Bron: FelixArchief nr. 1968#849
This text has been generated automatically on the basis of scanned pages, using OCR software. Because of the historical typefaces used in the programme booklets, the output is not flawless.
Show the facsimiles of this programme booklet
FILM-REVUE
Wat doet) de Stars?
ADAMS Claire, diaait « The Brass Bowl » voor Fox.
AGNES Robert, draait « Troubles of a Bride * voor Fox.
ALDEN Mary, draait « The Beloved Brute » voor Vitagraph.
ALLISÓN MAY, voleindigt « The Rwer Road » voor Ernest Shipman.
ASTOR Mary, voleindigt « O, Doctor » voor . Universal.
AYRES, Agnes, draait « lordly Goods » voor Paramount.
BABY Peggy, draait « Helen’s Baby » voor Principal Pictures.
BARNES R. Roy, draait « Reckless Romance, voor Christie Comedies.
BARRY Wesley, draait « A little Outcast » voor Warner Brothers.
BARTHELMESS Richard, voleindigt « Classmates » voor I nspiration Piet ores.
BAXTER Warner, o'raait « The Garden of Weeds » voor Paramount.
BAYNE Beverley, zal de rol van Gravin Diens-ka in « The Age of Innocence » het bekroonde werk van Ediith Wharton, draaien voor Warner Brothers.
BEERY Noah, draait « North of 36 » voor Paramount.
BEERY Wallace, draait « As Man Desires », naar Pandora La Croix van Gene Wright, voor First National. . '
BELLAMY Madge, draait «The Greatest Thing» voor Associated Producers.
BENNETT Alma, voleindigt « The Silent Watcher » voor First National.
BENNETT Enid, heeft «The'Red Lily» afgewerkt. Is nu in Europa op verlof reis.
BLUE Monte, draait « The Dark Swan » voor Warner Brothers.
BLYTHE Betty, heeft >( The Breath of Scandal » afgewerkt. Is nu met verlof.
BOARDMAN, Eleanor, draait « Wufe in the Centaur » voor Metro-Goldwyn.
BOSWORTH Hobart, draait « If 1 Ever Marry Again » voor First National.
BOW Clara, voleindigt « This Woman.» vöor Warner Brothers.
BREAMER Sylvia, draait « Reckless Romance » voor de Christie Comedies.
BRENT Evelyn, komt als «star» een verbintenis te teekenen met de Goth Productions, en waarvan de eerste voortbrengst « The Prude » is.
BROCKWELL Gladys, draait « So Big » voor First National.
BRONSON Betty, die eindelijke gekozen is geworden om de titelrol tc vertolken in Sir James Barrie s « Peter Pan », draait nu deze film voor Paramount.
BROOK Clive, draait « The Mirage » voor Re-jgal Productions.
BUSSH Mae, draaft « Frivolous Sal » voor First National.
BUTLER David, heeft « In Hollywood with Potash and Perlmutter » voor First National afgewerkt. Is nu met verlof.
CAREY Harry, draait « The Man from Texas > voor Producers Distributing Corp.
CARR Mary, diaait « Hard Cash » voor Film Booking Office.
CHADWICK Helen, draait « The Dark Swan » voor Warner Brothers.
CHANEY Lon, diaait c The Monst er » voor Robertson Cole.
CHAPLIN Charlie, draait « Chilkopt Paso » voor eigen rekening.
CODY Lew, draait «The Sporting Venus» voor Metro-Goldwyn.
COLLIER Buster Jr., draait « The Lighthous by the Sea » voor Warner Brothers.
COLMAN Ronald, draait « A Thief of Paradise » naar de novelle van Leonard Merrick « Worldings ». Het is zijn eerste film voor de MetroGoldwyn.
COMPSON Betty, chaait in William de Mille s « Locked Doors » voor Paramount.
COOGAN Jackie, yoleindigt « The Rag Time » voor Metro-Goldwyn.
CORBIN Virginia Lee voleindigt « 1 he Chorus Lady » voor Regal Productions..
CORTEZ Ricardo, draait met Bebe Daniels « Argentine Love » voor Paramount.
CRANE Ward, draait « Jazz Parents \ voor Universal.
D’ALGY Helen, heeft « A Sainted Devi! » voor Paraomunt afgewerkt, is nu met verlof.
DANA Viola, draait « As Man Desires ». voor First National.
DANIELS Bebe, draait « Argentine Love » voor Paramount.
DAVIES Marion, draait de rol van Mamie in « Zander -the Great » voor Cosmopolitan Productions.
DAY Shannon, draait « So this is Marriage » voor Metro-Goldwyn.
DEAN Priscilla, draait « A Café in Caïro » voor eigen rekening. V *'
DÉ LA MOTTE Marguerite, draait « The Belo-, vea' Brute » een J.~ Stuart Blackwell voortbrengst vdor Vitagraph.
DEMPSTER Carol, draait « Dawn » voor D. W. Griffith.
DE ROCHEFORT Charles, draait « Madame Sans-Gêne » in Frankrijk, voor Paramount.
DESMOND William, draait « The Meddler », voor Universal.
DE VORE Dorothy, draait «The Narrow Street» voor Warner Brothers.
DEXTER Elliot .draait de rol van Newland Archer in « The Age of Innocence » voor Warner Brothers.
DIX Richard, draait « A Man Must Live » voor Paramount.
DOVE Billie, draait de rol van Feiecity Arden in « Thoms of Passion » voor Fox.
OUVRAGES DE DAMES
OUVRAGES DESSINÉS
LAINES, SOIES, COTONS, COUVRE-LITS, NAPPES, STORES, BONNETTERIE A LA MAIN, DENTELLES, JUMPERS
MAISON EMMA
HANDWERKEN
WOL, ZIJDE, KATOEN, BEDSPREIEN, TAFEL-KLEEDEREN, STORES, KANTEN, HANDBREIGOED, JUMPERS
Anvers, Rue Vondelstraat, 15, Antwerpen
ALLE ELEGANTE DAMEN KOOPEN HUNNE
PELSEN
Pelsmantels, Boas en Marabous
in het
Huis ANNA
Diepastraat, 140 - ANTWERPEN
yiiiiimi.'••iiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiium
MEUBLES
I Les plus grands Magasins en Belgique = 9 Longue rue des Claires 9
(près Meir)
[ Grand choix de garnitures, 200 salles à manger, | [chambres à coucher, salons, cuisines, verandah's, | [ bureaux, literies, chaises-longues, etc. etc. |
Maison Américaine
Meilleur marché qu’ailleurs î Ouvert tous les jours jusqu’à 8 h. s. | Magasin fermé
Autos poui Cérémonies, Mariages, Baptêmes
et Fêtes
Garage J. & H. DEHU
Téléphone 3107
42, Canal des Brasseurs - ANVERS
VOYAGES A L’ÉTRANGER - EXCURSIONS PRIX A FORFAIT
IL VTvioeicU
O-QO O 006*1 - O'HXAgAq.OeJfe
BRODERIES-PERLAGES
ancienne
M— RYCKAERT
A. Caucheleux, successeur
Rue Rubens, 17 - Téléphone 12217 Rue Porte St. Georges, 27 - Tél. 12218
ANVERS
MAISON I>E eORIPIANCE
Ateliers de „Plissage et Points-clairs
.. EMGELSCH HOEDE
V0NDELSTR., 19
CAUS
(nabij St. Jansplaats)
De laatste ' ' ' ' in Vilten Hoeden
Uine Içeus Ziet Etalage
ROYAL - ZOOLOGIE CINEMA
De l’Or pour de F Amour |
Peter Smith, millionnaire, est, marié à un jeune mannequin: Marion Whitneyw. Qi
Crane Martin, parasite, vit aux dépenses de ceux «J» qu’il fréquente et dont il parvient à extorquer des 0 fonds. Il fait la connaissance de Madame Smith «J» dans une réunion où tous deux sont invités. Son 0 assiduité auprès d’elle n’a de but que de faciliter «J» l’opération qu’il convoite auprès de son mari. 9
Il donne libre cours à l’opération aventureuse dans laquelle il se lançait et qui consistait à com- 9 promettre Madame Smith et acheter son silence au V prix d’une certaine somme d’argent.
Peter Smith les surprend au moment précis où Crane Martin serre sa femme dans ses bras. . 1 Smith, cachant sa stupeur et son émoi, offre à sa femme et son amant un verre do liqueur et leur 1 annonce peu de temps après que le liquide était un poison.
Craignant d’être empoisonnés, les deux coupables se rejettent mutuellement leur mépris.
Madame Smith, apeurée des représailles que ( pourrait lui faire son mari, ne sait quelle conte-, nance avoir. (
La femme de Martin, qu’il avait présentée à, Madame Smith comme sa sœur, avait suivi les opé- < rations de son mari, et avait, acceptée jusqu’à ce, jour de faire son jeu, mais son assiduité auprès de < Madame Smith l’ayant exaspérée, elle s’empare . d’un revolver et l’abat à ses pieds... (
A partir du 16 JANVIER le FILM SENS A TIONNEL
Les
Deux Gosses
d’après le célèbre roman de P. DECOURCELLE avec
YVETTE GILBERT
GABRIEL SIGNORET
PROGRAMME du 4 au 8 JANVIER
1 • Les Deux Veuves . ' .
2. PATHÉ - REVUE II
F. Smetana
3. La Course Infernale
Grand film sportif avec Reginald DENNY
4- Samson et Dalila . . . C. S. Saëns
Fantasie
De l’Or pour de l’Amour
Drame moderne interprété par House PETERS
Pendant la Pause
Récital pour Orgue
PROGRAMMA van 4 tot 8 JANUARI
Goud voor Liefde
1 • De Twee Weduwen
2 PATHE - REVUE II
F. Smetana
Duivelsche Wedstrijd
Sportfilm met Reginald DENNY
4. Samson en Dalila . . . C S. Saëns
Fantazie
Goud
voor
Liefde
Hedendaagsch drama vertolkt door House PETERS
Een gelukzoeker — Crane Martin — heeft het plan opgevat do vrouw van den millioenair Péter Smith te compromitteeren om zijn stilzwijgen met goud te doen afkoopen.
Wanneer Peter Smith zijn vrquw in de armen vindt van den avonturier, dan, verdringend zijn verbazing en zijn smart, biedt hij beiden een likeur aan en verklaart nadien, koel en vreeselijk, dat de drank vergiftigd was. Bij die verklaring spuwen beide mekaar hun verachting in het gelaat.
Tot Martin’s vrouw — die tot hiertoe voor zijn zuster doorging en die alzoo meehielp in het spel van haar man, maar uitzinnig van jaloerschheid werd, — zich meester maakt van een revolver en Martin als een hond neervelt aan haar voeten.
Tijdens de Poos
Récitaal voor Orgel
Semaine prochaine
Progran-]fT)e traordïrçaïrç
Lucienne Legrand Donatien Jean Dax
dans
La Chevauchée blanche
Eva Novak Wallace Beery
dans
Marché Infâme
Vanaf 16 JANUARI de OPHEFMAKENDE FILM
De Twee Verstootelingen
naar de beroemde roman van P. DECOURCELLE
met
YVETTE GILBERT
GABRIEL SIGNORET
Imprimerie du Centre. 26. Rempart Kipdorp, Anwn
POUR AVOIR UNE BIÈRE BONNE ET SAINE
Adressez-vous à la Brasserie
VAN HOM BEECK
BERCHEM - Tél. 5210
BIERES en BOUTEILLES - en FUTS
HABILLEZ
KOS
ENFANTS
BRITANNIA
77, Longue rue d’Argile
Maison BERTHY J
106, rue de l’Eglise, 106 I
Grand choix en toutes sortes de
fo uFin unns
Manteaux et casaquins à partir de fr. 37 5
U Minium Génie Aiitoiiinlille
12, rue Van Ertborn
Tél. 2921 ANVERS Tél. 2921
Agence pour la Province d’Anvers du Vrai "FERODO”
Agence pour Anvers des Roulements à billes
Agence générale pour la Belgique du Diamond et Noble's Polish
La seule maison de la place fournissan aux garages aux prix de gros
PHOTOGRAVEURS
DESSINATEURS
EXECUTION RAPIDE ET SOIGNÉE
Champ Vleminekx.ô ANVERS
FILM-REVUE 3
EARL Edward, diaait « The Pruae » voor Film Booking Office.
EDESON Robert, draait in William de Mille’s « Locked Doors » voor Paramount.
ELLIOT Frank, diaait in « Wilderness » voor First National.
ELLIS Robert, draait met Priscilla Dean in « A Café in Cairo ».
EVANS Madge, voleindigt « CErssttratei » voor Inspiration Pictures.
FAIRBANKS Douglas, is nog steeds op zoek naar een nieuw scenario.
FAIRE Virginia Brown, draait in « Peter Pan » voor Paramount.
FAWCETT Georges, draait in « A Lost Lady » Yoor Warner Brothers.
FAZENDA LOUISE, draait een dramatische rol in « The Lighthouse by the Sea. » voor Warner Brothers.
FELLOWS Rockliffe, draait « The Garden of Weeds » voor Paramount.
FLYNN Maurice, draait « The Millionaire Cowboy », de eers.e film van zijn verbintenis met Film Booking Office.
FOREST Alan, draait « The Great Divide » voor Metro Goldwyn.
FOX Lucie, draait « Teeth » vopr Fox.
FRANCIS Alec B., draait «Jazz Parents» voor Universal.
FRAZER Robert, draait «The Birth pf the West» voor B.*F. Schulberg’s Prod.
FREDERIC Pauline, draait « Smoulderins Fires» voor Universal.
GENDRON Pierre, draait « The Prude » voor •Film Booking Office.
GERARD Charles, voleindigt « Circe the Enchantress » met Mae Murray voor Me ro Goldwyn.
GIBSON Hoot, draait « Let er Buck » voor Universal.
GILBERT John, draait in « Wiiie of a Centaur » voor Metro Goldwyn.
GILLING WATER Claude, draait in « Idle Tongues » voor Thomas H. Ince.
GODQWSKY Dagmar, draait « Greater than Marriage » voor Halperin Productions.
GORDON Huntley, draait « Ne’er the Twain Sihall Meet » voor Cosmopolitains P-roducions.
GOWLAND Gibson, draait « The Border Legion » voor Paramount.
GREY Gloria, draait in « The Millionaire Cow-Boy » voor Film Booking Office.
GRIFFITH Corinne, draait « Wilderness » voor First National.
HACKATHORNE Georges, draait « The Lady» voor First National.
HAINES William, draait « The Midnight Express.» voor C .C. Burr.
HALE Alan, draait « So this is Marriage » voor Metro Goldwyn.
HALE Craighton, draait « This Woman » voor Warner Brothers.
HAMILTON Neil, draait « Dawn » voor D. W. Griffith.
HAMMERSTEIN Elaine, draait « The Midnight Express » voor C. C. Burr.
HAMPTON Hope, heeft de stille kunst voor een tijd vaarwel gezegd en speelt nu op dé planken « Madame Pompadour ».
HARLAN Kenneth, draait «Hard Cash» voor Assoc’ates Arts.
HARRIS Mildred, draait « Frivolous Sal » voor First National.
HATTON Raymond, voleindigt « The Mine with the Iron Door » voor Principal Pictures.
HAVER Phyllis, draait «The Midnight Eutpress» voor C. C. Burr.
HAWLEY Wanda, draait « Smoldering Fires » voor Universal.
HEARN Edward, draait .« Winner Take All » voor Fox.
HERBERT Homes E., draait in « Wilderness » voor First National.
HIERS Waiter, komt een verbintenis te teeke-nen met de Christie Comedies, om een reeks twee deelen-filmen te draaien. De eerste zal zijn: « Slim Chance ».
HINES Johnny, draait « The Early Bird » voor C. C. Burr.
HOLMES Stuart, graait « The Beloved Brute » een J. Stuart-voortbrengst voor Vitagraph.
HOLMQUIST Sigrid, draait met Johnny Hines « The Early Bird » voor C. C. Burr.
HOLT Jack, draait i,n Emerson Hough’s « North of 36 » voor Paramount.
HUGHES Lloyd, draait «If I Ever Marry Again» voor First National.
HUNTER Glenn, voleindigt « The Silent Walker » voor First National.
JOHNSTON Julanne, voleindigt te Berlijn «Gar-ragon » voor een Duitsche Filmmaatschappij.
JONES Charles Buck, diaait « The Man who played Square » voor Fox.
JOYCE Alice, draait « White Man » voor Banner Productions.
JUNE Mildred, draait « Troubles of a Bride » voor Fox.
KEATON Buster, draait « Seven Chances » voor Metro Goldwyn.
KEITH Ian, draait « Wilderness » voor First National.
KENYON Doris, draait « As Man Desires » voor First National.
KERRIGAN Jack Warren, heeft «Captain Blood» afgewerkt en is nu met verlof.
KERRY Norman, draait « The Best in Life » voor Universal.
KEYE Kathleen, draait de rol van Tirzah in « Ben Hur » voor Metro Goldwyn.
KIRKWOOD James, draait een dubbele rol in « Top of the World » voor Paramount.
LAKE Alice, draait « The Lost Chord » voor Warner Brothers.
LA MARR Barbara, draait « The Second Chance » voor First National.
LANDIS Cuillen, draait « Cheap Kisses » voor Film -Booking Office.
LA PLANTE Laura, draait « Smoldering Fires » voor Universal.
FILM-REVUE
LA ROQUE Rod, draait met Poia Negri « forbidden Paradise » voor Paramount.
LEWIS Mitchell, draait « Frivolous Sal » voor First National.
LIVINGSTONE Margaret, draait « The Follies Girl » voor Regal Productions.
LLOYD Harold, voleindigt « Flot Water » voor eigen rekening.
LOGAN Jacqueline, draait met Richard Dix « A Man must Ll've » voor Paramount.
LOUIS Willard, draait de rod van Baxter in « How Baxter Butted In » voor Warner Brothers.
LOVE Bessie, draait de rol van Lahleet, een halfbloed1 Indiaansch meisje, in « Tongues of Flame » voor Paramount.
LOWE Edmund, draait « The Brass Bowl » voor William Fox.
LYON Ben, draait « So Big » met Colleen Moore voor First National.
LYTELL Bert, draait « Ne’er the Twain Shall Meet » voor CosmopoU'ain Productions.
MACKAILL Dorothy, voleindigt met de rol van Martha « The Mine with Je Iron Door » voor Principal Pictures.
MARMQNT Percy, diraait « Broken Laws » voor Film Booking Office.
MASON ßhirley, draait in een origineel verhaal van Fanny Hatton en Frederick «The Star Dust Trail » voor Fox.
MAY Doris,, draait met Tom Mix « The Dead-wood Coach » voor Fox.
MAYO Frank, draait « If I Ever Marry Again » voor First Na‘iona, l.
MC AVOY May, draait de rol van Esther in « Ben Hur » voor Metro Goldwyn.
MC DONALD Wallase, draait met Norma Tal-madge « The Lady » voor First National.
MC GRAIL Walter, draait de rol van Gordon Iibbotsleigh in « Gerald Cranston’s Lady » voor Fox.
MC GREGOR Malcolm, draait « Smoldering Fires » voor Universal.
MC KEF- Raymond, komt een verbintenis te teekenen met Mack Sen nett.
MEIGHAN Thomas, draait «Tongues of Flame» voor Paramount.
MENJOU Adolphe, draait de rol van de Prins in « The Swan » voor Paramount.
MERRIAM Charlotte, draait « So Big » voor First National.
METCALF Earle, draait de rol van Texas in « Zander the Great » voor Cosmopolitain Productions.
MILLER Carl, draait « The Dark Swan » voor Warner Brothers
MILLER Pa'sy Ruth, draait een «wederlandsch melodrama « Those who Judge » voor Banner Productions
MIX Tom, draait « The Deadwood Caoch » voor Fox.
MOORE Colleen, draait in «So Big » drie verschillende rollen: die van een meisje van 16 jaar, een vrouw van 30 en van 50 jaar; film voor First National.
MOORE Matt, diaaic de rol van Neil Herbert in « Lost Lady » voor Warner Brothers.
MOORE Owen, draait «East of Broadway» voor Associated Exhibitors.
MOORE Tom, draait « The Greatest Thing » voor Associated Exhibitors.
MORENO Antonio, draait met Constance Tal-madige «Teaming to Love » voor First National.
MULHALL Jack, draait < Jazz Parents » voor .Universal.
MURRAY Mae, gaat, onder de leiding van Ene von Stroheim «The Merry Widow » (De Lustige Weduwe) draaien, voor Metro Goldwyn.
MYERS Carmel, draait de rol van Iras kr « Ben Hur » vor Metro Goldwyn.
MYERS Harry, draait «Reckless Romance» voor Christie Comedies.
NAGEE Conrad, voleindigt «So this is Marriage» voor Metro Goldwyn.
NALDI Nita, draait de rol van een Moorsch meisje in Rudolph Valentino’s nieuwe film.
NÂZIMOVA Alla, komt «Madonna of. the Street » voor First National te voleindigen. Nu met verlof.
NEGRI Pola, draait onder leiding van James Cr uze « A Woman Scorned » voor Paramount.
NILSSON Anna Q., draajt « If I Ever Marry Again » voor First National.
NIXON Marion, draait mef Hoot Gibson « Let’et Buck » voor Universal.
NOVAK Jane, draait « Cheap Kisses » voor Film Booking Office.
NAVARRO Ramon, draait «Ben Hur» voor Metro Goldwyn.
O’BRIEN Georges, draait « Thorn of Passion » voor Fox.
O’HARA Georges, draait « GoGetter Series » voor Film Booking Office.
O’MALLEY Pat, draait met Agnes Ayres « Wordly Goods » voor Paramount.
PAIGE Jean, voleindigt « Captain Blood » voor Vi ta graph.
PERCY Eileen, draait «Tongues of Flame» voor Paramount.
PHILBIN Mary, draait « Moonlight Kisses » voor Universal.
PICKFORD Jack, draait « The End of the World » voor Allied Productions, nu met verlof.
PICKFORD Mary, .bestudeert het scenario van « Cinderella » en er is kwestie dat zij deze band zal draaien.
PITTS Zazu, draait « The Great Divide » voor Metro Goldwyn.
POWELL David, draait « The Lost Chord » voor Warner Brothers.
PREVOST Marie, draait « The Dark Swan » voor Warner Brothers.
PRINGLE Aileen, draait « Wife of a Centaur » voor Metro Goldwyn.
RALSTON Esther, draait « Peter Pan » voor Paramount.
RALSTON Jobyna, voleindigt « Hot Water » met Harold Lloyd. .
RAWLINSON Herbert, voleindigt « Tye Prairie Wife » vor Metro Goldwyn, nu met verlof.
RAY Charles, draait « The Desert Fiddler » voor Thomas H. Ince.
RE ID Mrs. Wallace, draait « Broken Laws » speciaal voor haar Adele Rogers St John geschreven, voor Film Booking Office.
FILM-REVUE
REYNOLDS Vera, draait de rol van Kitty Dil-linjg in « Cheap Kisses » voor Film Booking Office.
RICH Irene, draait de lol van Marion Forrester in « The Lost Lady » voor Warner Brothers.
RICH Lilian, draait « Cheap Kisses » voor Film Booking Office.
RICKSEN Lucille, voleindigt « Idle Tongues » voor Thomas H. Ince.
ROBERTS Edith, draait « The Age of Innocence » voor Warner Brothers.
ROBERTS Theodore, draait in William de Mille’s « Locked Doors » voor Paramount.
ROLAND Ruth, voleindigt « Out where the Worst begins » voor C. C. Burr.
ROSCOE Alan, draait « The Mirage » voor Regal Productions.
RUBENS Alma, voleindigt « Gerald Cranston’s Lady » voor Fox.
RUSSELL William, draait in J. Stuar: Black-ton’s « The Beloved Brute » voor Vitagraph.
SANTSCHI Tom, draait « Frivolous Sal » voor First National.
SEMON Larry, draalt « Tye Speed Kid » voor Producers Distributing Carp.
SHAW Peggy, draait « Winner Take All » voor Fox.
SHEARER Norma, draait « The Snob » voor Metro Goldwyn.
SHORT Gertrude, draait in «GoGelters Series» voor Film Booking Office.
SILLS Milton, draait in « As Man Desires » voor First National.
STANDING Wyndham, voleindigt « Flames of Desire » voor Fox.
STANLEY FoTrest, vodeindigt « The Breat of Scandal »; daarna met verlof.
STARKE Pauline, draait « The River Boat » voor Paramount.
STEDMAN Myrtle, draait « Jazz Paren's » voor Universal.
STEWART Anita, draait « Ne’er the Twain Shall Meet » voor Cosmopolitain Productions.
STONE Lewis, draait « Fashions for Men » voor Metro Goldwyn.
SWANSON Gloria, draait in Frankrijk « Madame sans Gêne » voor Paramount.
SWEET Blanche, draait « The Sporting Venus » voor Metro Goldwyn.
TALMADGE Constance, draait « Learning to Love » voor First National.
TALMADGE Norma, draait « The Lady » voor First National.
TEARLE Conway, voleindigt « The Great Divide » voor Metro Goldwyn.
TELLEGEN Lou, draait « Those who Judge » voor Banner Productions.
TERRY Alice, voleindigt « The Gieat Divide » voor Metro Goldwyn.
THEBY Rosemary, draait « As Man Desires » voor First National.
THURMAN Mary, draait « Those who Judge » voor Banner Productions.
TORRENCE Ernest, draait de rol van Capta;n Hook in « Peter Pan » voor Paramount.
VALE Vola, d:aait de rol van Betty Bond in « The Mirage » voor Regal Productions.
VALENTINO Rudqlph, gaat kortelings voor de Ritz Carlton Produc'ions « Flame of Destiny » draaien.
VALLI Virginia, draait « Up the Ladder » voor Universal.
VARCONI Victor, draait « Worldly Goods » voor Paramount.
VAUGHN Alberta, draait « The GoGetter Series » voor Film Booking Office.
VIDOR Florence, draait «The Mirage »'voor Regal Productions.
VON ELTZ Theodore, draait in William de Mille’s « Locked Doors » voor Paramount.
WALKER Johnny, draait « Life’s Greatest Game » voor Film Booking Office.
WASHBLJRN Bryant, diaait « The Star Dust Trad » voor Fox.
WHITHLOCK Lloyd, draait « The Midnight Express » voor C. C. Burr.
WILLIAMS Kathryn, draait in William de Mille’s « Locked Doors » voor Paramoutn.
WILSON Loïs, draait m « North of 36 » voor Paramount.
WINDSOR Claire’s laatste film was « Born Rich »; nu met verlof.
WINTON Jane, draait in Cecil B. de Mille s « Golden Bed » voor Paramount.
WONG Anna May, draait in « Peter Pan » voor Paramount.
WORTHING Helen Lee, draait de rol van Wanda in « The Swan ». voor Paramount.
BELANGRIJK BERICHT
Daar ons blad vroeger ter perse moet verschijnen is het ons ónmogelijk deze week de brievenbus in te lasschen. Onze talrijke lezers t a lezeressen gelieven dus een week geduld te hebben.
Kinemanieu wsj es
RUDOLF VALENTINO aan wie vele Amerikanen gaarne zouden gelijken, heeft zijn baard laten groeien. Men kan nooit weten wat dit geval op het publiek kan teweeg brengen. Wat het gevolg er van is, is dat men nu te Chicago de baard laat groeien. Veel haarknippers hebben reeds een aanklacht ingediend.
MEN verwachte in Spanje, dat Rex Ingram te Vclencië eenige tooneelen zou komen draaien voor de film « Mare Nostrum », naar den roman van Blasco Ilbanez, maar de groote verwezenlijker zal er van af zien.
MISS JE A NIE MACPHERSON, de schrijfster van het scenario var. de film « De Tien Geboden », is geboren in het hartje van Parijs, Boulevard St. Michel. Zij bracht een groot deel van haar jeugd in deze hoofdstad door.
HLM-REVUE
De Avonturierster
Dramatische comedie met NITA NALDI, HOPE HAMPTON en CONRAD NAGEL
Scenario van John Lynch, naar het werk van Samuel Shipman
Om deze twee verdervingen van de menschheid: het spel en de drank, meer uit te breiden, heeft Nita Vildez, welke leeft van het geld van haar aanbidders, van haar vorstelijke woning een plaats
gemaakt waar men drinken en spelen, tot zelfs zijn eer verliezen kan.
Ivan Tarloff, haar medeplichtige, is een handig valschspeler. Hij gelast zich met degenen die in hun klauwen vallen.
•FILM-REVUE
tot den laatsten stuiver uit te plunderen. Tijdens de afwezigheid zijner vrouw, welke op zee is voor eenige dagen, wordt André Dorsey, zaakgelastigde eener bank, door een nachtvlinder in de netten der .avonturierster gelokt. Deze wil niet alleen zijn vreedzamen haard vernietigen, maar doet hem door het spel gansch zijn vermogen verliezen, en noodzaakt hem alsdan een misstap te begaan om hem ai-zoo in haar macht te houden.
Bij haar terugkomst is madamê Dorsey getroffen door de verandering welke zij bij haar man ziet, die alle middelen aanwendt om een uitleg te Vermijden. Nochtans, beroep doende op hun geluk, op de toekomst van bun kind, gelukt zij er in door baar zachtheid hem zijn geheim te
ontrukken... Alsdan, zonder één minuut te verliezen, vraagt zij haar man betrouwen in haar te hebben, wat er ook gebeur e.
Zij begeeft zich bij Nita Vildez, en gelukt er in het vertrouwen van lyan Tarloff te winnen. De middelen die zij gebruikt om tot baar doel te geraken, 'zijn waardig voor deze edele en moedige ecbtgenoote, die geen rust zal hebben vooraleer zij de schuldigen zal doen straffen en bet briefje, geteekend door haar man, in haar bezit zal hebben. En terwijl beide medeplichtigen aan bet gerecht rekenschap geven, kan madame Dorsey aan haar man bewijzen, dat het spel nooit .verloren is, wanneer men « Harte Dame » tot het laatst behouden heeft.
Kinemanieu wsj es
POLA NEGRI* s volgende' film zóu zijn « East of Suez »j een aanpassing naar het tooneelstuk van Somerset Maughan Cn hetwelk te Landen, in «His Majesty's Theatre », lang op het repertoire’ gebleven is; in de hoofdrol zag men alsdan de. bekende Mggie Albanesi. In deze film nu, wordt Pola Negri riogmàals een kans gegeven om haar • bijzondere gaven 'te doen uitblinken.
« MY OLD DUTCH ». bet beroemde lied van den betreurden Albert Chevalier, zal voor de film.v bewerkt worden, door de Universal Co. Men spe-kuleert op den artist, welke de hoofdrol vervullen zal.
CECIL B. DE MILLE, de geniale regisseur van « De tien Geboden», werd bericht uit Nieuw-Zeeland, dat deze film aldaar in... een tempel is vertoond.
ALMA BENNET, die men heeft kunnen bewonderen in « De tien Qeboden », komt een ken-trakr met Paramount te teeltenen om uitsluitend dramatische rollen te vertolken. Zij heelt ook reeds meegespeeld m ontelbare comedie*8 aan de zijde van de gekendstc vedetten, zpoals Gloria Swanson en Betty Compson.
POLA NEGRI gaat eenige tooneelen draaien in haar geboorteland, Ppien. Zij zal aldaar opge-wacht worden.'door 200 weezen, die op haar kosten öhdergebracbt zijn in een toevluchtshuis te Bromberg. Het doel van de re's naar Polen is,
. zich juist bezig te houden met haar kleine beschermeling Zij zal eèn nieuw weeshuis te Bramberg doen opricbtëh, dat een groot aantel kleine kinderen kan bevatten. Een gedeelte van de opbrengst van « Het Schandmerk » (La Flétrissure), een van de schoonste Paramountfilmen, met Jack Holt, Charles de Rochefort en Poia Negri, zal besteed worden aan dit philantropiseh werk. . .
FILM REVUE
DE TWEE UERSTDûTEUNûEN
LES DEUX GOSSES
Naar den volksroman van Pierre Decourcelle. Cinematographische bewerking van Louis Mercanton
In de hoofdrollen:
Yvette GUILBERT; Gabriel SIGN( 'ET, JMarj<{ ' HUME, Carlyle BLACKWELL,
Gina RELLY en de kinderen Jean FORREST en Lewis SHAW
LES DEUX GOSSES
YVETTE GUILBERT in de roi van « Zéphirine »
Film van hel Huis G. GILBERT-SALLENAVE
28, rue de la Blanchisserie, BRUSSEL Eenige vertegenwoordiger voor België van de Films
PHOCÉA en ALBATROS van Parijs
GABRIEL SIGNORET in de roi van « De Slak
GINA RELLY
in de roi van « Carmen »
FILM-REVUÉ
Hun grootste Ontroering
ET leven van kinema-artisten, zooals dit van alle artisien, is bijna immer gewaagd, -verrassend, en rijk aan emoties van allerlei soort. En indien men een referendum moest uitschrijven, hen vragende welke de grootste doorstaane emotie van hun leven is, dan zouden er de meest verrassende en onverwachte antwoorden op inkomen. Een Amerikaansch reporter vroeg onlangs aan Betty Compson: « Welke is de grootste ontroering die u al hebt doorgemaakt? » Betty antwoordde hem: « De grootste ontroering in mijn leven werd veroorzaakt door een eenvoudig 10 dollarstuk. Dit goudstuk, zal het voornaamste van mijn heel leven blijven. Ik was toen nog aan de Christie-Comedies, alwaar ik reeds acht-en-ze-ventig filmen had gedraaid, en ik was deze sport banden begrijpelijkerwijze eenigzins moede. Ik besloot dè kluchten vaarwel te zeggen en aan de dramatische film te gaan doen. Van de gedachte tot de daad is niet ver: Weldra be-
Betty COMPSON
vond ik mij zonder werk. Weken lang liep ik de studios af doch zonder resultaat. Ik woonde bij mijne moeder en welhaast waren onze kleine spaarpenningen uitgeput. We zaten volkomen op «droog zaad». Ontmoedigd, was ik reeds van plan de kinema vaarwel te zeggen en '.mijn oud beroep van violoniste terug
aan te vatten toen ik, bij toeval, naast eene telefoonkabien een gouden 1 0 dollarstuk vond. Die tien dollar monteerden ons wat op, en verdreef menige donkere huishoudelijke wolk, en, drie dagen later, bekwam ik eene « job » in een épisodenfilm, waarin Monroë Salisbury de star was. Twee maanden later deed de rol van Rosie in « Het Mirakel » mij in het koninkrijk der stars binnentreden. Immer heb ik geloofd dat ër voor de brave menschen eene Voorzienigheid bestaat, en ik ben er overtuigd van dat dit goudstuk mij door haar werd gezonden. En. ziedaar h-oe een eenvoudig 1 0 dollarstuk de grootste emotie van mijn leven is geworden, en mijne kinèmaloop-baan regelde ».
Diezelfde vraag werd ook aan Rouletabille gesteld. Gabriel de Gravonne aarzelde geen oogenblik: « De grootste emotie van mijn leven was, toen ik na negen, maanden ballingschap terug in Corsika kwam. Op de kaai van Ajaccio, mijne geboortestad, bevond zich mijnen ouden vader, die 82 jaar oud is, die ik sinds 10 jaar niet meer had gezien, en die van mijne aankomst verwittigd, mij bij de ontscheping was komen opwachten. Toen hij mij Zag, bleef hij als versteend staan; ik wierp mij in zijn armen, maar te zeer ontroerd, kon hij geen woord uiten en langen tijd bleef hij aldus in een staat van halve bewusteloosheid. En zonder aarzelen kan ik u zeggen dat de grootste ontroering van mijn leven was, die van mijn vader op dit oogenblik te deeleri.
Dorothy Dalton’s gfpotste emotie werd haar bezorgd, over een vijftal ja-ren, bij de première van « Aphrodite ». Hare kinema-süccessen werden iederen dag schitterender, en een goed geïnspireerd New*Yorker kinemabestuurder liad de gedachte opgevat van ter harer intentie een grootsch en prachtig stuk op te voeren en zijn keus viel op «Aphrodite ». Alhoewel reeds heel wat aan too-neel gedaan te hebben alvorens zich aan de kinema te wijden, had Dorothy nog
FILM-REVUE
publiciteit, men koos er de beste ver-nooit het voorrecht gehad de ster eener dergelijke kunstgebeurtenis te zijn. Voor dit stuk voerde men eene ontzaggelijke
Dorothy DALTON
tolkers voor uit, in één woord er werd niets genegeerd. En de avond der première, voor een dicht opeengepakte menigte, had Dorothy voor de eerste maal van haar leven de << trac » waaraan zooveel fooneelspelers onderhevig zijn.Maar zij beheerschte zich...v en zegevierde!
Geneviève Félix kende de mooiste emoties in hare loopbaan, maar zij die denken dat de grootste haar bezorgd werd door hare verkiezing tot Muse van Montmartre, of door de warme ontvangst die de gemeenteraad eener zekere stad ujt het Fransch Noorden, haar had doen te beurt vallen, of door hare talrijke successen op kunstgebied, vergissen. zich. Deze emotie was veel eenvoudiger en veel kinderlijker, het was de dag barer eerste kommunie. Ziedaar voorzeker eene zeer ontroerende plechtigheid voor de godvruchtige en naïeve zie] van eèn kind en u moet zeker de emotie deelen die de kleine Geneviève in hare jeugd gevoelde.
De grootste ontroering in Rudolph
Valentino’s leven werd hem bezorgd door een auto-öngeluk. Hebt ge u reeds in den toestand bevonden dat ge met eene snelheid van 100 kilom. per uur over den wereldbol vliegt en u eensklaps voor een reusachtige luidspreker komt te staan? Zoo ja, dan hebt, ge zeker die aangename gewaarwording gesmaakt die Rudolph heeft genoten. Op dit tijdstip draaide hij een film waarvan Mae Murray de ster was, en het tooneel dat ging gedraaid worden was een close-up van Rudi, waarin hij eene zware Packard touring-auto voer-de. De operateur en de insceneerder hadden voor dit tooneel plaats genomen op het vlak dat men op dè kast van den motor had aangebracht, en alzoo ingericht, holde de auto over een der groote boulevards van Hollywood. Deze eindigde op een plotselinge en scherpe draai, die bekend was voor de talrijke; ongevallen die er zich reeds hadden voorgedaan. De operateur en zijn toestel, de insceneerder en zijn spreekhoorn belemmerden min of meer Rudi’s zicht en toen de auto de gevaar-volle draai had bereikt, kon hij hen in tijds.niet bemerken. Als in een bliksemschicht zag hij het gevaar, remde: de wielen gleden vreeselijk en Rudi stuikte, het hoofd vooruit, over zijn stuur vlak in de luidspreker die zich vóór hem bevond. Instinctmatig gaf hij het stuur een draai, de auto deed eene formidabele zwenking, sloeg onderste boven, wierp Rudi en de insceneerder langs de eene kant, de operateur en zijne apparaten langs de andere. Gelukkiglijk, buiten dé toestellen die verpulverd waren, gevoelde geen enkel der inzittenden eenig letsel .en Rudolph was er met die vreese-ljjke buiteling er gelukkig van af gekomen.
George Melford, de verwezenlijker van « De Sheik » overkwam zijne grootste emotie toen hij nog bij de Kanadee-sche ruiterij diende. Tijdens eene charge wierp zijn paard hem uit het zadel; de 200 ruiters over dewelke Melford het bevel voerde stoven over hem, daar hunne paarden niet meer kond én ingetoomd worden. Melford dacht zijn laatste uur geslagen, maar gelukkiglijk sprongen de verstandige dieren over hem heen en Melford richtte zich zonder eenig letsel op. Het was dit incident dat aan
12
FILM-REVUE
Melford de grootste emotie van zijn leven bezorgde en hem sindsdien eene groote liefde en toewijding voor die groote vrienden der menschen inboezemde: de paarden.
George MELFORD
Joë Hamman, de «Fransche cow-boy» van het doek, ondervond zijne hevigste en angstwekkendste emotie toen hij zekeren dag bij Gaumont met een leeuw aan ’t vechten was, en hij; die reeds zooveel weinig « gemakkelijke » dieren had getemd en neergeveld, bekent openhartig dat hij dien dag een oogenblik over den uitslag van het gevecht twijfelde. Het is datgene wat men overeen gekomen is 'eene krachtige emotie te noemen. Maar men moet diezelfde gewaarwording ondervonden hebben om ze met kennis van zaken te kunnen beoordee-len en wij zijn er van overtuigd, dat er maar weinig liefhebbers voor dit soort sport zouden gevonden worden.
Bebe Daniels debuteerde, nog bitter jong zijnde, in het leven en in de paardrijkunst. Z.ij was.net negen jaar oud toen zij reeds haar eerste Far-West film meedraaide. Men kleedde ze naar de Mexikaansche mode en bond ze op een vurig paard dat slechts maar ééne maand africhting had ondergaan; daarna liet men het op een rotsachtige, hobbelige weg in vrijheid, en de brave renner stoof als een pijl vooruit, allerlei soort buitensporigheden verrichtende. De leading-man was een kampioen in
het lasso werpen en hij moest Bebe Daniels in volle vlucht vatten. Een peloton cow-boys. achtervolgde haar en de revolvers en geweren knetterden dat het een pleizier om hooren was. Bebe was toen nog wat jong om zich de gevoelens die zij toen ondervond nog juist te kunnen hernieuwen, maar zij weet nog zeer goed dat zij « zeer ontroerd » was.
« Mijne grootste emotie, biecht Jaque Catelain, zal ik ondervinden de dag... dat ik geene emotie meer ondervind. En voor een kjnema-artist moet de emoti standvastig genoeg zijn opdat de beelE
den levendig en krachtig genoeg wezen: om er de toeschouwers der gansche wereld de schok van te laten gevoelen... » Voor wat Anna Q. Nilsson betreft, de grootste emotie van haar leven was ook de vroolijkste, en werd haar bezorgd na eené afwezigheid van zes jaar. In het kleine dorpje, er de eenigste tooneel-speelster zijnde, die er ooit een voet had. gezet, nam zij aldra in de oogen der kinemabezoekers de belangrijkheid der grootste en meest beroemde actrice in En toen de trein in de statie stopte, smaakte zij de aangename verrassing er door eene afvaardiging der schoolkinderen-opgewacht te worden. Eene der bengels trad vooruit en hield eene voor zijn ouderdom roerende toespraak, haar welkom wenschende en bood ze tergelijker-tijd een mooie bloemengarf aan. En het
FILM-REVUE
was dit, wat het meest, het hart der mooie artiste ontroerde.
De Fransche filmartist Edmond Van Daële ondervraagd over hetzelfde onderwerp gaf het volgende geestige antwoord: « De grootste emotie van mijn leven! Ik ben er wel verlegen om ze u te zeggen, daar ik er al menige, en ongelukkiglijk, pijnlijke, heb ondervonden. Maar ik ben ér dubbel verlegen om er eene op den voorgrond te brengen, als zijnde de grootste, en daar ik de maatstaf, ons toelatende de verschillende emoties die wij gewaar worden naar hunne juiste waarde te laten schatten, niet ken, zal ik u zeggen, indien u het mij toestaat, dat de grootste emoties van mijn gansche leven die is, welke u mij komt te bezorgen met dit onoplosbaar vraagstuk te stellen.... »
Agnes Ayres spant echter in dit emotie problema de kroon. Hare grootste ontroering gevoelde zij toen zij zekeren dag een brief ontving, een huwelijksaanzoek behelzende, en dat uitging van niemand minder dan van den Shah van Perzië!...
En om te eindigen, de grootste emotie die ondergeteekende zal gevoelen, zal zijn wanneer hij een schrijven zal te lezen krijgen van een lezeresje, meldende dat zij geene kinemaster wil worden en... dit meent! NEMO.
De Geschiedsciiïiiver van de Film
ANNEER men over een Ameri-kaansche, Zweedsche, Engel-sche of Duitsche flm wil spreken, en men vraagt aan den regisseur of uitgeversfirma eenige dokumenten, dan ontvangt men vele schoone fotos, groot formaat.
Deze vertegenwoordigen de voornaamste tooneelen van de film, de studios waar deze gedraaid js, de vedetten, de figuranten en zelfs vele anecdoten aangaande het opnemen der tafereelen.
En deze dokumenten maken voor de produktie meer reklaarn dan eenige kritiek in de dagbladen.
Wanneer men aan een Fransche uitgeversmaatschappij om zulke inlichtingen vraagt, dan ontvangt men in zeer kleine mate voldoening; wil men een artikel over hun voortbrengst schrijven, en dit opluisteren met fotos, dan is men dikwijls
over hun antwoord teleurgesteld.
Doch, er zijn uitzonderingen; bijvoorbeeld voor Pathé-Consortium en Gaumont; deze firmas doen al wat zij kunnen om de bladen, ten hunne voordeele natuurlijk, genoegen te verschaffen.
Het is niet voldoende de tooneelen van een film te fotografeeren, men moet ook weten boe men dit doet.
Floe menigmaal heeft een foto van ar-tisten of regisseurs, genomen buiten bun bezigheid, tijdens een rustpoos, ons niet vermaakt?
De Amerikanen bijzonder, moeten daarvoor geprezen worden.
Nauwelijks hebben deze besloten dat dit of geen werk zal gefilmd worden, of de fotografen loopen naar de schrijvers, verrassen hen, in hun private woning, doen hen in den bof komen en nemen hen op in bun familiekring.
Daarna is het de beurt aan de artisten.
De vedette wordt «getrokken o tusschen haar lievelingsdieren, in baar huis waar zij gaarne zich over geeft aan kalme rust. Dikwijls gebeurt het ook dat'de fotograaf een opname doet van een plezierig too-neeltje uit haar leven.
Eindelijk komt het oogenblik van de insceneering; een vast veld is daar om vele aardige anecdoten te «trekken». De opbouw van de schermen heeft altijd zijn interessante zijde; het zijn de geheimen van het studio, de behandeling der lichten, bet voorbrengen der benoodigdheden.
Het is’niet zelden ook dat de opnamen stof leveren om openbaar gemaakt te worden. Er zijn niet alleen in een film degenen welke draaien, maar ook degenen welke niet draaien. De regisseur, zenuwachtig of. niet zenuwachtig, de wachtende operateurs en, bijzonder degenen welke toekijken, vooral wanneer men buiten-zicbten opneemt.
In vele bladen reeds hebben van die tooneelen ' gestaan; tooneelen genomen. Ook tijdens de uren dat men rust neemt om iets te nuttigen.
Vele Fransche regisseurs houden er niet aan, iets te laten publiek maken buiten hun werk. Zij hebben ook ongelijk. Het is er niet om te doen iets op te nemen wat hen zou kunnen beleedigen, maar wel zooveel mqgelijk alle bijzonderheden aan de kinemaliefhebber bekend te maken van de te draaien film.
Is dit ook niet een weinig de rede, dat men liever Amerikaaiische filmen ziet?
De geschiedschrijver van de film is de fotograaf; aan hem te bewijzen of wij gelijk hebben of nier. P. D. G.
FILM-REVUE
CINE-ROMAN
De Openbare Meaning
(L’Opinion publique)
(A Woman of Paris)
Naar Het Scenario van Charlie Chaplin.
Vlaamsche bewerking van Ed. Neorg.
Film van de Artistes Associés.
Rolcerdeeling
De vader van Marie .... .... Clarence Gilbert
Marie Sinclair .... Edna Purviance
Vader Millet .... Charles French
Moeder Millet .... Lydia Knott
Jean Millet .... Carl Miller
Pierre Revel .... Adolphe Menjou
Fifi ) vriendinnen van .... Betty Moriasey
Paulette ) Marie, Malvina Pol
5e Vervolg
Jean wendde zich tot zijn moeder, zijn woede vrijen teugel latende:
« Ge ziet, njet waar, ge ziet nu wat ge verricht hebt met uw bezorgdheid! »
In één adem was hij achter Marie. Hij kwam te laat, haar auto reed juist weg; hij staarde het rijtuig wezenloos na en kon niet gelooven dat cSt het einde was.
Dien avond heerschtc er in het groote cabaret een zekere ontroer.ng omdat Pierre Reval er dineerde met Paulette; elkeen vroeg zich af wat er gebeurd was.
Marie wist van niets; zij had .zich te bed begeven en trachtte in een boek te lezen, doch, vruchteloos; zij stond terug op om een glas water te drinken; allerlei denkbeelden speelden er in haar geest. Onwillekeurig sloeg zij haar blik naar buiten en daar zag zij Jean, de kraag van zijn veston omhoog gelagen, onder liet licht eener lantaarn.
cc Hij is daar » murmelde zij, « dat hij daar blijve, het is gedaan ».
Zij ging weer te bed en draaide het licht uit. Haar slaap was rusteloos, wel twintigmaal werd zij wakker en daht in de vestibule stappen te hooren.
Des morgens kwam zij tot rust, juist op bet uur dat Pierre Revel verscheen. Hij ook had een slechten nacht gehad. Hij had Paulette naar huis gedaan maar zeide bij zich zelve:
«Neen, zij is Marie niet».
In den vroegen morgend telefoneerde hij haar en vroeg haar:
« Wanneer kan ik u zien, Marie? »
« Noodt 1 » was het antwoord.
« Dan kom ik dadelijk! » lachte hij.
Jean had den heelen nacht onder haar venster doorgebracht en mompelde:
« Zij is niet uitgegaan en niemand is gekomen *.
Terug te huis gekomen zag hij zijn moeder slapende; hij gevoelde iets als bitteiheid en sprak:
« De openbare meening! De openbare mee-ning! Ziedaar alles wat ze vond om mij te troosten! »
Hij haalde de schouder op en ging naar zijn werkkamer. Hij wierp zich daar in een zetel en trachtte te slapen. Laat in den namiddag werd hij wakker. Een enkele gedachte had hij: Marie!
Hij zag voor hem 2ijn ontbijt, doch, hij raakt,, het niet aan en zegde. /f
« Ik moet haar zien! Ik moet haar spreken! ÿb -Doch, zou zij hem ontvangen? Die twijfel rees in zijn geest op. Maar, hij wilde de kans wagen... doch, indien zij weigerde... indien zij weigerde!...
De avond viel en Jean begaf zich naar een klem meubeltje, hetgeen zij nog uit de provincie hadden medegebracht. Hij opende een lade en nam daaruit een revolver, welke eens aan zijn vader had toebehoord; ook vond hij een doosje met kogels.
Jean laadde de revolver en mompela'e:
«c Indien zij mij niet ontvangen wilt, zal dit mij van dienst zijn. »
Hij wist zelf niet wat hij met die woorden bedoelde. Wilde hij haai dooden?... Hij stak den revolver op zak, dit was alles.
Zijn moeder kwam binnen en vroeg:
« Gaat ge weer uit, Jean? » a Ja... »
Zij wilde zijn handen nemen, maar Hij ontweek zijn moea'er. Alsdan werd zij bang, ‘iij voelde iets als hing er een ongeluk over haar.
« Ga niet uit, jongen, ik smeek het u. Ge zult haar huwen, vermits ge het verlangt, ik weet dat het om haar is dat ge weer wilt uitgaan. »
Hij boog het hoofd.
« Te laat, moeder, doch, zij had gelijk, zijl deed bet voor mijn geluk.... » ,
Welnu, blijf dan te huis?» ’ 1
« Wanneer? »
« Ik weet niet, maai wees gerust ».
« Dezen avond? »
Hij zag om zich heen... cc Ja, dezen avond.... »
Hij aanschouwde nog eens het portret vain Marie en vertrok.
Aan Marie haar huis gekomen antwoordde mén dat zij reeds lang vertrokken was.
cc Het is goed, ik dank u » zegde hij.
Hij begreep dat men loog, maar hij verbofg zich en wachtte af. Kort daarop kwam de auto van Marie voor.-.. Eehigen tijd later kwam buiten, aan den arm van Pierre Revel. Jean greep zijn revolver., doch, hij aarzelde... Op wie zou hij schieten? op haar of op hem?
Wanneer de auto vertrok liep Inj er achter, doch» dit vermoeide hem; hij nam een taxi en liet de auto in halen, juist een weinig later wanneer Pierre en Marie aan liet groote cabaret uitstapten.
Zou hij insgelijks binnen gaan? Zou men hém wel binnen laten? Hij twijfelde er aan, doch, de gelegenheid was hem gunstig; de portier kwam in gesprek met een bediende en zoo kon Jean naar binnen sluipen.
Eens binnen vroeg een hotehnéester hem:
€ Wat verlangt ge, jonge man? »
« Wilt ge deze wociden aan Marie Saint-Clair ovexbrengen? Ge kent haar, niet waar? »
« Of wij haar kennen ».
FILM-REVUE
De hotelmeester vecwijderde zich en Jean gaf zich dan rekenschap waar hij zich bevond, maar zijn blik zocht Marie. Hij zag haar gezeten nevens Pierre.
Wanneer zij het briefje ontving beefde zij, zij overhandigde dit aan Pierre, welke glimlachend
zegde:
« Parbleu », mompelde Pierre, cc zij bemint hem tot gekwordens toe ». Hij gaf teeken aan den bediende om Jean bij hen te laten komen. « Zet u, mijnheer », zegde Pierre tot Jean. Dit deed hij; hij aanzag Marie wantrouwend naar de jonge vrouw durfde niet opzien. cc Te veel, mijnheer », bromde jean. Pierre 'lachte: cc Kwestie van smaak. Beken dat het beter is, tusschen twéé mededingers, de zaken kalm te bespreken dan te keer te gaan als voddenrapers ». Jean antwoordde niet maar zagen tot het meisje, cc Marie, ik moet u spreken, maar niet hier ». Pierre, een weinig geërgerd, legde de hand op den arm van Jean en zegde: cc Mijnheer, ge zult mij de eer toch aandoen mij te antwoorden? » Doch, bij den druk van de hana' van. Pierre, voelde Jean zich plots de woede hem overmeesteren. ?c Ah! Pas op, gij! Pas op! » De twee mannen waren recht gestaan. Er ging iets gebeuren. De gansche zaal stond overeind. De bedienden kwamen toegeloopen, en eensklaps, zonder dat men het beletten kon, gaf Jean zijn mededinger een vuistslag. De bedienden grepen de jongen man aan en wierpen hem buiten de zaal, juist tegen een fontein. Hij lag een oogenblik roerloos, kwam daarna >t bezinning,' begreep alles en mompelde: cc Het is gedaan ». Hij greep zijn revolver, drukte hem tegen zijn slaap, trok af waarop hij met zijn hoofd in het water van het bekken der fontein viel... hij was dood. Marie en Pierre hadden het schot gehoord. « Hij heeft zich gedood! Hij heeft zich gedood!» riep zij. Beiden liepen naar de hall waar Jean gevallen was; het lichaam van de jongen was reeds omringd door een menigte volks. Het hart van Pierre werd week en hij murmelde . « Arme stakkerd ». Hij deed daarop ai wat hij kon om het lijk te laten vervoeren. VIII Wanneer men het lichaam van Jean te huis bracht was Mme Millet reeds op; zij had van .den heelen na~ht niet geslapen. Wanneer men op de deur klopte begreep zij dat men haar een ongeluk kwam aankondigen. Zij opende waarop zij een onbekende voor zich zag welke haar zegde: cc Zoudt gij niet in een andere kamer gaan, mevrouw? » cc Neen, antwoordde zij moedig, breng hem maar hier ». En zij wees de rustbank aan in de werkkamer. Men bracht alsdan het lijk van haar zoon en liet haar alleen. Langzaam aanschouwde zij haar jongen en naderde waarop zij snikkend voor hem viel... Daarop stond zij plots ïecht en haar blik viel op den revolver welke men op de tafel gelegd had. Zij nam een krachtdadig besluit en stak het wapen in haar handzakje. Zij zette haar hoed op en verliet het huis. Zij ging naar de woning van Marie Saint-Clair om deze te dooden. Men antwoordde haar daar echter dat Marie was uitgegaan. Naarmate zij dichter aan haar woning kwam verminderde haar wraakzucht. Zij gevoelde zich eensklaps zeer oud geworden. Boven gekomen, aan de deur van de werkkamer, waar het lichaam van haar kind lag, stond zij verbaasd toe te kijken. Zij zag Marie voor het rustbed geknield met de doode Jean in haar armen terwijl zij snikte: cc Oh, mijn God! Oh, mijn God! » Terwijl overvloed ge tranen uit haar oogen vloeiden. Madame Millet voegde zich nevens haar, nam Marie bij den arm en weende mede, terwijl zij murmelde: cc Marie, wij hebben hem verloren! Wij hebben hem verloren! » Ld. NEORG. EINDE Toekomende weck: Monsieur Daucaire. KinemanieuHisjes ALICE TERRY, de lieve artiste uit « Scara-mouche », draait op het oogenblik, een nieuwe rol onder de leiding van Reginald Barker, in «The Great Divide ». EEN sociëteit an filmvoortbrengsslen is gesticht te Brussel onder den naam van « Cosmos-Film » met als bestuurder M. Jean Theys. NAAR WIJ VERNEMEN is het voor een Fran-sche firma dat M. Jean Coquelin, de rol zal vertolken van de « Abbe Constantin » naar het beroemde werk van Ludovic Halévy. EEN TELEGRAM uit Los Angeles'meldt ons dat Jackie Coogan een broertje heeft gekregen. IN DE Agora-Palace van Brussel heeft de eerste voorstelling plaats gehad van a Le Miracle de.? Loups», van Raymond Bernard; deze film heeft in Parijs wonderveel succes gehad. De wolven van de circus cc Amar » die in deze film figuree-ren, waren te zien aan den ingang van de Agora-Palacë. SEDERT de revciutrê van Rusland, bevinden er zich in alle landen Russische prnicessen, behalve in Rusland zelve. Eene van hen, princes Valkonsky, welke van een bijzondere schoonheid is, is naar Californië vertrokken om er aan de film te doen, waar zij een kontrakt heeft getee-kend met James Young. BIJNA gansch Hollywood bevindt zich in Italië, waar de tooneelschikker Fred Niblo bezig is « Ben Hur » te diaaien. De artiste, May Mac Avoy, is insgelijks in Italië aangekomen. Zij ïs het die de rol van Esther zal vertolken in dezen film; deze is, zegt men, een film zooals men er nooit een te zien kreeg. mmmn
onzE nusHAmp
Prachtige prijzen
1) De prijskamp die wij zullen, inrichten, te beginnen van af heden, mag terecht een monsterprijskamp genoemd worden, want deze zal al onze vorige wedstrijden overtreffen. Daarvoor heeft het beheer 68 prijzen beschikbaar gesteld, als volgt:
6 gratis abonnementen voor 12 maanden op Cinema- en Tooneelwereld.
6 gratis abonnementen van 6 maanden |op Cinema- en Tooneelwereld.
6 gratis abonnementen van 3 maah-ien op Cinema- en Tooneelwereld en 50 serie’s van 6 postkaarten van fiimartis-
? 2) Hieronder volgen namen van film-artisten. Onze lezers en lezeressen moeiten invullen in welke film deze hoofd vertolkers voorkomen. Voorbeeld: Majorie
Daw en Forrest Stanley in « De laatste Don Farel ».
3) Er zijn 25 titels te vernoemen.
4) Ieder inzender (ster) moet op onderstaande bon volledig naam, adres en woonplaats invullen, en deze, met de oplossing, zenden naar: Cinema- en Tooneelwereld », Korte Gasthuisstraat, 16, Antwerpen.
Op den omslag' van den brief MOE F bet woordje PRIJSKAMP vermeid staan.
6) Zijn er meer dan 68 juiste oplossingen, dan zal het LO I beslissen!
7) De inzendingen moeten binnen zijn VOOR 16 Januari 1925.
Al wat daarna binnenkomt wordt niet in aanmerking genomen.
8) De namen en adressen der winnaars worden in ons blad kenbaar gemaakt.
9) Men heeft bet recht meer dan één oplossing' in te zenden, doch bij elke oplossing dient den onderstaanden bon bijgevoegd te worden.
En nu, vol moed aan bet werk en veel ~ geluk!
OPGAVE
1. Wallace Beery — Forrest Stanley
— Estelle Taylor, in:
2. Lois Wilson — Jack Warren Kerrigan — Ernest Torrence in:
3. Sessue Hayakawa — IsurU Aoki — Gina Palerme m:
4. Jack Holt — Mitchell Lewis — Dorothy Dalton in:
5. Ivan Mosjoukine — Nicdlas Koline
— Nathalie Lissenko in:
. 6 Virginia Valli —- Milton Sills in:
7. Wallace Reid — Lila Lee in:
8. Wallace Beery — Virginia Valli in:
9. Dorothy Dalton — Charles de Rochefort -— Theodore Kosloff in:
10. Anna Q. Nilsson — Madge Bel my — Bull Montana in:
11. Jack Holt — Eva Novak in:
12. Pola Negri — Conrad Nagel — Conway Tearle — Lois Wilson in:
13. Percy Marmont — Ann Forrest in:
14. Max Desjardins — Charles Vanel
— Gaston Modot — Andrée Lionel in:
15. Lionel Barrymore — Mary Mac Laren — Lowell Sherman in:
16. Mitchell Lewis — Carmel Meyers
— Pauline Starke in:
17. Lon Chaney — Norman Kerry — Ernest Torrence — F'atsy Ruth Miller in:
18. Henry Krauss — Gaston Jacquet — Rolla Norman — jean Lorette in:
19. Anna Q Nilsson — Norman Kerry — John Miltern — Edmond Goalcling
— Cyril Chadwick in:
20. Harold Lloyd — Mildred Davis
21. Maë Marsh — Ivor Novello in:
22. Betty Compson — Thomas M&'
ghan -— Lon Chaney in: V
23. Wallace Beery — Fully Marshall
— Estelle Taylor — Maë Bush in:
24. Pierre Magnier — Alex Bernard
— Schutz — Mlle Moglia — Angelo Ferrari in:
25. Roscoe Arbuckle (Fatty) Lee in:
Lila
BON
Naam
Adres
Woonplaats