den morgen toegë-komett, laat voorlezen, dan in vliegende‘vlucht naar het studio waar de(n) opnemer reeds Op haar staat te wachten, de noodige toöneelen gedraaid en) tus-‘schèndoor a. u, b. het tweede ontbijt,:en voorts gaat het met opnemen tot den avond Vhlt, om daarna hun welverdiende rust te nemen in het land der., droomen om des te beter den daaröpvblgétrdeh dag te kunnen herbeginnen. ' ” '

Men kan dan toch moeilijk saVnenbrënggn als then dan weer een ander artiekél leest Van: «Dé reis rond de wereld van die of die, filmartist». Hét bezoek van die of die Ster aan Europa of Afrika in' eigen auto. vliegtuig of boot. Och kom, ik denk dat er vele onder die filmsterren zijn die niet:wètén wat., kinderspel ze moeten beginnen om him ledige uren, dagen of maanden door te breiigen en zonder twijfel heb ik vele lezers aan mijnen kant, die mijn gedacht zullen deëlen. FAKKK

P. S. — Filmsterren hebben ook wc)' ééns Verlóf. (N. d. R.)


« CINEMAWERELD »

Geïllustreerde Kinemanieuwsjes

CLARA KIMBALL YOUNG

The popularity of Clara Kimball Young is psrennial. Her pictures have suceeded one another rapidly and still they come in answer to an insistent demand from an enthusiastic public. Her latest is “A Wife’s Romance.”

CLARA KIMBALL YOUNG

This ever popular actress is now at work on an exotic Spanish screen story called. “In Old Madrid."

Twee photos der zóó om hare « artistieke schoonheid » bekende filmster, uit hare twee laatste filmen: «Do Roman eener Vrouw» en « In Oud Madrid ». Zooals men weet wordt Clara Kimball Young in Amerika de Sarah Bernhardt van het witte doek geheeten.

KINEMANIEUWSJES

Fatty gaat scheiden. — De befaamde filmspeiet Fatty, bekend door zijn zwaarlijvigheid en later nog meer door zijn sensatiewekkend proces, Kan maar niet met rust worden gelaten. Nu weer u. ’t zijn vrouw, ook een ster in de filmwereld, dit 't hem lastig maakt met een actie tot echtst ïei ding.

Tijdens het fameuze proces tegen haar echtg, noot heeft, mrs. Arbuckle gedaan wat /ij kon o.n de onschuld van den beschuldigde aan te: ponen. Zij is ongetwijfeld een van de meest overtuig ie, pleitbezorgsters geweest in deze duistere zaak en de openbare meening in Amerika vindt het van Fatty alles behalve gentlemanlike, dat hij haar in don steek heeft gelaten. Het echtscheidingsproces belooft een uitgezocht .geval te worden voor het op sensatie beluste publiek.

May Mc Avoy begint met Richard Barthelmess aan « The Enchanted Cottage ».

Armand du I’lessy gaat op het doek brengen « Les Demi-Vierges » van Marcel Prévost met Gabrlei dé Gravone én Gaston Jacquet in de mannelijke hoofdrollen.

Jean Dehelly zal de eenigc bijzondere rol ver vullen in « Le Dernier des Capendus », film welke speelt ten tijde van Louis XVI.

De rolverdeeling van « De Bedelares van St-SuR

pice » is als volgt: M. Desjardins (De Abt d’Arey nes), Mej. André Lione (Jeanne Rivât), Suzanne Revonne (Henriette), Charles Vanel (G Ibert Rol-lirij, Camille Bardou (Servais-Duplat), Schutz (Dt graaf d’Areynes), Mej. Gaby Morlay Marie-Blanche), Gaston Madot (Georges).

Mevrouw Theo Mann-Bouwmeester als minister.

— Mevrouw Theo Mann-Bouwmeester is naar Berlijn vertrokken om onder regie van haar zoon Theo Frenkel Senior, een hoofdrol te vervullen in het filmdrama « Judith » hetwelk in de Jofa-ate'iers te Johannisthal wordt opgenomen.

Betty Compson en Betty Blythe zijn terugge kcerd te Hollywood van hunne reis naar Europa.

Alla Nazimova, Theodore Roberts, Bert Lytell. Ruth Roland hebben het witte doek tijdelijk vaar vel gezegd en zijn nu op de planken.

Bessie Love komt te huwen met Johnny Hines.

Constance Talrpadge, gescheiden van John Fia

loglan om de redenen die iodereen bekend zijn, is hertrouwd met Irving G'. Thalber, een jong filmregisseur.

De Amerikaansche censuur komt een proces in te spannen tegen de Paramount omdat deze zekere rol aan Douglas Fairbanks Jr. heeft doen draaien. De censuur beweert dat Fairbanks Jr. nog tè jong is om iets anders dan tooneelspelen te vertolken.

« CINEMAWERELD »

ANNA Q. NILSSON

Bovenstaande photo is getrokken uit de film die zij nu voor Paramount aan ’t draaien is «The Rustic of Silk» (Het geruisch der zijde).

Anna Querentia Niisson moest onlangs voor een film beur haar laten knippen en hiervoor kreeg zij eene vergoeding van 75,000 dollar (ongeyeer frank 150,000).

KINEMANIEUWSJES

Norma Talmadge draait « Romeo en Juliette » van Shakespeare. De rol van Romeo is in handen van Joseph Schiedkrant, die Ridder de Vaudrey was in « De Weezen in den Storm ».

Het grootste studio der wereld. —> De « Neu mann-Production » te Berlijn komt de aankoop te sluiten van een vroegere Zeppelin-hangar die in studio zal veranderd worden. Het zal het grootste studio der wereld worden: het meet 265 m. lengte op 35 m. breed en 00 m. hoog. Wij in België had-d

Film in plaats van vivisectie. — De heer Emile Desvaux, lid van den Parijschen gemeenteraad, een ijverig dierenbeschermer is al meermalen opgeko men tegen het lijden dat hij het wetenschappelijk onderzoek dieren ondergaan ten gevolge van de vi visestie. Hij had vroeger al voorgesteld die viv:sec-ties te beperken, door ze zoo, mogelijk te vervangen door demonstraties die gefilmd waren. Een commissie van onderzoek heeft nu, naar de « Matin » mededeelt, na de hoogleeraren Portier, Mayer en Laugier te hebben gehoord, verklaard, dat een veertigtal demonstrat es ten behoeve van het onderwijs gefilmd zouden kunnen worden en die commissie heeft prof. Laugier opgedragen een program van dergelijke films samen te stellen. Voor de uitvoering van liet plan is een staats subsidie ge vraagd.

I>. W’. Griffith is « American, de nationale ge êchiodenis der Vereenigde Staten aan ’t draaien. Zooals in « De Twee VVcezen » is een liefdesidylle de grondslag van die film. Men zal er o. a. kunnen in zien: « De veldslag van Saragota », « Het beleg van Ticondeorga » en de overgave van Yorkstown. Griffith bekwam van het Ministerie van oorlog en van al de openbare besturen van Amerika hunne vverkdanige hulp. De opname zal ongeveer een jaar dt ren en de rölverdeeling is nog niet volledig.

Sessue Hayakawa debuteerde over een paar we wen vóór ’t voetlicht van het Casino de Paris in een sketch. Voor de première had Fannie Ward een loge gehuurd. En de beroemde star juichte dapper diegene toe die haar in « Forfaiture » op zóó schandelijke wijze met een glooiend ijzer be handelde.

De grootste kinema der wereld is wel de Cleve land Auditorium in de Staat Ohio (Amerika). Hij is opgericht door de rijke uurgers der stad. De zaal dient voor vergaderingen, conferenciën, tooneel en kinema. Zij bevat 13,000 zitplaatsen en zoo noodig

5,000 staanplaatsen, wat een totaal maakt van 18 duizend personen welke een vertooning kunnen bij wenen. De bouwmeester van dit reuzengebouw noemt zich J. Harol Mac-Dowell. Hij is specialist op dit gebied. De meubeleering is gedaan door « Seating Company » van New-York. Deze inrichting kost maar eventjes de somme van 6,500,000 dollars.

Carmel Meyers komt te huwen met Craig Biddle, (Izoon van een millioenrijk juweelhandejaar van Philadelphia.


JL’(S>MBK3

DRAMATISCH TOONEELSPEL IN 7 DEELEN

Rolver dee ting: 1

Berthe .... Italia Almirante Manzim

Gerard Tregner .... Alberto Collo

Berthe had Gerard Tregner, een jong schilder van zekere bekendheid gehuwd. Zij waren gelukkig: eene schaduw echter: hunne vereeniging bleef kinderloos.

Maar op zekeren dag wordt Bertha, die veel van beweging en van sporten hield, eensklaps met lamheid der onderste ledematen geslagen, en de dokters verklaren ze ongeneesbaar.

De tijd gaat heen. Gerard bracht haar iederen morgen bloemen. Maar zekeren dag kwam hij niet. Later verontschuldigde hij zich; hij was op zoek naar een grop-ter atelier, en Berthe was zoo kiesch op geene verdere uitleggingen aan te dringen... (

De dokter kwam haar nog regelmäßig bezoeken. En na maanden en maanden ge voet zij beterschap. Zekeren dag kan zij wederom gaan. Zij wil haar man verrassen en begeeft zich naar zijne werkplaats.

Door de meid doet zij zich als eene bloedverwante aanmelden.In afwachting werpt zij een blik op de nieuwe schilderijen: overal bloemen en nog bloemen, en op het divan een blonde baby. « Zonder twijfel een model ». Gerard treedt

bin( .1 en is zeer verrast zijne vrouw hier te zien. Hij stamelt eenige onsamenhangende zinnen, en door vragen ertoe aangezet, bekent Gerard: zijn aieuw leven, eene liaison, de geboorte van een kind.

Bertha’s léven is gebroken. En de komst van hare mededingster zal hare smart nog verhoogen: omdat Hélène Bréville een harer intiemste vriendinnen was.

Na eene eerste onmoediging krijgt Bertha hare zelfbeheersching terug. Eene woordenwisseling ontstaat en zij jaagt pare mededingster het huis uit.

En ziedaar eene zwakke stem die zich loei hooren: «Vader!... Moeder!... » Vergetende al wat hen nog zou kun-Len scheiden, bedekt zij het wichtje met kussen... « Het is nog zóó jong, nog zóó kl< dat het nooit zal weten dat het eene nieuwe moeder heeft. »

« De Schaduw » is' een buitengewoon mooie band door het bekende huis Dubois te Brussel in België aan de markt gebracht. De vertolking door de bekende Italiaansche kunstenaars Almirante Man-zini en A Iberto Collo staat borg voor een welverdiend succes. Wij hopen deze film kortelings in Antwerpen te mogen aanschouwen.

40-42, Plantenstr:


« CINEMAWERELD »

I wee jonggehuwden beminnen elkaar als tortelduifjes. Zij, Cora, is een zoo lieve echtgencote als uitstekende huisvrouw; hij, Frank, een model-echtgenoot en tevens kandidaat-advokaat. Cora heeft een oom, Mr Asbrock, die een dag bij zijn neef doorbrengt.

De volgende week brengen de jonggehuwden hun huisraad in een andere woning over, en Cora, uit liefde voor haar haard, gaat voort haar handen aan het werk te slaan in plaats van haar

ke. Zooals zij, gaat ze laat te bed, en om de verloren rust te herwinnen blijft zij den ganschen dag op een ligstoel liggen. Zoodoende ondermijnd ze haar lichaam en verstomd haar brein. Haar man in voortdurende verlatenheid, wordt opmerkzaam gemaakt door de coquetterie van Lila, die zich laat doorgaan als bekwame huisvrouw. In een huiselijk too-neel raad Cora haar man aan Lila te huwen, en ziedaar het einde van den gelukkigen haard.

bedienden te bevelen, waarover Frank haar een zacht verwijt maakt. Cora volgt zijn opmerkingen, maar na verloop van drie maanden heeft zij reeds haar gebreken onwetend vergroot. Zij richt haar huis naar den stijl eener dancing in, op aandringen van hare vriendin Lila L)ra-

Cora herneemt haar kracht, terwijl Lila haar valsche verdienste doet gelden. Frank begint het verleden met het heden te vergelijken. Maar de dochter van Oom Asbrock, een trouwe nicht van Cora, eindigt met een middel te vinden om de ge-scheidenen te verzoenen.

« CINEMAWERELD »

(INCONSCIENCE)

James Berkeley .... Stuart Holmes

Margaret .... Gloria Swanson

James Berkeley, verdacht zakenman, speelt wonderbaar de rol van millioen-bezitter, om Margaret eene vermakelijke doch eerlijke vrouw te bezitten, die onwetend zijn klienteel moet betooveren.

Als verkleefd medewerker heeft hij een neef Smith, die haar gewoonlijk in de wereldsche .kringen vergezeld.

Zekeren dag ontmoet Berkeley een oud collegevriend, de ingenieur Allan Franklin, eigenaar van een petroleumbron in de Reoubliek Cristobana, welke naar New-York is gekomen om een uitba-tingsmaatschappij te stichten. Berkeley

wil natuurlijk zijn slag slaan en laat niet na eenige geldmagnaten op te zoeken. Bedrieglijk heeft hij de vriendschap van Franklin weten te winnen, die blindelings eene valsche volmacht teekent.

Berkeley neemt de nöodige voorzorgen om Franklin van de zaak te weerhouden en vertrekt naar Cristobana. Terwijl zijne vrienden zich vermaken in de petro-leumstreek, werken Berkeley en zijn medeplichtige Smith aan dit verdacht zaakje. Onverschillig voor Berkelev eindigen Margaret en Allan met een liefdegevoel, doch dat door hun geweten verworpen wordt. Berkeley ziet in dit avontuur een millioenenzaak.

Zekeren avond verschijnt een man, half-smokkelaar, half-zwerver, die al ziin plannen komt dwarsboomen I In een strijd waarvan Margaret de onvrijwillige oorzaak is, wordt Berkeley doodelijk gekwetst-. Franklin en de jonge vrouw zoeken in de vlucht hun redding en kunnen eindelijk het geluk smaken.

Films PARAMOUNT, Nieuwstr., 48, Brussel


12

« CINEMA WERELD »

(Le Filon) (The Angel Citizens)

Het kalf gaat echter de bovenhand krijgen en Frank en de vagebond, zekere Smoky Nivette, besluiten in te grijpen.

Far-Westtreurspel in 5 deelen

Hoofdvertol\ers:

Franklyn Farnum, « Shorty » Hamilton. Peggy O’Day, Al Hart.

luiaard, Frank Barlett, onderneemt eene reis naar het Westen. Onderweg stapt hij even van de trein en zijne aandacht wordt door eene nietigheid afgeleid. Wanneer hij naar het station wil terügkeeren is zijn trein al vertrokken. Ffij is alles behalve aangenaam verrast, maar besluit zich in het onvermijdelijke te schikken.

In eene weide ziet hij een jongen tegen een kalf vechten en aan de overzijde staat een vagebond insgelijks dit tooneeltje te bekijken.

De Goudader

« CINEMA WERELD »

men. ’s Avonds is er bal in Murphy’s danslokaal. Tijdens het feest beziet London Edwards, het hoofd der plaatselijke bandieten, dat het jonge meisje meermaals met Frank danst.

Eene vechtpartij volgt en London en zijn mannen worden buitengezet.

Het is in de streek bekend dat Isabella’s vader de kaart van eene rijke goudmijn heeft. Te midden van een dans weerklinkt een schot; men snelt buiten en vindt Isabella’s vader stervend. De ongelukkige heeft nog alleenlijk dp kracht te zeggen, dat men de kaart gestolen heeft! De sheriff duidt Frank en Smoky als zijn helpers aan en zij besluiten In het dprp te blijven totdat de schuldigen zullen gevonden zijn.

Na menig avontuur gelukken zij er in, en allés eindigt op eene teedere liefdesidylle...;

Maar hoe groot is hunne verwondering niet, wanneer zij vaststellen dat de jon-{ gen een meisje is, Isabelle Bruner genaamd.

Daar Frank genoodzaakt was in het dorp te blijven, zoekt hij een onderko-


14

« CINEMA WERELD »

Onze Ciné-Romans

De Lotgevallen eener Filmspeelster

Door ED. NEORG.

(3e vervolg)

Hij lachtte.

Nog groen, eh?... Natuurlijk. 15 dollars is een schoon begin.

Hij boog zich over zijn lessenaar en schreef iets op een briefje.

« Ga nu naar het toonecl en geef dit aan Fenny, de regisseur. «Hij zal met u een begin maken».

Ik stond op en dankte hem. Hij insgelijks stond op en nam mij bij den arm. Snel als de bliksem dacht ik: «Laat er ons gedaan mee maken!» en zag hem strak in de oogen.

Hij liet mijn arm plots los als was hij gloeiend heet.

« He, he,! » Jachtte hij. «Gij zijt een zonderling meisje.... Ga nu, wij zullen zien wat ge kunt».

Ik ging naar de tooneeldeur; een man welke het. briefje in mijn hand zag, liet mij door. Opeens stond ik in het schelle licht van het tooneel met de acteurs vo-lop aan net werk. Tusschen de schermen stond een kleine man, de hemdsmouwen opgestroopt, de hoed op het achterhoofd en een eindje sigaar in do mond, naar het spel te zien. Ik ging bij hem.

Hij bezag mij van het hoofd tot de voeten.

« En wat verlangt gij eigenlijk?» vroeg hij.

Ik gaf hem het briefje.

« Figurante... Geen ondervinding?»

« Lieve God! Het is hier toch geen kindertuin!.. Kom mede!»

Hij ging naar eene tafel op den achtergrond "an het tooneel, nam eenen lijst welke hij doorzag en zegde:

« Niets te doen, voor de volgende week... Maai wacht even».

Hij bezag mij opnieuw.

«Luister» ging hij verder. «Tusschen de pauze kunt gij een lied voordragen».

Ik glimlachtte bitter maar hield mij dapper. Op dit oogenblik kwam een lief meisje over het tooneel. —

« Kitty, kom eens hier.... Kitty, dit is Miss Nella Moreland. Toekomende week kunt gij beiden tusschen de pauze iets zingen. Gij weet wel, gedurende het ballet, deze hier zal in jongenskleederen opkomen. Maak dit beiden in orde».

Men hoorde plots applaus uit do zaal en' weg was liij. Kitty, in lompen gekleed, op bloote voeten, kwam mij vriendelijk tegemoet. Lieve kleine Kitty! Het was nog een kind met helder blauwe kijkers en een zeer zacht stemmetje.

« Kom mede naar de kleerkamer, ik moet mij vcrkleeden» zegde zij.

Ik volgde haar, half weenende en half lachende. Het was om gek te worden. Zoo iets was mij nooit in het hoofd gekomen dat ik voor het gordijn zou moeten zingen. Ik, zingen! In jongenskleederen!

Ik zette mij in de kleedkamer neder terwijl Kitty van kleeding veranderde.

« Oh, ik ben zoo moede » zegde zij, « heel de morgend gerepeteerd! De heele namiddag gespeeld

en dezen avond weer een vertooning! Zijt gij reeds lang aan het tooneel? »

Mijn oogen vulden zich met tranen en met gebroken stem antwoordde ik:

« Lieve God, Kitty! Kitty... Ik ben nog nooit op de planken geweest! Ik ben nog nooit voor zulk publiek verschenen!... Ik voel dat ik het niet zal kunnen!... Ik ga weg... ver weg... ik geef het op!... »

Zij keek mij met wijd geopende oogen aan.

« Oh, arm meisje!» riep zij, terwijl ze mij om dei hals viel en overlaadde met kussen.

« Heet gij werkelijk Nella?... Het is een schoone naam. Houd moed, Nella. Blijf hier, ik zal er u door helpen. Het is zoo geen erge zaak. Ik zal trachten alleen te zingen. »

Ik kuste haar op mijn beurt; zij herhaalde nog maals dat het tooneelfpelen niets in zich zelf was Luaibij alle meisjes moeten elkaar helpen. Ik vroeg • mij af of ze wel geloofde wat zij zeide. Indien het zoo was dan moest haar ondervinding wel verschil lend zijn van de mijne. Ik dacht toen, en nu nog. dat Kitty een wonderbaar meisje was.

Wij hadden pas die paar woorden gewisseld oi daar werd voor Kitty geroepen. Metterhaast had ze mij nog kunnen zeggen waar ik een gemeubelde kamer kon vinden. Ongelukkiglijk, het huis waai zii ze]f nok woonde, was gansch bezet. Doch. zij had meer goede adressen en aan gematigde prijzen.

Ik verliet het theater op weg naar een woning. Wanneer ik het eerste huis naderde, aangeduid op mijn lijst, merkte ik aan de deur eenige jonge man ncn welke allerlei aanmerkingen maakten aangaan-, do de voorbijgangers en bijzonder op de vrouwen Wanneer ik naderbij kwam werden zij stil. Op eens, als op maat, gingen hun blikken naar mij en maakten zij een diepe buiging. -Om niets ter wereld zou ik daar om een kamer gaan hooren, want wis en zeker logeerden die kerel tjes daar ook.

Wanneer ik hen voorbijging, het hoofd in de hoogte, hoofde ik hunne opmerkingen omtrent mijne verschijning. Eenigen van hen floten zachtjes.

Ik was angstig dat al de adressen, door Kitty mij gegeven, het zelfdo karakter zouden hebben.

Het tweede huis stond mij al net zoo min aan als het eerste. De hospita, een barsche vrouw, met ruw gelaat, weigerde mij in te nemen zoodra ze hoorde dat ik aan de schouwburg was, of ik moest de kamer minstens twee maande . vooruit betalen.

Zooiets lieten mijne middelen niet toe en bijzon der daai' ik zelf nog niet wist hoe lang mijn enga gement zou duren.

De afstand der verschillende huizen scheen mij groot, maar in waarheid lag de oorzaak in het feit dat ik vreemd in de stad was en ik voor ieder adres aan iemand de weg moest vragen.

In elk geval, het was reeds donker en ik had nog geen woning gevonden.

Ik besloot gebruik te maken van Kitty’s goed heid en haar te vragen om de nacht in haar kamer, op den grond, te mogen doorbrengen. Maar daar kwam mij te binnen dat ik haar aan het theater moest gaan af wachten waardoor het dan bijna nacht zou zijn.

Ik was moede en hongerig. Ik zou aan de eerste de beste persoon naar een goed restaurant of hotel vragen om te kunnen eten.

Een hoek omgaande bevond ik mij, zoo ik dacht, in de voornaamste drukste straat van de stad. Ik

« CINEMAWERELD »

bevond mij plots voor een gebouw met titel: « Palace Hotel». Maar als een Palace zag het er absoluut niet uit. Een blik naar binnen deed mij een aantal personen zien welkt hun avondmaal gebruikten. Ik ging binnen langs de vrouwen-ingang en bestelde wat om mijnen honger te stillen. Het voedsel was beter dan ik dacht.

Na het maal gevoelde ik mij niet meer in staat om nog verder rond te loopen en besloot voor den nacht in het hotel te blijven. De volgende morgen zou ik verder op zoek gaan naar een kamer.

Men wees mij een eenvoudig gemeubeld vertrek aan en spoedig daarna lag ik te bed.

Ik was zelfs te moe om te droomen.

Ik ontwaakte. Do zon scheen helder door de ruiten. Ik aanzag dit als een goed voorteeken en na mijn dejeuner genomen te hebben stapte ik de straat op, verfrischt in geest en lichaam.

Ditmaal viel het geluk mij mede. De eerste plaats waar ik aanbelde vond ik een netjes opgeschikte kamer aan een redelijke prijs.

Ik nam ze voor een week en betaalde vooruit.

Herinnerende wat Kitty mij gezegd had aangaan de de morgenrepetitie ging ik naar dé schouwburg, in de hoop haar te zien en een oogenblik te kunnen spreken.

Dit laatste viel mij tegen. Zij was op het tooneel en kon geen minuut gemist worden. Doch zij glimlachtte mij tegen en deed teeken dat wij eerst Maandagavond zouden optreden.

Ik was bevreesd, daar ik vreemdelinge was, dal ik niet op de repetitie zöu mogen blijven, doch niemand gaf acht op mij.

Nu zag ik voor de eerste maal hoe vermoeiend het baantje van acteur was en geen wonder dat Kitty na de matinee reeds « af » was. De manier waarop zij tooneelen over en weer deden, werkten reeds vermoeiend op een toeschouwer, in elk geval, ik vond het interessant.

Bijna op het einde der repetitie kon Kitty mij een copij in de hand 'stoppen van het lied welke wij zingen zouden. Woorden en muziek waren op afzonderlijke bladen papier. Mijn hart zonk in mijn schoenen wanneer ik er op keek.

De gangche namiddag bleef ik op mijn kamer, de woorden van het lied van buiten leerende.

Zooals ik vroeger reeds zegde, ik kon nauwelijks muziek lezen daar Jï steeds op het gehoor speelde. Ik bedacht, dat, indien ik eene piano had, ik toch zou geprobeerd hebben er iets Van te maken. Doch, zoo was het niet mogelijk iets van de muziek te verstaan. Ik voelde mij meer ontmoedigd dan ooit.

De avond vond mij terug op den schouwburg; deels uit gewoonte reeds en deels omdat ik kost wat kost met Kitty mopft spreken over den zang

Tot mijn verrassing kwam zij maar eerst op in de derde akte, dus zij had den tijd om met mij het duet te repeteerën. Met haar lief stemmetje zong zij het gansche lied voor. Daar ik gewoon was op het gehoor alles spoedig op te nemen ging het gemakkelijker dan ik dach't en kwam do moed er bij mij weer in.

Een andere zaak, waarop Kitty algauw iets ge vonden had, was mijn jongenskostuuin. Haar eenig ste spijt was dat niets van haar mij paftte. Doch zij wist een winkel waar wij aan een zeer lagen prijs het noodige konden huren.Zij zelf, sinds haar verblijf aan het Henry Irving Theater, had er reeds menigmaal haar gading gevonden. Zij zou met mij de volgende dag gaan, tusschen de repetitie en de matinée.

Dank zij Kitty’s vriendelijkheid ging ik dien avond in mijn nieuwe woning met een verlicht hart naaf bed.

En dit was niet alles wat ik aan het lieve meisje te danken had. Wanneer de bewuste avond naderde

was zij het welke mij aanhoudend moed insprak, want tot op het laatste oogenblik zou ik gaan loopen hebben. Des Maandags avond dus deed ik mij» eerste verschijning voor het publiek. Een uur moest ik nog wachten eer ik zou optreden.

Wanneer ik Kitty in haar baltoilet zag, vergat ik mijn zorg, maar wanneer ik in de spiegel naai mij zelve keek en mij daar zag staan in wijde mannenbroek, dan had ik mijlen en mijlen vei weg willen zijn .

Het oogenblik naderde. Meisjes kwamen van het tooneel, zij moesten zich herkleeden. Wij hoorden luid applaus waarop zij terug gingen.

Dan... een geklop op ons deur met do vraag

« Gereed? »

« Als ik misluk » mompelde ik bij mij zelf,

« dan bezie ik nooit meer Roland Welles. »

Maanden heb ik gedroomd om eens 'een actrice te worden. De vuurproef moest ik ondergaan. Maar, do zang was vergeten... mijn gedachten stonden stil.

Ik bewoog mij als in een droom. Wij bevonden ons midden het tooneel, wij gingen verder... vooi het gordijn... voor ons het verblindend voetlicht.

Een geluid kwam vun tusschen mijn lippen...• Was het mijne stem?... Daar zag ik Kitty’s lachende oogen en haar vriendelijk gelaat... Plotseling schud de ik mijn hoot’d en glimlachtte tegen haar. Tot mijn groote verbazing hoorde ik plots luid handge klap van uit de zaal.

Wat beteekende dit?... Ik werd opeens mij zelf Al mijn zelfbeheersclung kwam terug. Ik zag strak voor mij uit. Ik keerde mij om, nam Kitty beet en zoende haar. Zij deed alsof zij boos was en weer de zich van mij af. Ik deed haar op haar hielen draaien en nam haar terug vast. Wij omhelsden elkaar, begonnen luidkeels te lachen, dansten en zongen het refrein van het eerste koeplet.

Het publiek kwam in vervoering. Het was niet om te gelooven, Eri ik? Ik was zooals een visch, welke aan land gebracht werd en op het punt stond to sterven, maar plots weer springlevend werd daai men mij terug in het water wierp. Een geboren actrice?

Nadat wij een half dozijn maal waren torng geroepen, maakte ik aanstalten om naar de kleedkamer te gaan, toen ik t»suchen do schermen de be stuurder zag staan welke mij met verliefde blikken aankeek.

Ik ging naar huis,. naar mijn kamertje. Het had uitzicht op de binnenplaats van de woning.

Gansch den nacht bleven mjjn gedachten op den bijval van dien avond. Ik kon niet slapen. Des morgends was mijn eerste werk dit nieuws te schrijven aan Roland Welles.

Toen niet als nu, want nu is het marteling. Mast toen was mijn liefde reeds diep geworteld.

Roland beantwoordde mijn brief; hij feliciteerde mij; hij zegde dat hij niet anders verwacht had De bestuurder ook had hem oogenblikkelijk ge schreven. Mijn afgod schreef mij ook:

« Zoo spoedig mogelijk wil ik u zien! » En hij onderteekende: « Üw getrouwo vriend, Roland

Welles. »

Groote vreugde overstelpte mij! Ik kuste zijn naam! Ik murmelde steeds met hartstocht: « Mijn getrouwo vriend! Mijn getrouwe vriend! »

Hij verlangde mij te zien, dus heel natuurlijk dat ik naax hem toe ging. Ik koos een morgend wanneer ik op de repetitie niet noodig was. Ik deed mijn best er zoo goed mogelijk uit te zien wanneei ik naar zijn studio ging. Het was een heerlijke herfstdag. Ik was zoo gelukkig.

(Wordt voortgezet).


OPGELET 251

ÈEN NÀAML00ZE BRIEF meldt ons dat er in België nog een Kinemabestuurder is die geen deel aan de Paramount-Festival wenseht te nemen!

Dat deze bestuurder zich SPOEDIG bekend make,

PARAMOUNT - FESTIVAL

zal de meest groctsche der betoogingen van de

Een publiciteit zonder voorgaande in

Le Soir, La Nation belge, L’Etoile Belge, La Meuse, Le Peuple, La Wallonie, La Ca2ette de Charleroi, Le Neptune, De Nieuwe Ca2et, Toon elwereld, Kinemaw:reld s-s zai onze poging steunen

Het Beheer van Kinema- en Tooneelwereld heeft door deze de eer aan hare feachte Lezars en Lezeressen mede te deelen dat het besloten heeft, premies, ten bedrage van

2500 franken

ter beschikking te stellen, aan hen die mede willen werken aan onzen Propagandadienst tot het aan-werven van nieuwe abonnée.

Als eerste premie:

DUIZEND FRANKEN

toot hem of haar die véór den len Januari aan. staande ons de meeste a bonné’s bezorgt voor het jaar 1924. Als tweede prijs voor den daaropvolgende stellen wij een prijs vast van

VIJFHONDERD FRANKEN

Verier hebben wi j uitgetrokken voor de volgende Wfjfrastigden vijf prijzen van elk

«Vi . HONDERD FRANKEN

VIJFTIG FRANKEN

Dë hamen en adressen der begunstigden zullen L jn .on£ blad bekepd getnaakt worden.

HACKIN'

Karthuizersstraat, 9A. — BRUSSEL

Biedt aan:

De Schoonste Succesiïis vertaikt door & de beste Filmsterrei als:

Pauline Frederic, Conway Tearle Ela:ne Hammerstein, Mac March H. B. Warner en Bessie Barriscale

Dfukk. « NéptuheV, StèéhSBiltVersvest, 28, ÂnfcW.


yiv

yiv

ROYAL - ZOOLOGIE CINEMA

Ces égarées

Elles ne croyaient pas, ces six petites fleurs du Mal, qu’à force de jouer la comédie tTamour l'une d’elles viendrait jà mourir de dépit, de jalousie. Elles ne croyaient pas non plus que la mère de cette victime du Destin, parviendrait par de simples et honnêtes paroles à bouleverser leur âme et à leur inspirer à elles-mêmes le profond dégoût de la vie de plaisirs qu’elles menaient.

Merry Grace, la maîtresse du groupe des six, chargée d’entraîner l’époux d’une femme insouciante, éahouc au cours de sa mission, ayant promis de se faire une nouvelle conduite. Elle veut quo son amour grandit pour celui qu’elle a mission de détourner. Mais dans un beau sursaut de sa conscience, elle dit à celui qu’elle aime: « Allez, et pardonnez à votre femme ».

Et la porte se referme sur Merry Grace qui sacrifia son amour à la loi du pardon — et gagnant la campagne elle frappe à la porte de cette bonne \icillc maman qui l’accueille comme sa fille.

Merry Grace subira les remords de, sa vie passée, mais elle sera réconfortée par cet amour maternel, qui veillera sur elle, amour le plus pur et le plus beau entre tous.

PROGRAMME DU 16 AU 20 DECEMBRE

1. Le Cousin de Poperinghe ... A. Van Oost

(Ouverture)

2. Au Royaume des Abeilles

3. Mireille ....Ch. Gounod

(Fantaisie)

4. Une Soirée Orageuse

Comédie

5. Jour de Noces....E. Grieg

». Les Egarées

Grand drame mondain avee Louise Glaum dans le rôle principal

Semaine de Noël

Dimanche 23 à 3 et 8 h. — Lundi 24 — Mardi 25 et jeudi 27 décembre à 8 h.

PROGRAMMA van 16 tot 20 DECEMBER 9

De Veröwaalöen

1. De Kozijn van Poperinghe .

(Openingsuik)

2. In het Rijk der Bijen

A. Van Oost

3. Mireille .

(Fantasie)

Ch. Gounod

4. Een bewogen Avond

Tooneelspel

5. Huwelijksdag....E. Grieg

De Verdwaalden

groot drama met Louise Glaum in den hoofdrol

In haar dagelijkseh bedrijf tracht Merry Grace, ecu meisje van lichte zeden, den echtgenoot eener wal lichtzinnige vrouw mee te sleepen. Maar als buiten zich om, wórdt zij oprecht verliefd op den man en zij zal haar ontuchtig leven voortaan vaarwel zeggen. En zçlfs zóó groot wordt haar liefde dat zij aan hem zal verzaken om in een heeri lijk ontwaken van haar geweten, liem terug tot zijn haard te voeren, hoe oneindig ook haar smart is.

Een harer vriendinnen wordt krank... is nu stervend en voor het laatst wenscht zij haar moeder weer te zien; de goede oude vrouw die niets van haar zoo beroerd leven afweet. Merry Grace trachten het verleden te bestoppen; de dagbladen veropenbaren de waarheid.

En overheen haar droefenis en haar lijden zal de moeder door eenvoudige, eerlijke woorden die verdwaalde zielen leiden tot een nieuw, schooner leven, in de verachting van het vroegere wellustige bestaan.

Het is voor hen als een hergeboorte: een tweede jeugd door reine moederliefde bewaakt.

Premières représentations en Belgique

du grand film cl" art

La Légende de Sœur Beatrix

Légende dramatique composée et réalisée par ]. DE BARONCELLI et interprétée par SANDRA MILOWANOFF, ERIC BERCLAV et SUZANNE BIANCHETTI

Adaptation musicale spéciale pour

CHŒUR-MIXTE, ORGUE et GRAND ORCHESTRE

Vous tous qui rêvez d’art, de beauté et de vérité venez voir cette douce légende

qui parlera à votre cœur

Semaine de Nouvel - An

Dimanche 30 décembre à 3 et 8 h. — Lundi 31 décembre — Mardi 1 et jendi 3 janvier à 8 h

Premières représentations à Anvers

du chef-d'œuvre cinématographique

Ixe Secret de Polichinelle

d’après la célèbre pièce de PIERRE WOLF et interprété par

MAURICE de FÉRAUDY de la Comédie Française Melle Andrée BRABANT et Gabriel SIGNORET

Film d’art dont le succès dépassera celui de ” MAMAN „

Imprimerie du Centre, 26, Rempart Kipdorp,

Anvers


POUR AVOIR UNE BIERE BONNE ET SAINE

Adressez-vous à la Brasserie

VAN HOMBEECK

BERCHEM - Tél. 5210

iss

ISIFIt FS en BOUTEILLES - en FUTS

ENFANTS

BRITANNIA

77, Longue rue d’Argile

'id runi iiiiiiitj uriiiid

12, rue Van Ertborn

Tél. 2921 ANVERS Tél. 2921

Agence pour la Province d’Anvers du Vrai "FERODO”

Agence pour Anvers des Roulements à billes S. K. F.

Agence générale pour la Belgique du Diamond et Noble's Polish

La seule maison de la place fournissant aux garages aux prix de gros

Maison RERTHY

106, rue de l’Eglise, 106

▼▼▼

FO U Fin U 1RES

Arrangements — Réparations Conservation de fourrures Prix avantageux — Travail soigné

PHOTOGRAVEURS

DESSINATEURS

EXECUTION RAPIDE ET SOIGNÉE

Champ Vleminekx.ô ANVERS

Te lé pm - 9209

OUVRAGES DE DAMES

OUVRAGES DESSINÉS

LAINES, SOIES, COTONS, COUVRE-LITS, NAPPES, STORES, BONNETTERIE A LA MAIN,

DENTELLES, JUMPERS [jj

MAISON EMMA

II VNDWERKEN

WOL, ZIJDE, KATOEN, BEDSPREIEN, TAFEL-KLEEDEREN, STORES, KANTEN, HANDBREIGOED, JUMPERS

Anvers, Rue Vondelstraat, 15, Antwerpen

GARNITURES

POUR

Fumoirs, Salons, Boudoirs Chambres à coucher Verandah Fauteuils - Club

11, Longue rue du Vanneau

(PRÈS DU parc)

iJIIIIIIIIIIIIIIIIIÜIIMlfHIIII!.•Iiliiliuilllilllllllllllllllllllllljü

MEUBLES

I Les plus grands Magasins en Belgique

9 Longue rue des Claires 9

(près Meir)

J Grand choix de garnitures. 200 salles à manger, | g chambres à coucher, salons, cuisines, verandah's, g I bureaux, literies, chaises-longues, etc. etc. f

Maison Américaine

Meilleur marché qu'ailleuts I Ouvert tous les jours jusqu'à 8 h. *. |

Magasin fermé |

miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilî

Autos pour Cérémonies, Mariages, Baptêmes et Fêtes

Garage J & H. DEHU

Téléphone 3107

42, Canal des Brasseurs - ANVERS

VOYAGES A L’ÉTRANGER - EXCURSIONS PRIX A FORFAIT

euct- jvfZI

IL ïkasyyuoeûd

o-oo QQKxeAx. - cyxMAsiodk

ggMCEftrg STRAATO

BRODERIES

DESSINS MODERNES

PE RL AGES, BOUTONS, POINTSCLAIRS PLISSAGE (

WM RYCKAERT

RUE RUBENS, 17, ANVERS

TRAVAIL SOIGNÉ ET RAPIDE

xp ( C rl*r

..EXGELSCH H

VONDELSTR., 19

CAUS

(nabij St. Jansplaatsi

De laatste nieuwigheden in Vilten Hoeden

ünrje heus

Zïei Stalave

(EpV&SSSSS SSS SSS.SS SSSS SI SSSSSSSSStSSSS S G'