Source: FelixArchief no. 1968#606
Ce texte a été généré automatiquement sur la base des pages numérisées, en utilisant la technologie ROC. En raison des polices de caractères historiques utilisées dans les livrets de programmes, les résultats ne sont pas sans fautes.
Consultez les images de ce livret de programme
« CINEMA WERELD »
De Terugkeer van een Verstooteling
’’FATTY,, ARBUCKLE
gaat terug draaien
Toen Will H. Hays, de vroegere Amerikaansche minister van Postwezen, en nu «Czaar van den Ame-kaanschen Kinema» hem de toelating had gegeven om terug te gaan draaien, wachtte Fatty nog twee lange weken en dan, gesterkt door Hays’ toelating, begon hij aan een film.
Roscoë had vijftien dagen gewacht om tot dit besluit te komen daar hij, eenvoudig uit zuivere beleefdheid tegenover de Eerwaarde Heeren Dominees en de dames der «Women Club’s» die zich niet wilden laten overhalen om Fatty terug aan den arbeid te laten gaan.
In Augustus 1921, was Fatty de best betaalde en misschien de rijkste kinema-artist der gansche kolonie van Hollywood. Eenige maanden later zat hij in de doos, totaal ten onder gebracht, en zwaar belast met schulden, en dit alles ten gevolge der «partij» in het Hotel Saint-Fris te San Francisco, die aan Virginia Rappe het leven had gekost.
Het toeval alléén, had gewild dat deze actrice juist tijdens die «partij» overleed, en de goedige «Fatty», die er de inrichter van was, werd voor Virginia’s dood verantwoordelijk gesteld. Men zal zich alles over deze treurige zaak nog wel herinneren, en het is dus onnoodig er hier nog langer over te spreken.
Fatty die weken lang beschuldigd was, werd eindelijk onschuldig verklaard en in eere hersteld.Men dacht dat zijne banden terug aan het publiek zouden mogen vertoond worden, maar talrijke en hevige protesten deden zich gelden. De «Dames Clubs» wilden van Fatty niets meer weten, en dreigden de kinema’s, welke een zijner banden op hun programma hadden staan, te boycotteeren.De filmen die Arbuckle voor de Paramount had gedraaid, gingen terug in hunne blikken trommels, en de millioenen dollars die Zukor en Lasky voor het draaien ervan hadden uitgegeven, kwamen niet terug in hunne kas. (Waar is het echter dat deze heeren het verlorene geld terug «re-kupereerden», om eene oorlogsuitdrukking te bezingen, dank aan Valentino’s voortbrengsels.) Om zijne schulden te betalen, verkocht Arbuckle alles wat hij bezat: huis, auto, enz... en eindelijk was hij verplicht gastvrijheid en onderkomen te verzoeken aan zijn ouden vriend Len Enger.
Buster Keaton (Malec)had alsdan met hem medelijden en nam hem in zijn dienst als regisseur en gagman.
Een jaar verliep, en men vergat stilaan de zaak Arbuckle, zooals men de zaak Desmond Taylor was, en de zaak Nor-mand-Dinès-Purveyance zal vergeten, toen, ter gelegenheid der Kerstfeesten, Will H. Hays, op doorreis te Hollywood, verklaarde dat hij zinnens was Arbuckle een kerstgeschenk aan te bieden, en dat dit niets anders zijn kan, dan de toelating om terug te mogen draaien.
Al de clergymen, priesters, mon-nikken, methodistische of anglikaansche dominees, al de vertegenwoordigers der vrije of protestantsche godsdiensten kwamen hier tegen op en riepen het uit met eene roerende eensgezindheid: « Wij
willen Fatty Arbuckle nooit meer op het doek zien; wij willen van hem niet meer weten!!! Verhindert hem nog filmen te maken.» De burgemeester van Los Angeles, major Qryer.liet eveneens zijn protest hooren, en Will H. Hays verklaarde toen dat het aan het publiek alleen lag te oordeelen; dat hij Arbuckle toelating had gegeven om te arbeiden, daar het onaanneembaar was dat men een kunstenaar nog langer kan verhinderen zijn brood te verdienen, en dat indien het publiek zelve niet rechtstreeks tegen de ver-tooning van «Fatty-filmen protesteerde, er niemand hiertegen iets zou in te brengen hebben.
Als besluit op een der artikels over de zaak Fatty en hare gevolgen schreef Maurice Fog, (een der meest bekende en gezaghebbende Amerikaan-sche journalisten) in zijn blad: « Voor-wat die Heeren Dominees betreft, zij deden beter van de leering van Christus na te volgen die zij prediken en niet navolgen. In plaats van de vergetelheid en de vergiffenis der beleedigingen aan te leeren, lijkt het of zij het zich tot taak gesteld hebben niets dan haat en tweedracht te zaaien_ terwijl zij zich den
buidel vullen!!!»
« CINEMAWERELD »
Er genoeg van hebbende het rezultaat der pennetwisten der «Women Club’s » en der Eerwaarden af te wachten, nam Roscoë Fatty Arbuckle het aanbod aan dat hem Joseph Schenk, de echtgenoot van Norma Talmadge had gedaan, en hij begon, voor de eerste maal sinds achttien maanden, aan een nieuwe film.
Ziehier het relaas dat een Amerikaan-sche konfrater over dit wederoptreden van Fatty in zijn blad liet verschijnen:
« Rond tien ure waren we in het Kea-ton-studio, gelegen in eene afhankelijkheid der groote Metro Studio’s. Arbuckle was n'-y bezig zich te schminken, maar «Boyv zijn hond, de beroemde « Boy » zat in een hoekje van het dekor. Malec welke dien dag juist niet draaide, speelde met ((Boy» en verklaarde ons dat Ar-buckle’s hond, zestien jaar oud was!
» Eensklaps verscheen Fatty, gekleed in zijn traditioneel kostuum en met het bolhoedje op. Hij ging langzaam en glimlachte. De wind deed zijn zwarte das met witte bollen opfladderen. Ik had Fatty sinds vier maanden niet meer teruggezien, en bovendien had ik hem nog nooit gezien met zijn totaal roos en zeer blinkend schminksel. Men zou zeggen dat hij zich niet poedert na die roze tint op zijn gelaat gelegd te hebben:
« How are you?» vroeg hij mij met zijn lispelende eenigzins sleepende stem.
« Zeer goed, old boy, en gij?
« Very well, thanks! Ik ben zeer gelukkig terug te kunnen gaan draaien; ik begon zoo stilaan te roesten met niets te doen. Ik vraag me af of ik er nog kluchtig uitzie?»
Na hem gerustgesteld te hebben, gaf hij een volledigen uitleg over het te draaien scenario.
« We vonden de dikke Fatty nog leuker dan ooit, en ik verzekerde hem nogmaals dat hij niets van zijne kluchtige hoedanigheden had verloren, wel integendeel .
» Rond het uur van den lunch, begaven wij ons naar de «dining-room» van Malec Keaton.
» Is het waar, dat ge eene overeenkomst met een Parijzer Music-hall had geteekend? vroegen we hem.
» Neen, wel heeft men mij over eenigen tijd een aanbod gedaan onj te Parijs en te Londen voor ’t voetlicht te verschijnen, maar ik heb geweigerd en geen enkele verbintenis met een Fransch im-pressario afgesloten. Ik denk niet in Frankrijk op ’t tooneel te kunnen verschijnen. Wat zou ik kunnen doen, ik ken geen Fransch en ik heb mijne mooie stem van welleer verloren.
Fatty was vroeger kluchtzanger in Amerikaansche music-halles. N.d.R.).
» Wat zijn voor ’t oogenblik uwe voornemens?
» Eerst ga ik voor zes weken arbeiden aan de film die ik U daar straks heb uitgelegd, gebruik makend van Buster Keaton’s afwezigheid die de openluchttoo-neelen van zijn nieuwe film voor de Metro Corporation, «Three 4ges» gaat draaien. Daarna zal Mr Schenk mijn eerste band aan het publiek voorstellen, denkelijk door tusschenkomst der «First National Circuit Exhibitors».
Indien het publiek het zich gewaardigd mijne filmen gunstig te aanvaarden, ga ik, U kunt er van overtuigd zijn, dat ik goed werk ga verrichten en de verloren tijd zal inwinnen. Ik denk alsdan zes filmen tijdens dit jaar te maken. Ik ben niet zinnens van meer dan 75,000 dollars uit te geven, voor de verwezenlijking van mijn eerste band. Indien deze film succes heeft, zal ik in 't vervolg nog veel be-langrijker banden draaien. Ziedaar alles wat ik U voor ’t oogenblik kan zeggen.»
We vernamen tevens onlangs dat Fatty’s echtgenoot de gevraagde echtscheiding heeft bekomen.
Moge dit verlies hem door het succes dat hij van zijn eerste film verhoopt, vergoed worden! NEMO.
« CINEMA WERELD »
Wanneer zij beminnen
(Quand elles aiment) AAA (The A bismal Brute)
Rolverdeeling:
Pat Glendon, Jr....Reginald Denny
Marion Sangster . . Mabel Julienne Scott
Pat Glendon, Sr.... Charles French
Sam Stubener....Hayden Stevenson
Mortimer Sangster .... David Torrance
Wilfred Sangster....George Stewart
Buddy Sangster .... Buddy Messenger
Deane Warner .... Craufurd Kent
Gwendolyn .... Irene Haisman
Mrs Mac Tavish .... Dorothea Wolbert Violet Mac Tavish .... Julia Brown
E vroeger beroemde bokser Glendon, was het slachtoffer van een ongeluk geweest, en dit had zulke ernstige gevolgen na zich gesleept dat hij zich verplicht zag voor goed van den ring af te zien. Hij had zich nadien in de noordelijke wouden van Californië teruggetrokken .
Maar Glendon had een zoon, Pat; die zoon zou de trotsch zijns vaders worden; Pat moest een groot kampioeq worden.
Het leven in open lucht, metl hsche opleiding, de vaderlijke kunde en ondervinding, dit alles had alras van Pat eem volmaakt athleet gemaakt.
Wanneer hij dus eindelijk voor den grooten strijd klaar was, vertrouwde Glendon zijn zoon toe aan Sam Stubener, de zoon van zijn vroeger manager, hem opdragende er een groot kampioen van te maken.
Al spoedig behaalde Pat eenige overwinningen: deze worden langzamer, ernstiger; zijne tegenstrevers zijn nu mannen van naam, en wanneer de zomer aanbrak, was Pat dat geworden wat wij gewoon zijn « iemand » te noemen.
Na een reeks matchen gedaan te hebben, ging Pat naar een badplaats ~m er
wat uit te rusten, maar hij is hier geroepen om een nieuwe heldendaad te verrichten; een der baders, die zich onvoorzichtig te ver van den oever verwijderde, wordt door de strooming meegesleurd. Pat aarzelt geen oogenblik, hij werpt zich in zee, en na een harden strijd tegen de woeste golven, brengt hij den drenkeling behouden aan wal.
Een groote schaar ooggetuigen verdringen zich om hem, en Pat wordt van all jden gelukgewenscht, en bizonderlijk door Maud Sangster, de dochter van den geredde.
Pat staat als sprakeloos, geen woord komt over zijne lippen: hij gevoelde dat de blik uit die donkere vurige Dogen hém in zijn geheel kwam te omvatten, en hij voortaan zonder haar niet meer zou kunnen leven. Maud, langs haren kant, gevoelde dezelfde gewaarwordingen, dezelfde bekoring, dezelfde liefde, en dat zij voor immer elkander moesten toebe-hooren. De Liefde, het grootste wonder
« CINEMA WERELD »
aller eeuwen, had hier wederom hare roeping volbracht.
Ondanks de schijnbare ruwheid van Pat, bemint zij hem uit ganscher harte, en wanneer Maud verneemt dat hij maar een bokser is, wil zij met hem afbreken.
doch hare liefde is sterker. Zij zal dus Pat Glendon huwen en met hem tot in de diepste wouden van noordelijk Cali-' fornië vluchten om er aanbeden te worden en om er... te aanbidden.
UNIVERSAL FILM
St. MICHiELSTRAAT. 28 - - BRUSSEL
« CINEMA WERELD »
KINEMANIEUWSJES
Kortelings zullen wij in de gelegenheid zijn de reusachtige Maciste in een nieuwe film weer te zien, namelijk in « Het Meisje van Java». Maciste is geboortig van Genua en diende in de Italiaansche vloot. Hij maakte naam in de film « Cabiria » door zijn geweldige schouders.
De firma Pathé van New-York zal de fabels van Esope en van La Fontaine op het doek brengen.
Volgens wij vernemen zou Gladys Walton, welke gehuwd Is met een filmdirecteur, het zilveren scherm vaarwel zeggen om zich geheel en al te wijden aan haar huishoudelijke plichten. Naar het schijnt zou Laura La Plante haar als star opvolgen.
De filmspeler Lloyd Hughes vermengen wij altijd met Amerikaansche filmen maar voor Lloyd beteekent Amerika alleen Hollywood daar hij niet, zooals andere-artisten, veel reist. Nu echter is hij met zijn vrouw, de filmactrice Gloria Hope, voor de eerste maal New-York gaan bezoeken en is hij meer mensch geworden.
Matt Moore vertelt zijn laatste boksgeschie-denis. Iemand bofte: « Wanneer ik een man knock-out sla dan herinnert hij dit, steeds! » Maar Mat antwoordde: « Als ik er een zoo toetakel dan herinnert deze zich nooit meer! »
De nieuwe film van William S. Hart « Wild Bill Hockok' » is het leven van een man welke eens een Scout was van Generaal Sheridan en later eene van de meest gevreesde personen in de Far-West. Heden is het een figuur, zeer winig gekend, maar Bill Ilickok was een man evenals de bekende Buffalo Bill. Ook was hij zeer galant hetgeen hem duizende bewonderaars deed bezorgen. Rond deze persoon is hen beschrijving voor de film gemaakt en deze rol nu zal William S. Hart vertolken ter gelegenheid zijner terugkomst op het witte doek.
Het is gekend dat er weinige inlichtingen gegeven worden over de St-Lazare gevangenis van Parijs. Dit is aldaar de eenlge vrouwelijke gevangenis. Wij vernemen nu dat Paramount van het studio van I.ong Island de St-Lazare gevangenis gaat opbouwen voor de film «.The Humming Bird » met als hoofdvertolkster Gloria Swanson welke er een rol zal in speien van een apache.
Pearl White is terug naar Amerika vertrokken.
Een welverdiende rust komt voorzeker Glenn Hunter toe. Weken aan één stuk heeft hij dubbelen dienst gedaan, des avonds speelde hij op den schouwburg « Merton of the Movies » en irr den dag draaide hij, zijn laatste film nu, « West of the Watertower ».
De novelleschrijvster Gene Stratton Porter is aan het werk om een ander boek van haar voor de film te bewerken, « A Girl of Ihe Lim-berlost », dit naar aanleiding van haar eerste werk « Michael O’Halloran » hetwelk met groot succes begroet werd.
Rudolph Valentino zal dus op 1 Maart zijn « Monsieur Beaucaire » voor de Paramount draaien. Na afloop iè hij wederom vrij en zal dan voor rekening der P>itz Brqjhers werken.
Sylvia Dreamer zal wel de filmster zijn welke het meest gereisd heeft; zij is geboren in Australië, bezocht China en Japan, deed met Companies reizen in Australië, Nieuw-Zeeland en Engeland en sinds zij in Amerika is bezocht zij heel dit land alsook Canada.
Volgens mevrouw Rudolph Valentino zou haar echtgenoot verslaafd zijn aan... reukwerken. Zij zegt dat doorgaans de mannen meer van dit goedje houden dan de vrouwen; al spreken zij niet over reukwerken zij gebruiken het des te meer en wie het niet koopen kan ziet steeds naar de vrouwen welke het bij zich hebben. Hetzelfde ook, zegt zij nog, is met kleederen, doch zij zijn te trotsch om dit te laten blijken en daarom laten zij dit aan de vrouwen over.
« Scaramouche » welke wij weldra op het witte doek zuilen zien, werd eerst als een novelle uitgegeven, daarna werd het voor de film vertoond, productie Rex Ingram, dan kwam het als tooneelspel voor het licht en nu zal « Scaramouche » kunnen gezien worden als opera. Deze novelle dus zal zijn plaats innemen tusschen de zeer weinige stukken welke alle vormen der kunst doorleefd hebben.
Nita Naldi wint een mooie stuiver. Wanneer zij op ’t tooneel speelt, verdient zij per week 2,500 dolfar (ir. 55,000) en als zij voor Paramount draait wint zij maar 1,750 dollar.
Israëlitische Films. — Hun aantal wordt steeds grooter. Wij hebben « Humoresque » gezien, een zeer interessante film; anderen zijn het minder. Men meldt ons « Metamorphose », fransche titel gegeven aan een amerikaansche film, « East and West », met Miss Picon als ster en Sydney Goldin als regisseur, en die in de Vereenigde-Staten een groot succes heeft gekend.
Met een zeer handig thema en -zonderling kader, is de aktie die van een gallische jood die naar Amerika gekomen om er fortuin te maken, er stilaan in den handel zijn geloof verliest, er huwt, en eene dochter hebbende, en eene reis naar Europa onderneemt en het aartsvaderlijk huis -in Gallicië bezoekt.
De joodsche zeden en plechtigheden zijn er trouw in weergegeven.
Naar het schijnt zou Conway Tearle de filmster zijn welker vourouders de meeste sporen verdiend hebben op de toonéelplanken. Dit begint te tellen van over 200 jaar. Zijn vader, William Augustus Conway, was de grootste vertolker der Shakespeare spelen ten jare 1850; .Conway zelf was enkel 5 jaar wanneer hij zijn debuut op het tooneel deed en wel in « Damon en Pythias ». Sindsdien, met uitzondering van een tijdverloop van twee jaren wanneer hij beroepsbokser was, is hij steeds acteur geweest.
Wij weten dat vele filmsterren met groote gevaren te kampen hebben, maar één dier gevaren,. hetwelk wij hier niet kennen, is eikver-giftiging. Overkomen is dit Wallaoe Mac Donald. Bij een automobiel-accident viel hij en kwam terecht in eikenstruiken; hij was gelukkig er goed van af te komen; de volgende Jag echter was zijn been gezwollen en moest hij er de dokter bij halen, dan kwam hij tot de ontdekking dat hij eikenvergiftiging opgedaan had waardoor hij verplicht was een week in bed te blijven.
« CINEMA WERELD »
PAARDENMOLEN
(Chevaux de Bois) s-: (Merry 9° Round)
Over het onderwerp zullen wij niet verder uitwijden: de geschiedenis 'van het bloemenmeisje door graaf Frans Maxi-miliaan opgemerkt, is gekend.
Alleenlijk willen we over Mary Phil-bin dit nog zeggen dat diegenen welke haar in deze film zullen bewonderen, de mooiste Amerikaansche filmactrice zullen gezien hebben, want na het draaien van deze film, werd er in de Vereenigde-Staten een schoonheidsprijskamp uitgeschreven en onze heldin was primus.
Om een bewijs te geven van het succes dat wij voor deze film te Antwerpen voorspellen, halen we aan dat men tijdens de vertooningen van Paardenmolen, in de Angora Kinema, te Brussel, iederen dag honderden en honderden toeschouwers moest weigeren. Het was er zelfs zóó ver gekomen dat de gansche zaal bijna verhuurd was, twee, drie dagen op voorhand. En we hopen vurig dat een dergelijk meesterstuk der moderne
« CINEMAWERELD »
kinematographie te Antwerpen hetzelfde succes moge kennen.
Een feit staat vast, en we bevinden ons reeds in dit geval: wanneer men Paar-denmolen gezien heeft, vergeet men nimmer die film, daar men in gemoede zal bekennen: ((Neen, nooit, van zoo lang ik naar de kinema ga, zag ik een dergelijk meesterstuk! »
St. Michielstraat, 28 - BRUSSEL
« CINEMA WERELD »
KINEMABRIEVENBUS
1* Onze Brievenbus Is gratis.
2° Wekelijks worden er drie vragen beantwoord.
3* Stel uw vragen afzonderlijk en nummer ze.
4’ Naam en adres hoeven we niet te kennen: geef een deknaam op.
Wereldkampioen. — 1°) Toen Pearl White vroeger in Amerika, was, zond zij immer gratis de haar gevraagde photo, maar nu dat zij te Parijs vertoefde kunnen wé het niet met juistheid zeggen. Zij komt nu pas naar Amerika te vertrekken.
2°),Mabel Normand heeft de heelkundige bewerking met goed gevolg onderstaan en is nu in; volle herstelling.
3°) Dorothy Philips zal zeker nog aan kinema doen; tengevolge van het overlijden van haar echtgenoot zal zij het doek een tijdlang verlaten; haar adres is; 1510, Laurel Avenue, Hollywood (Cal.,)
Nestor. — Marion Davies is in 1898 geboren; ongehuwd; adres; Marion Davies Film C°, Inc.811 Longacre Building, New-York (U.S.A.)
Tybaert. — 1°) Het huidig adres dier artiste is ons onbekend.
2°) Lila Lee, voornaamste filmen; « Blood and Sands», «The Admirable Crichtron »; adres: Paramount Studios, 6284, Selma Avenue, Hollywood (Cal.) S.U.A.
3°) Violet Mersereau adres: Hotel Monterey, New-York City (U.S.A.)
Rosy en Molly. — 1°) Sandra. Milowanoff, adres: 10, rue Merlin de Thionville, Suresnes (France).
2°) Eduard Mathé, adres: 5, rue Houdon, Paris.
3°) Henny Porten, adres: 76, Parkstrasse, Berlin-Dahlem.
Alice Lytell. •— 1°) Shirley Mason, adres: 1770, Grand Concourse, New-York City (U.S.A.).
2°) Berff Lytell heeft bruine oogen en donkerbruin haar, en meet lm76; adres: Paramount Studios, 6284, Selmai Avenue, Hollywood (Cal.) U.S.A.
Frans Claes. — Schrijven ontvangen en goede nota van genomen; gelieve echter niet te vergeten dat dit in Europa uiterst moeilijk gaat; zien echter uit wat we voor u kunnen doen, en bij gunstig gevolg verneemt ü het langs dezen weg.
Pauw. — Anders met het meeste genoegen, maar het spijt ons aan een dergelijk -verzoek niet te kunnen voldoen.
E. R. Waelput. — Voor alle dergelijke adressen hoeft u zich goed in acht te nemen; op zijn zachtst uitgedrukt is het een groote zwendel en reeds meer dan eens ontvingen we bitteren klachten van hen die op gebied van finantie of van eer bedrogen werden.We zeggen het u liever rechtuit: in Europa is dit uiterst moeilijk en naar Amerika uitwijken ligt niet in ieders vermogen.
Norma Talniadge. — 1°) Dip artiste is denkelijk Eileen Sedgewick; voornaamste filmen: «The Trail of no Return », « Cirkus King », zendt de haar gevraagde photo; adres: Boulvard Appartments, Hollywood Boulvard. Los Angeles (Cal). U.S.A.
2°) Clara Kimball Young zendt insgelijks gratis de haar gevraagde photo; vornaamste filmen: «Enter Madame», «Cordelia the Magnificient »; adres: Garson Studios, 1845, Glendale Boulvard, Los Angeles (Cal.) U.S.A.
3°) Ofwel komt uw schrijven terug, ofwel laat men nw brief aan het nieuwe adres volgen.
William Russell. — 1°) Grace Darmond zendt gratis hare photo; voornaamste filmen: «Others are», « The Hawks Trail»; adres: 7216, Franklin Avenue, Hollywood (Cal.) U.S.A.
2°) Carmel Myers insgelijks zendt gratis de haar gevraagde photo; adres: 5721, Carlton Way, Hollywood (Cal.) U.S'.A.
Havelaar. — Schetst niet onaardig; daar we voorloopig nog geene V.T. voor de Tooneelrubriek geopend hebben, Sipijt ons zeer nog geen derge-lijke inzendingen, té kunnen opnemen.
Lustige Trio. -— ló) Ginette Maddie, adres: 41, rue Damrémont, Paris.
2°) Blanche Montel, voornaamste filmen: «L’Orpheline», «La Fille des Chiffonniers»; adres: 92, avenue des Ternes, Paris.
2°) Gina Relly, voornaamste • film: « L’Empereur des Pauvres»; adres: 53, rue Caulaincourt,, Paris. ,
N. B. — Vernemen met genoegen dat on»,>to-hoekje u bevalt.
Canadian. -— De hoofdrollen van « Ce Pauvre Chéri » werden vertolkt door: Mme Grumbach (Markiezin de Courlanges)'; Jacques de Féraudy (Jean de Courlanges); Mlle, Madys (Marcelle Ar-tannes) en de Savoye cji Paulette Dorys.
Jos. Finoulst. — Dank voor uwe inzending en wenschen u hartelijk geluk voor de bereikte resultaten.
Reeds 3 jaar lezer. — 1°) Die film in kwestie is niets waard; bedoeld artiest is noodt Douglas’ leerling geweest, alleenlijk een kennis; die mede-deeling werd door die kinema zelve gedaan om volk te lokken; de naam in kwestie is maar een deknaam, insgelijke uitgevonden om hem met zekere filmdiva’s als verwant te doen doorgaan, wat ook al niet waar is; schrijf u maar eens aan volgend adres, en ge zult wel ondervinden hoe beroemd dien held van die drakenfilmen is; c/o 6015, Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal.) U.S.A.
Filmster. -— 1°) André Roanne, adres: c/o. 35, boulevard Lefèbvre, Paris.
2°) Raquel Meller, adres: c/o Henry Roussel], 6, rue Milan, Paris.
Hadje. —- 1°) . Bedoelt « Een geïmproviseerde vader» niet; die actrice is dan Pauline Garron; ongehuwd; in 1902 geboren; natuurlijk krul’‘ld haar; adres: Paramount Studios, 6284, Selmrfj, nue, Hollywood (Cal.) U.S.A.
2°) Het staat, voor goed vast dat Rudolph Valentino op 1 Maart een film voor Paramount zal beginnen té draaien; daarna gaat hij voor Ritz Brothers arbeiden.
3°) Vermoedelijk niet, daar de film celluloïde is en een photo gewoon papier.
N.-B. — G'raag wilden we op de vraag inlichtingen aangaande het abonnement antwoorden, maai' met den besten wil kunnen we uw geschrift niet ontcijferen.
Rudi Valentino. — 1°) Douglas Fairbanks is o;p 23 Mei 1883 geboren; kan in de Vlaamsche taal geschreven worden.
2°) Bert Lytell is op 24 Februari 1888 geboren, en gehuwd met Evelyn Vàughan.
3°) Betty Compson zendt de haar gevraagde photo tegen 25 Amerikaansche centen; adr.: Paramount Studios, 6284. Selma Avenue, Hollywood (Cal.) U.S.A.
Sim Saladin. — 1°) Harold Lloyd zendt gratis zijne photo; kan in de Fransche en Engelsche taal geschreven worden.
2°) Hetzelfde voor Clyde Cook en Larry Simon.
iKonberdebotsky. — 1») Shirley Mason is de weduwe van den onlangs overleden B. Duming; 'adres: 1770, Grand Coucourse, New-Yok City (U.S.A.)
Monidées. — Schrijf eens: c/o. 6016, Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal.) U.S.A.
Buys. — 1°) Op uwe vragen is in ons vorig nummer geantwoord.
2f>) Doorgaans rond de 750 à 1000 frank; het meest in de Krupp-Ernermann of Pathé.
Emile. — 1°) France Dhelia, adres: c/o. 3, rue de Rocroy, Paris.
2°) Eve Francis, zelfde adres als voorgaande.
3°) Georgette Sorelle, zelfde adres als voor France Dhelia.
H. L. — G. S. 8. — 1°) Pola Negri is gescheiden van graaf Dombowski; adres: c/o. 6015, Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal.) U.S.A.
2°) George Larkin, adres: c/o. Ed. Small, 1493. Broadway, New-York City (U.S.A.)
3°) Is een geluk, meer niet!
Ongeteekend. — 1°) Is alleenlijk eene vereeni-ging van filmverhuurders.
2°) Jackie Coogan, adres: c/o. Metro Studios, 1025, Liliane Way, Los lAngeles (Cal.) U.S.A.,
Marry Singleton. — 1°) Reginald Denny, adres: Universal Studios, Universal City (Cal.) U.S.A.
2°) Gloria Hope, adres: 1423, Ourson Avenue, Hollywood (Cal.)'U.S.A.
3°) Gloria Swanson, adres: Lasky Studios, 6284, Selma Avenue, Hollywood (Cal.) U.S.A.
Jespers. — U kunt die photo rechtstreeks aan Georges Carpentier vragen; voeg er 2 frank bij en hij zal ze u volgaarne zenden; adres: 33, rue de Brunei, Paris.
N.-B. — ’t Spijt ons, maar vragen om inlichtingen worden alleen door deze Brievenbus beant woord.
Traganza. — 1°) De rol van de kleine Harry in « De Vervloekte Stad » werd vertolkt door Harry Benham; adres: Fox Studios, 1401, Western Avenue, Los Angeles (Cal.) U.S.A.; zendt gratis zijne photo; bij gelegenheid voldoen we aan uwen wensch.
Jim. — 1°) Dorothy Lilian Gish, adres: c/o. Griffith Studios, Orienta Point, Mainaroneck. New-York (U.S.A.)
2°) Alice Terry, adres: c/o. Metro Studios, 1025. Lilian Way, Los Angeles (Cal.) U.S.A.
3°) Mae Marsh, adres: Box 84, R.F.D. N° 13, Los Angeles (Cal.) U.S.A.
Haydée. — 1°) William Desmond, voornaamste filmen « Beyond the Shadows », « Deuce Duncan»; adres: Athletic Club, Los Angeles (Cal.) U.S.A.
2°) Charles Jones, voornaamste filmen: « Riders of the Puple Sage», «Square Shooter»; adres: 1954, Crasena Drive. Los Angeles (Cal.) Û.S.A.
3°) Léon Mathot is gehuwd met eene zangeres Marguerita Wiard; hij is een der beste, zooniet de beste der Fransche kinema-acteurs; geboren in 1886.
N.B. — Er worden, per week maar drie vragen beantwoord.
Nemo.
N.-B. — Vragen ons na Zondag toegekomen, worden iii het volgend nummer beantwoord.
fill TRIBUUN
Indrukken.
Nijdig ratelt de schel. Een Inktzwarte duisternis weeft zich in de bioskoopzaal. Op het witte doek verschijnt in dansende, roode letters: Bloedige Arena’s met Rudolf Valentino.,
Stilaan wordt, het aandachtig stil onder het publiek. Men hoort enkel het eentonige gçtik van het projektietoeslel.
Achter mij fluisteren sentimenteele bakvisch-jes: Wat ’n mooi, elegante jongen, die Rudi. Hoe sierlijk zijn z’n gebaren, wat ’n zachtheid in dien blik!... O, ik wou...
En smachtend, met een diepen zucht, droomen zij hun droom van verlangens en begeerten, die nooit zal verwezenlijkt worden.
Ik schrik op door een por in mijn ribben, mij door mijn gebuur, een slagersjongen, in zijn oplaaiende begeestering bij de stierengevechten, toegediend. Mijn hardhandige buurman is gansch door de tooneelen in het slach-tersarena opgeslurpt.
Ik vergeef hem grootmoedig, uit liefde tot de filmkunst.
Een paar zetels verders wordt een dansma-niak eerst oplettend bij den sierlijken dans van Valentino.
Met schouders en heupen medewiegend geeft de danslustige kinemabezoeker zijn belangstelling voor... den film te kennen.
Een zwaarlijvig heer, in een lekker duister hoekje, ontwaakt juist bijtijds om nog op het doek te zien verschijnen: Arme torero!... Arme stier!... — Arme slaperige heer!...
Het koor der kinemabezoekers, er de weelde van een eigen indruk of meening niet op nahoudende, ... zwijgt.
En ... tegelijkertijd met het bloedige arena in het trilbeeld, wordt reeds « Bloedige Arena’s » uit den geest der kinemabezoekers gevaagd.
Havelaar.
Aan Havelaar over
Het stille en gesproken Tooneel.
Ik "besluit uit uw artikel dat volgens uw meening, de kunst veel hooger staat op gebied stille als op gesproken tooneel. Heeft U wel een oogenblik gedacht welk een hemelsbreed verschil tusschen de artisten van beider tooneelen bestaat? Ik geloof niet.
Een artist van gesproken tooneel heeft een heel leven van noesten arbeid noodig om door zijn mooie uitbeelding, zijn beschaafde spraak en zijn aangenaam en gevoelvol spel, het tot een ietwat bekende persoonlijkheid te maken. Het is een streven naar hooger willen, dat enkel langzaam plaats grijpt, naarmate de inspanning van den persoon. Het woord « kunstenaar » is dus geenszins misplaatst.
Wat zien we echter bij het stille tooneel. Geen week gaat voorbij zonder dat een nieuwe ster ten hemel reist: Geen kennissen noodig van tooneel; een aangenaam snuitje, een mooi gevormd lichaam, eenige noties van sport, pho-togeniek zijn, betrekkingen met een of ander directeur, en ziedaar uw loopbaan gemaakt. Uw lof wordt uitgebazuind in elk dagblad en men wordt onmiddellijk verheven tot « Star ». Tot bewijs: gaat de menigvuldige beschrijvingen na der verschillende « Stars », en gij zult kunnen opmerken dat er heel, heel weinig kunst uit zulke artisten kan voortspruiten.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen,, een Lon Chaney b. v., maar in liet algemeen is het meer pose, dan ware. kunst. Volgens mijn meening, is bet wel (iegelijk de regisseur die hier de zwaarste rol‘heeft, gezien bij aan elke artist zijn persoonlijkheid moet inprenten (instompen zou beter uitdrukken).
Er zal dan Ook geen enkel kinemaartist zulk een Imogen top van beroemdheid kunnen bereiken als een degelijk tooneelartist, die jaren en jaren in uw geheugen geprent blijft, terwijl van het gedoe van een film-artist na zes maanden niet de minste herinnering meer overblijft.
Ik houd er aan te zeggen dat ik een hartstochtelijk liefhebber ben van kinema, doch moet bekennen dat het grootste deel der voortgebrachte filmen niets te maken beeft met « Kunst ». Dit is mijn meening. A. V.. Af.
« CINEMA WERELD »
ONS PHOTOHOEKJE
De Lezeressen en Lezers welke een photo van een filmartist (e) ontvingen, gelieven ons mede te doelen:
1° na hoeveel tijd zij deze ontvingen;
2° gratis of niet;
3° het formaat der photo.
Deze Inliohtingen worden onder deze rubriek Ingelasoht en zijn alzoo van groot nut voor eenieder die insgelijks aan die artlst(e) zouden geschreven hebben.
Het Lustige Trio. — Menigeen zal het met ons eens zijn dat Ons Photohoekje, verschijnende in Tooneelwereld, van 'groot belang is, daar het de namen der filmsterren opgeeft welke hunne photo zenden, en dus menige onkosten spaart. Met dit Photohoekje te raadplegen weet men wie zijne photo naar den aanvrager zend.
Jos. Finoulst ontving gratis de photos van Henri Kraus, 23x18 na 15 dagen; Mabel Normand. 24x19 na 72 dagen; Seena Owen, 25x20 na 72 dagen; Norma Talmadge, 24x19 na 80 dagen; Baby Pegy Jean, 24x18 na 58 dagen;Gina Relly, 23x17 na 10 dagen; Constance Talmadge, 24x19 na 80 dagen; Bert Lytell, 24x19 na 105 dagen; Erich von Stroheim, 25x20 na 51 dagen; Alma Rubens, (2) prachtpho-tos 25x20 na 38 dagen; Marion Davies, (3) verschillende met brief 25x20 na 30 dagen; Geraldine Farrar, 25x20 na 40 dagen; Constance Binney, 25x20 na 42 dagen; Wanda Hawley, 21x15 na 5 dagen; Walter Hiers, 21x16 na 48 dagen; Mary Pickford, 21x15 na 42 dagen; Harol Lloyd, (3' verschillende photos 21x16 21x16 19x13 na 43 dagen; William S. Hart, 21x16 na 42 dagen; Jane Novak. 24x18 na 115 dagen; Harry Carey, 24x18 na 116 dagen; Frank Mills, (prachtphoto) 24x19 na 45 dagen, is overleden, ontvangen van zijne vrouw; Florence Vidor, 19x14 na 75 dagen; Buil Montana, 25x20 na 70 dagen; Marie Mosquini, 21x16 na 50 dagen; Theodore Kosloff, 21x16 na 70 dagen; Mae Murray. 25x20 na 160 dagen; Hobart Bosworth, 21x16 na 60 dagen; Elsie Ferguson, (2) verschuldende 20x15 en 18x12 na 40 dagen; Larry Semon, 19x12 na 86 dagen; William Farnum, (2)verschillende 25x20 en 18x13 na 43 dagen; Thomas Meighan, 18x13 na 43 dagen; Pricilla Dean, 18x13 na 48 dagen (2) dezelfde photos; Edna Purviance, 2 dezelfde photos 18x13 na 45 dagen; Jack Holt, 18x13 na 65 dagen; Carol Dempster, 2 dezelfde photos en schrijven na 132 dagen; Max Linder, 18x12 na 4 dagen; Virginie Valli, 18x13 na 52 dagén; Gloria Swanson, 18x13 na 51 dagen; Jean Paige 18x13 na 40 dagen met lief briefje; Clyde Cook, 18x13 na 39 dagen; Bryant Wasburn, 2 verschillende photos 18x13 nà 45 dagen; Lois Wilson, 2 dezelfde photos 18x13 na 58 dagen; Frank Mayo. 18x13 na 52 dagen; Dorothy Philips, 2 verschillende photos 18xlö na 60 dagen; Richard Bartelmess, 2 dezelfde photos na 40 dagen; Dorothy Gish, 18x13 na 81 dagen; Gastdh Glass, 18x13 na 94 dagen; Charles Vanel, 18x13 na 14 dagen: Virginie Faire, 18x13 na 90 dagen; Jackie Ooogan, 18x13 na 52 dagen; Rudolph Valentino. 18x13 na 42 dagen; May Mac Avoy, 18x13 na 72 dagen Alice Brady, 3 verschillende photos 18x13 na-65 dagen; Behe Daniels, 18x13 nà 72 dagen; Vio-
11a Dana, 2 dezelfde photos 18x13 na 58 dagen; Andrée Brabant, na 8 dagen; Francine Mussey, na 14 dagen; Armand Taillier, na 20 dagen; George Biscot. na 7 dagen; Flora Le Breton, na
6 dagen; Fernand Herman, na 26 dagen; Sandra Milowanoff, na 6 dagen; Raquel Meller, na 6 dag.; Gina Palerme, na 15 dagen; Lya de Putti, na 50 dagen; Lian Haid, na 40 dagen; Betty Balfour, na 9 dagen; Blanche Montel, na 12 dagen; Grey Jane, na 5 dagen; Regine Dumien, na 12 dagen; Jacques Grétillat, na 6 dagen; Jane Rolette, na 65 dagen; Jacq. de Feraudy, na 20 dagen; Monte Blue, na 50 dagen; Andrée Lionnel, na 160 dagen; Rachel Deverys, na 10 dagen; Hélène Darly. na 10 dagen; Paulette Ray, na 12 dagen; Ginette Maddie, na 15 dagen, deze zijn allen op postkaart-formaat. Hayden Stevensen, 25x20 na 35 dagen; Nazimova, 24x18 na 70 dagen; Colleen Moore, 24x18 na 105 dagen; Herbert Rawlinson, 2 pracht-' photos 25x20 en 16x11 na 125 dagen; Julia Faey, 3 photos 21x15, 21x15 en 17x11 na 180 dag.; Theodore Roberts, 21x15 na 40 dagen; Mary Philbin, 2 photos 25x20 en postkaart na 90 dagen; Anita Stewart, 3 photos 21x15, 21x15 en 18x12 na 120 dagen; Barbara La Marr. 18x12 na 180 dagen; Jos. Swickard, 25x20 na 80 dagen; Buster Keaton, 24x18 na 105 dagen; Windham Standing, 18x13 na 40 daqen- Charles Rav, 18x13 na 40 dagen; Buck Jones, 18x13 na 48 dagen; David Butler, 18x13 na 65 dagen; William Duncan, 2 verschillende photos na 102 dagen; Sessue Hayakawa, 18x13 na 180 dagen: Bettv Compson, 18x13 na 200 dagen; Lilian Gish, 18x13 na 240 dagen met lief briefje; Alice Terry, 18x13 na 180 dagen; Cullen Landis, 18x15 na 180 dagen met lief briefje; Charlie Chaplin, 18x13 na 185 dagen; Lila Lee, 21x16 na 170 dagen; Dustin. Farnum, 24x20 na 240 dagen; Douglas Fairbanks, 2 dezelfde photos uit de dief van Bagdad. 21x16 na 240 dagen; Wallace Beerÿ, 25x20 na 90 dagen; Ruth Roland, 16x11 na 95 dagen;-Paulette Berger, 22x16 na 20 dagen, zeer prachtig; Agnès Ayres, 2 dezelfde photos 22x16 na 165 dagen met brief; Jack Hoxie, 18x13 na 245 dagen; Ramon Navarro, 18x12, na 105 dagen; Alice Calhoun, 18x12 na 95 dagen met briefje; Shirley Mason, 2 dezelfde photos 15x11 na 145 dagen; Mario Ausonia, 2 verschillende photos en naamkaartje na 30 dagen;
1 Garrett Hughes, 18x12 na 95 dagen; Mej. Madvs, na 75 dagen; Hilda Bayley, na 105 dagen; Jac. Catelain, na 30 dagen; Billie Burke, na 45 dagen; Lady Diana Manners, na 25 dagen; Marcel Vibert, na 20 dagen; Fred Groves, na 30 dagen en Jean Toulout, na 20 dagen, deze laatste zijn allen op postkaartformaat. Leatrice Jot, 2 dezelsde photos met brief 18x13 na 86 dagen; Milton Sills, 2 dezelfde photos 18x13 na 94 dagen; Carmel Meyers, 18x12 na 160 dagen.
Norma Talmadge ontving gratis de photos van Viola Dana, formaat 12x17 na 2 maanden. Georges Carpentier, postkaartform., na 1 maand en 7 dagen; Lillia Gish, farm. 13x18, na 1 maand en 7 dagen; Agnès Ayres, form. 17x22 na 2 maanden, met een lief schrijven; Norma Talmadge, na 2 maanden, form. 19x24 zeer prachtig; Agnès Ayres, form. 17x22 ongevraagd.
Harry Singleton ontving gratis de photos van: Dorothy Gish, formaat 13x18 na 85 dagne; Milton Sills, formaat 12 1/2x17.1/2, na 56 dagen; Harold Lloyd, formaat 17x22, na 56 dagen met brief of ik geen boek wenschte getiteld (Can Anytthing Good Come out of Hollywood?), enz.; William S. Hart, formaat 17x22, na 38 dagen, met brief over zijne boeken die hij zelf geschreven heeft en ook of ik er geen wenschte te hebben, en.
Publiciteit In « Klnema- en Tooneelwereld » is de beste.
« CINEMAWERELD » 18
KINEMANIEUWSJES
In haar laatste film « Rosi ta » wijkt Mary Pickford geheel en al af van haar gewone creaties. Zij vertolkt daarin niet een kinder- of naïeve rol maar deze van een jonge vrouw, zingende, met begeleiding van guitaar, in de straten van Sevilla. Zij wordt bijna krankzinnig wanneer zij verneemt dat haar geliefde gaat terechtgesteld worden. Men verneemt ook dat in dit prachtwerk de filmspeler Holbrook Blinn geen betere rol op het witte doek zal vertolkt hebben dan deze van de « Koning ».
Het is bijna niet te gelooven, maar toch is het zoo, dat Engelsche filmsterren gedurende de Kerstmis gewerkt hebben. Ieder die weet hoe onze over-zeesehe buren aan Christmas houden, zal dit natuurlijk ten zeerste verwonderen. Stewart Rome en Violet Hopson hebben een der meest dramatische tooneelen gedraaid voor « The Stirrup Cup Sensation ». Andere Britsche filmspelers, niet aan de traditionrieele feesten kunnende deelnemen, waren: Walter Tennyson en A. Bromley Davenport, welke aan het werk waren voor « Eugène Aram », alsook Nigel Barrie, die tooneelen draaide voor « Claude Duval ».
Victor Sjostrom draait op dit oogenblik in Amerika voor Coll wyn de film « Le Maître de l’Homme » met Gosta Eekman, een andere Zweedsche beroemdheid.
Renée Adorée is de laatste filmster welke naar een kliniek moest gebracht worden. Op weg naar het studio kwam haar auto in botsing met een tram, waardoor haar verscheidene ribben gebroken werden.
M. Charmeroy, regisseur van 19 jaar, zal weldra een film voortbrengen welke voor titel draagt « Le Glas ». De voornaamste vertolkers zijn: Lucien
Dalsace, Dolly Davies en Emile Robardet.
Naar wij vernemen zal « Manon Lescaut » op het doek gebracht worden onder het bestuur van Henri Fescourt. Hij heeft twee knappe actrissen voor de rol van Manon, maar is nog niet zeker aan wie hij de partij zal geven.
« Captain Jannary » is de titel van een populair boek, waarin een oude vuurtorenwachter een kindje vind hetgeen op het eiland komt aangespoeld. Het wichtje groeid op, enz., enz. Dit boek nu wordt verfilmd en zal Baby Peggy weer roem bijbrengen, daar zij de kleine heldin zijn zal. Hobart Bosworth zal de oude zeekapitein vertolken.
lizt, Wagram en Jena gefilmd worden nabij Verdun en in de Midi en stelt 15,000 soldaten ter
beschikking om te figureeren. De zeeslag van Trafalgar komt ook in de film voor, toonende de heldhaftige dood van de Engelsche admiraal Nelson.
10 millioen franken zal de film kasten.
Een eigenaardige Him in twee deelen zal er gemaakt worden door Will Rogers, getiteld « Uncen-sored Movies». Daarin vertolkt de cowboy-acteur eenige der bestgekende filmspelers. Men noemt reeds: Bill Hart, Tom Mix, Rodolph Valentino, Douglas Fairbanks alsook D. W. Griffith, de regisseur. Deze personen zal Will Rogers in karikatuur voorstellen Er dient wel opgemerkt dat hij geenszins de bedoeling heeft deze beroemdheden nan te vallen of te beleedigen, maar alleenlijk gezonde humor wil vertoonen.
Bewonderaars van de kunst van Ralp Lewis, wel ke naam maakt in « De Geboorte eener Natie » met de rol van Austin Stoneman, zullen met genoegen vernemen dat' hij in de toekomst een partij filmen zal draaien voor eigen rekening. Tusschen zijn beste! banden zijn gekend; «The Ragamuffin», «Man, Woman, Marriage », « Eyes of Youth » en « The; Conquering Power ».
De echtgenooten Martin Johnson, welke « De Jacht op de wilde dieren in Afrika » gemaakt hebben, zijn opnieuw naar het zwarte land vertrokken, om er 5 jaren door te brengen, de wilde dieren filmende. Zij gaan naar Mombasa en vandaar naar Nairobi. Eens daar verzmelen zij een kudde kemels, ossen en muilezels. Zij zullen met hen mede nemen al wat zij noodig zullen hebben tot het filmen en drukken hunner banden. Op deze wijze kan de heer Johnson kompleete filmen verzenden zonder zijn kamp te verlaten. De heer en mevrouw Johnson zijn de eeniga blanken van de expeditie; hon-derde zwarten en eenige Hindoes zullen hun vergezellen.
Een Engelsche maatschappij « United Theater Limited » zal in den loop der maand Maart eene, opname komen doen in het studio te Machelen, bij Vilvoorde.
De bestuurder van een cinema te New-York heeft een nieuw reklaam bedacht. Bij de verjaring van zijn etablissement stuurt hij naar het publiek gratis uitnoodigingen om dit feest bij te wonen.
Men meldt uit Hollywood een nieuwe verloving; niet die van Charlie Chaplin met Cécile Sorel, maar deze van Rooert) de Villiers, 7 jaar, met Virginia Loomis, 5 jaar. Zij hebben gezworen elkaar te huwen in 1945.
In Frankrijk wordt een der grootste filmen gemaakt tot hiertoe voortgebracht. Met toelating van het gouvernement zullen de veldstlagen van Auster-
René Hervil, welke met Max Linder in de studios der Vita te Weenen een film maakt, is gevaarlijk ziek geworden.
Wilt gij het portret UWER GELIEFDE FILMSTERREN bezitten?
DE BESTE DER EGYPTISCHE SIGARETTEN
« CINEMA WERELD »
Onze Ciné-Romans
De Lotgevallen eener Fihnspeelster
Door ED. N EO RG.
(10e Vervolg)
En toch, oh schande! De volgende dag verwachtte ik dat Roland naar mij komen zou. Ik wachtte den ganscho dag! Ik wachtte de volgende dag! Meer dagen! En daarna hoopte ik nog dat hij eindelijk wel eens komen zou.
15 Juli.
Ik schrijf deze woorden nu tusschen de rotsen der Maine-kust. Onder mij gaat de blauwe zee op en neer. Een hevige wind neemt mijn schrijfpapier haast mee en doet mijn haren in de war. De zon is heerlijk, schitterend aan een klaren hemel. Ik zou gelukkig moeten zijn maar ik ben het niet. Mijn innigste troost is dat ik kan schrijven, schrijven.
Onze Company;s hier, en draait eenige zeetooneelen. H__ is zoo goed en vriendelijk tegenover
mij, hij betoont zich een vader tegenover mij. Ik zie wel hoe veel hij van mij houdt. Doch, hij is verstandig genoeg om mij niet lastig te vallen, daar ik in mijn binnenste een hevige strijd te bekampen heb.... Goede, goede H.... Als gij mij niet gelukkig maken kunt, wie kan het dan?
Vandaag, met dit heldere weer denk ik aan den herfst, aan de rotsen in het bosch tegenover New-York, aan het prachtige meer met de mapleboor, aan Roland, aan den kus. Mijn gedachten gaan verder.., de ellende nadat ik het X.... studio verlaten had.
Er is een ziekte welke men, « gebróken hart » noemt. Ik zou zeggen gebroken leven, gebroken toekomst, gebroken verlangen, gebroken vreugde. Het is iets als de levende dood waarin alles gestorven is behalve herinnering en pijn.
Die ziekte had ik.
Het eerste resultaat was, dat het mij niet schelen kon wat er met mij gebeurde. Ik was stil en gevoelloos.
Instinktmatig, om mij in het leven te houden, ging ik naar de verschillende studio’s om werk te bekomen. Soms wachtte ik uren lang. Niets te doen. Ik was nog steeds een onbekende. Daarbij, ik wachtte mij wel te zeggen waar ik geweest was.
Ik stelde geen belang meer in mijn kleeding en hoe ik er uit zag. Ik had den moed niet meer mij om mijn toilet te bekommeren, iets nochtans wat bij een vrouw de hoofdzaak is. Er was slechts één persoon in de wereld welke ik wilde behagen. En die persoon..
Ik trachtte tevergeefs Roland uit mijn gedachten te verbannen, helaas, ik wachtte steeds op een woord van hem. Mijn droom was, dat hij terug zou komen. En wat is heden mijn droom wanneer ik over de golven zie.der eindeloos blauwe zee?
Weken gingen voorbij en opnieuw geraakten mijn middelen uitgeput. Ik gebruikte opnieuw al mijn trukken op economisch gebied, iets wat ik dacht nooit weer te zullen herbeginnen. Weer, zooals vroeger, verzwakte ik zichtbaar. Ik zou maar zien in een magazijn werk te vinden.
Het was bitter koud, Twee dagen was ik zonder voedsel. Ik herinner nog hoe ik mijlen en mijlen de stad op en neer liep om mij te verwarmen en om mijn honger te vergeten. De volgende dag ontmoette ik plots een vrouw welke in de Weasel-Face Company was. Kort voor mijn vertrek aldaar had zij het gezelschap verlaten om bij een Company te gaan in het Westen.
Zij hield mij staan om nieuws te vernemen en, om mij allerlei’s mede te deelen. Zij behaalde een bewonderenswaardig succes. Zij liet mij de artikels in de dagbladen zien. Zij was naar het Oosten weer gekeerd enkel om een kort verlof te nemen.
Het was goed dat ik haar ontmoette. Ik kreeg zoo iets' als een koud waterbad over me. Ik trachtte haar niets te laten merken van al mijn ellende.
«En wat doet ge nu? » vroeg zij mij. «Ik heb gehoord dat gij het Irving Theater verlaten hebt? Zijt ge zonder werk nu? »
lk trachtte te glimlachen.
Ik had een gevoel of zij alles wist. Met de grootste takt en vriendelijkheid zegde zij mij dat een vriend van haar, een kunstenaar, juist een model zocht, een « model « welke « spelen » kon. Zij gaf mij het adres met de aanbeveling eenige fotos mede te nemen.
Ik dankte haar vurig met de belofte mij naar het aangeduide adres te begeven. Ik wendde mij recht naar mijn woning. Met nieuwe moed bezield zocht ik eenige fotos in mijn koffer, fotos welke dadelijk het oog van een artist konden streelen.
Hoe ik tot dit studio geraakt ben weet ik niet. Het duizelde om mij heen, de straatsteenen gingen als golven op en neer. Het was gelegen irt een zijstraat, nabij de Vijfde Avenue, lk zag uit naar de verlangde naam, ja, daar was het, doch geen aanduiding op welk verdiep het gelegen was. Vier verdiepingen had ik op te klimmen, en telkenmale te onderzoeken of ik niet terecht was. Eindelijk was ik er. Ik trachtte mij zoo best mogelijk voor te doen. Ik klopte. Geen antwoord. Ik klopte opnieuw maar ditmaal luider. Daarop vloog plots de deur open en een jonge man, in een artistenvestje en een -pet op zijn lang haar, stond voor me.
« Wat verlangt ge? »
De toon waarop hij dit vroeg was ver van vriendelijk.
« Ik verlang te werken als model. » antwoordde
« Het spijt rrçe, ik heb niemand noodig! »
Hij wilde de deur sluiten. Ik kwam tot de overtuiging, zoo ik hier nutteloos vandaan ging, dit voor mij het einde was. Mijn heele ziel kwam in opstand. Ik hield mijn hand uitgestrekt met al mijn fotos.
«Zie slechts» weende ik «zie slechts».
Hij bezag me, hij aarzelde. Hij schudde het hoofd en nam mijn fotos. Later vertelde hij mij dat in mijn weenende oogen het karakter lag naar welk hij zocht.
« Kom binnen » murmelde hij.
Wanneer ik aan zijn verzoek gehoorzaamde, werd alles zwart voor me. De volgende zaak welke ik begreep was dat ik in een zetel lag met de jonge artist over mij heen gebogen een glas melk in de hand.
« Drink » sprak hij mij' vriendelijk toe. « Ik heb er een scheut brandewijn in gedaan, dat is al wat gij voor het öogenblik noodig hebt. »
Ik dronk het glas uit. Ik sloot de oogen. Een oogenblik van zoetheid kwam over mij heen. Hij verdween een oogenblik door een kleine deur, oogenblikkelijk stond hij terug aan mijn zijde.
« Best is dit te eten », zegde hij.
Het was een sandwich met vleesch. Ik gehoorzaamde werktuigelijk.
Ik begon te weenen als een kind. De tranen rol-
< CINEMAWERELD »
den mij over de wangen. Na een lange stilte lichtte ik het hoofd op. De jonge man staarde mij vol medelijden aan. Het was lang geleden dat ik nog zoo goed behandeld was geworden.
Eindelijk kon ik hem tegen lachen.
\ « Hoe wist gij dat ik sterven ging? » vroeg ik.
« Iedere dag bijna speelt zich hetzelfde tooneel af », antwoordde hij. « Gij zijt het eenige meisje niet in New-York welke -hongerig door de stad loopt.
Het was de waarheid, de jonge kunstenaar had gelijk.
Ah, Annette, zoo ge ooit deze regelen leest denk er eens goed over na hoevele meisjes, eer ze tot iets geworden zijn, zulke calvarieberg te beklimmen hadden.
Wanneer ik bekwaam was om op te staan bevond ik mij daarna in een der aangenaamste kamers Welke men zich bedenken kan. Mr Morey had twee kamera en een kleine keuken. Beide kamers waren verst met allerlei relikwieën en kuriositeiten, also- .net vele zaken waaraan men den « bohe-mer » kennen kon.
Zonder dat ik wist war er gebeurde duwde hij mij een halve dollar in mijn hand.
« Ik geef u reeds een voorschot », zegde hij lachende, « voor uw werk welke gij morgen zult beginnen. Kom terug om 10 uur. »
« Oh, mijnheer, hoe dank ik u! » riep ik uit, terwijl mij nogmaals de tranen in de oogen kwamen.
« Niet noodig, meisje. Morgen om 10 uur. »
Hij opende de deur en drong mij vriendelijk naar buiten.
De volgende morgen verscheen er voor heur een geheel ander schepsel. Zoo bevreesd was ik niet op tijd er te zullen zijn dat ik reeds om half tien voor het gebouw kwam. Ik wachtte. Vijf minuten voor 10 beklom ik de trappen maar ditmaal met een vaste stap.
Niet dat ik veel gelukkiger was, oh, neen, want ik zou de strijd opnieuw moeten beginnen.
Doch daar komt H.... met het* heele gezelschap
de rotsen opklimmen. Ik moet ophouden met-schrijven. * *
De zelfde avond.
Opnieuw alleen, in mijn kamer. Het venster geeft uitzicht op de zee; ik hoor de baren van de Oce«a.n. Hoe koud de avonden hier zijn. Doch tot m( geschiedenis terug.
kt Morey had zijn ezel geplaatst nabij de draperie welke de twee kamers scheidde. Op het gestel stond een nieuw doek. Hij groette mij, glim-laohtte terwijl hij uit een groote pijp rookte.
«Zijt ge gereed?» vroeg hij.
« Ja, mijnheer. »
« Gelief dan een minuut te gaan zitten, a. u. b. Hier is een verhaal welke ik te illustreeren heb voor een tijdschrift. Ik zal het u voorlezen dan begrijpt ge onmiddelijk wat het beteekent. »
Hij las het voor mij. Het was de geschiedenis eener vrouw welke door haar echtgenoot bedrogen werd.
Het bereikte zijn climax wanneer de vrouw haar man betrapte de andere zoenende. Dit was het oogenblik welke Mr Morey uitgekozen had om op te luisteren.
Ik luisterde met gespannen aandacht. Wannee-hij dit tooneel voor me las kwam een lang vervlogen visioen mij voor den geest.
Ik was 15 jaar opnieuw. Ik kwam terug in de oude keuken te huis gevuld met lichte schaduwen, verlicht door de roode kachel. Ik kwam binnen en zag mijn stiefmoeder leunende tegen het venster. Zij nam mij bij den arm en vertelde mij haar geheim, en nu op dit oogenblik hoorde ik weer zoo iets.
Ik wachtte niet langer. Ik onderbrak plots Mr Morey in zijn lectuur.
« Dit deel kan ik spelen! » zegde ik.
Hij zag mij verwonderd aan. Een oogenblik bestudeerde hij mijn aangezicht.
« Vooruit! » riep hij verrukt. « Ik ben overtuigd dat gij dit kunt! »
Ik liep achter de draperie, ik piepte er door en stond als versteend.
«Oh! Oh!.... Verschrikkelijk!» riep ik uit.
Ik bezwijmde, .maar hield mij recht met de draperie. Ik keek naar Mr Morey wat hij er van dacht.
«Ga voort! » zegde hij. «Behoudt die uitdrukking! »
Hij was overgelukkig. Hij nam zijn palet en penseelen met een wonderbaren spoed. Hij wierp zich in zijn werkzetel en begon te schilderen of zijn leven er van afhing.
Na een wijl,'hetwelk mij een lange tijd scheen, gevoelde ik mij als gebroken. Ik hield het uit zoo lang ik kon maar ten laatste gaf ik het op.
Hij keek me aan en lachtte.
« Ik ben een goeie, nietwaar, ik was u ganseb vergeten. Zit neer en rust uit. »
Ik ging zitten. Hij nam een studie op mij.
« Miss Moreland, weet gij wel dat gij een kunstenares zijt? Te voren heb ik van een meisje nooit zooiets gezien. Hoe lang speelt gij reeds? » Ik vertelde hem. Hij drong aan verder te gaan. Ik zegde hem daarop alles, mijn geval met Weasel-Face en de nuttelooze pogingen om werk te vinden. Van Roland Welles kwam er niets over mijn lippen, wel dat ik aan de film had geweest. Hij luisterde zeer aandachtig, aan zijn pijp trekkende.
«Gij zijt te goed voor model-we. meisje. Gij moet terug naar het stille tooneel, moedigde hij mij aan.
Een oogenblik ging hij nadenkend de kamer op en neer. Plots klaarde zijn aangezicht op, het was verhelderd door een glimlach.
« Maar verduiveld, ik heb het! » riep hij uit. «Ik zal H... hier brengen om met u kennis te maken. Hij is mijn vriend. Hij werkt in het Y.... studio. Wanneer hij dit tableau ziet en dan u, wel.... wij zullen zien! »
Drie dagen later kwam ik in aanraking met H.... Het was in den namiddag. Het was een vriendelijke man met heldere blauwe oogen. Iemand welke insgelijks scheen geleden te hebben. Van in het begin voelde ik dat hij zou begrijpen, dat hij‘goed zou zijn, loyaal.... Goede H....
Hij bezag de schilderij, daarna mij. Hij stelde mij een paar vragen aangaande het X... studio en mijn werk aldaar. Daarop zegde hij:
« Wanneer kunt ge naar mij toe komen om een proef te nemen? »
« Zoo spoedig Mr Morey mij niet meer noodig heeft » antwoordde ik.
« Welnu » lachtte de schilder, « alles is weer in orde, veronderstel ik? »
Ik nam zijn beide handen en drukte ze vurig. Ik had hem kunnen omhelzen.
« Oh, goede Mr Morey! »
« Onzin! Gij hebt de kracht in u, de macht om u te leiden. Dit zal u nu brengen waar gij behoort. Het eenige wat ik betreur is zulk wonderbaar model te verliezen. »
Nu kwam in mij de geesoxracht, de wil om tot de hoogste sport van de ladder des roems te geraken. Geen gevaren zouden mij afschrikken, v1 oor niets zou ik terug deinzen. Het kon mij niet schelen wat er mij gebeuren zou. Ik zou en moest gelukken. het was mijn vaste wil!
(Wordt voortgezet).
WANNEER GIJ HET WOORD
aan de deur van een Kinema ziet staan, treedt dan binnen en gij zijt zeker een aangenaam = oogenblik door te brengen.
Abonneert u op «Kinema- en Tooneel-wereld». Fr. 15 per half jarr. Fr. 7.50 per drie maanden.
AAN DE HH. ADVERTEERDERS VAN WEEKBLADEN
Wensoht U een goede publiciteit, plaatst dan
uw aankondigingen in « Kinema- en Tooneel-wereld ».
« Kinema- en Tooneelwereld » is het beste en meest gelezen weekblad van België.
« Kinema- en Tooneelwereld » is het officieel orgaan van het Nationaal Verbond der Vlaam-sohe Tooneelmaatschappijen, waarbij bijna al de tooneelkrlngen van het Vlaamsche land zijn aangesloten. Het Is alleen daardoor reeds het voornaamste famllleweekblad van België.
IHet een aankondiging van slechts enkele lijnen in « Kinema- en Tooneelwereld », bereikt men meer dan met heele pages in andere weekbladen.
«KINEMA- EN TOONEELWERELD» WORDT DOOR HAAR A AN OEN AM EN INHOUD, van artikels van de beste en meest gekende schrijvers en letterkundigen van België, OVERAL GELEZEN.
Onze bureelen zijn open alle werkdagen van 9 tot 1 en van 3 tot 7 uur.
Korte Gasthuisstraat, 16, Antwerpen.
Karthuizersstraat, 9A. — BRUSSEL
Biedt aan:
De Schoonste kceims vertolkt Door & de beste FiWerie» als:
Pauline Frederic, Conway Tearle Elaine Hamnierstein, Mae Marsh H. B Warneren Bessie Barriscale
Dnikk. «Neptune», Steenhouwersvest, 28, Antw,
ROYAL - ZOOLOGIE CINEMA
REGINA
MAGDA
PROGRAMME DU 3 AU 7 FÉVRIER
Félicie cl Gertrude Patricks,) \ ieilles filles puritaines et austères ont élevé leur’nièce Régiua (Marion Davies) selon les principes d’une discipline intransigeante et d’une éducation rigoriste conformes à leurs préjugés étroits.
Henry Sturge et sa mère, cousins éloignés des ’alricks ont obtenu des vieilles demoiselles la perfusion de garder Régina quelques mois avec eux au bord de la mer. Henry, dandy à la mode n’a d'yeux que pour les élégantes ]>oupées de la plage et la silhouette sévère de Régina, — gravure des temps anciens — jette une note grotesque parmi tant de séductions. Evidemment la pauvre petite n’est pas d’une compagnie affolante...
En dépit de ses allures démodées, Régina a conquis l’amitié du peintre Ferrar (Forrest Stanley). Une étroite camaraderie unit bientôt les deux jeunes gens isolés dans leurs aspirations. Ferrar découvre vile que le ridicule do sa petite amie n’est qü’une question de couturier. L’artiste s’est donnée comme tâche de révéler le merveilleux papillon caché dans l’humble chrysalide et la métamorphose éblouissante stupéfait les plus avertis, Régi-na abandonne sa tournure .maladroite, ses gestes gauches et ses costume hilarants, pour exhiber avec la grâce irrésistible d’une enchanteresse, le charme piquant de sa jeune beauté.
La transformation incroyable a séduit Henry, teune libertin habitué aux succès faciles, Henry engage un flirt serré avec la «révélée» assaillie par une foule d'adorateurs, et si pimpante, si jolie que tous ont déjà oublié l’ancienne Régina d’aspect austère et rébarbatif... Henry veut épouser la jeune ".Ile. Habituée à considérer le compagnon de ses jeux d’enfance comme celui de sa vie, R$g7na va céder aux pressantes sollicitai ions du don Juan Infatué, lorsque l’Amour, le plus malicieux des dieux de l’Olympe, ménage à Ferrar la récompense due à ses tendres efforts...
1. Madame Favart....Offenbach
(Ouverture)
2. Rouen
(Voyage)
3 Cendrillon....Masse net
(Menuet)
4 REGINA
Comédie interprétée par Marion Davies et Forrest Stanley
5. Marche hongroise.... X. X. X.
Magda
d’apres la célèbre pièce de Sudermann et interprété par Clara Kimball Young
PROGRAMMA van 3 tot 7 FEBRUARI
1. Madame Favart .
(Openingstuk)
2. Rouen
Offenbach
3. Asschepoester .
(Menuet,
Massenet
Semaine p
Spectacle
REGINA
Tooneelspel vertolkt door Marion Davie* en Forre»t Stanley
5. Hongaarsche Marsch
Magda
naar het beroemd stuk van Sudermann en vertolkt door Clara Kimball Young
rochaine
d’Art
Dans une vîïïe 3e province vit avec sa femme et l’une de ses filles le lieutenant-colonel retraité Schwartze, type du vieux soldat aux idées étroites aux principes intransigeants en matière d’honneur et d’autorité. Il l’a fait voir lorsque sa fille aînée, Magda, pour se soustraire à l’atmosphère étouffante de la maison et à une union déplaisante est entrée au théâtre: dès ce moment elle a cessé cTexister pour lui. Après de longues années, Magda reparaît dans sa ville natale: à l’insu de sa.famîIItTelle est devenue une cantatrice célèbre. Son père consent à l’accueillir. Mais bientôt le conflit éclate.
Schwarte apprend le passé de sa fille, ses fautes; il mrige. une réparation immédiate par un mariage avec le séducteur. Magda refuse d’unir sa destinée à un ambitieux hypoerffe et égoïste. Au moment où il va faire feu sur sa fille, Schwartze tombe, frappé d’une attaque.
ALLA NA
dans son dernier film
SALOME
d’après la tragédie dé OSCAR WILDE
Vision d’art d’après une conception neuve et hardie. — Un film d’avant garde.
ADAPTATION MUSICALE SPECIALE
REGINA
l'wee oude jongjulvrouwen, Feiicie en Gertrude J’atiick; eeu ouderwetselie huishouding; strenge opvoeding; lezingen uil den Bijbel; ziedaar in welk midden de kleine Regina was groot gebracht.
Maar zekeren dag zou er in haar leven een groo-lo ommekeer komen en dit onder vorm van eei uitnoodiging, gezonden door Mrs Sturge, een! verre bloedverwante, hen vragende of de kleine Regina niet eens een paar maanden lm hunnent zou mogen komen doorbrengen.
Maar Mrs Sturge heeft een zoon, Henry, een fat van allereerste gehalte, die slechts oogen heeft voor elegante modenufjes.
Kn natuurlijk is Regina, iu hare ouderwetsche kleederdracht, eene misplaatste verschijning op het strand.
Alleen vindt zij vriendschap in den schilder Farrar.
Al spoedig zag de kunstenaar in dat hel koddige zijner vriendin slechts een kwestie van kleermaakster was.
En op zekeren dag doet Regina hare intrede in de balzaal van het Casino. Maar welke verschijning I
Deze verandering heelt Henry’s hoofd op Tiol gebracht: hij zwerft gedurig om de kleine Regina en, na een lange flirt, ging zij er bijna in loeslehi-men zijne echtgenoote te worden. Maar Cupido schoot een nieuwe pijl af, die doel trof, en Regina werd Mrs Ferrar.
MAGDA
In een klein stadje leeft met zijn vrouw en een zijner dochters do oud-luit.-kolonel Schwartze, Y’ type van de oude soldaat met de enge ideeën en de X onverzoonlijke princiepen in zaken van eer en van y ' gezag. Hij bewees het toen zijn oudste dochter X * Magda, vluchtend de verstikkende atmosfeer van y' het ouderlijk huis en een "opgedrongen huwelijk. aan het tooneel haar heil ging zoeken: van dit y ' oogenblik af bestond zij niet meer voor hem. Vele X * jaren verloopen en op zekeren dag komt Magda Ç ' terug in haar geboortestad. Buiten weten van de X haren is zij een grooto zangeres geworden. De . * vader neemt ze op aan den ouden haard. Maar X '• weldra zal het konflikt losbreken. Schwartze ver- V ' neemt het verleden van zijn dochter, haar mis- X stappen. Hij eischt een onmfclcïéllijk eerherstel: X* zij zal mei haar verleider trouwen. Doch Magda,*A weigert haar leven te binden aan een schijnheili-gen egoïst, een hoovaardigen gelukzoeker.
In het paroxysme zijner woede w il Schwartze ' zjjn dochter neerscbie*%n, maar op hetzejfde JL* oogenblik wordt hij door een beroerte getroffen. Y
Imprimerie du Centre, 26, Rempart Kipdorp. Anvers
POUR AVOIR UNE BIÈRE BONNE ET SAINE
Adressez-vous à la Brasserie
VAN HOMBEECK
BERCHEM - Tél. 5210
1 SI USES eu nOVTTEIIJ.ES - en FUTS
HABILLEZ
VOS
ENFANTS
BRITANNIA
77, Longue rue d’Argile
Maison BERTH Y
106, rue de l’Eglise, 106
FOTJFtnUFLKS
Arrangements — Réparations Conservation de fourrures Prix avantageux — Travail soigne
La Foiii'iiluiit (iénéi-ale AiWinÉile
12, rue Van Ertborn
Tél. 292 7 ANVERS Tél. 292
Agence pour la Province d’Anvers du Vrai "FERODO"
Agence pour Anvers des Roulements à billes S. K. F.
Agence générale pour la Belgique du Diamond et Noble’s Polish
La seule maison de la place fournissant aux garages aux prix de gros
PHOTOGRAVEURS
DESSINATEURS
W&-2l catalogues
J7mZ RECLAMES . JP%. ILLUSTRATIONS
IP111
EXECUTION RAPIDE ET 50IQNÉE
Champ VI eminchx. Ö AM VE RS
Tele: pm 9209
OUVRAGES DE DAMES
OUVRAGES DESSINÉS
LAINES, SOIES, COTONS, COUVRE-LITS, NAPPES, STORES, BONNETTERIE A LA MAIN, DENTELLES, JUMPERS
MAISON EMMA
lIAXnWKIlKKA
3 WOL, ZIJDE, KATOEN. BEDSPREIEN. TAFEL-
KLEEDEREN, STORES, KANTEN, HANDBREIGOED, Fj JUMPERS ni
Anvers, Rue Vondelstraat, 15, Antwerpen g
garnitures'15
POUR
Fumoirs, Salons, Boudoirs Chambres à coucher Verandah Fauteuils - Club
11, Longue rue du Vanneau
(PRÈS DU PARC)
iiimiiii'
"''''''iiiiiiiiiiiijj
MEUBLES
I Les plus grands Magasins en Belgique |
9 Longue rue des Claires 9
(près Meir)
Grand choix de garnitures. 200 salles à manger, | 1 chambres à coucher, salons, cuisines, verandah s, 1 I bureaux, literies, chaises-longues, etc. etc. |
Maison Américaine
Meilleur • marché qu’ailleuis 1 Ouvert tous les jours jusqu'à 8 h . |
Magasin fermé
Autos pour Cérémonies, Mariages, Baptêmes | et Fêtes
Garage J & H. DEHU
Téléphone 3107 42, Canal des Brasseurs “ ANVERS
VOYAGES A L’ÉTRANGER - EXCURSIONS PRIX A FORFAIT
Dudt
tl cU* j/jlhi
A. ol e’Roo s
oooe*t ~cr>üoiezoeiit
CEHCgNTCSTRAATO
BRODERIES
DESSINS MODERNES
PELLAGES, BOUTONS; POINTSCLAU PLISSAGE
mRYCKAERT
RUE RUBENS, 17, ANVERS TRAVAIL SOIGNÉ ET RAPIDE
.. EAGELSCH HOEDENMA GA ZU JA.. V0NDELSTR. 19 CAUS (nabij St.. Jansplaats
De laatste nieuwigheden in Vilten Hoeden
FJüinrçe Içeus
Ziet Zialae