Programme from 15 to 21 Feb. 1935



Booklet

Bron: FelixArchief nr. 1968#953

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Vrijdag Zaterdag AO Zondag A/ Maandag A O Donderdag A

férrier

Februari

1935

1. Eclair-Journal

Actualités sonores

2. MUSIC-HALL

3. Les merveilles de l’époque Impériale Chinoise

documentaire

4- Vers l’abîme

1. Eclair-Nieuwsberichten

Aktualiteiten op den klankfiim

2. MUSIC-HALL

3. De wonderen van het Chinees Keizerlijk tijdvak

documentfilm

4. Naar den afgrond

DRAMATIS PERSONÆ

L’A mbassadeur Henry Roussell

Karine Brigitte Helm

Rist, attaché militaire Raymond Rouleau

Roll, attaché commercial_ Roger Duchesne

Squeelen, conseiller d’Arr h. Pierre Magnier

Hollen, conseiller d’A mb. William Aguet

Barrick.!, attaché de presse Robert Vattier

Syloia

L’inconnu Andrews Engelman

Le ministre Henry Bosc

Le délégué commercial

Le commissaire

K raver

Le directeur de banque

L’usurier

Le gros monsieur Gaston Mauger

Le secrétaire

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VERS L'ABIME

Roll, soupçonné d avoir émis un chèque sans provision, proteste de son innocence et exige une enquête qüe l’ambassadeur ne veut pas lui accorder, estimant que personne de l’ambassade n’est capable d’une telle infamie.

Finalement, devant l’insistance de Roll,

Rist, jeune attaché militaire d’une grande ambassade européenne, isolé dans un pays tropical, entre en rapport avec un individu des plus louches, qui essaie de négocier certains documents secrets. La publication de ces documents pourrait compromettre la bonne entente entre les deux nations.

Rist commet l’imprudence de signer une reconnaissance de 6.000 dollars pour entrer en leur possession, mais l’espion est arrêté avant d’avoir pu les lui livrer et c’est Sylvia, tenancière d’un tripot de bas étage, qui vient à l’ambassade réclamer, sous menace de scandale, le paiement de cette dette.

Perdant la tête, Rist, qui ne possède pas une telle somme, commet alors un faux et signe du nom de Roll, l’attaché commercial, un chèque de 6.000 dollars, espérant pouvoir expliquer par la suite les mobiles de son acte à son collègue, qui est aussi son ami.

Mais il n’en a pas le temps, car à la banque le compte de Roll est épuisé, le chèque refusé et Roll mis au courant de l’incident. Appelé devant l’ambassadeur,

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soutenu par Karine, nièce de l’ambassadeur, celui-ci réunit son personnel au complet et déclare: « Messieurs, s’il y a parmi vous un faussaire, qu’il se dénonce! ».

Rist sort des rangs et s accuse, mais, un à un, les autres attachés l imitent et se solidarisent ainsi avec leur collègue.

Roll comprend la leçon; personne dans l’ambassade ne peut être soupçonné de forfaiture et ce geste généreux l’incite à démissionner et à retourner en Europe, où

NAAR DEN

Ergens in Zuid-Amerika verheft zich de gevel van het gezantschap, temidden der palmboomen. Eenzamer dan een eiland in vollen oceaan.

D'e gezant is een man van gezetten ouderdom: zijn instinkt en zijne ondervinding maken van hem een model-diplo-rnaat. In het gezantschap woont ook zijne nicht Karine, schoon en edelmoedig meisje, vol rechtschapenheid. Rist, militair gezant, jong kapitein met veelvuldige citaties; Roll, handelsgezant, schatrijk en in den grond een goede alhoewel losbollige jongen; Barrick, persafgevaardigde, een speurhond, altijd op zoek naar nieuwsjes; eindelijk Squeelen en Hollen, raadshee-ren, twee gewetensvolle beroepsdiplomaten.

Rist en Roll beminnen in t geheim Karine. Voor haar gaat Roll eene schitterende diplomatieke overwinning behalen: het

Karine le suivra.

L Ambassadeur prend alors une décision: celui qui a commis cette faute aux lois de l’honneur devra disparaître, mais de telle façon que sa mort semble naturelle et qu’aucun scandale ne vienne compromettre l’ambassade.

Le lendemain, les journaux annoncent la mort du capitaine Rist, attaché militaire, tué dans un terrible accident d’automobile: l’honneur est sauf!

AFGROND

onderteekenen van een handelsverdrag tusschen dit land en het zijne. Rist, arm en met onzekere toekomst, droomt ervan de aandacht zijner oversten op zich te trekken om zijne loopbaan te verzekeren. Hij neemt de eerste gelegenheid te baat die zich aanbiedt. Het komt erop aan in verbinding te treden met een oud regi-ments-kameraad, een verloopen kerel, en welke hem geheime dokumenten aanbiedt. In den loop van een schitterend feest verlaat Rist het gezantschap en gaat naar Sylvia-Bar om zijn oud kameraad te vinden. Rist bemerkt dadelijk dezes ware doeleinden. Het is het afbreken der betrekkingen, het verbreken van het handelsverdrag en later misschien. oorlog.

Rist is vernietigd. Hij neemt blindelings al de door den anderen gestelde voorwaarden aan en teekent een bon van 6.000 dollars, betaalbaar binnen de 24 uren. Op dit


oogenblik valt de politie binnen. De commissaris Ascunto, sedert verschillende dagen op het spoor van den spion, doet eene huiszoeking, ontdekt de documenten en gebiedt den man onmiddellijk het land te verlaten. Alvorens de bar te verlaten, heeft de spion nog gelegenheid het door Rist onderteekende biljet aan zijne minnares Sylvia te overhandigen.

's Anderendaags komt Sylvia in het gezantschap en vergt van Rist de betaling der 6.000 dollars. Tevergeefs tracht deze haar tot geduld te oyerhalen. Zij wil niets hooren en dreigt hem den gezant te zullen verwittigen. Rist wordt wanhopig, hij kan enkel hulp vragen aan Roll; maar deze is onvindbaar. Op zijne werktafel ligt zijn chekboek. Onder den invloed van Sylvia en de omstandigheden welke hem belasten, teekent Rist een chek op naam van Roll.

’s Anderendaags groote opschudding in het gezantschap: de vervalsching werd op de bank ontdekt en de betaling geweigerd. Sylvia vraagt den gezant te spreken. Deze kan de gedachte niet verdragen dat een lid van 't gezantschap van eene laakbare daad zou verdacht worden. Hij doet Roll komen en vraagt hem uitleg over den chek in zijn naam aangeboden. Roll eischt onmiddellijk een onderzoek binnen het gezantschap, maar de gezant weigert: « Hier zijn enkel eerlijke lieden ».

Roll, jong, driftig en koppig, volhardt in zijne houding: « De schuldige moet ontdekt en gestraft worden ».

Daar zijne pogingen nutteloos zijn, ver-eenigt de gezant het voltallig personeel en zegt: « Mijne Heeren, er is tusschen u een schriftvervalscher, dat hij zich kenbaar make ».

Rist treedt vooruit, maar vooraleer hij kan spreken volgen de andere afgezanten zijn voorbeeld en verklaren zich solidair met hun collega.

Roll verstaat de les.

De gezant besluit dan dat hij, die de fout bedreef en aan de wetten der eer tekort kwam, moet verdwijnen.

Anderendaags vindt Rist den dood in een automobielongeluk, maar geen enkel schandaal zal de eer van het gezantschap aantasten.

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NUIT DE MAI

La semaine prochaine vous verrez sur notre écran un très beau film, qui constitue une superproduction G.Sta-penhorst, de la U. F. A. La mise en scène de Ucicky est, une fois de plus, une merveille d’ingéniosité, de goût artistique et de sens profond des nécessités de la technique de l’écran. Cette technique est, au demeurant remarquablement servie, dans cette bande, qui ne manquera pas de produire une vive sensation. Les photos sont d’une perfection qui constituent les caractéristiques des productions U. F. A., et le rythme des découpages est celui de la vie même.

Cette réalisation de grand style a été adaptée en langue française, par les spécialistes du genre qui sont J. Bousquet et H. Chomette. La distribution est également d’une incomparable qualité, avec la sémillante et si fine Kate de Nagy; le spirituel et s ympathique Fernand Gravey, en tête. Cès deux artistes, une fois de plus, tiennent leurs personnages, avec infiniment de naturel et de belle humeur souriante. André Ducaux et Lucien Baroux sont deux autres vedettes de marque, qui mènent à la plus éclatante victoire cette espèce de chef-d’œuvre.

Ft parmi les interprètes figurent encore Marguerite Templey, Monette Dinay, Alexandre Rignault, Lucien Dayle, Morton, Kalia Lova, Raoul Marco, etc.

Les chansons de ce film sont de la meilleure venue et connaîtront, sans nul doute; une rapide popularité. « Jamais le ciell ne fut si bleu », dit l’une; « Nuits de Vienne; Dbuces nuits», roucoule l'autre. Dç l’amour, de la grâce, de l’entrain; des paysages radieux et un décor de luxe et d’éléi-gance. Qu’en faut-il de plus, pour faire triompher un film?

« NUIT DF MAI » ne peut manquer dé rencontrer les faveurs du public.

Je ne vais pas vous détailler le scénario —- je préfère vous en laisser la surprise. Sachez cependant que l’action se déroule en 1768, alors qu’un vent de plaisir souffle sur Vienne, et que la jeune impératrice Marie-Thérèse s’occupe fort à raire respecter la morale, car elle n’est pas seulement excellente épouse et mère, mais pieuse et croyante. Ce coquin de printemps vient encore rendre la tâche de la Souveraine plus difficile. Pour être bien en cour, il faut mener une vie régulière et irréprochable. E,t le baron Neuhaus, qui le sait, s’efforce par sa grande piété, de mériter la faveur impériale. Il va sans dire, qu’il ne s’agit que d’une ruse du jeune seigneur, destinée à capter la bonne grâce de la belle dame d’honneur de Marie-Thérèse, et à lui permettre de s’introduire clandestinement dans le palais. Mais il provoque un scandale retentissant, qui heureusement n’a que d’heureuses conséquences — car à l’époque, la vie était vraiment facile.


*“îû SEMAINE PROCHAINE Sfr

KATE

FERNAND

LUCIEN

dJns

ENFA

ADMIS

Du romanesque et de l’amour sous le règne de l’Impératrice Marie- Thérèse d’Autriche

ENFANT

ADMIS


De onvermoeibare danseres. — De keizerin, een der schoonste vrouwen van Weenen. — Maria-Theresia als behendige paardrijdster. —- Voorbeeldig huwelijksleven der keizerin. — In de kringen aan t hof geldt huwelijkstrouw als u onbetamelijk ». — De « maîtresse en titre » van keizer Karel VI. — Keizerin Maria-Theresia als regentes.

De aardige blijspelfilm « Een Meinacht in Weenen » geeft een buitengewoon goede schildering van het Weensche hof der jeugdige keizerin Mdria-Theresia. Hoe waarheidsgetrouw de film de persoonlijkheid der keizerin en het hofleven harer omgeving weergeeft, daarvoor mogen onderstaande voorbeelden getuigen, die op historische gegevens berusten.

Alle tijdgenooten waren het er over eens, dat de jeugdige keizerin Maria-Theresia een der schoonste vrouwen van Weenen was. Haar levenslust en haar vroolijke aard verleenden haar pensoonlijkheid een charme, waaraan zich niemand onttrekken kon. Alles dees zij graag, de jonge heer-scheres. Zij was dol op dansen en was hierin schier onvermoeibaar. Zij danste zóóveel, dat haar lijfartsen zich er vaak bezorgd over maakten. Graaf Khevenhül-ler. die later koning wordt, brengt in zijn dagboeken deze bezorgdheid tot uitdrukking. Hij schrijft, dat de koningin met haar gezondheid spot, vaak zou zij dansen tot zeven uur ’s morgens om dan om negen uur weer met den ouden ijver aan de re-geeringszaken te beginnen.

Maar de keizerin was niet alleen een voortreffelijke en hartstochtelijke danseres, maar ook een der koenste en behendigste paardrijdsters van haar tijd. Zij was

het ook die het rijden in heerenzadel voor! dames invoerde en zij hield er van in j prachtvolle ruiterfeesten den Weeners j proeven van haar rijkunst te geven. Zeer •, natuurgetrouw geeft de Ufa-film « Een Meinacht in Weenen », zulk een ruiterfeest weer, dat voor een deel in de Weensche manége speelt en ons zeer duidelijk de hoofsche pracht van zoo n feest en de zekerheid, waarmee de keizerin in t zadel zit, schildert.

Hoe levenslustig en uitgelaten vroolijk Mlaria-Theresia ook zijn mocht, in haar privé-leven was zij streng en rein van zeden. Terwijl haar latere bondgenooten, de Russische keizerin Elisabeth (evenals haar opvolgster Katharina II) en de, het Eran-sche hof en zijn politiek beheerschende, Mbdame de Pompadour, zich boven iede-de burgerlijke moraal verheven voelden, volgde Maria-Theresia streng t voorbeeld haars vaders, keizer Karel VI, die eveneens een absoluut onbesproken en trouw huwelijksleven voerde. En dat in een tijd, waarin, naar Fransch voorbeeld, huwelijkstrouw wel van 't volk verlangd werd, maar in de voorname, ja, zelfs in de allerhoogste kringen voor niet overeenkomend met den stand, zelfs voor aanstootgevend gold!

Ook een voorbeeld, voor de verandering in de moraal in den loop der tijden.

Zóó vastgeworteld was deze opinie in die tijden — zelfs het volk eischte losse zeden van zijn heerschers —, dat keizer Karel VI, de vader van Maria-Theresia, den « tijdgeest concessies deed » en op grond daarvan besloot een « maîtresse en titre » te houden. Hij koos voor dit doel Gravin Althan uit, een der geestigste vrou-

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wen van haar tijd. De inbreuk op huwelijkstrouw van den keizer bestond wel is waar alleen daarin, dat hij wekelijks een-of tweemaal de gravin in haar paleis bezocht, daar een kopje chocolade dronk en een verstandig gesprek met haar voerde, maar de openbare meening was hiermede tevreden gesteld en de « goede toon » gered.

Ook over Miaria-Treresia werden allerlei geruchten verbreid, doch het ging hier alleen maar om ongegronde hofpraatjes. Ook niet de geringste misstap is bewezen. Zelfs de Pruisische gezant, graaf Pode-wils, die toch, uit politieke gronden er een f bijzonder belang bij had, ’n zwakke zijde I bij de groote tegenstandster van zijn ko-: ning te vinden, moest in zijn berichten aan

[ Frederik II aldoor weer vaststellen, dat van! al deze geruchten geen woord waar was.

! In tegenstelling met de keizerin nam J haar gemaal, keizer Frans, het met de hu-J welijkstrouw nu niet zoo precies. Maria-Î Theresia werd vaak door hevige jaloezie; geplaagd, ja, zij liet haar keizerlijke ge-j maal zelfs vaker stilletjes nagaan. Maar ze J was veel te verstandig, om het daarom tot I een twist te laten komen, want zij veraf-

« goodde haar « Franzl » en vergaf hem zelfs

1 zijn ontrouw!

Bij al haar levenslust echter was Maria- \ Theresia zelfs in haar jeugd reeds, buiten- • gewoon vlijtig en ze vatte haar regeerings- J plichten nauwgezet op. ’s Zomers stond? zij om vijf uur 's morgens op, s winters [ om zes uur. Zij begon dan direct met de j regeeringszaken; iedere acte, ieder rap- \ port werd zorgvuldig doorgenomen. On- j

telbare randbemerkingen en beschikkin- ï

gen van haar hand zijn ons bewaard ge- { bleven, die dikwijls van een groot ver- • stand en een klaar oordeel getuigen. In j den regel werd tot 5 uur s middags door-? gewerkt; gedurende dezen tijd wilde zij \ door niemand gestoord worden, in t aller- j minst door den keizer zelf, ondanks haar » blinde liefde voor hem. Dan eerst wijdde ) zij zich aan de gezelligheid, maar dat dan j ook met dezelfde toewijding als eerst aan j den arbeid.

Wat ze deed, dat deed ze met haar |

heele hart, terwijl zij er haar volle per- ?

soonlijkheid voor inzette. Bij alles echter f gaf ze in haar geheele levenshouding blijk î

van een buitengewoon scherpe zelftucht. ;

Op dit punt stemde zij overeen met haar |

verbitterdsten tegenstander, Frederik, den j

grooten koning der Pruisen. )

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Paris, qui avait connu Joséphine Baker comme « danseuse de bananes », clou de deux revues des Folies-Bergère, fut surpris de la retrouver chanteuse et artiste du Casino de Paris, comme l’atteste la voix de toute la presse.

Joséphine, chanteuse!

Joséphine Baker avait chanté toute sa

vie. mais ce n’est que depuis deux ans

seulement qu’elle chante pour le public. Pour arriver à ce résultat, je pris le prétexte de recueillir les vieilles chansons nègres, car mon but était de chercher et d’utiliser toutes les qualités cachées chez elle, que sa nature timide ne voulait dévoiler.

Joséphine donc, chanta pour moi, elle

chanta les vieilles chansons et les blues.

Son expression et sa petite voix sans classement, m’ont donné le courage d’insistei auprès d’elle pour qu’elle se fasse entendre devant le public. Elle refusa catégoriquement.

Une nuit, dans son ancien cabaret à Paris, elle se décida enfin. Devant une dizaine d’amis, elle chanta sa première chanson sentimentale: « Pretty 1 ittle baby ». Ce départ fut aussitôt suivi de son début sur une scène, justement par hasard, celle de la ville des lieders — à Vienne! C’est dans cette Vienne, où la précédait la réputation unanime de danseuse immorale, que Joséphine parut devant le public, habillée jusqu’au cou dans sa robe de soir, chantant comme une poupée de caramel sortie d’une bonbonnière. Son nouveau genre obtint un vif succès,

bien qu elle ne mit point encore dans ses chansons l’interprétation personnelle que j’avais désirée. Mais, de ce fait, ce début

fait réaliser un de mes rêves: le chant.

L’autre était celui du cinéma.. Cela est

maintenant chose faite. Joséphine tourne actuellement son premier film parlant.

Joséphine détestait le film 100 pour 100 parlant, elle préférait le film parlant 25 pour 100. Son ambition était de créer les rôles correspondant à sa personnalité: les rôles de genre comique et sentimental, et cela, dans les films dont les scénarios seront inspirés par ses idées.

Seulement ses idées sont aussi surprenantes que ses chansons; le public en les découvrant, sera aussi étonné qu’il le fut en entendant la « danseuse aux bananes » chanter les « Dteux amours ».

C’est pourquoi moi, qui connaît toute la vie et, surtout, toutes les qualités de Joséphine, j’ai écrit une nouvelle dont a été tiré le scénario du film « Zouzou ».

Mon premier but est de surprendre toujours le public par le développement nouveau et inattendu des qualités de Joséphine Baker. J’espère que l’avenir et l’accueil sympathique du public ainsi que celui de la presse me faciliteront heureusement cette tâche, comme pour le présent l’ont fait MM!. Oscar D*ufrenne et Henri Varna, qui ont donné à Joséphine la possibilité de manifester sur la scène du Casino de Paris ses dons les plus divers et vers qui vont mes remercîments les plus sincères.

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