Source: FelixArchief no. 1968#587
Ce texte a été généré automatiquement sur la base des pages numérisées, en utilisant la technologie ROC. En raison des polices de caractères historiques utilisées dans les livrets de programmes, les résultats ne sont pas sans fautes.
Consultez les images de ce livret de programme
« CINEMA WERELD »
X-maswenscben van ftlm-Stars
1LMBEROEMDHEDEN genieten
doorgaans de eer, wanneer zij buiten het studiogewoel zijn, te ver-keeren in een soort van geheimzinnige atmosfeer, of vertoevende in bijna boven-aardsche middens, van het werkelijke leven door een bijna ondoordringbare sluier gescheiden.
Al het mogelijke wordt gedaan, tot het onmogelijke wordt getracht om toch maar iets uit hun intiem leven te weten te komen. We spreken over onze favories: misschien schrijven we hen wel en leeren we hunne persoonlijkheden kennen door persgesprekken en « brievenbussen ». Maar het is hard om te gelooven dat zij werkelijke menschen uit vleesch en bloed zijn.
Maar wanneer zij u Christmas-kaarten zenden — kaarten die zij zelve gekozen hebben om ze u te sturen — hoe nader brengen die u tot hen, — die supervrou-wen en -mannen van de rolprint. Hoe blijmoedig die kaarten zijn! De vorm waarin die vriendelijke groeten opgesteld zijn, geven meer dan een eenvoudig gedacht der onderscheidelijke karakters van de afzenders — hij geeft een blik uit hun eigen privés-zijn, en veropenbaren over hen feiten die doorgaans dwars tegenover het volksgeloof staan.
Charlie Chaplin s Kerstwensch-kaart wijkt ver af van de statige, hooghartige bristol. Zij is licht grijs; bovenop, in t midden, staat er een drie-armige kandelaar met brandende roode kaarsen in een gouden kadertje, dit alles omgeven van de witte en groene mistletoe. De in go-thieke letters gedrukte tekst luidt:
Christmas Greetings and Best Wishes for the New Year Charles Spencer Chaplin
Wat beduidt: « Kerstgroeten en beste wenschen voor het Nieuwe Jaar ».
Hier ziet men, niet Charlie de kluchtspeler, de clown, maar Chaplin, de man, teruggetrokken, persoonlijk, doch volkomen openhartig.
Louise Glaum s kaart is omvangrijker in woorden. Zij brengt ons een vizioen van Louise, zooals hare vrienden haar kennen, rondborstig karakter, oprecht en vriendschappelijk. Haar « merk », de purper-, groen- en gouden pauw in den hoek rechts-onder, is een kleine stip van hoogmoed, de liefde tot de weelde, die haar zóó kenschetsen. (
Als tekst, in rondschrift, staat er op te lezen:
With my findest thonghts for Christmas and the Coming Year, Cordially Louise Glaum
wat vertaald, het volgende geeft: « Met mijne vriendelijkste gedachten voor Kerstmis en het komend jaar. Welgemeend.
Zelfs wanneer de Talmadge's eene Kerst-kaart zenden, zijn zij niet gescheiden. Zoo brengen u Norma, Constance en Nathalie, alle drie een, beeld hunner bekoorlijkheid. Misschien zullen sommigen de Talmadge’s van sentimentaliteit verdenken, wijl zij er aan houden zoo wel aan het verleden als aan de toekomst te denken. Zoo zenden zij u hunne photo’s, toen zij nog babys waren — maar dit is steeds de herinnering aan den « goeden ouden tijd » die u de Talmadge’s terug voor den geest willen roepen Hunne kaart kaart is zoo ongeveer als volgt: Eene kroon van groene misteltoe waarin aan de bovenzijde de drie babies-photos, en onder elke dezer het heden-daagsch afbeeldsel der respektievelijke Talmadge. Als tekst heeft men tusschen de kroon en photo’s ingewerkt: « Season’s Greetings from Norma, Constance and Nathalie Talmadge ». (Groeten van het Jaargetijde, van N., C. en N. Talmadge) .
Monroë Salisbury houdt er aan eene kaart te zenden versierd met eene kanoë uit olftienhout die zijne Roodhuid-helden zoo vlug weten te maken. Maar Salisbury is geen onbeschaafd, primitief mensch:
« CINEMA WERELD »
de bewoordingen zijn die van een Fifth Avenue-gentleman waardig en zij zeggen u het volgende:
Mr Monroë Salisbury Sends Christmas Greetings and Best Wishes for a happy New Year
Wat vertaald geeft: « Mr M. Salisbury zendt Kerstgroeten en beste wenschen voor een gelukkig Nieuwjaar. »
De lenige, gratievolle danseres, onbezorgd hare rouwkransen van kerstgroen naar het graf van het oude jaar dragende, is natuurlijk niemand anders dan de bekoorlijke Irène Castle. Zij, met hare i recht-door-zee » kameraadschappelijk-heid, zendt geen geschrift — alleen haarzelf. « Is mijn eigen persoon niet genoeg? » lijkt zij te zeggen — en zij is er van overtuigd.Hare kaart is hemelblauw, met sepia-teekening van haarzelve en voorzien van een breed roodzijden lint met strik.
De donkerblauwe kleur, is de uitverkorene van Ruth Roland. Deze kleur en haar monogram vindt men terug op al wat van haar uitgaat. Ruth is een goed vriend; zij heeft een open hart, en de ware toewijding, zóó eigen aan een ware Westersche. Zij zendt hare wenschen aan ( u » en aan niemand anders. En dit is Ruth’s persoonlijkheid.
Hare kaart ziet er als volgt uit:
With merry Christmas Greetings and every good wish for Your happiness in the New Year Ruth Roland
De omzetting hiervan geeft: « Met vroolijke Kerstgroeten en iedere goede wensch voor uw geluk in het Nieuwe Jaar. »
Eric von Stroheim’s Kerstwensch is gedrukt op helblauwe bristol met zwaar gouden letters. Aan de linkerzijde bevindt zich eene groote gouden S.: in de bovenste krul zijn de woorden « von » en in de onderste krul de woorden « tro-heim » aangebracht. De tekst luidt:
Mr and Mrs Erich von Stroheim
send cordial Christmas Greetings
and Best Wishes for the New Year
(Mr en Mevr. Erich von Stroheim zenden gulhartige kerstgroeten en beste wenschen voor het Nieuwe Jaar)
Met Kersttijd verwisselt Mary Hay haar kinema-naam tegen die welke zij met haar huwelijk aannam. De jonge Barthelmesses gelijken alzoo op honderden en honderden jonge paartjes in het zenden van goede wenschen. Zij doen dit op een lichtgroen kaartje waarop langs de linkerzijde een tak mistletoe met bovenop de Ster der Wijzen is aangebracht. De teekening en tekst is in donkergroene tint, deze luidt:
Sincerely Chrismas Greetings and Best IT/shes for a very happy New Year
Mr and Mrs Richard Barthelmess
(Oprechte Kerstgroeten en beste wen sehen voor een vroolijk jaar.)
De hoofdkleur van Lilian Gish’s Kerstkaart is lichtgrijs, en de fezant die zittende op een tak met besneeuwde boom als achtergrond, is helgroen. Het alles heeft een zeer lief uitzicht, en op het kaartje leest men:
Wishing You a Merry Christmas and a Happy New Year Lilian Gish
(Wenschen u een gelukkig Kerstfeest en een vroolijk Nieuwjaar.)
Harold Lloyd s kaart is lichtbruin met donkerbruine kader: aan de linkerzijde staat in een halve cirkel het woord Harold en onderaan het woord Lloyd geschreven van boven naar onder: eerst de letter L, daaronder 1, o, enz. Deze teekening is in goud en de volgende tekst is in azuurblauwe kleur:
Harold Lloyd extends Christmas Greetings and allgood Wishes for your happiness in the New Year
Wat vertaald geeft: « Harold Lloyd verspreidt Kerstgroeten en alle goede wenschen voor uw geluk in, het Nieuwe Jaar. »
Een middeleeuwsche page op eene trompet blazende, twee brandende kandelaars en kerstgroen volledicen het embleem van de kerstkaart die Hobart Bo9-
• CINEMA WERELD »
worth rondstuurt. Zij is rood, de teeke-ning is bruin en de tekst wit. Deze luidt: Mr and Mrs Hobart Bosworth send Christmas Greetings and Best Wishes for a happy New Year
(Mr en Mevr. Hobart Bosworth zenden Kerstgroeten en beste wenschen voor een gelukkig Nieuwjaar.)
De andere Kerstkaarten der meeste overige filmsterren verschillen niet veel van tekst noch van kleur.
Het is alleen de teekening die verschilt.
Marjorie Daw heeft haar naam ineengewerkt in een cirkel die op zijne beurt in een driehoek staat.
Blanche Sweet’s kaart vertoont boven aan links een lauwerkrans en onderaan rechts een maskotje.
Herbert Rawlinson draagt in zijne kaart een vaas waaruit misteltoe omhoog klimt.
Elsie Ferguson houdt van vogeltjes. Hare teekening zijn een viertal rood-
KINEMABRIEVENBUS
Eisa. — 1°) Denkelijk zal die korespondentie aan Rudolf Valenitno hem wel nagezonden worden.
2°) Priscilla Dean zendt gratis de haar gevraagde photo 5 adres: c/o. Universal Studios, Universal City (Cal. ) U. S. A.
3») Madgé Bellamy zendt insgelijks gratis de haar gevraagde photo; adres: c/o. Metro Studios, 1025, Lilian Way, Los Angeles (Cal.) U. S. A.
Clematis. — 1°) Stacia Napierkowska; adres: 55, rue Victor Massé, Paris.
2°) House Peters, zelfde adres als M. B.; z.e ant woord nr 3 aan Elsa.
3°) Besie Barriscale; adres: Brunton Studio, 5341', Melrose Avenue, Los Angeles (Cal.) U. S. A.
N.-B. — Zenden all« drie gratis hune photo.
Havelaar. — Hoot Gibson meet 1 m. 65.
Cullen ma Favorite. — 1°) Dustin Farnum dort zeker nog aan cinema; in dit nummer drukken v ij aog een scenario van hem af.
Zie verder levensbeschrijving in rubriek Tnl-brelden.
2°) Wallace Carr is geen ster; zendt denkelijk zijne photo; adres c/o. 6015, Hollywood Boulvard. Hollywood (Cal.) U. S. A.
3) Mabel Julienne Scott zendt giatis hare photo; adres: c/o. 6015, Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal.) U. S. A.
Onagra. — 1°) Blanche Montel, adres: 92, avenue des Ternes, Paris.
2°) Marie Prévost, adres: c/o. 6015, Hollywood Boulvard-, Hollywood /Ca. I* U. SI A.
3°) Ramon Navarro, adres: Metro Studios, 1025, Lilian Waÿ, Los Angeles (Cal. ) U. S. A.
Cilly Lily. — De roi van de Oostersche prins in « IJet Hindoesch graf» werd vertolkt door: Conrad Veidt; hem in de Vlaamsche taal te schrijven; Zal zijne photo denkelijk tegen eenige... milliarden marken zenden; adres: 21,Lutherstrasse, Berlin W. 62.
borstjes die op een besneeuwd vensterraam zitten.
Marie Prévost heeft hare naamletters met twee duivenvleugels dooreengeVerkt en van een kring omgeven.
Mildred Davis’ kaartje vertoont een zicht uit de woestijn: in de verte een oasis en op het voorplan een • kameel: deze is het zinnebeeld van een goed nieuwsaanbrenger.
Jackie Saunders’ embleem is een bran dende kandelaar op een feestdisch.
Antonio Moreno heeft op zijne kaart bovenaan zijn naam in een wapenschild staan en links een tak misteltoe die aan een hekken hangt. ' (
Kerst-wenschen? Waardeloos in zich-zelven misschien, maar zonder waarde als symbool van herinnering. Tweemaal dus, zelfs, als zij komen van hen die. nochtans teederlijk bemind, nog niets anders kunnen zijn dan... schaduwen.
NEMO.
Fantomas. — 1°) Eene der voornaamste oorzaken der krisis, welke de Italiaansche kinetna-nijverheid thans doorworstelt, is het gebrek aan eene stevige en ernstige organisatie.
2°) De prijs van een opname-apparaat wisselt af tusschen de 500 en 3,000 frank; een apparaat voor liefhebbers is verkrijgbaar in het Standard Houße. Huidevettersstraat, te Antwerpen.
Kort en Bondig.— 1°) Herbert Rawlinson, adres Lambs Club, New-York (U.S.A.)
2°) Larry Semon (Zigoto), adres: Vitagraph Stu dio, 1708, Talmadge Street, Hollywood (Cal.)
3°) Dorothy Dalton, adres: Paramount Studios. 6284, Selma Avenue, Hollywood (Cal.) U. S. A.
N. B. Zenden alle drie gratis de hun gevraagde photo.
John Webbs. —1°) Florence Vidor, adres: 1719, Selma Avenue, Los Angeles (Cal.) U. S. A.
2°) Ann Forrest, adres: Box 807, Lawrel Canyon (Cal.) U. S. A.
3°) Martha Mansfield is overleden; zie hierover artikel in ons vorige nummer.
Reina Guns. — 1°) In welke film hebt u die ar tieft zien spelen?
2°) Conrad Veidt, zie adres antwoord aan Cilly en Lilly.
Telephonic. — 1°) Leon Mathot, adres: 47, ave nue Félix Faure, Paris.
2°) Norma en Constance Talmadge, adres: 318, East, 48th Street, New-York City (U. S. A.)
3°) Mathot zendt nimmer zijn photo; de gezusters Talmadge doen dit gratig op eenvoudige aan vraag.
Leo. — 1°) Lily Dagovert, adres: Büdesheimer platz, 5, Berlin-Wilmersdorf.
2°) Dorothy Philips, adres: 1510, Laurel Avenue, Hollywood (Cal.) U. S. A.
3°) Eileen Percy, adres: Fox Studios, 1401, Western Avenue, Los Angeles (Cal.) U.S.A.
Student. — 1°) Georges Biseot, adres: 3, Villa Etex, Paris.
2°) Wanda Hawlèy, adres: c/o. 6015, Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal,) U.S.A.
«jClNEM«WERELD »
3°) Blanche Montel, zie adres: antwoord aan Onagra.
Heide-Bloempje.—1<>) Rudolph Valentino, adres: 50, West, 67th Street, New-York City (U.S.A.)
2°) Charlie Chaplin, adres: Athletic Club, Los Angeles (Cal.) U. S. A.
3°) Douglas Fairbanks, adres: Hollywood (Cal.j U. S. A.
A. B. R. — 10) Madge Bellamy, voornaamste filmen: « The Sea Girl », « Flowers of Destiny ».
2°) Elsie Ferguson, voornaamste filmen:- a A Doll’s House », « Witness for the Defense».
3°) Carmel 'Myers, voornaamste filmen: « The Dream Lady«,. «In Folly’s Trad ». « Whowill
marry me? »
Leve Teddy. — 1°) Sessue Hayakawa zendt zeker van uit Parijs de hem gevraagde photo.
2°) Door één brief aan de drie gezusters Tal
fnadge hunne photo vragen is op zijn zachtst uit-gedrukt nogal... strijdig met de welvoeglijkheid.
3*) Douglas Fairbanks zendt immer de hem gevraagde photo.
Harry Singleton. — 1°) Julia Faye, doet sinds 1918 aan kinerna; adres: Paramount Studios, 6284. Selma Avenue, Hollywood (Cal.) U, S. A.
2*) Jack Mower, zelfde adres als Julia Faye.
3«) T. Roy Barnes, is geen star; ongehuwd: adres: c/o. 6015, Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal.) U. S. A.
Leve Thomas Meighan. — 1«) Thomas Meighan is in 1884 geboren; gehuwd met Florence Ring; hun huwelijk is kinderlooos, doch hij heeft zich het lot van een weezenmeisje aangetrokken.
2*) Agnes Ayres is te Chicago in 1898 geboren: gehuwd en gescheiden.
Joppi. — 1“) Zouden u dit adres niet kunnen verstrekken.
2*) Clyde Cook (Dudule), adres: Fox Studios, 1401, Western Avenue, Los Angeles (Cal.) U.S.A.
3«) Al. St. John (Pieratt), adres: 4411, Victoria Park Place, Los Angeles (Cal.) U. S. A.
Wallace Reid. — 1°) Alla Nazimova heeft zwart haar en donkerblauwe oogen; adres: 6124, Carlos Avenue, Los Angeles (Cal.) U. S. A.
, 2#) William S. Hart heeft bruin haar en blauwe
/ >ogen; adres: Bortesand Effies Street, Hollywood (Cal.) U. S. A.
3*) Mia May heeft blond har en blauwe oogen; adres: 70, Kurfürstendamm, Berlin-Charlottenburg.
N.-B. —- Op ons bureel, korte Gasthuisstraat, 16, rond 12 1/4.
Henrico. — 10) De film « Quo Vadis » werd ge draaid door de Cines; wend u eens tot Aubert, 68, Nieuwstraat, Brussel.
2°) Denkelijk zal die firma u zelf beter kunnen over inlichten; haar adres is: Brabo Film, Boek handel Veritas, Huidevettersstraat, T/s.
Narma Talmadge.— 1°) U bedoelt zeker «Over de Grens »; de hoofdvertolkster van deze band was Betty Compson.
2°) Gladys Walton, zen.dt hare photo; adres: 456, South-Western Avenue, Los Angeles (Cal.)
3») Edith Hallor, zendt insgelijks de hare; adres: c/o. Room 53, The Fleetway House, Farringdon Street. London I. C. 4.
Yolande d’Ardenne. — Uw voorstel is voor eene andere rubripk; nemen er nota van, alsmede van het abonnement. Nemo.
N.-B. — Vragen ons toegekomen na Zondag worden in ons volgend nummer beantwoord.
ONS PHOTOHOEXJE
Lionidas ontving gratis de photo van Charly Chaplin na 7 weken formaat op 13x18.
Howyley ontving gratis de photo van Betty Compson na 9 weken formaat op 19x24.
Wallace Reid ontving gratis de photo van Gina Palerme, na 16 dagen.
Twee photo’s van Mario Ausonia, formaat 16x11 en postkaart.
Pierre ontving gratis de photo van Betty Comp son,, formaat 19x24, na 6 weken:
Lottie ontving gratis de photo van: Ginètte
Maddie, na 4 dagen; Marthe Ferrare, na 9 dagen; Sandra Milowanoff, na 11 dagen; Mario Ausonio. na 16 dagen; Marion Davies, na 34 dagen; Hélène Darly, na 12 dagen.
A. B. R. ontving gratis de photo van: Georges Biseot, na 6 weken; Romauld Joubé, 11 dagen; Ginette Maddie, 2 dagen; Flora Le Breton, 20 dagen; Gina Palerme, 7 dagen, allen postkaart-formaat; Lilian Gish, 6 maanden met brief, 13x18; Bébé Daniels, 2 maanden, 13x18; Norma Talmadge, 2 1/2 maanden, 19x24; C. Talmadge, 2 1/2 maanden, 19x24; Marion Davis, 2 1/2 maanden, met brief, 20.5x25.5; Maë Murray, 5 1/2 maanden, 20.5x25.5; Viola Dana, 2 maanden, 11.5x16; Jean Devalde, 5 weken, 15x22; Betty Balfour, 4 weken, postkaart; Hélène Darly, 5 weken, postkaart.
Leve Teddy ontving gratis de volgende photos Charly Chaplin na 1 maand, 12x16; Maë Murray,
5 maanden, 20x25; Fern. Hermann, 7 dagen, post-kaartformaat; G. Biseot, 5 dagen, postkaartf.; B. Montel, 4 dagen, postkaartf.; S. Milowanoff, 4 dagen, postkaartf.; Rud. Valentino, na 1 maand, met brief, 12x16; Th. Meighap, 1 maand, 12x16; Ruth Roland, 4 maand, met brief, 11x14; Ginette Maddie vraagt 1 fr. voor haar photo.
Reina Guns ontving gratis de photo van: Johnny Walker, William Desmond, Clage Fonss, Marcel Vibert, Jacques Guilhéne, Luciano Albertini, Ramon Navarro, Jack Holt.
Onagra ontving gratis de photo van: Marv
Pickford in Rosita, 2 maanden; Frank Mayo, 2 maanden en 10 dagen, beiden groot formaat; Léa Mara, 15 dagen, postkaartformaat, op Vlaamsche brief.
Clematis ontving gratis de photo van Marion Davies, na 35 dagen; Hélène Darly, 11 dagen; William Farnum, 40 dagen; Marcel Vibert, 16 dagen; Jaque Catelain, 3 weken; Fernan Hermann, 1 maand; -Sapdra Milowanoff, 9 dagen; Mario Ausonia, twee na 15 dagen.
Cievain ontving gratis de photo van Maë Murray na 9 maanden, van Viola Dana na 6 weken en van Ginette Maddie na 2 dagen.
Alice Pavor ontving gratis de photo van Ma« Murray, formaat 20x26, na 4 maanden, van Nita Naldi, formaat 17x22 na 8 weken; van Lloyd Hughes, formaat 13x18, na 9 weken; van Ronnald Joubè, postkaart formaat.
Indien gij naar de cinema gaat vraagt «Cinema-wereld », het geïllustreerd programma der meeste cinema's van België.
Verschillende voordeelen voor de lezen va»
< Cinemawereld ».
In 't belang der clnemaindustrle moet «Cinema-wereld» het eenige programma worden der cinema’s van Vlaamscb België.
« CiNENIAWERELD »
VRIJE TRIBUUN
Mag Vrije Tribuun uitsterven?
Een viertal < Weken is het geleden dat ik nog inzond... Iemand feliciteerde mij omdat ik... zoo gaarne schreef! Ik voelde mij zóódanig gevleid ilat ik rust nam. om des to meer plaats te laten aan mijn ijverige lezers- en leztresjes van Kinema-en Taoneeiwéïeld... En wat zie ik gebeuren? Tot mijn geringe verbazing zie ik van week 'tot week ile ruimte inkrimpen van Vrije Tribuun! De rubriek sterft een langzamen dood. beste vrienden ' Is bet gebrek aan belangstelling?
Gemis aan Nog het oen, nog bet ander, meen ik! Belang stelling is er te over! Dit bewezen de vele felici atiebrieven aan de reductie en ook uit de inzen lirrgen der lezers straalde bel. door. Het intelekt tdnemapubliek Wil in voeling kenen met elkaar,.. Het wil eikaars gedachtengang -leeren kennen. Het wil onderling . praten over filmkunst, regisseurs, artiesten, scenarios, nieuwe filmen, laatste verbetering in de kinemakunst: Het verleden, bet heden en de toekomst bestudeeren. - « De wrijving der gedachten brengt het licht », zegde een groot dichter! Dit is de grootste waar heid die ooit, vterd tot, het, vólk gesproken’. Voor mij -is een «Vrije Tribuun» de grootste uktualiteit van een dag- of weekblad. Ik, heb aHen erbied voor redactiemenscben, maai op indivi. iueel gebied is bet teeb altijd'maar één menseb, één gedacht en één oordeel dat in het blad aan het wóórd is. Ik betwist de bevoegdheid van niemand, maar geen enkel menSch ter wereld zal het mij kwalijk, nemen te verklaren dat de er i. Ugste cn meest on ilerlegde persinenschen wel eens verplicht zijn een meerling neer te pennen die niet de hunne is. In een «Vrije Tribuun» zijn bet vele menschen die aan hét woord' zijn; weliswaar niet altijd zot gekultiveèrd als men .zou wénschen, maar veelal wordt ongekunsteld, vrijuit en zonder complimen tjes daar een meening in neergepend, waar voor velen wat uit te leeren valt. Wil dit nu zeggen dat « Vrije Tribuun » van Ki iiema- en Tooneelwereld aan dt verwachtingen heeft beantwoord? Elaas neen! Naast de ménige goede en nuttige brokjes die ik er in ontdekte, heb ik er ook de grootster! onzin in gevonden. Tot vervelens toe werd geredetwist over schoon, schooner of schoonst: goed, beter of best. Ik heb steeds in mijn inzendingen dit terrein vermeden, omdat bet onzin is kwaliteiten of hoedanigheden te klassifieeren. Ik heb nooit er iemand een verwijt- van gemaakt een gedacht peer te pennen dat niet het mijne is. Steeds . héb ik naast het oordeel van aridere inzenders, ook het mijne geplaatst. Ik Heb vooral getracht een nieuw terrein tot discuteerden te vinden cn in mijn laatste stukjes heb ik den weg daarvoor aangeduid. Eu, eigenaardig, juist de grootste vitters en kri tiekers op ieder en alles, zijn nu plotseling stom geworden als een visch en wéten’'geen woordje meet te vertellen. Is dit een bewijs van onkunde? Gemis aan.gezonde rede? Gebrek aan-opmerkingsgeest? Onmor diglierd in degelijke discussie?... Och, kom! Het is niet te gelooven! Dat Vrije Tribuun terug het interessantste hoekje worde, dal is ons aller wensch, Havelaar is reeds op de goede baan. Nog andere inzenders gaven vroeger lezent waardige brokjes over filmen, kinemas, scenarios, regisseurs, enz. Dat ik van hén nog menig goed brokje moge genieten is mijn innige'wensch. Leonore Perducafa. Mijn oordeel over «Kleine Jaak ». Velleden week las ik in Vrije Tribuun eeri kritiek •van een onbekend lezer over de film «Kleine Jaak» lk ben zoo vrij niet ’t akkoord te gaan met de briefwisselaar. « Kleine Jaak » #— ik heb verleden week de film gezien t— heeft mij diep geroerd. Het staat, to'/ gens mijn meening, véél hooger als « De BroocT draagster »! De vertolking is, behalve de jonge moederrol, uitstekend! Inderdaad. Hélène Darlv, die deze rol vertolkt, kan niet die warmte, dàt gevoel, dien relief, aan deze rol geven dio er zou moeten uitstralen. De innigheid van de moederliefde is te . oppervlakkig, niet uitgediept. Torenhoog boven baar is het prachtige spel van Henri Baudin. Ook in de kleine André Roanne zit stof om een groot art-istje et worden. De andere spelers voldeden. De ineenzetting, zonder oogverblindend te ziju. is toch gelukkig. Het menigvuldig herhalen van sommige « poses « of tooneelen is een grootp foul van de Flansche regisseurs. Daar wordt in Frank rijk misbruik van gemaakt. Ik heb diezelfde fouten opgenierkt in « La Rouo ». « De Brood draagster » en andere films. Sommige « poses » worden tot vervelens toe herhaald. De toeschouwer wordt er suf van. Het warrelt ten •slotte voor uw oogen. Toch is er groote verbetering ia de Fransche filmindustrie vast te stellen en schijnt de toekomst ons van daaruit verrassingen voor te behouden. Aan de lezers der V. Tr. Reeds vanaf do instelling tiet V. Tr. volg ik dtv.w regelmatig, en zie dat ze niet meer zoo uitgebreid ( als voorheen. Nu, dat is nog al heel aannemelijk; men geraakt wel eens uitgepraat. Zouden we, om wat afwisseling te brengen, eens geen ander on derwerp k ezen, als over die eeuwige films? Dat loopt toch steeds over hetzelfde. Als we nu in ’t vervolg eens een weinig over tooneel, muziek of letterkunde handelden, dat vind ik toch ook vrij interessant, niet? Natuurlijk zullen wij de kinema sterren niet verwaarloozen, dat spreekt. Dif is volgens' de [bescheiden meening van Yolande D’Ardeane Wilt gij het portret UWER GELIEFDE FILMSTERREN bezitten? ROOKT DE BESTE DER EGYPTISCHE SIGARETTEN KINEMANIEUWSJES Constance Wilson, zuster van Lois, en wier photo wij onlangs afdrukten, komt in ’t huwelijk te tre den met den marine-luitenant G. Lewds. Thomas Meighan’s vader komt te Pittsburg te overlijden in den ouderdom van 74 jaar. Thomas Meighan heeft vier broeders, John, William, James en King un t wee zusters Mary en Margaret. Cecil B. de Mille blijft bii Paramount en gaaf niet over naar de Artistes Associées, zooals eerst was gemeld geworden. Van de Filmkunstenaarsclub van Amerika maken tra l',500 leden deel. Priscilla Dean gaat voor eigen rekening werken. Haar echtgenoot, Wheeler Oakman, zal baar pari ner zijn. De mooiste vrouw van Amerika. —- Het is cent Ganadeesehe landbouwersdochter van Toronto,, de geboorteplaats van Mary Pickford, Miss - Norma Niblock, die als de mooiste vrouw van Amerika werd uitgeroepen. Het was de eenige kandidate die zich aanbood zonden geschminkt, te zijn: zelfs had zij geen poudre-de-riz gebruikt. Miss Niblock is 17 jaar óud; zij heeft volmaakte nekken, levendige oogen, donker bruin getint en-lange kanstanjebruine vlechten. Rudolf Valentino was voorzitter der jury. Verleden jaar werd er een dergelijke prijskamp uitgeschreven. Team was de uitverkorene Ctjrliss Palmer. Natuurlijk was zij spoedig filmactrice, draaide een paar banden, die niemand te zien kreeg, cn over -Corliss Palmer werd niets meer gehoord. Misschien weet er een machtig filmbestuurder of millionnair meer van... Films over arbeidsvraagstukken. — Het Interna tionaal Arbeidsbureau heeft in den loop der laatste maanden uit wetenschappelijke kringen en van be roepsorganisaties een steeds toenemend aantal ver zoeken om inlichtingen ontvangen betreffende cine matografische opnamen, betrekking hebbende op arbeidsvraagstukken. Om deze aanvragen te kun uen beantwoorden heeft de hygienische industrieele dienst sedert eenigen tijd do samenstelling van een film-catalogus ter hand genomen. Van verschillende zijden is opgemerkt, dat de publicatie van dezen catalogus van zeer groot be tang zou zijn voor allen, die zich in de onderschei den landen bezig houden met sociale kwesties, hygienische propaganda en de ongevallenverzekering, arbeidersontwikkeling en het vraagstuk van den vrijen tijd der arbeiders. Hoewel do films in kwestie .niet in het bijzonder betrekking hebben op de industrieele hygiene doch op alle arbeidsproblemen, is liet Bureau toch van meenig, dat zij speciaal de lezers van « do, litteratuur van 'de industrieele hygiene» zal interésfeeeren; het is daarom voornemens, in aansluiting op deze publicatie, in de toekomst een lijst van filmopnamen te publiceeren. Alleen die films worden genoemd, welke zich door belangrijkheid en nieuwheid in hun soort onderscheiden. De indeeling werd dusdanig geregeld, dat de eerste afdeeling de levensvoorwaarden van de arbeiders in lie talgemeen behandelt, n.l. de sociale diensten, de bedrijfsongevallen, do arbeiderswoningen, do hygiëne, de sociale ziekten, de ondersteuning van vrouwen en kinderen, het onderwijs, het ziekenhuiswezen, enz. De drie andere afdeelingen houden zich bezig met bijzondere vraagstukken, die zich- voor doen bij verschillende takken van bet landbouwbedrijf, alsmede van industrie en handel. Een bijzondere afdeeling is gewijd aan do emigratie en ecu andere aan schoolfilms. — (Persdienst I. A.B. ) Een nieuwe religieuse film komt er op de markt. « Ra Tragédie de Lourdes» of « Grédo ». Deze film staat onder do hooge bescherming van Kardinaal Mercier en den bisrehop van Parijs. De hoofdrol «Jacques Barrois » wordt vertolkt door de kuappe artiest Henry Krauss. Mortimer Wilson, orkestmeester en toondichter, maakt op dit oogenblik de orkestratie voor « De Dief van Bagdad », de- nieuwe film van Doublas Fairbanks. Hij was het ook welke « 1840 » schreef, de ouverture voor* « De overdekte Wagen ». Weinige artislen drijven het realisme zoo ver als Dóuglas Fairbanks. Niet alleen dat hij zijn aangezicht door de zon laat verbranden, maar ook zet hi j zijn Amerikaansche manieren ter zijde om deze aan te nemen van een Oosterling. Dit alles voor de - De Dief van Bagdad ». Mr Fred H. Howard, van Los Angeles, heeft verscheidene onderscheidingen bekomen voor zijn bloemententoonstelling. De schoonste zijner schep pingen is wel eene roos, welke hij geschonken heeft aan « de kleine lievelinge van de gansche wereld » . Mary Pickford. Een boek van Balzac is gefilmd « The Magie Skin ». De bestuurder der filmmaatschappij heeft echter den titel verandert in «Slaves of Desire» Reginald Denny, welke gekwetst werd bij een auto-ongeval is aan de beterhand. Doch verscheidene weken zal liet nog düren eer hij terug naar liet studio zal kunnen gaan. Ann Trevor heeft een zonderlinge loopbaan. Wan neer -zij op het tooneel speelt is het- telkens met filmsterren, en wanneer zij in het studio draait is het telkens met tooneelartiesten. Mary Philbin, de jonge filmactrice, komt naar Londen, alwaar zij verschillende tooneelen moet draaien voor de film « The Inheritors ».. De Belgische schrijver Maurice Maeterlinck gaat een "scenario schrijven voor de kleine Baby Peggy. Deze jonge artiste zal weldra Jackie Coogan in •populariteit overvleugelen. Pola Negri islterug in Hollywood van een tochtje naar de Groote Canyon. Zij zegt, dat sinds zij haar flirt met Charlie Chaplin afgebroken heeft, zij zoo gelukkig is, want met de groote komiek werden haar zenuwen op do proef gesteld. « Zaza » wordt opnieuw gefilmd, met H. B. Warner in de rol van «Bernard Dufresne». Deze artiest welke een goed tooneelspeler is, is zoo opgezet met het stuk dat hij dit in Londen zeventien maal gaan zien is. Gloria Swanson zal de titelrol spelen. William Desmond heeft de laatste tooneelen ge citidigd voor den episodenfilm « Beasts of Paradise ». Deze avonturenfilm speelt in do oerwouden en de Zuiderzeeën. .Hü begint nu aan een'anderen hand, « Hands in the Dark ». Helen Holmes, welke in jaren niet meer gedraaid heeft,, zal hierin de ••TÓuwelijke hoofdrol hebben. James Feminore Cooper’s werken zullen gefilmd worden in den vorm van Pathé’s episoden-series. Deze serie is genomen uit drie boeken: « 'The Path finder», a The Deerslayer » en «The Last of the Mohikans». Edna Murphy en Harold Miller zullen Gloria Grey is de nieuwe voijdst van bet jaar als filmactrice. Zij zal de groote rol hebben in « A Girl of the LimberloBt ». Raymond Mac Kee en Gullen Landis vertolken de mannelijke hoofdrollen. Billie Dove is op het oogenblik de laatste filmster welke in liet huweliik is getreden. Haar echtgenoot is Irving Willat,, regisseur bij Paramount. Haar huwelijksreis zal maar eerst binnen een jaar plaats hebben, daar Mr Willat zoolang werkzaam moet zijn voor de film. Mary Pickfo-rd beeft een nieuwe verrassing voor haar vrienden. In het jaar 1913 maakte zij bij Biograph Cy omtrent 70 filmen en deze wil zij nu voor de kennissen bij haar te huis vertoonen.
PAARDENMOLEN
(TiïTnjïïi jFMTi iT|Tfnjriirrn tn
(Chevaux de Bois!
Merry go Round)
BRÜSSEL
\ Eric fvon Stroheim! Rupert Julian
Filmregie
ROLVERDEELING:
Graaf Fnlns Maximiliaan Norman Kerry
Agnes Ufban Mary Philbin
Keizer 1 rans Joseph .... Anton Vaverka
Gravin Gisela von Steinbruck. Dorothy Wallace Svlvesterl Jrban.... Caesar Gravina
Indien deze film op beroepsmenschen reeds zullen indruk naliet, vragen We ons met eene gewettigde nieuwsgierigheid aj welke gewaarwording hij op een publiek van toeschouwers zal teweeg brengen?
Als typische bizonderheid gunnen we er nog aan toevoegen dat de regisseur Eric von Stroheim, de Knappe vertolker van « Vrouwen Dwaasheden » en « Blinde Echtgenooten » zich voor deze jilm het echte statierijtuig van wijlen Keizer Erans-Joseph heejt aangekocht, welk rijtuig men in die jilm te zien krijgt
« CINEMAWERELD >
Mijn Ideaal Kerstgeschenk
We zijn nu in de dagen dat menig brein gepij iiigd wordt door de gedachte wat men als Kerst of Nieuwjaarsgeschenk zal ontvangen of zou geven
Iedere filmster heeft eene lange lijst vrienden en bekenden die hij of zij zich rond Christmastijd moet gedenken. In gansch Amerika zijn de Kerst en Nieuwsdagen de gelegenheden bij uitmundheid om geschenken uit te wisselen, en Hollywood zeker lijk maakt hierop geene uitzondering, want de kinemaüefhebbers der gehecle wereld maken van beide feestdagen gebruik om hunne lievelingen van het witte doek te bedanken voor al de genoeglijke oogenblikken die zij hun in het afgeloopen jaar hebben doen genieten. Geschenken van allerlei gehalte, waarde en soort worden hen geschonken: prentkaarten, kalenders, kleine huishoudartikels, en somwijlen echte waardevolle antikwiteiten en ju weelen. En, het is niet altijd mogelijk giften van denzelfden aard of waarde aan de afzenders terug te zenden.
« ’t Zij voor ontvangen of geven, verklaart lvy Duke, ik ben van oordeel dat paarls het mooiste Kerstgeschenk ter wereld is. Paarls zijn mijne ge liefkoosde juweelen, en ik houd ervan onder gelijk welke vorm: in een ring, oorringen, armband of halssnoer. Gedragen op een eenvoudig zwart toi letje, is niets meer aantrekkelijker. Een mijner onbekende vrienden zond mij een prachtig paar) snoer. Het kwam rond half November en een bij-
A ÇOufWVt. ►'•'»TUFiC M-2. • I COI
CLAIRE WINDSOR
gaand schrijven vertelde mij dat hij deze paarls speciaal van een eilander der Zuidelijke zeeën voor mij had gekocht, en dat hij ze mij schonk met de beste wçnschen voor het komende jaar. Hij gaf noch naam noch woonplaats pp, alleen zijne naam letters en indien deze regels onder zijn oog mochtet;
\allen, dan hoop ik dar hij or mijnen oprechten <*n wclgemeenden dank moge in lezen. »
VIOLA DANA
« lk ontvang zoovele vragen voor mijne gedragen .toiletten, verklaarde Claire Windsor onlangs, dat. ik een speciale brief heb laten drukken die ik als antwoord terugzend. Denkelijk komt dit hierdoor dat ik steeds speel in stukken der hooge wereld. Zoo was het b.v. voor «The Stranger's Banquet». In dio film droeg ik zulke bekoorlijke toiletjes, dat zoohaast hij was vertoond geworden, ik met honderden brieven overstelpt werd, mij vragende, smeekende een -mi jner kleedingst ukken te mogen ontvangen, « die u toch niet meer kunt dragen, daar de film geëindigd is ».
Zeker, vele mijner filmtoiletten zijn maar alleen gemaakt voor oen zekere band een een groot aantal in de studio-atelier, en die bijgevolg mij niet toehooren. Tusschen al die .verschillende • smeekbrieven zijn er natuurlijk van bijzonderen aard die mij veel belang inboezemen. Ik leg die terzijde, en met dit Kerstfeest zàl ik eene gansche partij niet meer gedragen toiletten van de hand doen. Verscheidene der meisjes die mij schreven hebben nog nooit in werkelijkheid dergelijke kledingstukken gedragen en zoo dacht ik hen meteen eene Kersverrassing te kunnen bezorgen, lk kan mij gemakkelijk in hunne plaats stellen daar ik zelf zeer goed weet welk genoegen mij een mooi klee-dingstuk verschaft. Ik ben van oordeel dat een nieuw kleed en eene zijden jurk mijne ideale kerstgeschenken voor jonge meisjes van gelijk welken rang zijn.
Viola Dana is dezelfde meening toegedaan, maar zij verkiest wollen Meederen boven zijden.
Zoo hetzelfde voor Katherine Mac Donald.
« Sporttoiletten voor mij! » zegt Katherine, « en bij voorkeur met de hand gehaakt. » « Ik houd er aan de mijne steeds zelf te baker., bekent Viola
« CINEMA WERELD »
Dana, maar ik heb er-geeu tijd voor. Ik laat ze dan maar op bestelling maken, of koop ze naar het model uit eene prijslijst. Ik ben van gedachte dat een gehaakt kleedingstuk mijne keuze zal zijn voor dit jaar. zoowel om het te pntvangen als om het te verzenden. »
Voor ééne zóó aan de danskunst toegewijde artiste als Flora Le Breton, is de wensch om dansnummers. als kerstgeschenk, zeer natuurlijk. « Het is niet al tijd mogelijk zelf nieuwe danseri samen te stellen, verklaart zij, en het aangenaamste kerstgeschenk ilnt men mij kan geven is eene pbonograafplaat.
FLORA I.E BRETON
waarop een nieuwe, nog niet bekende dans is opg-nomen. »
Bijna een half dozijn stars brengen hunne stem uit op zoetigheden en snoeperijen. « Omdat wij er niet genoeg kunnen van genieten tijdens onzen film arbeid, bekent Patsy Ruth Miller, houden wij ei, zooveel van dat wij er eene feestpartij van maken ter gelegenheid van X-mas. »
« Groote mét fruit gevulde pralines, is mijne Uevelingssnoeperij, verklaart Eleanor Boardman, de «danke bekoorlijke vertolkster van « Zielen te Koop». Ze zijn iets degelijks waarop ge met de tanden kunt werken. Toffees zijn insgelijks welkom! »
Constance Talmadge Insgelijks, houdt van suikerwaren als kerstgeschenk. Norma is dol verzot op cakes, pastijtjes en roomtaartjes, maar daar zij onderhevig is aan zekere neiging tot zwaarlijvigheid, is zij verplicht van hare lievelingswcnschen af te zien, en houcH zich nog alleen aan oranje appels.
Harold Lloyd (Lui) geeft ieder jaar op 20 ->c cembér een groot kerstfeest aan de weezen van Los Angeles. Het wordt gevierd in het studio en men telt ar doorgaans een duizendtal genoodigden. In zijn gedacht is het ideaal kerstgeschenk zoo iets in dien trant, « Mijn kerstfeest is mijn kerstge schenk aan mij zelf, en na afloop van de partij hebben wij immer eene groote cirknsvoorstelling in een speciaal daartoe gebouwd dekor. Dij; jaar zullen wij eene vertooning geven uit den Far-West, vertolkt door Harry Pollard (ßeaucitron), Marie Hosquini en eën honderdtal helpers. Ik heb een speciaal nummer uitgedacht, tijdens hetwelk ik Mildred Davies, (zijne echtgenöote) uit dc handen de: Roodhuiden' zal redden. Na afloop der verton
ning zal ik en mijne vrouw versnaperingen aan dë armé weezen uitaeeleri. »
Harrison Ford, die, een groot boekenkenner is, verklaart dat het geschenk, dat hem net grootste genoegen ' verschafte, eene s’.uof erlamp was. Het was de gift van een Engelsch bewonderaar: een
kunstig in koper gedreven voorwe-rp met zijden lichtscherm. Voor het overige zijn al de andere ge schenken hem welkom; hij rangschikt ze, en stuurt den afzender een geschenk weder in den aard van dit van hem ontving. Hoofdzakelijk zijn het doozen sigaretten.
Hetzelfde geschenk zenden insgelijks Stewart Rome, Henry Victor eii Thurston Hall, alsmede eenige vrouwelijke stars., De graaggeziene Engelsch Russische filmdanseres Valia bestelt een honderd tal doozen harer meest geliefde cigaretten, om die als kerstgeschenk aan hare vrienden te schenken Ivor Noyello, die zelf een hart stoch tf-lijk pijprooker is, zendt- immer en altijd pakjes tabak, zoowel aan mannelijke als vrouwelijke bewonderaars, « want, zoo zegt hij, dan kunnen mijne bewonderaarsters dit op hunne beurt aan hun vader, broeder, of vriend ten geschenke geven. »
Louise Fazenda, die eene dappere schrijfster is in hare vrije oogenblikken, zal met dit Kerstfeest een vijftal dozijn vulpennen uitdeelen. « De mees ten dezer zullen van eenige verzen vergezeld zijn, verzekert zij, en met de wensch ze te gebruiken om mij te schrijven. Eene vulpen is een steeds welkom geschenk van groot nut. Het is eén zeer aangenaam iets een vulpen te kunnen geven, ’t zij aan een mannelijk of vrouwelijk vriend, bizonderlijk als ik weet dat zij bewust ‘zijn yan de waarde welke een dergelijk geschenk heeft. »
CONSTANCE B1NNEY
Glaswerk is het ideaalst kerstgeschenk voor Mal vina Langfellow. Zij zelf is eene vurige verzame laarster van allerlei glazen voorwerpen, zoowel uil vroeger jaren als uit de hedendaags-che. Zij houdt het.'meest van oüd glaswerk, maar verracht ook bet moderne niet, en menige fijn geslepen vaas of
12
« CINEMA WERELD
ruw afgewerkt tafelstuk verlaat, zorgvuldig in «en kistje verpakt, hare woning rond half December.
De meeste kerstgeschenken van Violet Hopson gaan naar ’t buitenland, daar zij machtig veel bewonderaars in de Vereenigde-Staten en ook in Australië telt. Maar Violet heeft ook nederiger vrienden te Londen, voor dewelke zij rond Kersttijd een wonderbare en goeddoende fee is. Hoeveel
MAE MURRAY
Having Just finished “The French Doll,” Miss Murray is already planning two new productions—“Conquest” and "Mile. Midnight.”
pakjes met warme kleedingstukken en vérsnaperiu gen zij in de arme buurten der metropool laat bezorgen zal haar sekretaris alleen u kunnen zeggen. Menige oude vrouw ontvangt met een lieve postkaart of kalender een pakje met thee of koffie en suiker. Indien de bestemmeling een ziekelijk of gebrekkig persoon is, dan wordt de gift met een flesch wijn aangevuld.
Matheson Lang, de bekende Engelsche filmspeler, doet net hetzelfde als zijne vrouwelijke filmkolle-ga; met Kerstavond vereenigt hij om zich eenige vrienden; een aangenaam partijtje volgt en rond tien uur 's avonds stapt het gezelschap in een viertal met allerlei kleedingstukken eli snuisterijen volgeladen autos en de ingeslagen weg voert recht naar Whitechapel.
Aileen Pringle houdt van reukwerken. Met Christmas zendt zij hare vrienden en kennissen een flaconnetje reukwerk dat zij zelf vervaardigd. Haar zelf kan men het grootste genoegen doen met eene mascotte.
Theda Bara hield er vroeger dezelfde gewoonten op na, maar sinds zij het Stille Tooneel verliet, bleven ook de wederzijdrche kerstgeschenken ach terwege.
Evelynn Brent en Catherine Bennet (de zuster van Enid Bennett) houden er insgelijks veel van
essencen van reukwerk te ontvangen en te scheuken. Er is slechts eene mannêlijke ster die hier de vrouwelijke in dezelfde smaak navolgt en ook dolgraag veel van allerlei soorten reukwerken houdt: Charlie Chaplin
« Oude kleederen, en alles wat reeds afgedragen is, zijn mijne geliefkoosde kerstgeschenken, zegt Buster Keaton. Ik waardeer ten zeerste de intentie der afzenders die mij hunne oude schoenen, hoeden, vesten en broeken doen geworden. Laatstleden ontving ik nog eene oude pet van een farmer uit Zuid Australië. De gift was vergezeld van een schrijven waarin de man mij zegde dat hij mij het eenigste schonk wat hij kon missen. »
Wat Malec met al die rommel doet wordt niet gezegd. Kwade tongen fluisteren dat hij ze als lompen verkoopt en er alzoo nog een mooie dollar aan verdient.
Thomas Meighan’s liefhebberij voör Christmas geschenken is tweeërlei: voor het ontvangen ver kiest hij boeken,' en aan zijné bewonderaars en vrienden zendt hij maskotten voor hun auto. Tommie heeft in beide zaken zulke drukke verzendingen dat bij er rondt Keersttijd eën extra-sekretaris op nahoudt.
Mae Murray’s liefste kerstgift is... ondergoed. Wat het ook zij, is haar onverschillig, pijama’s. combinaisons, enz., als liet maar in zijde of crêpe de chine is. Als geschenk verzendt zij tafelversier seis in gesmeed ijzer.
Verleden jaar heeft Mary Pickford tweehonderd duizend kerstgeschenken verzonden. Ht waren pop pen die Mary’s evenbeeld waren en iedere pop, die ongeveer één dollar kostte, hield, benevens de kerstwensch, eene vraag in om insgelijks eene gift te schenken aan Mary’s bevoorrecht weezenhuis Wat zij echter uit alle deelen der wereld ontvangt gaat alle gedacht te boven en is noch op te som-
BUSTER KEATON
men nóch te beschrijven. Echter, al wat zij krijgt is haar welkom.
Constance Binney zendt met Kerstdag aan hare bewonderaarsters een hoed. Gewoonlijk eene naar het model dat zi j zelf téekende, iets w aarin zij zeer ervaren is.
*« CINEMA WERELD »
THOMAS MEIGHAN
Dit alles te samen genomen, is de 25ste December waarlijk eene instelling, bizonder aangeduid ter uitdrukking van vriendschap en erkentenis, en wat kan er aangenamer zijn dan eene welgemeende gift, hoe klein zij ook moge wezen, van of aan uwe kameraden van bet witte doek, die u zoo menige vroo-lijke nren wisten te bezorgen?
NEMO.
MARY PICKFORD
KINEMANIEU W S JES
Allen Holubar overleden. — Allen Holubar, de bekende regisseur van de Goldwynfilm «Verbroken Ketenen » is te Los Angeles overleden. Hij was bezig met opnamen in Nashville, toen hij zoo ziek werd, dat opneming in een ziekenhuis te Los Angeles noodig was. Na een goedgeslaagde operatie ging hij zoo goed vooruit, dat hij het ziekenhuis kon verlaten en naar huis terugkeerde. Kort daarop kreeg hij echter weer een groote inzinking en den dag daarna stierf hij. Holubar 'as 34 jaar oud en geboren in San Francisco. Zijn vrouw is de bekende filmster Dorothy Phillips.
De filmster welke het grootste inkomen heeft is wel degelijk Mary Pickford. Alvorens voor eigen rekening te beginnen won deze filmactrice 160,000 franken per week. Wanneer zij niet draaide won zij" nog 32,000 franken per week.
Deze cijfers zijn gegeven door de Commission fédérale du commerce van New-York. Zulke som heeft geen enkel artiest, behalve zij, nooit verdiend, zelfs geen Charlie Chaplin.
Men kent zeer weinig het stieltje van filmartiest. Men weet bijna niets van de slachtoffers welke in de studios gemaakt worden. Daarvoor doet de Cosmopolitan een beroep op de mannen der wetenschap ten voordeele dezer slachtoffers.' Elke week is men verplicht omtrent 70 artiesten naar de verschillende hospitalen te zenden, daar zij allen lijdend zijn aan de oogen door de te straffe lichten. Do Cosmopolitan biedt 10,000 dollars aan diegene welke een middel weet te vinden om daarin te verhelpen.
Men heeft te Genève voor de afgevaardigden vaa den Volkerenbond de film « Le Monde des Visions et de la Démence » afgerold. Deze film laat de verwoesting onder hét menschdom zien veroorzaakt door de alcool, de cocaïne, de morphine en de opium.
Men zegt te New-York dat de tijd gekomen is om de fabelachtige salarissen der filmsterren te verminderen. De bestuurders der firma Famous Players zeggen dat ze nu voor meer dan 200 millioen franken films in magazijn hebben en dat hunne werkhuizen stoppen met er verder nog te vervaardigen.
Pauline Frederick'draait o,p het oogenblik voor Vitagraph « Let Not Man Put Asunder », met Lou Tellegan en Maurice Costello.
Goed nieuws voor de kinderen: Men gaat op het witte doek brengen: « De Avonturen van Bécassine ».
Kortelings zal een Vitagraph film « The Midnight Alarm » op de markt komen, waarin Percy Mor-mout de rol vertolkt van een officier der pompiers. Deze acteur was vroeger een goed tooneelspeler m Australië en Engeland. In dit laatste land speelde hij met artiesten zooals Sir Herbert Tree, Cyril Maude en Sir George Alexander.
14
« Cl NE NI A WERELD »
Onze Ciné-Romans |j
De Lotgevallen eener Filmspeelster
Door ED. NEORG
(4e vervlg)
Wanneer ik binnen trad herkende de telefoon jnffer mij.
Ik knikte, zacht glimlachend, a Ga dan maar binnen » zegde zij. » Gij zult hem wel zien. »
Ik opende de deur van het studio, ging door de hall, beklom eenige trappen in het hartje dezer geheimzinnigheid en kwam op mijn bestemming.
Ik voelde mij een weinig verrast. Ik stelde dit alles mij veel grootsçher voor, want het X... studio zag er zeer armzalig uit, zeer verschillend van het geen waarin ik nu werkzaam ben.
Het was een oud fabriek'; smerige muren, sehet men, meubelen, kleedkamers, alles dooreen, echt ellendig. Op den achtergrond zag ik het. tooneel. Men was volop aan het « draaien ». De sterke lichten veranderde eenieders aangezicht in een soort ziekelijk groen brons. Ue. acteurs geleken levende bronze standbeelden.
De regisseur stond voor hen met nevens hem clo cameraman met zijiï toestel.
Het. tooneel verbeeldde een rijk salon met zware draperiën en prachtige meubelen.
Aan een kleine tafel zat een beeldschoon meisje met blonde lokken. Over haar stond Roland Welles, gekleed in smoking.
Als hij naderde riep de regisseur:
« Zeg, Ro, neem die stok uit uw rug! Buig, man, buig! » L , .
Ik was getroffen door die toon van onlioffelijK heid. Doch op hetzelfde oogenblik keerde Welles zich om en snauwde de man tegen:
« Ik ben niet van caoutchouc gemaakt! »
Ik kan nauwelijks beschrijven hoe ik mij bij deze eenige woorden gevoelde. Ik wi-s beschaamd qn verontwaardigd. Op dit oogenblik merkte Roland Welles mij op. Maar hij was nog koeler dan de eerste maal. Ik wist niet of hij naar njij komen, zon of mij den rug toe keeren.
Plots kwam hij op me.at. Het blonde meisje bezag hem, bezag mij en stond dan recht. Zij zag mij in de oogen. Zij kon er zeker in lezen dat ik Roland beminde. Zij deed een beweging alsof zij hem wou beschermen. Hij beet mij toe: ,
«. Hoe zijt ge hier binnen• geraakt? » vroeg hij mij, zonder zelfs mijn naam te noemen.
» Het telefoonmeisje zegde, mij binnen, te gaan. •• « Dit had ge niet mogen doen ' Wij zijn te midden van een opname! Dit wordt niet toegelaten. Als ’t u belieft, ga heen! Ik zal u wel schrijven! » Hij zegde mij. dit alles op zulk3 manier alsof hij een diner bestelde. De blonde vrouw stond nevens hem. Hij wendde zich tot haar:
« Alma, ik stel u voor Miss Moreland... Miss A udrey. »
Ik hoog. Zij boog.
« Verschooning, » stamelde ik terwijl ik heenging, moeite doende om niet te vallen.
Ik herinner mij niet hoe ik du gebouw verlaten heb, ook niet die telefoonjuffer, met haar onderzot-kendo blik, voorbij gegaan te zij!,.
Wanneer ik tot bezinning gekomen was, bevond ik mij in een vu Ie straat met smerige winkels en onzindelijke vrouwen en kinderen. Zij staarden mij allen nieuwsgierig aan. Ik was als verloren, zonder familie of vrienden, in een vreemd land. Ik wende ' mij tot eene oude vrouw en vroeg haar:
« Kunt ge mij. als ’t u belieft, niet zeggen wear ik ben? Ik vrees dat ik mijn weg verloren heb. » Voor alle antwoord kreeg ik een idiote lach.
Ik keek rond om te zien of ik geen teeken voud hetwelk mij aanduiden kon in welk gedeelte van de zelfs ik mij bevond. Ik was niet bevreesd, ik weet zelfs niet hoe hot- kwam.'Aan den hoek van de straat komende, in do hoop de naamplaat te kunnen lezen, vond ik niets. Tot hiijn greoto vreugde zag ik een politieman komen aanwandelen. Ik had de man kunnen omhelsen, nooit was ik zoo gelukkig geweest bij het. zien van dezes uniform.
« Verschooning, mijnheer. Kunt.ge mij niet zeg gen hoe ik moet gaan om aan de overzetboot te komen. Ik heb den weg verloren? »
« Niet zoo erg! » lachtte de man van de wet.
« Nog een enkele straat verder en go zijt aan de rivier. Maar moet ge soms de andere rivier hebben dan moet go vier straten verder gaan. Heel deze laan afgaan; bet is vér maar ge kunt de tram .nemen. »
Ik dankte hém vurig- Ziende dat ik aarzelde vroeg hij mij:
» Kan ik n soms met nog iels van dienst zijn? »
« Gaat gij die. weg niet uit?... Dan... dan kon ik met u mede gaan? » stotterde ik. «t Dit volk hier ziet er zoo zonderling uit. »
Ik had niet de minste gedachte, tot wat nationali teit.de Wops en de Kikes behoorden. Ik was wel geneigd to gelooven dat ze mij geen kwaad zouden doen, maar ik had to-ch liever dat de politieagent mij vergezelde.
Aan de tramhalte gekomen, wachtte hij zeer beleefd tot er een rijtuig aangekomen was. Ik glimlachte hem tegen ten teeken van dank.
Eenmaal in het rijtuig,- overdacht ik de manier waarop Welles mij ontvangen had. Veilig op mijn kamér gekomen, kwamen do lang ingehouden tranen te voorschijn.
Ot-lukkiglijk had ik in mijn handzakje mijn rol voor het volgende stuk, zoodat ik mij een weinig kon afleiden. Doch, steeds kwam zijn beeld mij voor de oogen. Hoe toch had hij zoo wreed, zoo harteloos kunnen zijn? Hoe was het mogelijk mij zoo te beleidigen, en dat in tegenwoordigheid eener vrouw? Ik zag nog de glimlach op naar dunne lippen.
Ik. keek in de spiegel naar mijn opgezwollen oogen. Was dit hetzelfde gezicht dat eenige uren vroeger mij zoo leelijk tegenlachte? Oh, Roland' Roland! beseftet gij wel hoé gij mijn hart braakt: Doch, een oogenblik later, na de eerste opwelling, vond ik voor zijn htndelwijze a’lerlei uitvluchten. Het was niet zijn bedoelnig mij zoo pijnlijk te treffen! Het was in gedachten met zijn nieuwe creatie dat. hij mij zoo toegesproken had. Hij zelf. was aangedaan. Dit had ik toch moeten hegrijpen. Die regisseur had hem zoo onbeschoft toegeroepen.
« CINEMA WERELD »
dat hij zenuwachtig werd. En juist op dit oogenblik was ik aangekomen. Hij zou wel, bij de vol gende samenkomst-, zich verontschuldigen.
De volgende samenkomst! Waar en wann CV’ zou dat zijn? Ik zeker zou de moed niet meer hebben om hem te gaan opzoeken. Hij zou het zijn welke nu naar mij moest komen.
Terwijl ik verontschuldigingen voor hem zocht.
• /.ooals steeds de vrouw zal doen voor de man welke z.ij lief heeft, kwam er toch, diep in mijn hart, «enig wantrouwen.
Dit wantrouwen vocht met mij den ganschen nacht. Doch, dc volgende morgen kwam er een brief van Welles, een brief van wroeging en vol t an lieve namen.
« Ge kent ons temperament » schreef hij, « wanneer wij midden in ons werk zijn willen wij dooi niemand gestoord worden. Ik voel mij beschaamd. Ik kniel aan uw voeten. Ik kus uw hand, lieve Nella. Het was slecht van mij. Miss Audrey maakte mij een standje omdat ik u zoo hard behandeld had. Ik verdiende dit... Wilt ge mij blijven beschouwen als uw vriend? Ongelukkig moeten wij op réis gaan en zal ik eenige maanden afwezig blijven. Doch, ik zal n schrijven en zoo gauw wij terugkeeren zal ik u komen vinden. En dan, wanneer gij er nog aan houdt filmspeelster te worden, zal er misschien wel een plaats open zijn. Gij zijt zeer schoon, zoete Nella. »
Zoo, hij ging- weg. Beter zoo! Dit zou mij tijd geven iets van me te maken; ik zou kunnen stu-deeren, kunnen vooruit gaan, om een waro actrice Ie worden!
Gesterkt dópr dezy gedachte en met een hart, veel lichter dan wanneer ik van Roland’s studio terugkeei-de, zette ik mij aan het werk met al de kracht en energie welke ik bezat.
Ik geloof dat ik u reeds gezegd heb dat ik een sterke wil bezat en ik geloof ook u dit reeds ge toond te hebben. Eiken avond, wanneer ik mij naar bed begaf, zegde ik tot me zelf:
« Herinner u, Nella, dat gij aangewezen zijt om een groote kunstenares te worden! »
En hoe ik werkte! Doch, met al mijn goeden wil kwam ik tot de overtuiging dat ik nooit mijn doel zou bereikt hebben ware het niet mijn" lotsbestemming geweest. . .
Eiken avond, al was ik afgemat door de morgen-repetitie en de twee vertooningen, murmelde ik steeds als in een gebed:
« Ik ga eene groote kunstenares worden! » Kinderachtig, nietwaar?
In ieder géval, ik voeldo dat deze zin mij heilig was. Het hielp mij stand houden om het doel te bereiken, hetwelk, ik voor oogen had.
Ik vroeg niij meermaals af hoe het mogelijk was geschiedenissen te schrijven waarbij actrices plotseling « star » werden door ziekte of ongeval van een groot licht. Wanrooi niet eens een boek geschreven van een jonge Vrouw, zooals ik bijvoorbeeld, welke langzaam, zeer langzaam zich naar boven werkt om er te komen?...'.
Natuurlijk, is er nog een andere weg: favoritisme! Doch, ik kan eerlijk zeggen dat dit met mijn succes weinig te maken heeft.
Ons company was niet groot. Voor dat de- winter ten einde was. gaf éen der vrouwelijke artisten ontslag om zich te verbinden met een andere company, ergens in het Westen. Gedeeltelijk daardoor en gedeeltelijk.door het succes welke ik met Kitty had tijdens mijn debuut, ging ik over van o rol van gedienstigheid » naar meer belangrijker rollen, », waardoor ik kon laten zien wat er in mo was.
Het algemeen gevoelen van het bestuur was dat ik. best zou te gebruiken zijn voor de comedies.
Ik zelf had zin in dramatische rollen.
Laat mij u ook zeggen dat ik in goede vriend schap leefdo met al de leden van het gezelschap ' alleen met Kitty was ik op vertrouwelijke voet. Zocals overal, en meest nog in kleine steden wordt men dra gewoon aan zijn publiek. Een groot gedeelte der plaatsen was verhuurd voor het gan-sche seizoen. Het duurde niet lang of ik raakte gewoon aan zeker gezichten in de zaal. Nieuwe toeschouwers konden wij gemakkelijk aanwijzen.
Wij leefden steeds in de hoop dat een New-York bestuurder zich de moeite zou getroosten de. rivier over te steken om naar eene van ons vertooningen te komen zien. En dan werden er luchtkasteelen ge bouwd.
Mijn eerste waar succes was met een kleine rol' in een ouderwetsch melodrama. Op de herhalingen had ik mij steeds ingehouden, doen op den eersten avond liet ik mij gaan. Ik had een hevig tooneel met mijn « stiefmoeder » waarbij ik een echte wilde kat werd. Het effekt was verbluffend. Een dondei van applaus begroette mij. Iemand van de galerij riep zelfs:
« Bravo, kleine duivel! Geef het niet. op! » Natuurlijk werd dit beantwoordt met een hart. Lijk gelach. Doch mijn tooneel was gedaan, het kon niet meer bedorven worden.
De ganache week, alle avonden, behaalde ik het zelfde applaus. Natuurlijk was ik daardoor in den hoogsten hemel! Maar ik geloof dat mijn lieve Kitty nog gelukkiger was dan ik. Er was in de gansche wereld geen aangenamer persoontje dan Kitty!
Dit succes was oorzaak dat ik voor de eerste maal in .werkelijke aanraking kwam met den bestuurder Niet (dat ik hem nog niet gezien had, maar van het oogenblik dat ik bij hem kwam met den brief van Roland Welles, en hij mij naar de regisseur ge zönden had, aanzag' hij zich als hebbende zijn plicht gedaan.
Wanneer ik van het tooneel kwam, bevond ik mij alle avonden tegenover hem. In den beginne was ik een weinig verstoord dat hij mij geen kompli mentje toezond nopens mijn vooruitgang. Op het einde dier week, na de Zaterdag-matinée, hield hij .mij staan.
« Welnu, » zegde hij, « het schijnt dan tooh dat er iets in zit? »
« Iets in zit? » mompelde ik.
« Ja, » antwoordde hij, « ik geloof dat go üwe koelheid hebt afgelegd. »
Ziende dat ik hem verwonderd aankeek ging hij verder:
« Gij zoudt nog meer weg maken indien ge wat meer amusanter waart. »
« Ik dacht dat ik amusant genoeg was », stamelde ik blozend bij deze opmerking. « Ik verzeker u dat. ik er steeds mijn best too doe. »
Hij glimlachtte eventjes.
« Wel » vervolgde bij, « gij zult mij toch niet zeggen dat ge tegenover mij àmusant geweest zijt.r Ik keek hem aan zonder te ant voorden. Ik bo greep niet waar hij heen wilde.
Ik kwam vroeger naar het theater dan ik ge woon was, na in haast mijn souper genomen te hebben. Ik ging regelrecht naar Kitty’s kleedkamer. Na haar de zaak verteld te hebben vroeg ik haar:
« Wat bedoelde hij daar mede? »
« Ik zou mij daarover niet ongerust, maken » ajiit woordde Kitty.
Doch. ik hield niet af.
« Kunt gij me dan niet zeggen wat. hij meende met amusant te zijn tegenover hem? »
« Hij wilde zeggen dat ge m e t hem moest ple zier maken », zegde het meisje met doffe stem.
(Wordt voortgezet
HET FESTIVAL PARAMOUNT
Ter gelegenheid van zijn Festival verzoekt Paramount al diegenen, welke tot nu toe in de kinema niet die voldoening hebben gevonden, welke zij er van verwachten, gedurende deze zes weken de filmvoorstellingen te willen bijwonen in de kinema’s waarvan zij weldra de lijst in de verschillende groot* dagbladen zullen vinden.
PARAMOUNT is ervan overtuigd dat deze personen, nadat zij de films PARAMOUNT hebben gezien, tot de geregelde bezoekers van de kinema’s, waar PARAMOUNT films worden vertoond, zullen gaan behooren.
Gedachtig aan de bekend* woorden van Cesar, zal PARAMOUNT kunnen zeggen, sprekende van deze nieuwbekeer-den: « Zij zijn gekomen, zij hebben gezien en zij zijn overtuigd. »
DE NIEUWSTE PARAMOUNT FILMS,
die ge thans kunt zien in de beste kinema’s, of die er weldra zullen komen, zijn:
BLOED EN ZAND, MORÄNE DE ZEEMAN, HET RECHT OP LIEFDE, met de meest beminde artiest RUDOLPH VALENTINO, ZATERDAGAVOND, de praoht-film van C. B. de Mille. EEN PARIA, DE GROENE SMARAGD, OVER DE GRENS, met de wonderschoone BETTY COMP-SON. DE LIJDENSWEG VAN Mme BEL-ROY, DE VERGULDE KOOI, twee meesterstukken van GLORIA SWANSON. En weldra: REGINA, JEUGD, twee buitengewone kunstfilms met MARION DAVIES. WERELDKAMPIOEN, 100 KM. PER UUR, DE DICTATOR, met de onvergeetelijk* WALLACE REID, en een serie vroolijke komedies met MARY MILES MINTER, BEBE DANIELS, WANDA HAWLEY, enz.
Onze Christy komedies zijn eeniglil
HET ZIJN
fyü/momt films
Gute Abonnement - Wedstrijd
Het Beljeer van' Kincma- en Toeneelwereld heeft door deze de eer aan hare geachte Lezer» en Lezeressen mede te deelen dat het besloten heeft, premies, ten bedrage van
2500 franken
ter beschikking te stellen, aan hen die mede willen werken aan onzen Propagandadienst tot het aanwerven van nieuwe abonnés.
Als eerste premie:
DUIZEND FRANKEN
voor hem of haar die vóór den len Jannarl aan. staande ons de meeste abonné’s bezorgt voor het jaar 1924. Als tweede prijs voor den daaropvolgende stellen wij een prijs vast van
VIJFHONDERD FRANKEN
Verder hebben wij uitgetrokken voor de volgende begunstigden vijf prijzen van elk
HONDERD FRANKEN en tien prijzen van elk
VIJFTIG FRANKEN
De namen en adressen der begunstigden zullen in ons blad bekend gemaakt worden.
HACKIN
Karthuizersstraat, 9A. — BRUSSEL
Biedt aan:
De Scboonste kcesfiims vertolkt doer & de beste Filmsterren als:
Pauline Frederic, Conway Tearle Elaine Hammerstein, Mac March H. B. Warner en Bessie Barriscale
Drukk. « Neptune », Steenhouwersvest, 28, Antw.
ROYAL - ZOOLOGIE CINEMA
La Légende de Sœur Beatrix
PROGRAMME DU 23 AU 27 DÉCEMBRE PROGRAMMA van 23 tot 27 DECEMBER
Béat rix consacre* ses journées à garnir do cierges et de fleurs l’autel de la Vierge au couvent où elle accomplit son noviciat. Elle est heureuse.
Or, un soir d’orage, un bûcheron apporte au couvent un jeune seigneur — lehan de Gormont — qu’il vient de ramasser évanoui dans la forêt. La novice le soigne. Bientôt ils se reconnaissent, évoquent leur jeunesse ensoleillée et fleurie. Leur cœur s’émeut h ces souvenirs et quand il avoue son amour, tendre et pressant en d’ineffables paroles, alors elle cède: elle le suivra et ira déposer avant l’auhe, devant l’autel de la Vierge, ses habits de pureté.
Ses noces sont célébrées. Premiers mois de bonheur. Un enfant naît, mais son sourire ne fixera pas l’inconstance de Tehan. Tandis que la mère chante auprès du berceau, lehan court le cerf en compagnie de son ancienne fiancée Nilidor.
Une double énreuve attend alors Béatrix: elle surnrend l’infidélité du mari; elle voit son enfant souffrir, dépérir, mourir.., Et tandis que lehan se eri«e d’amour et de vin, elle s’en ira h la recherche sinon du bonheur, du moins de l’oubli.
Et elle s’en va vers la vie, pendant i3 années. Et comme il est doux et crédule, son cœur s’ouvre bientôt à de nouveaux aveux qui amènent, hélas! de nouve'les détresses; ainsi d’amours en amours, elle déchoit et roule jusqu’aux tavernes de ribauds, jusqu’aux hasards de la rue.
Vieille, flétrie, rongée par l’âge et le malheur, à bout d’avanies elle revient au cloître. Mystère! Nul n’a remarqué son absence, treize années durant. Sœur Béatrix est toujours là, et si dévote à la Vierge que le ciel a fait pour elle un miracle. Ses compagnes ont vieilli selon la loi humaine; sœur Béatrix a gardé la fraîche jeunesse de son noviciat. Et la pauvresse, arrivée à l’autel, reconnaît, émerveil'ée, sa jeune image. C’est la Vierge qui a remplacé l’infidèle depuis le matin où c lle-ci lui confia ses habits de novice. Elle est celle qui attend et oui pardonne. Déjà la Vierge est redevenue la statue de l’autel. Mais dans l’enfant qu elle porte dans ses bras, Béatrix, la malheureuse, reconnaît son propre enfant.
Cependant tinte l’heure des matines. Les nonnes arrivent à la chapelle. Béatrix est en prières. Et la supérieure, maternellement, la gronde parce qu’elle a encore passé la nuit au pied de l’autel'.
Rosamunde....F. Schubert
(Ouverture)
Crasse
Voyage
Une Soubrette de qualité
Intermezzo . . . . ... C. M. Widor
Vieux Noël Français .... A. Paepetl Variât ons
Toccata....C. M. Widor
pour Orgue Mr. Alex Paepen
Une Soubrette de qualité
Suite
•i De Legende van Zuster Beatrijs §|
Rosamunde....F. Schubert
Crasse
Reis
a-en Waardevol Kamermeisje
Intermezzo....C. A4. Widor
Oud-Fransche Kerstnacht . A. Poepen
Variaties
Toccata....C. A4. Widor
voor Orgel Mr. Alex. Paepen
Marche religieuse
Orgue et Orchestre
Ch. Gounod
7. La Légende de Sœur Béatrix
par J. de Baroncelli interprétée pal Sandra Milowanoff, Eric Berc)»'» et Suzanne Bianchetti Adaptation musicale spéciale pour SOLI, CHŒUR-MIXTE, ORGUE et ORCHESTRE
Semaine de Nouvel - An
Een Waardevol Kamermeisje
Vervolg
Godsdienstige Marsch....C. h. Gounod Q
Orgel en Orkest
De Legende van Zuster Beatrijs f
door J. de Baroncelli vertolkt door Sandra Milowanoff, Eric Berclay en Suzanne Bianchetti
Bijzondere Muziekaanpassing vocr SOLI, GEMENGD-KOOR, ORGEL en ORKEST
Dimanche 30 décembre à 3 et 8 h. — Lundi
Premières représentions
du chef-d'œuvre
Le Secret d; Polichinelle
d’après la célèbre pièce de PI
MAURICE de FÉRAUDY Me"e Andrée BRABAN
Film d'art dont le succès d
décembre — Mardi 1 et Jeudi 3 janvier à 8 h
à Anvers
nérnatographique
?RE WOLF et interprété par de la Comédie Française et Gabriel SIGNORET
ssera celui de " MAMAN „
Hot is de filmaanpassing van de NI iddeloeuwsclie legende van cc Beatrijs », mits afwijking van eenige scenario-details.
In hel klooster waar Beatrijs haar noviciaat volbrengt, is zij wel de vroomste, de zuiverste ziel in do verheerlijking der H. Maagd.
Op een onweersnacht wordt Ridder Gormond, gekwetst, door een houthakker in het klooster gebracht. Beatrijs verzorgt hem. Doch dra herkennen zij mekaar, in de herinnering hunner kinderjaren. De évoqatie hiervan brengt beroering in Beatrijs’ jonge hart en wanneer hij met vurige woorden zijn liefde uitstort, dan is hel voor haar als een dringende roep van het leven: zij zal hem volgen, neerleggend vóór het beeld der H. Maagd haar zusterkleederen.
Het huwelijk met ridder Gormond wordt plechtig gevierd. Eerste maanden van geluk. Een kind wordt geboren. Doch reeds is voor Gormond den toover gebroken cn nu gaat hij op jacht en festijnen met zijn vroegere geliefde Nilidor.
Een dubbele slag zal Beatrijs treffen: zij staal voor de verwoesting van haar huiselijk geluk en voor den dood van haar kind. En terwijl haar man zich verdiept in genietingen, zal zij, versloolen echtgmnoote en kindcrlooze moeder, heengaan uit het slot, smachtend naar geluk of dan toch naar vergetelheid.
En ze gaat door het leven, i3 jaar lang. Haar zacht, lichtgeloovig hart opent zich voor nieuwe hartstochten, doch bedrogen en gesard daalt zij lager en lager, tot de taveernen waar ontuchtige schepselen zich verkoopen als geile waar...
Als een wrak doolt zij door het Jand en komt, als onbewust, aan het klooster, waar eens zij zoo simpele vrede kende. Oud, afgetobd, wordt zij door’de zusteren niet herkend. En voor die zusteren heeft Beatrijs nooit, het klooster verlaten, want de Maagd zelve had trouw den dienst vervuld gedurende haar lang afwezig zijn.
Nu hoeft weer de Heilige Moeder haar plaats Tn-genornen op, het altaar en het Kind dat ze draagt is ’t engeltje dat Beatrijs beweent. Daar klinkt liet gejubel der morgenklokkcn. De zusters treden de kapel binnen en de Overste berispt Beatrijs die weer den heelcn naeht in gebed aan den voet der Moeder Gods doorbracht.
Imprimerie du Centré. 26, Rempart Kipdorp. Anvers
Mill, MHIU MHIIIMI 11,11111,1111111,1, IIIHMIIM 111II 111111 11111 111111111 I, 11 HI I II I
POUR AVOIR UNE BIÈRE BONNE ET SAINE
Adressez-vous à la Brasserie
VAN HOMBEECK
HABILLEZ
VOS
ENFANTS
BRITANNIA
17, Longue rue d’Argile
Maison BERTHY
106, rue de l’Eglise, 106
FOURRURES
Arrangements — Réparations Conservation de fourrures Prix avantageux — Travail soigné
La Mure ijtnmlc Aiiiiiiiinliil«
12, rue Van Ertborn
Tél. 2921 ANVERS Tel. 2921
Agence pour la Province. d'Anvers du Vrai "FERODO”
Agence pour Anvers des Roulements à billes SyK. F.
Agence générale'pour la Belgique du Diamond et Noble's Polish
La seule maison de la place fournissant aux garages aux prix de gros
PHOTOGRAVEURS
DESSINATEURS
EXECUTION RAPIDE ET 5QIGNEE
Champ Vleminek*.. Ö ANVERS TeLÉPM*9209
OUVRAGES DE DAMES K
OUVIIAOKS DESSINES
LAINES, SOIES, COTONS, COUVRE-LITS. NAPPES, • STORES, BONNETTERIE A LA- MAIN. DENTELLES, JUMPERS
MAISON EMMA
Il l\l)Wi:ilKK
WOL, ZIJDE. KATOEN. BEDSPREIEN, TAFEL-KLEEDEREN, STORES, KANTEN, HANDBREIGOED, JUMPERS
Anvers, Rue Voidalstraat, 15, Antwerpen
GARNITURES
POUR
Fumoirs, Salons, Boudoirs Chambres à coucher Verandah Fauteuils - Club
11, Longue me du Vanneau
(près nu parc)
ijiiiihiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiii’.«••«iriiiiiiiiiiiiii/uiimiiiiiiiiimiiiiiiiuuj
I MEUBLES I
Les plus grands Magasins en Belgique g
9 Longue rue des Claires 9 1
(près Meir)
I Grand choix de garnitures. 200 salles à manger, I g chambres à coucher, salons, cuisines, verandah's,! f bureaux, literies, chaises-longues, etc. etc.
liaison Américaine
Meilleur marché qu'ailleurs I Ouvert tous les jours jusqu’à 8 h. f. § I Magasin fermé
Autos pour Cérémonies. Mariages, Baptêmes
•et Fêtes
Garage J & H. DEHU
Téléphone 3107
42, Canal des Brasseurs - ANVERS
voyages a l’etranger - excursions
PRIA A FOR PAÎT
cie
\IL oeicU
i6l IL qeJßp&rv
iXKFi* oooeAt -
ieüre sr kmt20
BRODERIES
DESSINS MODERNES
PERLAGES, BOUTONS, PÓINTSCLAIRS., PLISSAGE
Mm RYCKA
RUE RUBENS, 17, ANVERS
TRAVAIL SOIGNE ET RAPIDE
.. EMGEESCH HOEDEN’
VONDELSTR., 19 1 ni i (ndbij St. Jansplaalsi
CAUS
De laatste ’ 1 ’ in l illen Hoeden
üirr)e Èeus
Ziet Ztaiae