Programma van 6 tot 10 mei 1923



Brochure

Bron: FelixArchief nr. 1968#474

Deze tekst werd automatisch gegenereerd op basis van gescande pagina’s met OCR-software. Door de diverse historische lettertypes gebeurde dat niet altijd foutloos.

Toon alleen de facsimile’s van dit programma



10,000 frank geldprijzen en talrijke prijzen in natura

Geneviève Félix

Musidora

cU)edstnjd

ooor de ôcboonsie en

Sedert men weet dat we ons met cinema-aangelegenheden bezig houden stroomen aanvragen van jonge elementen, welke de loopbaan van film-kunstenaar of film-kunste-nares zouden willen betreden.

Duizenden jonge meisjes en vrouwen, in alle steden en dorpen, uit alle standen; duizenden mooie menschenkinderen, met n bekoorlijk figuur en een typische uitdrukking, bieden zich aan als cinema-artiste op te treden.

Welnu, De Cinema en zijn zusterblad Ciné-Revue, willën dien zoo dikwerf uitgesproken wensch onzer vrouwelijke bevolking, niet langer onbeantwoord laten. En met dit doel zetten we vanaf heden op touw, den meest boeienden prijskamp dien men denken kan: De Wedstrijd i’oor de meest Photogenieke Vrouw yen België. — 10.000 frank geldprijzen en talrijke prijzen in natura.

Aldus geven we elke lezeres van De Cinema een kans, om te toonen dat ook zij de noodige bekoorlijkheid bezit om als film-artiste, eer en roem te verwerven.

Eén hoofdvereischte wordt van de candidaten evenwel gevergd: dat ze photo-geniek zijn: d. i. dat haar gelaatstrekken die hoedanigheden bezitten, zonder dewelke men niet, met kans van welslagen, een filmrol vervult.

Hoe over deze bijzonderheden geoordeeld, wordt in hiernaast omschreven reglement, waarnaar we alle deelneemsters verwijzen. Ook uiten we onze overtuiging dat bij drommen, uit alle oorden des lands, blonde kopjes en brunette’s, jonge meisjes en volwassen vrouwen — héél de bloem onzer bevolking — met graagte aan onzen prijskamp zullen willen deelnemen. DE REDACTIE.

Reglement voor de Candidaten

1° Mogen deelnemen aan dezen wedstrijd, alle vrouwen of jonge meisjes van Belgische nationaliteit, die voor 15 Maart den leeftijd van 16 jaar bereikt hebben, en de hierachter omschreven bepalingen zullen volgen.

2° De candidaat zal aan het adres van De Cinema laten geworden:

a) Twee harer portretten, het eene de face en het andere in profiel (postkaart-formaat), maar zoodanig dat het gezicht 2 centimeters hoogte heeft;

b) Den bon, vastgehecht in de De Cinema (zie blz. 14), nauwkeurig ingevuld.

De briefomslag, portretten en bon inhoudende, moet het volgend adres dragen: DE CINEMA, Charles Decosterstaat, 10-12, Brussel, of Provinciestraat, 24, Antwerpen, alsmede de aanwijzing: Wedstrijd van de meest Photogenieke Vrouw van België.

3° Een portret vim elke deelneemster zal in de bladen van DE CINEMA verschijnen.

48 De in artikel 2 genoemde zendingen zullen ontvangen worden vanaf 15 Maart tot en met 15 Mei 1923. — Na dit tijdsip zal geen enkel candidatuur in aanmerking genomen worden. Op tijd en stond zullen de portretten der candidaten verschijnen in De Cinema.-

5° Een jury, samengesteld uit: Drie cinematographisten, drie Belgische kunstenaars en drie Belgische dagbladschrijvers of letterkundigen, zal gelast worden eene eerste keus te doen onder de duizenden candidaten en er 20 aan te duiden, waaronder het Belgisch publiek de meest Photogenieke Vrouw van België zal mogen kiezen.

Die 20 candidaten zullen op de kosten van De Cinema gefilmd worden en zullen dus tegelijkertijd op het doek en in de nummers van De Cinema verschijnen, ten einde de keus van het publiek te vergemakkelijken.

Wie deel neemt eu-n onzen prijskamp, neme de bepalingen van het reglement m acht en vuile debot. in. erschijnend op blz. 14 van DE CINF' '

Cv JAARGANG

1923

• UITGEVER D. MEUWISSEN.BRUSSEL TEL. 3107 REDACTIE BBUSStL. 01 DE C05TER5TR. 10-12 ANTWERPEN. PROVINCIESTAD HET NUMMER 5Oc«

JAARABOMl 2.5 VERSCHIJNT OP VRIJDAG

ONZE FILMSTER

Gabriel de Gravone

" Maar ’t geen hij met ’t meest geluk weergeeft, is de gloed-en passievolle jeugd; en om hienn te slagen, behoeft hij zich slechts te laten meêslepen door de impulsie zijner rijke natuur. „ Ivan GILKIN.

Een Korsikaan — doch die zijn eigenaardig accent wist te spitsen, onder de wijze leer van de groote Sarah, de Gravone had inderdaad de eer met Leroy, Friant,

Félix Gandera en Luitz-Morat, een der zes leerlingen te zijn van de betreurde actrice. Zijn ouders hadden goed gevonden dat hij de lessen van het Konservatorium volgde, en dat, nog vóór zijn meerderjarigheid, hij ook in ’t buitenland optrad vóór het voetlicht der schouwburgen.

Herinneren we ons, hoe meesterlijk de door de Gravone, in ons Park-theater, gecrëeerde rollen waren; hoe hij door heel het publiek — en niet 't minst door het vrouwelijke element — op handen werd gedragen.

Maar neg meer, zoo mogelijk, zou hij in onzen smaak vallen, van den dag af dat hij heel en al aan de d oek producties zou wijden.

Reeds vóór den oor-log trad Gabriel op als cinema-artiest. t Waren kleine blijspelen, eerder voor hem een oefenschool, t Jaar 14 wilde hij natuurlijk in dienst, en streed als vrijwilliger tot hij krijgsgevangene werd in Juni 1918. Doch ook in Duitschland wist hij, door t inricht en van komedie-gezelschappen, zijn talent en zijne goeden luim te behouden.

' Terug uit de gevangenkampen, is het met nieuwen moed en volharding, dat hij zich in dienst van koning Kinema stelt.

De rol van Gaspard, in De Roeping van het Bloed, wordt hem toevertrouwd: het is een succes. Gance, die hem heeft weten te waardeeren, biedt hem aan

« Elie » te worden in Het Rad.

't Was een zware t a a k, die de jeug-dige kunstenaar toch op zich durfde nemen; hij zou omschouderd zijn door bijzonder geschoolde krachten: Severin Mars en Erniny Lynn; en niet als een banale jeune premier moest hij zich voordoen, doch blijken geven van diep-voelen en begrijpen.

Gance mocht evenwel tevreden zijn met het werk van zijn nieuwen rekruut: wie Het Rad heeft gezien, weet wat de Gravone vn deze interessante figuur heeft weten te scheppen: een jonge man, vol levenslust; een kunstenaar en een handwerkman tevens, die musiceert en knutselt, voelt en lijdt, doch telkens bezield blijft met deze eenige gedachte: zijn liefde tot de mooie Norma, « bloem der sporen ».

Hij weet een tegenstelling te verwekken met Severin Mars’ karakter, de droomer, die slechts voor twee dingen op aarde leeit: zijn Norma en zijn

GABRIEL DE GRAVONE

in de rol van

Rouletabille, den jeugdigen knappen defectief


De Schaduw der Zonde, met de Gravone, Van Daele en Diana Karenne.

muchien, en deze twee «Is het ware vereenzelvigt in één zelfde liefde.

Met Van Daeie en Diana Karenne, neemt nu de Gravone aan L ' Artésienne, naar Daudet's schrift, te vertolken; hem wordt de rol van Fabri toevertrouwd en hij maakt er een zeer origineele, diep-gevoelde creatie van.

En zoo komen we tot wat, o. i. zijn méesterroi was, Rouletabille. Leuk is het te vernemen hoe men er toekwam hem voor dit spel uit te kiezen en hoe hij het zelf vertelt:

« Fescourt was druk aan t werk, onderbreekt zich even bij mijn komst en zegt: * De rol die ik voor U had is nog al onbeduidend zoudt U het wel aannemen? » En zonder mijn antwoord af te wachten: « ik zoek een goed element om Rouletabille te vertolken, weet U niemand? Of zoudt U misschien?... »

— Zeker! is mijn antwoord.

— Hum, we zullen zien.

Ik weg, hollend naar Abel om

mij te laten kieken met de pijp in den mond, net als Rouletabille afgebeeld staat op den omslag van t boek. De photo s zouden klaar zijn in den loop van den namiddag.

Intusschen was 't laat geworden, ik snel naar huis en val mijn vrouw aan met deze woorden: « Zeg, schat, wat zegt gij, ben ik ja of neen Rouletabille!' » Maar zij, wellicht twijfelend aan mijne geestesvermogens: — < 'k Weet niet of je Rouletabille, bent of niet, maar het is over half-twee, het vleesch zal hard geworden zijn en de "'oenten niet meer eetbaar. » « Nu, ze had gelijk; -- 't geen niet wegneemt dat ik tien minuten later in het bezit was van de photo's, die ik, nog vochtig, den goeden Fescourt overhandigde. Hij w-as overtuigd en 's anderendaags werd het engagement geteekend.

En waarlijk, de « metteur en scène » mocht zich verheugen, het gewenschte goed element was gevonden, deze rol was voor de Gravone waarlijk geknipt! Om nu deze reeks te volledigen, dienen we nog te vermelden een paar films waaraan de Gravone medewerkte tot aller bijval: De Bruiloft op Middernacht, onder leiding van Armand Du Plessy en De Schaduw der Zonde. Nu hoopt onze filmster verder met Luitz-Morat op te treden. Het lijdt geen twijfel of ook ditmaal een welverdiend succes de belooning van zijn werk zal zijn. de Gravone is ons uiterst sympathiek, niet alleen uit rede van zijn groot talent, maar evenwel omdat hij niet geteld mag worden onder die bleeke, smalgeschouderde « jeunes premiers », die te vaak ons doen walgen of ons medelijden opwekken. Neen, door sport, paard- en fietsrijden, weet hij zich steeds in goeden doen en in vroolijk humeur te houden.

EMKA.

Een tooneeï uit Het Rad, met de Gravone en Yvy Close.

HET HOEKJE VAN DEN PHILOSOOF

Verliefd door‘de Film

Onlangs werd te Parijs een film vertoond, om de zwem-methode van Louis Gauthier aan te leeren. De film heette: « Hoe men leert zwemmen met een telloor, in tien lessen ».

De groote geleerde Einstein heeft a'l de vruchten van zijn studie op het witte doek laten brengen, zoodat wij allen, de dommen als de wijzen, met de wetenschap kunnen kennis maken.

In Engeland worden reeds tallooze filmen vertoond over het leven van vogels, insekteni, andere huisdieren en krokodillen.

Ja, wat zal men al niet door de film leeren!

Mijn beste vriend vertelde mij hoe hij in een bioskoop... ja,-de liefde had geleerd: Een prachtige film, zegde hij, vol liefde, vol zonneschijn en kussen.,., en naast mij zat het mooiste kind der wereld, en de film was zoo vol geluk, dat ik het kind naast mij... enfin, dat ik verliefd werd.

— Welke film werd er gespeeld? vroeg ik filozofisch.

— Eigenlijk, lachte mijn vriend, heb ik van. den film niets gezien.

Ik begreep.

Maar er zijn andere bioskoopbezoekers die met al hun aandacht naar den film staren en ook verliefd worden... op de cinemasterren, op Mary Pickford, op Nazimova, op Mae Murray...

Helaas, de meeste sterren zijn gehuwd. En gelukkig maar, dat hun chtgenooten meestal wijze mensohen zijn. Want stel u voor dat Douglas Fairbanks zich wreken wil op al de jonge en oude heertjes die Mary Pickford bewonderen? Wat een katastroof, als Douglas ineens een kinemazaa! kwam binnengestormd en het teeken van Zorro op alle voorhoofden smeed met zijn duivelsch zwaard!

Men rilt als men het bedenkt.

FILOSOOF.

Onze filmster von heden: Gabriel de Gravone (kunst-photo).


M i1,1 linoi De Handtastelijke jg

dikwijls, zeer dikwijl» zelfs — en dit is maar

-v\ p z jn post kan men hem in de bioskoop uamt’-ff"n; niet omdat de een of ander hun iets. opdroeg, is hij daar, maar voor eigen rekening zijn praktijken uitoefenend, die begunstigd worden door het in de zaal heersehende duister.

Op zijn Bi ussplsoh heèt hij « .putteleer », anders gezegd de kriebelaar en hij is, men zou haast zeggen een stamgast der bioskoop; de stoelenjuffers zeggen zelfs, dat mçn zijn trawanten hij dozijnen kan tellen.

Eigenlijk zouden hun streken niet straffeloos uitgehaald moeten kunnen worden en zou de wetgever met een speciaal daarvoor opgesteld wetje pa a 1 en perk behooreu te stellen aan hun vrijheid va handelen.

liet handt astelijke type doet zicli in de bioskoop meestal hoogst korrekt voor; wel 'is hij te herkennen aan zijn haren, die vroegtijdig vergrijsd zijn door lange nachtwaken, die gewijd waren aan studies op historisch, archeologisch, folkloristisch en nog ander gebied dat bijzonder belangwekkend is voor zoekers zooals hij.

Op zijn keurigst gestoken in een zwarte gekleede jas, met smetteloos linnen, met fijne welverzorgde hand, zou men beun voor een deftigen notaris of voor ee père noble uit, de comedie houden, als hij niet zulke geniepig glurende oogjes had.

In de wereld dringt hij zich in de vriendschap van moderne jonge meisjes; de vaders, die in hem een onsdhadelijken goedzak meenen te zien. aarzelen zelden hem hun dochters toe te vertrouwen.

Naast dit zoogenaamd gedistingeerde type bestaat er ook een uitgave van minder allooi. Grof gezicht, log figuur, groots, plompe handen met vierkante nagels; een onoogelijk personage, om hang voor te zijn.

Als hij eenmaal zijn .zetel heeft ingenomen op een der diohtot bezette rangen en de duisternis heersdht. dan hoort men al spoedig een stem, die roept::

— Hou je handen 't huis!

— Pas op hoor! anders krijg je met mijn man te doen...

—- Geef op mij. kousenband, anders roep ik een politieagent.

Vergeefsche vermaningen, vergeefsche bedreigingen! Al scheldt men hem utt voor al wat leelijk is, hij kan niet laten zijn handen uit te steken naar hetgeen dicht hij hem is.

Onderwijl loopt hij wel kwade kansen:

gelukkig ook voor de moraliteit — brengt hij

het er niet af zonder een- klap in zijn gezicht.

Want er mogen dan al in de zalen toeschouwsters zitten, die het kalmpjes opmen en het maar met een kleine waarschuwing, dikwijls een beleefde laten afloopen, er zijn er daarentegen ook van opvliegend temperament, die het niet alleen bij woorden laten, maar bij de minste onverwachte aanraking in woede ontsteken en den brutalen sinjeur een gevoelige oorvijg toedienen, indien zij haar regenscherm niet op hem stuk slaan.

Het komt er voor den hand taste! ijken snaak ook alleen maar op aan, dat hij zoo iets voorziet, want da kan hij achter een

Grof gezicht, log figuur, groote, plompe handen met vierkante nagels; een onoogelijk personage, om beng voor te lijn.

buurman, dien hij oovendien een duwtje geeft, wegkruipen, zoadat die natuurlijk tot zijn ontsteltenis en verontwaardiging het voorwerp der wraak wordt van de belaagde deugd.

In dit gilde komen evenals ook in alle andere geluk- en ongeluksvogels voor. Als voorbeeld va, deze laatsten zou men een mijnheer kunnen aanhalen die in Brussel bekend staat als een veteraan der handtastelijkheid en wiens geschiedenis verscheidene dagen stof tot lachen heeft gege\rii. Gerne rude heer had. terwijl et' een langdurig tafereel in de bioskoop vertoond; werd. een aardig vrouwtje, dat in het duister naast hem kwam zitten, om de taille gevat en in de knie geknepen... Eerst toen de lichten weer aangingen. herkende de oolijkerd... zijn wettige echt-genoote.

Wat er toen verder plaats (had, vermeldt'de geschiedenis niet; het staat aan een ieder vrij zelf een; slot aan het verhaal te bedenken. G. G.

... 'Jflaar, waar ben ik iocb?

MAIS, OU SU1S-ÏE DONG.’..

IN LOS ANGELES, SIR I

Teekening van Marcel Arnac, in l' 9ire.


Een tweede reeks Candidaten voor onzen Prijskamp verschijnt heden op onze middenbladzijden. En zooals beloofd, volgen voortaan elke week een nieuwe serie portretten.

Wel zullen zekere onzer lezeressen aardig opkijken dat hunne photo niet aan de beurt komt; 't zullen degenen zijn die ons onvolledige gegevens lieten geworden, ’t zij een bon zonder portretten, 't zij portretten zonder vermelding van de afzendster.

We dringen er dus met rede op aan, dat zij, die wenschen in aanmerking te komen voor den Prijskamp, zich moeten houden aan de eenvoudige regels van het Reglement, dat in hoofdzaak twee voorwaarden eischt: Invullen van bon, opsturen van bon en portretten (Voor en profiel) aan de Redaktie van het Blad.

Intusschen hopen we da| ' j 't zien der hj ifgebeelde portretten, menig meisje of vrouw zie« nog getrokken idl voelen tot deelname aan den Wedstrijd. Want voorwaar, 't komt er hier minder op aan uit te blinken door uiterlijke schoonheid, t komt er zelfs niet zoozeer op aan den gouden eerepalm te behalen, (10.000 frank prijzen zijn immers aan den Prijskamp verbonden), doch eerder om te bewijzen dat ook onder de Belgische vrouwen, en bijzonderlijk onder de Vlaamsche, uiterst geschikte elementen bestaan die, photo-togeniek en expressief, dus voor bioskoop-opname geknipt zijn. We zoeken de Belgische — wellicht de Vlaamsche — Mary Pickford.

DE REDAKTIE.

Madeleine OGER

Valere SCHEYLTJENS

Camille HUBERTY

Victorine VAN DER MOTEN

Maria VEKEMANS

Marguerite VERLY

Charlotte L\1YTEN

Marion VAN HAMME

rrnie.E kahdidâteh voou omzeh pdijskamp:

EL SOI OOMS IE CM Tl EEST PIIOTOOEMI EKE VliOLW VAM OELGIE .


Ittllilllllllllllllllllillliiilli

OHS Gmemù

nimm

lllll

Dagen lang ble*’f J nR g,eenzaam, in zijn kamér. Niemand werd bi] hem 4 >egelaten en het was alsof hij rust zocht voor zi: gefolterde ziel. Maar op

zekeren dag, niettegenstaande het stenge bevel drong er toch iemand tot bij hem door; Charlotte de Randomir, de schoone zwartoogige, Charlotte die alhoewel ze uit spijt trouwde met graaf de Lelensky toch steeds voor Jan een vurige liefde had bewaard.

Zij stond voor hem* de passievolle vrouw, als bedelend om liefde.

Ge hebt nooit de vrouw van mijn vader gewild dan om haar fortuin.

Ge zijt vrij. Zeg mij dat ge mij verkoos. Maar de waarheid dikwerf wreeder nog dan de twijfel. Jan Rog, voor wien alle middelen goed waren om tot zijn doel te geraken en die niettegenstaande alles wist dat zijn plannen waren verwezenlijkt, brak de laatste illuzie die Charlotte nog had kunnen koesteren, met een ijselijke onverschilligheid, een lakonisch scepticisme, een niets ont-zienend cynisme: « Ik heb geen van beiden bemind noch de andere, noch gij, slechts de ambitie heeft mijn leven geregeld! »

Het viel haar als lood op het hoofd: het eeuwige

Ze stond voor hem, de passievolle vrouw, als bedelend om liefde.

vrouwelijke had hij getroffen, ze gekwetst in ha: diepste gevoel; een flikkering van wrmkzuc doorsidderde haar: zij wist nu. En zonder >g ée woord, nog één blik ging zij heen...

... Buiten klingelen slpd bellen. Verscheidene sleden ouden stil aan het kasteel. Het n de leden van het Consortium ie een bezoek aan de petrolevm-bronnen van den « Dum s-akker » hebben gebracht en ie thans, opgewekt en ten hooi:e/ voldaan, Jan Rog een bezoek' komen brengen... Baptiste, de huisknecht, weet niet of hij de Heeren zal toelaten, doch Cr - r-lotte komt te gepasten tijde en zegt spottend:

< Ga maar boven, uw meeoer is daar... Zeg hem dat men r em vraagt... voor zaken...: dat is toch het eenige wat in het Ie en van dien man telt 1 » Geruimen tijd reeds wachtten de voorname heerschappen wanneer Jan Rog, de opkomeling, veerscheen en hen uitnoo-digend in zijn vertrekken. Men sprak veel en lane tot de valavond kwam en dan weer op hun sled spoedden de hooge heerschoppen zich o terugreis.

Charlotte had, na het verlaten van het kaste haar rijtuig teruggezonden zeggend te voet we te keeren... Nu trok zij, een schim gelijk langs 1

Vergeef mij, ik wist niet, ik was blind.

eindelooze, droevige, vervloekte veld. En terwijl zij zoo ging, langs de wegeltjes waarlangs zij zoo dikwijls was gegaan in haar jeugd, overdacht zij heel haar leven... In de holheid van de verre vlakte schaterde zij het uit met een korten zenuwachtigen lach, en als een vermaledijding voor dien akker, als een vloek lag, grijnsde zij in zich zelf: Daar is is mijn mededinger degene die het hart van Jan heeft gestolen, degene die mijn liefde doodde... Doch oog om oog en tand op tand...?

Zoo kwam zij aan den put: verborgen in een soort kapelletje... Zij drong er binnen, wijlde er even, verscheen dan weer en verdween in de neerzinkende deemstering...

Plots, als een kronkelende, vurige spiraal, sloeg een vlam uit den put hoogopstijgend in een wolk van rook... Maar de vlam werd grooter, flikkerde op... Gelijk vurige tongen liep zij voort: duizelingwekkend, vreeselijk. In één stond, gloeide de gloed met razende woede: in één stond, als eenmaal eeds, stond de akker in brand: in laaiende verschrikkelijkheid. — Op de vensters van Jan’s kamer dansten in valen weerschijn, de vlammen» spookbeelden: als levensloos ineengezakt stil en stom zag Jan de zoolang betrachte, eindelijk gevonden schat opgaan in de orgie van vuur. — Machteloos bleef men er voor, machteloos voor het onheil: het was alsof de aarde brandde... En met dien brand was het ook alsof alles in Jan was uitgebrand: al de onzalige passies, al zijn egoïsme, zijn heerschzucht...

Het was de hardste Slag die hem kon treilen en nu berustte hij met sombere gelatenheid... Hij stond nu voor den gloed, als gebroken tuurde er in, tuurde... tot in de overweldiging van zijn sman'hij dan heen vluchtte, uitzinnig gelijk een schaduw, in de schaduw... naar den kalmen, effen vijver... Doch Marina had hem gezien: zij snelde hem na... « Jan... Jan!... Zij voelde zijn droefenis, troostte hem, met innige zoetheid, troonde hem mee naar de hoeve, naar Peter’s stille huis. En hij was als de verloren zoon die terugkeerde na den roes van het ijdele, valsche leven... Rond de tafel zaten allen de eenvoudigen die bij eens had minacht en tot hen allen sprak hij: « Ik kom tot U met deemoed in het hart. Ik achtte mij beter dan U... wilde hooger staan dan U, miskende U. Vergeeft het mij, ik wist niet, ik was blind!... En Peter doet het vergevende gebaar... In zijn kamer, waarheen kleine Marina hem leidde, bleef hij als in een droom. Ze was nog dezelfde. Alles was er nog zooals hij was weggegaan en in de bloemenvazen fleurden zonnige geurige bloemen. « Ge wachttet naar mij? >... stamelde hij als beschroomd maar toch gelukkig. En met oneindige teederheid fluisterde Marina hem toe: « We hebben U iederen dag gewacht 1 »...

Cinematographisch nieuws

FRANKRIJK

Henri Desfontaines is met het filmen van Een historisch kasteel begonnen.

DUITSCHLAND

Ellen Richter ’s nieuwste film behandelt de tragedie van Caroline Mathilde, koningin van Denemarken.

De prins van Thurn en Taxis zou naar het schijnt een filmmaatschappij willen stichten in Tcheko- Slovakia.

Johanna Juncker-Schatz, een kinemaartiste vangTooten naam overleed in den ouderdom van 74 jaajr.


12

bladzijde voor de CV.rouw

V Steeds de belangen zijner lezers en lezeressen in acht nemend, wil De Cinema ook nu en dan een bladzijde mode-modellen geven. De teekening, welke men hier afgebeeld ziet, werd uit het tijdschrift De Nieuwste Modes ontleend, overal verkrijgbaar aan 1.50 frank.

make van deze éénige gelegenteid gebruik.

.Vie orders doen geworden aan J. FELIX, 20. Albert de Latourstraat. Brussel, of aan den mtge «.. van do Cinema. I>E DIRECTIE.

57. HET WAYT EEN WINDEKEN COEL.

Gaande beweging.

Antwerpsch Liedeboek.

1. Het waijt een

2. Ic was een

3. Noch weet ic een

4. Nu is dit

win - de - ken coel uu-ten clerx - ken, i) ic lach ter lief - ken uut-ver -

lot op mi ghe -

oos - ten, scho - len,

- val - len,

Hoe lus - te-lijc Den rech-ten Daer waer ic Daer ick een

staat dat groene wout, Die vo - gel - kens sin - gen Wie sal mi

wechheb ic ghe - - mist; Schoon jon-ghe vrou - wen doen mi

ai - so gaar - - - ne bi; Wat ic - se min - ne, ’t is alver -

can se af - wach-ten moet; Ay la-een, ic en heb ghee-nen troost met

Vrou - wen gne We - der te Cran-cken s) Niet dan

f-mfrs-ztF

petjns is me - nich - - fout.

kee-ren dat dunct mi best.

troost so gheeft si mi.

al-tijd druc ende te - ghen - spoet.

*) Geestelijk persoon.

) Zwakken

*) In 't geheel geen troost.


Chronometers

WONDER VAN

NAUWKEURIGHEID II 1

Maximum-afwijking:

één minuut per maand Is â

In nikkel: 2ö0 frank

In goud: van af 600 frank

TENZEN

Aux Fabricants Belges Réunis

BRUSSEL

12, (lode kleerkoopersstnut, 12

ANTWERPEN 12, Schoenmarkt, 12

BRIEVENBUS

FOX. — t. Fox-vrouwen: Mary Carr, Pearl White, Shirley Masson, Madleine Traverse, Heleen Percy, Gladys Brookwell, Maumen, William F arm un, Clyde Cook (Dudule), William Russel, Tom Mix, Charles Jones.

2. Paramount-vrouwen: Agnes Ayres, Gloria Swanson, Betty Compson, Dorothy Dalton. Elsie Ferguson, Behe Daniels, Emd Bemet, Ethel Clayton, Marin Davis, Mannen, R. Valentino, Charles Ray, Thomas Mergham, William Hart, John Barrymore, Roscal Arhucie (Fatty), Conrad Nagel, Théodore Robert, Jack Holt.

3. Universa'-vrouwen: Priscilla Dean, Dorothy Philips, Marie Prévost, Eva Morae, Miss du Pont, Virginia Vally, Carmen Meyem, Mildred Harris, — Mannen: House Ceten, Lon Chaney. Eric Strohum, Eddie Uolo, Hoot Gibson, Frank Mayo, Elmo Lincoln, Hary Carrez.

4. Tom Mix werd geboren in 1881 te El Pablo in Texas en is dus ongeveer drie en veertig jaar.

5. De Franscbe Paramount is gesticht met het geld der Amerikaansche Ny, om in Frankrijk te kunnen werken en handelen volgens de Fransche wetten. 1

N., B. — Daar deze week niet overlast was, hebben wij u kunnen antwoorden, vriend Fox, maar zooals ge zelf ziet zijn uwe vragen erg uitgebreid. Een volgende maal dit wat inzien, hé?

LOULOU. —- Zijn heel tevreden dat ons blad u bevalt. Zeker. Er bestaat en groot voordeel in met « Kunstleven » te koopen, daar krijgt ge « De Cinema » bij, terwijl hij anders fr. 0.50 kost.

MIMI PINSON. — Harold Lloyd is de echte naain. Geboren in 1893. Hij is jongman.

MAMAN, — Schrijf gemist Meestal worden de foto’s verzonden, doch het vergt, wat tijd vooraleer ge antwoord hebt. Neen, dat is on-moge'ijk, er zijn er wel die hun eigen briefwisseling doen doch... die zijn zeldzaam.

René C..., Berchem. — Harry Carry is geboren te New-York op 6 Januari 1880. Edna Purvianc is d partenaire van Charley Chaplin in « The Kid ».

'CBon fot deelname aan den Prijskamp

ooor de

Ócboonsle en meest *7*.botogenieke c(Vrouw van Tdelgië

Mevrouw )

geboren te .... , den. , wonend: .... straat, nr , te , wenscht

deel te nemen aan den prijskamp voor de meest pbotogenieke vrouw van België.

Aan het bestuur van De Cinema, met de meeste Hoogachting

(Handteekening)

N. B. — Duidelijk en leesbaar lezer, bon invullen, en het zenden aan 't volgende adres:

De Cinema 10-12. Charles De Costerstraat, Brussel, of Provinciestraat, Q4, Antwerpen.

Achille GEYZEN

178, KONINKLIJKESTRAAT, BRUSSEL

Telephoon: B 98.04 — Telegram-adres: Geyzella-Brussel

:: Bijhuis: 13, JESUSSTRAAT, ANTWERPEN::

ALGEMEEN AGENT VOOR BELGIË VAN DEN BEKENDEN PIANO

" August Förster „

THE AUTOPIANO Kästner & C° Ltd

IN METAAL GEMONTEERD 4«

ALTIJD VOORRADIG - 20.000 ROLLEN -VAN 05 en öö NOTEN

De ölcgante POeretd poetst $ijn schoenen met L.IOIV 3VOIR

Onovei i rotten hoedanigheid, de meest in zwang zijnde tinten

MOV VOIR Plï-OIU (TK!V. Vondelstreat. HU, Brussel

vin Brussel, Stand iV 829

Erkend als het oudste, het ware en het 'beste recept van or. dagen

E. HAANEN, VamJermecrsctulraat, 51, BKlISIbL


AVELIOR “CLARY„

DE SIGAAR VAN EEN FRANK VIJF CENTIEM DIE ER TWEE WAARD IS

Ernest TINCHANT:: Antwerpen


mmmmmmmmmm VmVmVmVmVmmV

ROYAL - ZOOLOGIE CINEMA

UNE LEÇON DE ’’ONE STEP”

Théodore Burke, un des plus modestes rouages des cc Aciéries Carton », s’eât épris d’une jeune fille nommée leannette Muir.

leannette est orpheline, elle vit avec son grand-père, Augus Muir, un vieux mécanicien qui ne possède plus maintenant qu'un très petit atelier.

Augus Muir a voué h William Carton une haine terrible que les années n’ont fait qu’augmenter.

Un jour, Théodore Burke est gravement blessé en sauvant la vie de son patron. William Carton Veut témoigner sa reconnaissance d’une façon éclatante à son sauveur. Sachant qu’il est sans famille, il le fait transporter dans son propre appartement et, lorsqu’il est enfin guéri grâce aux soins assidus dont il a été l’objet, il lui propose de l’adopter.

Le voilà transmué en un élégant, gentleman.

Sa première visite est pour Jeannette: il arrive chez elle dans une luxueuse automobile et lui offre un magnifique bracelet, puis se tournant vers le grand-père, il lui fait cadeau d'une superbe pipe d’écume.

Le vieillard s’étonne du changement énorme qui s’est produit dans la situation du jeune homme et lorsqu’il apprend qu’il est devenu le fils adoptif de l’homme qu’il hait de toutes ses forces, il lui rend ses cadeaux et le chassé de chez lui.

Burke, ne se sentant pas te courage de rester plus longtemps sanq voir celle qu’il aime, va attendre Teannette à la sortie de sa maison et l’emmène à l'insu de son grand-père, faire une promenade en automobile.

Jeannette entrera le lendemain aux « Aciéries Garton » en qualité de secrétaire de Théodore et racontera un petit mensonge à son grand-père.

Resté seul avec Jeannette, Théodore esquisse devant elle un nouveau pas de te One Step » qu'on lui a enseigné la veille, et voulant le lui apprendre, il l'enlace et se met à danser avec elle.

Tout à coup la porte s’ouvre et William Garton apparaît. Tl venait justement parler à son fils adoptif d’une riche et jolie héritière qu'il veut lui faire épouser. 11 s’arrête, médusé par le spectacle qu’il voit, et très fâché il annonce à Jeannette qu’elle ne fait plus partie de la maison. Théodore, prend la défense de celle qu’il aime et ne pouvant faire revenir Garton sur la mesure qu’il vient de prendre, il décide de quitter la maison de son bienfaiteur, préférant l’amour de Jeannette à la fortune.

Rentrée chez elle, la pauvre petite est obligée de raconter sa mésaventure à son grand-père et celui-ci furieux, prend son chapeau et sa canne et s’en va chez son ennemi.

Mais Théodore rencontre le vieillard et il va immédiatement rejoindre Jeannette. Tous deux partent alors en courant pour rattraper le vieil Augus Muir et l’empêcher de commettre quelque folie.

. Mais les deux hommes reviennent à de meilleurs sentiments, ils rejoignent les deux jeunes gens dans l’antichambre et, tandis qu'ils se réconcilient, Théodore et leannette se donnent leur premier baiser de fiançailles.

Program ilii g an 10 mai

1. Say it with Music

Fox-Trot

2. KIMCTO

Revue scientifique

I. Berlin

3. The Missouri Waltz . S. Chapelier

4. Fleur du Mal

Comédie dramatique interprétée par:

Mlle Robinne et Mr Alexandre

de la Comédie Française

. . . . J, Massenet

Une leçon de ’One Step”

Comédie gaie avec Ch. Ray dans le rôle principale

Programma van 0 loi 10 Moi

1. Say it with Music .

1, Berlin

Fox-Trot

Wetenschappelijk

3. The Missouri Waltz . S. Chapelier

4 Bloem der Ondeugd

Dramatisch tooneelspel vertolkt door:

Mej Robinne en Mr Alexandre

der Comédie Française

6 Eene les van “One Step”

Tooneelspel met Ch. Ray in den hoofdrol

SEMAINE PROCHAINE

Deux films à grand Succès

Herbert RAWLINSON et Virginia VALLI dans

LE SAC NOIR

Comédie dramatique

Lester CUNKO dans

TRAQUÉ DANS LES AIRS

Grand drame d’Aventures

EENE LES VAN ’’ONE STEP”

Augus Muir, die door William Garton’s grootkapitaal ten onder ging in zijn staal handel, en daarvoor zijn rijke mededinger een onverzoeuuaren haat toedraagt, bezit een verrukkelijke kleindochter, Jeannette, voor wie een van Garton’s werklieden — Theodoor Burke — een vurige liefde beeft opgevat.

Op zekeren dag wordt deze Theodoor Burke zwaar gekwetst met zijn patroon van een gewissen dood te redden. William Garton, die in de ziel wel een goed mensch is, wil zijn dankbaarheid schitterend betuigen, en wetend dat Burke een wees is, stelt hij hem voor hem als zijn zoon aan te nemen, wat, na een zekere aarzeling, aangenomen wordt.

En nu wordt Burke in een gentleman omgetoo-verd en na een maand noeste studie tot dienst-overste benoemd.

Wanneer echter Augus Muir verneemt wat er met Theodoor gebeurde, jaagt hij hem uil zijn huis hem verbiedend nog ooit Jeannette weer te zien. Maar die scheiding, na eenigen tijd, wordt hem toch te zwaar, en hij gaat haar afwachlen aan haar huis. Tijdens een autorit vertelt zij hem dat grootvader ziek en zij zonder werk is, en er wordt besloten dat zij ’s anderdaags bij hem als secretaresse in dienst zal komen; een overeenkomst waarvan grootvader natuurlijk onkundig moet blijven.

Den volgenden dag, in het bureau, toont hij haar een nieuwe stap van de

Maar op dat oogenblik verschijnt plots William Garton, die juist zijn ...zoon spreken wou over een rijk en schoon « boontje in 't zout » waarmee deze huwen kon... Jeannette wordt uit den dienst ontslagen, en daar Tlieodoor’s tusschenkomsl ter verdediging van het meisje nutteloos blijkt, besluit hij het huis van zijn weldoener te verlaten. Grootvader verneemt intusschen de waarheid, en woe- 1 dend trekt hij op zijn vijand af. Theodoor die 1 den... razenden grijsaard heeft ontmoet, snelt met 1 Jeannette naar Garton. Na de twee mannen, die 1 zich reeds te lijf gingen, van elkaar gescheiden te 1 hebben, vragen de twee verliefden om bij elkaar 1 te komen... voor eeuwig. Het oogenblik is voor- 1 waar slecht gekozen, en zij loopen dan ook een 1 kordate weigering on. Maar even kordaat besluiten zij dan maar over die toestemming heen te stappen, want zij willen niet dat de gekke twist der j ouders hun geluk verniatige.

De twee mannen komen tot betere gevoelens, en . terwijl zij zich verzoenen, bezoenen dc twee bemin- t den. in een verlovïngskus, hun overwinnende i liefde.

WWkVLWIiW i

Imprimerie du Centre, 26. Rempart Kipdorp, Anvers


3irg3æk

POUR AVOIR UNE BIÈRE BONNE ET SAINE

Adressez-vous à la Brasserie

VAN HOMBEECK

BERCHEM - Tél. 5210

KIERFS en BOUTEILLES - en FUTS

HABILLEZ

VOS

ENFANTS

BRITANNIA

77, Longue rue d’Argile

Maison BERTHY

106, rue de l’Eglise, 106

FO UFtR U FIES

Arrangements — Réparations Conservation de fourrures Prix avantageux — Travail soigna

La Minim Générale Mimiiiliilt

12, rue Van Ertborn Tel. 292/ ANVEPS Tél. 292

Agence pour la Province d’Anvers du Vrai "FERODO”

Agence pour Anvers des Roulements à billes S. K F.

Agence générale pour la Belgique du Diamond et Nobles Polish

La seule maison de la place fournissant aux garages aux prix de gros

PHOTOGRAVEURS

DESSINATEURS

EXECUTION RAPIDE ET SOIGNÉE

Champ Vie mine k-x., Ö ANVERS Telépm 9209

Eïasasüzszszsasasisasaszsasasasïsass

OUVRAGES DE DAMES "

OUVRAGES DESSINÉS

LAINES, SOIES, COTONS, COUVRE-LITS, NAPPES, STORES, BONNETTERIE A LA MAIN, DENTELLES, JUMPERS

MAISON EMMA

H V1VDWERKEN

WOL, ZIJDE, KATOEN, BEDSPREIEN, TAFEL-H KLEEDEREN, STORES, KANTEN, HANDBREIOOED,

H JUMPERS

I Anvers, Rue Vondälstraat, 15, Antwerpen

GARNITURES

POUR

Fumoirs, Salons, Boudoirs Chambres à coucher Verandah Fauteuils - Club

11, longue rue du Vanneau

(près du parc)

iiiiiim

MEUBLES I

I Les plus grands Magasins en Belgique |

I 9 Longue rue des Claires 9

I Grand choix de garnitures. 200 salles à manger, I chambres à coucher, salons, cuisines, verandah’s, | bureaux, literies, chaises-longues, etc. etc. j

1 Maison Américaine 1

Meilleur marché qu’aillems I Ouvert tous les jours jusqu’à 8 h. f. 1

1 Magasin fermé |

iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiMiiiuiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiimin

Autos pour Cérémonies. Mariages, Baptêmes et Fêtes

Garage J- & H. DEHU

Téléphone 3107

42, Canal ties Brasseurs - ANVERS

VOYAGES A L’ÉTRANGER - EXCURSIONS PRIX A FORFAIT

lAr

A. ck e Roo s ~Jtf

€?K£gÆrgSTRAAT20

BRODERIES

DESSINS MODERNES

PERLAGES, BOUTONS, POINTSCLAIRS. PLISSAGE

M— RYCKAERT

RUE RUBENS, 17, ANVERS

TRAVAIL SOIGNÉ ET RAPIDE J

WEQ

.. ENGELSCH HOEDENMA GA ZUN..

V0NDELSTR., 19

Gabij St. Janiplaais)

CAUS

De laatste nieuwigheden in Vilten Hoeden

IJS

Rüirqe leus

Ziet Etalage