Bron: FelixArchief nr. 1968#997
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Vendredi oi Samedi r% jf Dimanche OC Maandag Donderdag QQ novembre “I Û*Z A
Lundi Jeudi November \ l
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
1. Eclair-Journal
Actualités sonores
1. Eclair-Nieuwsberichten
Aktualiteiten op den klankfilm
2. La ROUTE des GEANTS 2. De WEG der REUZEN
comédie comique avec komisch tooneelspel met
COLTME et DOR IN
3 Au bout du Monde 3. Aan het einde der Wereld
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Christine . . . KATE DE NAGY Malinger René Bergeron
Arnaud . . . . Pierre BLANCH AR La femme russe Vera Baranowskaja
C eorges Charles VANEL Pierre . . . Pierre Louis
Line. Le Commis, russe Andrew Engelmann
Le Hussard . . Raymond Aimos Le Bûcheron . H. A. Schlettow
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"AU BOUT DU MONDE "
IN ous sommes en 1928, à Kharbine, en Miàndschourie, pendant la guerre des généraux qui opposait alors les armées du Sud aux armées du Nord.
Plus de discipline, seule la force, la force de l’armée compte. Un groupe d'une vingtaine de réfugiés politiques I européens venant de Russie, sous la con-
» duite d’un ingénieur, Laudy, et de sa
• sœur, Christine, essaie de passer à travers
J les mailles du gigantesque filet qui se res-
• serre autour d’eux.
I Partout on oppose à leurs demandes de! secours une apathie qui les exaspère: les
* concessions internationales leur refusent
I l’entrée, les commissions se désintéressent
} de leur sort et, finalement, réduits à leurs
5 seuls moyens, les malheureux se réfu-
[ gient dans la gare de Kharbine que les
! Chinois bombardent sans répit.
Un Français, Arnaud, dont la misan-
thropie s’exhale en propos cyniques, paraît leur venir en aide. 11 prétend avoir rompu depuis longtemps avec l’Europe et en être bien aise. Mais, au contact de ces fugitifs, il est repris par l’amour de son pays. Il se joint à la petite troupe dont il prend en quelque sorte le commandement, tandis que Laudy s’écroule en proie à un accès de paludisme.
Sous l’autorité clairvoyante de ce chef jeune et énergique, les fugitifs se ressaisissent et profitent de la nuit pour mettre une locomotive sous pression et réparer la voie qui a été coupée sur plusieurs mètres. La nuit s’écoule après de nombreux incidepts dramatiques. Au lever du soleil, le train se met en marche sous une salve de coups de feu, en direction de Tschang-tschun, Dairen, Shangaï, Colombo, vers Marseille, l’Europe et la liberté.
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AAN HET EINDE DER WERELD
China, aan het einde der wereld gelegen en wiens bevolking 1/5 bedraagt van dit der gansche wereld, is ten prooi aan oorlogen en omwentelingen.
Het Zuider- en het Ncorderleger bevechten elkander hardnekkig zonder dat men met zekerheid zeggen kan welk van beide de wettelijke overheid van het land verdedigt.
Een groep Europeanen, uit Sovjet-Rus-land ontvlucht, is op weg naar Peking. Een hunner, een ingenieur, is ginder betrokken geweest in eene sabotage zaak en, alhoewel onschuldig, wil hij het proces niet af wachten.
De ingenieur, een vastberaden en openhartig jongeling, veel te openhartig misschien, is vergezeld van zijne zuster wier verstand en zachtheid hem reeds dikwijls uit moeilijke toestanden gered hebben. Een Europeesch avonturier, b j den
aanvang des oorlogs zijn land ontvlucht, wordt hun vertrouweling en verraadt hen; maar de zuster van den ingenieur zal aan dezen vrijwilligen banneling de liefde tot zijn land en Europa terugschenken.
De armoede der vluchtelingen, de onmacht der internationale commissies, de Aziatiasche warboel tusschen Kharbine en Shangaï, ziedaar wat de ontwerpers van den film ons willen doen meeleven. Eene zending der UFA, onder leiding van Dr. Rikli, is oorlogstooneelen gaan filmen in de straten van Shangaï, tooneelen welke onmogelijk in een studio te verwezenlijken zijn.
Eene aangrijpende en volgehouden intrigue, eene uitbeelding van pathetische kracht, eene diep-menschelijke vertolking maken van « Aan het Einde der Wereld » meer dan een grooten film; eene groote herinnering.
KATE DE N AO Y
Je viens de rencontrer Kate de Nagyl’enthousiasme, Mademoiselle! Mais diet vous ne devineriez pas où. D'ans JKtes-moi, parmi tous vos rôles, quel est ce-l’autobus! Mais oui! Certes, pas f" lui qui vous a le plus satisfait? dans l’autobus AEùis, ni dans le BV, mais _ M'ais... le dernier, voyons. Toujours dans celui qui, à Berlin, va de la Fried- le dernier; c est celui où j’ai mis le meilrichstrasse au Kurfürstendamm, les Champs-Elysées de là-bas.
— Comment, Mademoiselle, vous prenez donc l autobus! Votre voiture est en panne?
— Mais non, me répond en un français excellent la vedette de tant de films à succès, ma voiture est en parfait état, mais j aime beaucoup voyager en autobus, me mêler à la vie courante, quotidienne, observer les gens autour de moi, rester en rapport avec le monde extérieur. Je n’aime pas ces acteurs qui s isolent dans une tour d'ivoire, ne se déplacent qu’en wagon spécial, ou en super-conduite intérieure; ces gens-là n’ont aucun contact avec le public.
— Vous me paraissez l’aimer beaucoup, ce public, Mademoiselle, et je crois qu’il vous le rend bien.
— Mais oui, je l’aime et c’est pour lui, pour tous ces admirateurs inconnus que je jouex que je vis intensément tous mes rôles. C’est lui qui m’a fait ce que je suis et je lui en garde reconnaissance. Oh a dit qu’il manquait aux acteurs de cinéma la présence réelle du public vivant; mais non, nous avons plus que tout cela; nous avons plus qu’une seule salle, unique public, devant laquelle nous jouons; nous avons toutes les salles où nos films pas-seant simultanément, tous les publics du monde entier à la même heure, au même instant et devant lesquels nous sommes partout nous-mêmes, aussi sincères et aussi passionnés!
— Voilà au moins de la ferveur et de
leur de moi-même et dont j’attends le plus. Tenez, je viens de tourner dans Au bout du monde, le rôle d’une jeune femme jetée au milieu de la guerre civile en pleine Chine révoltée, livrée au pillage et à l’insurrection. Un rôle en profondeur, humain et douloureux, un rôle où je lutte, où je souffre et où je finis aussi par aimer et par trouver le bonheur.
» J’ai joué avec Pierre Blanchar des scènes profondément émouvantes dans une véritable ville chinoise, entièrement reconstituée à l’occasion du film. Eh! bien, après toute une journée passée dans ce décor si puissamment évocateur, parmi les figurants chinois, c’était toujours avec un certain étonnement que je me retrouvais en pleine civilisation, une fois la porte du studio franchie...
» D!ans Un jour viendra, j’interprète le rôle de ce que vous appelez, je crois, une... vous savez bien, avec midi... midi...
— Midinette...
— Oui, c’est ça, une petite midinette qui voit se réaliser ses rêves les plus intimes, les plus secrets. N’est-ce pas charmant?
» Oh! mais il faut que je vous quitte, voilà mon arrêt. Au revoir, et surtout, ne me faites pas dire trop de bêtisses dans votre article! »
Je promets, Kate de Nagy descend et se perd dans la foule, la foule qui, bientôt applaudira sa prochaine création, une des meilleures de cptte actrice qui n’en connaît que d’excellentes!
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LE CINEMA ET LA MUSIQUE
Il semble dès l’abord que les possibilités du cinéma soient infinies. Que ne pourra-t-on innover, dans un domaine, où Les illusions, les sons, les images, les plans sont orchestrés à volonté!
Le rôle de la musique au cinéma fut toujours d'importances. Dès les débuts, j on a couvert le bruit agaçant de l'appa-} retl au moyen d’un orchestre. Un a enre-t gistré ensuite une musique a accompagnement.
( Enfin, peu à peu, la musique passe au premier plan; non seulement elle souligne l'action,, 1’enveloppe, mais elle arrive à tenir La même place que l'image.
Les trois grands jeunes musiciens Arthur Honegger, Jacques Ibert et Darius Milhaud, ont écrit à ce propos, pour « Excelsior», leurs déceptions et leurs espoirs.
Ml. HONEGGER.
J’ai fait mon apprentissage avec le Napoléon d’Abel Gance. Ch m’avait tout d’abord demandé une partition. Le temps a manqué et j’ai dû, finalement, coller ensemble n’importe quels morceaux de musique. Rien n’est plus pénible que d’entendre la Cinquième symphonie illustrer des images qui n’ont rien à voir avec elle. Le montage cinématographique est fondé sur un principe totalement différent de la composition musicale. Celle-ci appartient à la continuité. Le montage cinématographique appartient aux contrastes et aux oppositions.
Il faut donc, de toute évidence, créer la musique adaptée au film.
J’ai écrit dans cet esprit, et tout derniè-
rement, la partition des Misérables. Rien n’est plus agréable que de travailler avec Raymond Bernard, metteur en scène intelligent qui ne se croît pas, comme tant d autres, le chef hiérarchique de tous les musiciens.
Un compositeur devrait travailler d’accord avec le cinéaste et procéder avec lui au découpage préalable. Au lieu de cela, en le convie quand tout est fini et on le contraint de composer hâtivement « quelque chose » qui accompagne, qui souligne mais qui n’a que peu d’importance.
11 se semblerait que les quelques musiciens qui ont la manie d écrire des symphonies, sont aussi bien capables de composer la musique des films que les soi-disant d spécialistes ».
Tous nos espoirs convergeaint vers le cinéma: les théâtres lyriques nous sont fermés en France — j’en excepte l’Opéra! — et nous pensions que le cinéma accueillerait nos idées nouvelles. Nous sommes, un peu déçus.
Pourtant, le rôle de la musique devrait Jêtre novateur. Le rythme musical peut donner à son tour naissance aux images, et un jour, sans doute, la musique inspirera des films. Cette inspiration serait évidemment plus logique que celle des livres. Le rapport de la musique avec le cinéma n’est-il pas plus immédiat que celui de la musique avec la littérature?
Nous avons des idées, nous sommes pleins d ardeur au travail. Ce qui nous manque, avant tout, c’est de n'avoir pas suivi, au Conservatoire, en même temps que les cours d’harmonie, un cours de (( combines ».
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MANDS JOERI JE
A an het einde van de negentiende eeuw sluimerde Mandsjoerijen nog j in de grijze schemering van de we-
? reldgeschiedenis. Nog voor weinig jaren ( lag dit stamland van de laatste Chinee-( sehe dynastie der M'andsjoes, geheel bui-} ten de hoofdwegen van het wereldverkeer j en geheel onberoerd door wetenschappe-j lijk onderzoek, was zelfs voor den beschaafden Europeaan de geheimzinnige « Ultima Thule ». Daarbij was het tegenwoordige Mandsjoerije, tweemaal zoo groot als Deutschland, reeds in het begin van de middeleeuwen een speelplaats van oorlogszuchtige nomaden en jagersvolken, Tungusische stammen van de Mon-goolsch-Tartaarsche volkenfamilie, die zich ten deele als landbouwers hebben gevestigd en groote rijken gesticht en, die steeds weer vooruitdringend naar het zonnige Zuiden, de geschiedenis van het verre Obsten eeuwig veranderend, voornamelijk in het lot van China hebben ingegrepen.
Scherpere historische lijnen toonen ten eerste de omzwervingen van de Khitan of Cathaer, die, van de door den Sungari-stroom doorsneden steppen en woudgebergten naar het Zuiden trekkend, in de tiende eeuw de liao-dynastie stichtten en zoowel Mandsjoerije als Noord-China veroverden. C!lp hen volgden de Nüchen, de onmiddellijke voorvaderen van de latere Miandsjoe-dynastie, die, in de annalen der geschiedenis bekend als de gouden horde, in het op het toppunt van zijn bloei staande China der schitterende Sung-dynastie binnenvielen en tot aan de Yangtze Kiang doordrongen. Een eeuw in de luxe en de welvaart van de verfijnde Chineesche cultuur deed hun strategische eigenschappen verslappen, precies zooals het ging met de Germaansche stammen in het oude Rome. Zij moesten wijken voor de Mdngoolsche horden onder den D'jingis-kahn, die China brachten onder de heerschappij van de Mongoolsche Yüan-dy-nastie. De grootste figuur dezer dynastie, Kublai Khan, verplaatste zijn troon van Karakoroem naar Peking en schiep hier een residentie voor den heerscher, die volgens de beschrijving van den beroemden Venetiaan Marco Polo alle hoofdsteden in glans en pracht overtrof. Van Peking uit regeerde de groote Khan een wereldrijk, dat van de oevers van den stillen Oceaan reikte tot diep in Europa, en de rijken van een Caesar en een Alexander ver in de schaduw stelde.
Doch, weder zegevierde de geest van China over de natuurlijke kracht van zijn veroveraars. D'e nomadenzonen der Aziatische steppen degenereerden in de stad-sche beschaving van China, het weelderige hofleven in het keizerlijk paleis te Pe-ping demoraliseerde de nakomelingen van de groote Khanen en reeds na negentig jaar maakte een Boedhistische monnik Chu Lüan Lung met de verovering van Peking een einde aan de heerschappij der Mongolen en stichtte de zuiver Chineesche dynastie der « M'ing.)), Philosophie, kunsten en wetenschappen beleefden een nieuwen bloeitijd sredurende drie eeuwen, doch reeds stonden de steppenkinderen van Mandsjoerije weer voor de toegangspoort van China, voor den « grooten muur » bij Shan Hai Kuan.
Ce nakomelingen der gouden horde, de stam der Nüchen, die reeds eenmaal den drakentroon hadden veroverd, hadden, teruggedreven in Mandsjoerije, en innig
verbonden met hun geboortegrond, hun oude kracht teruggevonden. Onder de zwakke regeering van den laatsten Ming-keizer heerschten er armoede en opstand in het land; de ruiterscharen van Mand-sjoerijg werden te hulp geroepen en vielen in Noord-China binnen, waarop zij de hoofdstad bezetten. Terwijl de laatste Ming-keizer zich ophing aan een boom op den kolenheuvel in het keizerlijk paleis, zetten de Nüchen, thans Mandsjoe genaamd, hun aanvoerder op den draken-troon,
Waarmede begon de heerschappij der Mandsjoe-dynastie genaamd Taching, de groote Zuivere, die van het jaar 1644 tot aan de Chineesche revolutie in 1912 duurde, en wier laatste keizer toentertijd onder den naam Puji onder Japansch patronaat het hoofd van de regeering van Mandsjoerije was.
Nadat de M'andsjoes den drakentroon van het Mjdden-rijk hadden bestegen, had men kunnen meenen, dat ook hun stamland, Mandsjoerije, tot nieuwe ontwikkeling en nieuwen glans zou komen. Doch het tegendeel was waar. Steeds weer verdween Mhndsjoerije uit de wereldgeschiedenis. Onberoerd door het wereldgebeuren, onberoerd zelfs door de geschiedkundige verandering van China en OOst-Azië, sluimerde Mandsjoerije door de eeuwen heen, omsponnen door sprookjes en legenden tot in onzen tijd toe. Uit de krijgslieden van hun stam vormden de Mandsjoe-keizers acht « Banner », die tot bevestiging van hun heerschappij over geheel China werden verdeeld. Ver tot in het Zuiden in Kanton en tot aan de Tibethaansche grensprovincies werden de troepen gestuurd, waar zij in versterkte burchten als keizerlijke garnizoenen stonden onder het bevel van Mandsjoe-generaals. Op de soldaten volgden de kooplui en de boeren, die een be- j terë verdienste zochten in China. Het j land werd langzaam ontvolkt. De Mand- { sjoe-keizers verboden huwelijken tusschen j Mandsjoes en Chineezen en Mandsjoerije j werd gesloten voor Chineesche immigran- 3 ten. Mandsjoerije werd een land zonder! geschiedenis.
Toen ontbrandde er in den winter van ( 1894-1895 strijd over Korea, het land van j het morgenrood, tusschen China en Ja- j pan. Tot verbazing van de heele wereld 1 moest de gele draken-banier wijken voor j het overwinnende Japansche leger, dat j zijn vaan van de opgaande zon tot Jn | Zuid-Mandsjoerije droeg aan de Golf van j Pëtschili. Bij den vrede van Shimonoseki j op 15 April 1895, dwong het nieuw ont- j waakte Japan zijn machtige buren, het j nog van vergane grootheid droomende j China, tot een oorlogsschatting en tot het j afstaan van het schiereiland Liao tung, dat als een zuidelijke strook in' de Golf van Pëtschili uitsteekt en de sleutelstel-ling voor het leger van Mandsjoerije en Noord-China vormt. Weinige maanden later volgde de interventie van Frankrijk, Rusland en Duitschland, die Japan dwongen om af te zien van zijn bij den vrede van Shimonoseki gewonnen gebied. Mandsjoerije kwam op den voorgrond van de wereldgeschiedenis, werd de hevig omstreden twistappel der groote mogend-hden en de gevaarlijkste « Wetterwinkel » van het verre Oosten, waardoor bijna een nieuwe wereldoorlog ontbrandde. Dë bokseropstand sloeg ook over op Mandsjoerije, bracht vervolgingen van vreemdelingen en Chineesche kristenen en de militaire bezetting door de Russen. Het Tsaristische imperialisme dreef in den drang naar den Stillen Oceaan de ijzeren rails van den spoorweg dwars door Siberië en Noord-Mandsjoerije tot Wladiwostok en
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tegelijkertijd werd er een Noord-Zuidlijn van de Russische nederzetting Harbin naar de nieuwe haven aan de Golf van Petschili, Dalny, aangelegd. De Japanners verzetten zich tegen de Russen en drongen in een bloedigen strijd in 1905 het leger van den Tsaar weer terug. Nu stonden in het Noorden de Russen, in het Zuiden de Japanners tegenover elkaar, terwijl het internationale kapitaal, vooral Amerika, langs dipiomatieken weg, door jacht op concessies, het betwiste monopolie der beide machten, die met alle hen ten dienste staande middelen om Mandsjoerije vochten, poode te breken.
De revolutie van 1911 schiep dén dictator van Mandsjoerije, Chang Tso-lin, die op drie fronten tegen de Russen, de Japanners en de Chineesche révolutionnaire partij, Kwo min tang, strijdend met wisselend geluk, ten slotte het slachtoffer werd van een bom-aanslag bij Mukden. Hij liet zijn zoon een erfenis na, die hem weldra met de legers van Kwo min tang, met de Sovjeregeering en ten slotte sinds 1931 met Japan in een strijd wikkelde, die hem zijn troon en zijn land kostte. Aan het einde van den wereldoorlog overstroomde een deel van het verslagen Russische leger en tienduizenden leden van dn Russischen adel en de bourgeoisie, die tijdens de revolutie waren gevlucht, Mandsjoerije. O'ok menige Duitsche soldaat en officier, die kans had gezien te ontkomen aan de verschrikkelijke gevangenschap in Siberië, moest onder zware
ontberingen en moeilijkheden door Mandsjoerije bij zijn landslieden in China zien te komen.
Voor den steeds verder schrijdenden rooden terreur, die langzaam doordrong in Siberië en lurkestan, vluchtten duizenden boeren van Uuitschen oorsprong met verlies van hun have en goed, om toch maar het veege lijf te redden, duizenden mijlen ver, door woestijnen en gebergten en gebergten, steppen en moerassen, naar Noordelijk Mandsjoerije, waar zij vooral in Harbin bescherming vonden, tot de Duitsche regeering en de liefdadigheid zich het lot van deze slachtoffers aantrok. Sedert Mandsjoerije weer is getrokken in den draaikolk van politieke gebeurtenissen, is zijn geschiedenis geschreven met bloed, ijzer en tranen. Het is één heen-en-weer-golven van strijdende legers, oprukkende rooverbenden, honderdduizenden Chmeezen, die er werk en voedsel zoeken en steeds weer vluchtende men-schen, vluchtend voor oorlog en revolutie, voor roovers, voor gebrek en dood, voor pest, droogte, watersnood en honger. Het sprookjesland van Mandsjoerije is een land van tranen en smart geworden; het is de achtergrond voor het drama der mgnschheid, waarvan de nieuwe film « v luchtehngen » op pakkende wijze een stukje in beeld brengt, b'e film behandelt het lot van de boeren van Duitsche origine, die naar Mandsjoerije moesten vluchten.
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