Bron: FelixArchief nr. 1968#636
This text has been generated automatically on the basis of scanned pages, using OCR software. Because of the historical typefaces used in the programme booklets, the output is not flawless.
Show the facsimiles of this programme booklet
H v rimer Ingen uU Vroeger IDatgeim
iWIlirifS
P 28 AUGUSTUS 1920 overleden, is Suzanne Glandais de meest graugge-ziene filmartiste van het fransehe publiek gebleven. Welke tooneelartiste beeft na hare verdwijning, en reeds sinds zoolang, nog zooveel oprechte bewonderaars nagelaten. Zij heeft het hart \an het publiek weten te veroveren en wij zullen immer de gedachtenis van haar talent bewaren.
De groote filmartisten sterven nooit geheel en al. Hunne filmen blijven en wij kunnen ze terug zien alsmede hun talent waar wij zoo. veel van houden.
De uitgevers van filmen begrijpen gelukkig zeer goed hoe graag de kinemaliefhebbers hunne filmafgoden, die hun al te vroeg ontrukt werden, nog steeds willen terugzien.
Tijdens dit seizoen hebben wij nogmaals de gelegenheid gehad om Olive Thomas, de eerste echtgenoote van lack Pickford, op het witte doek terug te zien. En kortelings gaan wij Suzanne Grandais ook terugzien, Suzanne Grandais, die de groote Arnerikaansctie filmdiva’s evenaarde. Gelukkig heeft men de negatieven bewaard van al de banden die Suzanne Grandais draaide, dank aan de groote kine-matbeek welke de firma Gaumont heeft doen bouwen en die eigenlijk een ware « boekerij » van filmen is.
Gaan wij nog eens even na wat het bestaan was dier zoo geliefde afgestorvene. De lieve Diva werd in 1893 geboren. Reeds van jongsàf wilde zij een kinema doen en op vijftienjarigen ouderdom bood zij zich in de Gaumont studios aan. Rond dit tijdstip was de Stille Kunst nog niet wat zij nu is. en de toekomstige groote ster dacht er toen hoegenaamd niet aan eene groote loopbaan in de kinema te maken. De banden welke men toen yoortbracht waren er verre van die waarde te hebben welke de he-dendaagsche bezitten.
Suzanne Grandais had geen moeite om een plaatsje te vinden. Waar is het dan ook dat er toenmaals zoo geen stormloop was om toch maar in het studio een klein plaatsje te vinden, als nu. De kleine Suzanne werd aangenomen voor de figuratie, en zij deed de eerste stappen ïr een beroep waarvan zij bijna nog alles te leeren had.
Al spoedig gaf zij zich rekenschap dat zij in baar nieuw vak geen ondervinding had en zij wilde aan tooneel gaan doen. Zij verliet dus het studio en trachtte zich te doen aanwerven in verschillende kleine schouwburgen van Montmartre en der Roulevards. Men bezorgde er haar kleine rollen. En alzoo leerde zij alles waarvan zij nog onwetend was, bestudeerde van dichtbij het spel der groote artisten en volmaakte alzoo het hare.
Twee jaren lang bleef zij van het studio ver->\ ijderd en het was toen zij zeventien jaar oud v as, dat Suzanne zich terug bij Gaumont aanbood.
Nu was zij niet meer de kleine figurante, door niemand opgemerkt, en zij werd aan l ouis Feuillade door d’Auchy voorgesteld; het >- as tevens deze laatste die later haar filmregisseur werd en o. a. « Stella Uucente » en zoo menig andere succesvolle film van haar in de wereld zond.
Feuillade begreep onmiddellijk dat Suzanne eene artiste niet groote toekomst was. Hij bezorgde haar verschillende rollen, en alzoo draaide zij mot René Navarre, Renée Carl, Yvette. Andreyor, Keppens, en met anderen in « La Prison sur le Gouffre », « Nanine », La Dentellière, « La Force de l’Argent », enz.
Léonce Perret, gêlke toen een der regisseurs van het Gaumont Studio was, opperde het voor-slel van aan Suzanne Grandais geene dramatische rollen toe te vertrouwen, daar zij beter begaafd was om tooneelspelen te vertolken, in ’t bizonder jonge meisjesrollen. En alzoo liet deze haar « Le Mariage de Miss Surie », « Le Chef-lieu de canton », « Petite Rose », draaien.
Op aanraden van eenige vrienden, vroeg zij in 1913 aan de firma Gaumont dat men haar een salaris zou uitkeeren dat in overeenstemming was met haar talent. De firma weigerde en het was met tegenzin dat zij de studios der tup de la Villette verliet-, waar hare bekoorlijkheid en haar goed humeur, haar zoovele Sympathien had bezorgd.
We zouden op dit feit niet blijven stilstaan indien het sindsdien zich zooveel niet meer b.adde voorgedaan bij andere maatschappijen. In Amerika laat men nimmer eene ster vertrekken en men verbindt ze aan de inrichting door zilveren banden. En dit is hoofdzake-],jk de reden waarom de loopbaan van filmai tist in Frankrijk zoo korststondig en broos is.
René d’Auchy besloot dan van.Suzanne Grandais voor zijne rekening te laten draaien en men verwezenlijkte toen « Chacun sa Destinée », « Fille d’Àmiral », « Suzanne apprend le tango », « Grande Sœur », « Les Bretelles », enz.
Deze tooneelspelen bekwamen het grootste succes. René d'Auchy was de. uitverkorene régisseur voor Suzanne; hij kon haar talent bezigen zooals geen één en het is waarlijk te betreuren dat hunne samenwerking niet langer duurde.
Kort daarop sloot Suzanne eene verbintenis ui met de Eclipse, en tijdens den oorlog zagen het licht « Suanne professeur de flirt », « Suzanne », « Le Tournant », « Midinettes », « Oh! ce baiser «; « La P’tite du Sixième », « Le Ta-
* KINEMA WERELD »
blier blanc », « Son Aventure », « Le Siège des Trois », « Lorena ». Deze verschillende filmen hadden voor regisseurs Louis Mercanton, René Hervil, Géo Treville, Jacques de Baroncelli.
Daarna werd Suzanne Grandais aan de Pbocea verbonden. De regisseur dezer firma, <'.Gorges Champavert, deed haar « Mea Culpa », draaien, waarin zij als partenaires Henri Lose, Joseph Boulle had.
Het was in deze film dat men haar a’s geestelijke zuster zag. Fn zij vertolkte hém op bewonderenswaardige wijze. Men zag haar oog in « Simplette ». met Dollen. Tania Davit,: regisseur René Hervil; in « Suzanne et les Brigands », met Paul Capellani en Mafer; deze laatste film werd geregisseerd door Charles Burguet. Dezelfde deed haar nog « Gösse de Fiche » met Berthe Jalabert, Henry Roussel en Henri Bosc draaien.
Alsdan besloot de Phocea haar de hoofdrol van een groote cine-roman toe te vertrouwen. Charles Burguet werd dan belast om dit werk to verwezenlijken en dat « l’Essor » moest beeten. De regisseur en de uitgever hadden de gedachte opgevat van « l’Essor » in verschillende steden van Frankrijk te laten spelen, om er op die wij&e een soort .halve wetenschappelijke band van te maken.
Men begon aan die film in Juni 1920. De laatste openluchttooneelen werden gedraaid te Metz en Vittel. Het vertrek voor Parijs, al waar men de laatste binnenzichten moest opnemen, had plaats op 28 Augustus. Dien dag. rond vijf uur ’s namiddags, had de auto, welke de ster vervoerde, nabij Jouy-le-Chatel, op den weg van Coulommiers naar Provins, een bandongeval. De auto sloeg om, Marcel Roette,, de opérateur en Suzanne Grandais werden op den slag gedood. Charles Burguet en zijne echt-genoote werden op den weg geslagen en kwamen er van af met lichte verwondingen. De onsteltenis van den regisseur was verschrikkelijk; niet alleenlijk verloor hij eene groote artiste, maar bovendien nog eene toegewijde medewerkster. De begrafenisplechtigheden had. den plaats op 1 September in de Trinité, en het stoffelijk overschot der jonge mooie filmster rust thans op het kleine kerkhof Saint-Vincent de Montmartre.
De film « l’Essor », moest veranderd worden er werd desondanks toch uitgeven, maar hij verloor bizonder veel van zijne waarde door tiet feit dat Suzanne Grandais uit de laatste episoden verdwenen was.
We zullen weldra de gelegenheid hebben yan op het doek deze bekoorlijke filmster, die op zoo jeugdigen leeftiid stierf, terug te zien, en nogmaals zullen wij het dan betreuren dat zij bet programma, dat zij zich had voorgeschreven, niet volkomen heeft kunnen verwezenlijken. NEMO.
KINEMANIEUWSJES
BARBARA LA MAHR gaat haar eigen film company stichten.
WAARSCHIJNLIJK zal Hope Hampton voor en tijd de film verlaten om op te treden .n een operette.
HF.RF.RT R4WL1NSON is in het huwelijk getreden met Lorraine T.ong, een mpisie der l.ooge maatschappij. Zij zijn nu op huwelijksreis van het Zuiden naar bet Noorden in Californie, zoolang tot hij terug aan het werk geroepen wordt te Universal City.
« Kl N EM A WERELD »
KINEMABRIEVENBUS
HERCULES. — I Tom Mix, adres: 3841, Carlton Way, Hollywood (Cal.) U.-S. A.
2° William Farnum, adres: Fox Studios, Western Avenue, Los Angeles (Cal.) U.-S. A.
3° Emilia Vigo Natty, adres, c/o 3, rue de Rocroy, Paris.
N.-B. — Ontvangen fr. 1, waarvoor besten dank; maken hem aan een liefdadig werk over; gelieve échter te noteeren dat het postbeheer streng verbiedt muntstukken in postzendingen te sluiten.
JULIENNE EN MARIA. — 1° Is eene der oudste filmen van Olive Thomas, waarvan de rol-verdeeling niet gegeven is.
2° Bert Lytell, adres: Hollywood Hotel, Hollywood (Cal.) U.-S. A.
3° Denkelijk zijn die photos in de boekwinkels nog wel te verkrijgen.
HARRY SINGELTON. — 1» Virginia Lee, adres c/o 6015, Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal.) U.-S. A.
2° Harry Benham, zelfde adres als voorgaande.
3» Patsy Ruth Miller, adres: 1822, N. Wilson Place, Hollywood (Cal.) U.-S. A.
I)ERRY. — 1° France Dhélia, adres: 97, rue lean Jâüyèg, Leyallois-Perret (France).
JAÇKPQL. — 1° De Drie Musketiers (amerl-kaaitécfie film) rolverdeeling: d’Artagnan (Douglas, Fairbanks), Athos (Lean Bary), Porthos 'Géorgie Siégmann), Aramis (Eugène Pallette), Lod.ëwijk XIII (Adolyhe Meujan), Anna van Oostenrijk (Mary Mac Laren), kardinaal de RL chèlieu (Nigel de Brulier), Hertog van Buckingham (Thomas Holding), Lady de Winter (Barbara La Marr), Constance Bonacleux (Margaret de la Motte), Planchet (Charles Stevan).
CA1LLAU. -- Gelieve te noteeren dat inzendingen vóór de Vrije Tribuun met de pen of machine dienen geschreven te zijn.
HA VELAAR. — 1° Hope Hampton, adres: c/o Paramount Studios, 6284, Selma.Avenue, Hollywood'(Cal.) U.-S. A.
2“ Zijn die vergelijkingen werkelijk van eigen vinding?
EVER TRUE. — 1° De rol van Lady Fritzwald In Robin Hood werd vertolkt door Enid Bennett; ' adres: c/o Metro Studios, 1025, Lilian Way, Lös Angeles' (Gal.) U.-S. A.
2° France Dhélia, gelieve té'specifieeren wat u over, baar, Avenscht te wetemjzie adres antwoordmaan Derby.
3°:,Edna Purviane is de partenaire geweest der meeste filmen van Charlie Chaplin; zij heeft:bJ, ond haar en blauwe oogen; is struisch van. lichaamsbouw.
RÖMfi. — 1» Lucie Doraine, adres: Foreign Filmgeselschafft, S. W. 48, Friedrichstrasse, 227, Berlin S. W. 48.
2° Viola Dana, adres: 7070, Franklin Avenue, Los Angeles (Cal.) U.S. A.
3° U kunt ze beiden in de fransche taal schrijven.
LIST. 1° ' Rudolph Valentino, adres: 7139,
Hollywood Boulvard, Los Angeles (Cal.) U.-S.A.
2° Mary Pickford, adres: c/o Hollywood (Cal.) UPS. A..
3° Jackie Coogan, adres: Metro Studios, 1025, Lilian Way, Lós Angeles (Cal.) U.-S. A.
N.-ß. -- Zenden alle drie gratis de hen gevraagde Jjlióto.; '
ZJtZAl'.r-'.ï?’.pé' éclitgenóóte van Rudolph Valentino' RlóediRAArena’s was Lila Lee.
2° Thomas Meighan, adres: Athletic Club, Los Angeles (Cal.) U.-S. A.
3’ Dorothy Dalton, adres: Paramount Studios, 6284, Selma Avenue, Hollywood (Cal.) U.-S. A.
N.-B. — Zenden allen gratis de hun gevraag de photo.
MEJ. .1. F. — U kunt u eens wenden tot de Belga Films, 34, Barthélémylaan, Brussel.
RITA LA BLONDE. — 1» Pearle White bevindt zich voor 't oogenblik nog in Amerika.
2° De ware naam van Pearl White is Peari White; zij is op 4 Maar 1889 te Springfield (Missouri U.-S. A.) geboren.
3° ’t Spijt ons zeer, maar wenschen dergelijke adressen niet te verstrekken, daar dit alles maar zwendel is.
RAAT KOL 2° Neen dit boek is niet verschenen. 3° Het scenario van de Paramountfilm De Gunsteling des Konings verscheen in ons blad over een paar maanden. ADOLPHINE JOOS. — 1» Harold Lloyd, adres 502, Irving Boulvard, Los Angeles (Cal.) U.-S.A 2° Eileen Percy, adres: Fox Studios, 1401 Western Avenue, Los Angeles (Cal.) U. S. A. 3° U hoeft ze zelf maar te schrijven om hunne photo, die zij u gratis zullen opzenden; u kunt hen b.v. zeggen dat u eene groote bewonderaar ster van hun spel zijt. LUSTIG TRIO. — 1° Ramon Navarro, voor naamste film Prisoner of Zenda; adres: Metro Studios, 1025, Lilian Way, Los Angeles (Cal.) U.-S. A. 2° Jack Pickford, voornaamste film Garris son's Finish; adres: Hollywood (Cal.) U.-S. A 3° Alma Rubens, voornaamste film Humores que; adres: c/o Cosmopolitan Productions. 127th Street, 2nd Avenue, New-York-Citv (U.-S. A.). VERKNOCHTE LEZER. — 1° Olaf Fônss, in de duitsche of vlaamsche taal te schrijven, zendt zijne photo tegen vergoeding van f( /( adres: St-Hundsrei,. 26, Kopenhagen. 2° Pearl White, in de fransche of engelsche taal te schrijven, zendt hare photo gratis; adres: c/o Hôtel Grillon, 2, rue Boissy d’An glas, Paris (VTÏTe). JULIUS. — Adres van 't Neder'ansche Studio Hollandia Filmfabrieken, Haarlem. ALICE FAVOR. — Nota genomen van uw vriendelijk schrijven en vernemen met genoegen dat u ons «Recht-door-Zee» oordeel niet kwalijk opneemt. RA TS. — 1° Alberto Collo, adTes: Lombarde-Film Napels. 2° De rol van Pierre Revel in Opinion publique werd vertolkt door Adolphe Menjou, adres: 1911, Carmen Avenue, Los Angeles (Cal.) U.S.A, Als typische bizonderheid kunnen wij nog me-dedeelen dat deze artist zijn rol getvpeerd heeft op Henri Letellier, bestuurder van het Parijzer dagblad Le Journal. 3° U kunt antwoord van Malcolm Mac Gregor ontvangen binnen de maand. ANNY ROCK. —1° Edna Purviane zendt gra tis de haar gevraagde photo; in de fransche of engelsche taal te schrijven; adres: 402 A, West-lake Terrace, Los Angeles (Cal.) U.-S. A. 2° Milton Sills, in de engelsche taal te schrijven; zendt gratis de hem gevraagde photo; adres. 1320, Crescent Heights, Hollywood (Cal.) U.-S. A. KIN EMA WERELD MONIQUE. — Karina Bell, in de duitsche of vlaamsche taal te schrijven; zendt hare photo tegen vergoeding van fr. 2. MA R Y V. C. — 1° Die artist is het slachtoffer geworden van een ahto-ongeluk; tengevolge van eene nu genezen verminking moest hij langen tijd van het witte doek verwijderd blijven: is echter nu opnieuw aan ’t draaien; is nog ongehuwd; adres: Payer’s Club, New-York-City (U.-S. A.). ST-NIKLAAS. — 1° William S. Hart, adres: Bates and Effie Street, Hollywood (Cal.) U.S.A. 2° Constance Binney, adres c/q Realart Pictures, 469, Fifth Avenue, New-York-City (U.S.A.) 3 Wenschen u geluk met het aantal ontvangen photos. VLINDER. — 1° Gladys Walton, adres: c/o Upiversa! Studios, Universal City (Cal.) U.S.A. f Louise Lovely, adres: 1746, Wilcox Avenue, IK... y wood (Cal.) U.-S. A. JACQUES. — 1° Bert Lytelle, zie adres antwoord aan Julienne en Maria. 2° Harold Lloyd, zie adres antwoord aan kdolphine Joos. 3° Zenden beiden gratis de hen gevraagde photo. HAD JE ME MAAR. — 1° De hoofdrol voor een film wordt altijd aan een bepaald artist voorbehouden die door de maatschappij wordt aangeduid, of indien hij er niet aah verbonden is, speciaal voor die film aangeworven. 2° Tuschen de filmartisten zijn er zeker die geloovig'zijn, maar de tooneelen welke u doorgaans ziet zijn door het scenario vereischt, en eens gedraaid, is alles voorbij en vergeten. 3° Zeker, uit hunne filmen en scenarios trekken de artisten lessen, en dikwijls zeer vruchtbare. N.-B. — Vragen wel om verschooning voor de vergetelheid. Aangenaam zou het ons wel zijn >« mogen weten wie onze dubbelganger is. ALTIJD EVEN ZWAK. — 1» Die troep is tijdelijk werkeloos. 2° William Farnum, geboren op 4 Juli 1876; gehuwd met Olive White; heeft bruin en blau-ve oogen. 3° William S. Hart, geboren op 6 December 1876; gehuwd met Winifred Westover; heeft bruin har ean bktuwe oogen. N.-B. — Nemen goede nota der ons medegedeelde inlichtingen en hopen wel dat ze van pas zullen komen. JIM. — 1° Almirante Itala Manzini, adres: c/o 3, rue de Rocroy, Paris. 2° Monique Chrysès, adres: 28, rue Chau veau, Neuilly) France). 3° Pina Menichelli, adres: Rinacimento-Film, Vieolo Parioli, Villino Franchetti, Rome. J. 1M. — 1° Pathé Belge Cinéma, adres: 146, boulevard-Adolphe Max, Bruxelles. — Fox Film 15, rue Fossé-aux-Loups, Bruxelles. — Paramount, 48, rue Neuve, Bruxelles. 2° Alien even goed. 3° Best doet u u hiervoor tot het belanghebbend bureel op het stadhuis te wenden. N.-B. — Nota genomen voor abonnement. LE R A K, TESOUNNAH. — Opnamen niet voor Vrije Tribuun geschikt. SANNES.. — William S. Hart is gehuwd met Winifred Westover en niet met Eva Novak, zooals dit Mad verkeerdelijk melde. NEMO. N.-B. — Vragen ons na Zondag toegekomen worden in het volgend nummer beantwoord. ONS PHOTOHOEKJE RITA LA BLONDE, ontving gratis de photo van Alice Terry en van Priscilla Dean na 2 maanden. ST. NIKLAAS ontving gratis de photo van; Alice Terry (18x13) na 1 maand; Bébé Daniels (18x12 1/2) na 1 1/2 maand; May Mac Avoy (18x13) na 1 maand; Mae Murray (25x20) na 1 jaar; Madge Belamy (21 1/2x17) na 2 m.; Herbert Rawlinson (19x12) nà 4 m.; Larry Semon (19x12) na 3 m.; Jackie Coogan (11x12 1/2) na 1 m.; Charlie Chaplin (18x12 1/2) na 2 m.; Thomas Meighan (18x12 1/2) na 1 m.; Sessue Hayakawa (20 1/2x15 1/2) na 1 m.; William Farnum (24x19) na 2 m.; Douglas Fairbanks (21 1/2x17) na 4 m.; (zooals hij optreed in den dief van Bagdad); Napierkowska vraagt 5 fr. voor eon goed werk waar zij Patrones van is; Charles Vanel vraagt 3 fr.; Lya Mara, na 7 d.. Lya de Putti, na o d.; Wanda Treumann, ne 1 m.; Luciano Albertini na 11 d.; Ginette Mad die, na 3 d.; Andrée Brabant, na 3 d.; Francine Mussey, na 3 d.; Blanche Montel, na 13 d.. Sandra Milowanoff, na 4 dagen; Mlle Madys na 1 m.; Betty Balfour, na 1 m.; Georges Bis-cot, na 3 d.; allen postkaartformaat; Soava Galone (27 1/2x20 1/2) na 26 d. (geteekend bui tengewoon prachtig); Betty Blythe (18x12), na 2 m.; Lila Lee (18x12), na 2 m. Allen gratis. IJ. W. GRIFFITH is ernstig ziek. Tijdens dt opnamen van zijn laatste film * America > werkte hij tot 16 à 18 uur per dag. Bovendien is hij 11 pond vermagerd. LOUIS DELLUE, de bekende Fransche voor aanstaande persoonlijkheid op kinemagebied komt te overlijden, plaatsgebrek dwingt ons het aan hem gewijde artikel tot het volgend nummer te verschuiven. IV7J VERNEMEN dat Lowell Sherman, welke in Way Down East zoo knap de marqué speel de, uitgekozen is om in Monsieur Beaucaire de rol te vertolken van Lodewijk XV, koninp van Frankrijk. THURLO IBSEN, de kleinzoon van den groeten schrijver, is nu ook aan de film en zal in Yolanda, met Marion Davies, een rol vervul len. In Noorwegen is Thurlo wel gekend ah een goed schrijver en acteur. Dit zal' zijn eer ste Amerikaansche film zijn. DE DOOD is aangekondigd geweest var Frank Hayes, welke door Erich von Stroheim was aangeworven om de rol te vervullen var, de « oude Grannis » in de film Greed. Eer, klein treurspel ligt rond het leven van dezer: man. Frank Hayes was een der hoofdrollen van de vroegere Keynstone Company. Het was zijn eenige hoop om eens in een drama op t. treden; daarom engageerde von Stroheim hen: omdat hij wist dat elke kluchtspeler meer kan dan clownstreken verkoopen. Hij voltooide dus de hem toevertrouwde rol met welslagen, mao: helaas, de dood heeft hem bezocht vooraleer de film op de markt is gekomen. DE BIJVAL van Adolphe Menjou in «• A Wo man of Paris » gevolgd door een nieuwe pre ductie van Ernest Lubitch « The Marriage Cir cle » en den andere *« Broadway after Dark maken van dezen acteur op het oogenblik eer der eerste lievelingen van het Kinemapubliek
VRIJE TRIBUUN
DE ZEVEN MERKWAARDIGHEDEN
AÀN DEN... FILMSTERRENHEM'EL.
De zonnige lach van Douglas Fairbanks.
De uilenbril van Harold Lloyd.
De eeuwige verveling van Ethel Clayton.
De reusachtige pistolen van Tom Mix.
De krullende lokken van Mary Pickford.
Het aardige wipneusje van Gloria Swanson.
De horidei'dtachtiggradigc voeten van Charles Chaplin.
N. B. Om verscheidene lieve lezeressen niet te misnoegen kunnen, wij als aanspraakmaken-de achtste merkwaardigheid, de mooie oogen van Rudolf Valentinoj aan de lijst toevoegen.
Have laar.
Sinds oenige weken lees ik de ingezonden stukken onder do titel « Antwerpen’s Studio » en ik beleef onder het lezen telkens het plezier die van spot niet vreemd zijn.
Welk mensch met gezonde redencering krijgt
d.o gedachte in het hoofd om in Antwerpen een studio op te richten.
Ik geloof dat weiftig der inzenders een flauw vermoeden hebben met hoeveel kosten zoo iets gepaard gaat, eh laten we van het geld nog geen, notitie nemen doch eenieder weet toch dat men hier buitenlandscho producten heeft.
De spreekwoorden zooals « waar een wil is is een weg. » en « willen is kunnen » zijn goed 'genoeg, dóch .men leeft nu in een tijd als men 'ietó begint men overdonderend op'moet'treden " en als men dat niet kan laten we dan liever zien naar degene die liet wel kunnen, want we komen niet in aanmerking.
' Andere kleine landen, zooals Holland, heb
welke films men het liefst ziet, en ge kunt zeif al antwoorden: Amerikaansche. Heel aardige banden zijn daar gedraaid, zooals Op Hoop van Zegen, enz., doch bij het publiek mankeert er iets aan, het is geen buitenlandsch werk
En zoo zijn er veel dingen aan te halen die uw droom onmogelijk maken, en uw geschrijf voor vreemdelingen belachelijk maakt die iets van filmen af weten. POURQUOI PAS?
De strijd wordt steeds hardnekkiger. Gelukkiglijk wordt er 'slechts op papier gestreden. Twee partijen twisten, om hun geliefkoosde artist op het voorplan te brengen. De eene helt over naar Rudy, de andere verkiest Doug. Elk der partijen zoekt naar de kunstigheden van hun favoriet, om hem op te hemelen. Met belangstelling heb ik die woordenwisseling gevolgd, die naar het schijnt geen einde zal nemen. Zal men dan toch niet akkoord geraken? Rudy bezit meer talent dan Doug, zeggen iie Rudisten. Ik geloof dat zijne verleidelijke" oogen hen alleen die gedachte ingeven. Wat zou er van Rudy worden indien hij die niet bezat? Zou hij nog zooveel bewonderaars tellen? Doug bezit noch die gloedvolle oogen, noch die elegantie, waarmede zijne mededinger omgaat, doch in vergelding daarvan heeft hij zijne aän-»tekelijko glimlach en zijn béwonderenswaar-digc vlugheid. Mijn besluit trekkende, zeg ik: •* Rudy bezit eigenschappen dewelke Doug niet heeft, en omgekeerd. » JUPITER:
OVER KUNSTENAARS.
Ik volg nog steeds njet veel aandacht, V. T. en nu ben ik overtuigd dat men soms wel overdrijft aan het ophemelen wegens Rudolph Valentino. Zijn band die hem beroemd maakte, volgde met eene reeks filmen met groote reklaam rond zijn naam. Welnu deze filmen heb ik allen zien afrollen en ik ben tot de conclusie gekomen dat, R. Valentino niet de kunstenaar is die men zoo luid roept. Wat mij dan zeer verbaasd heeft is, nog steeds te hooren spreken van zijn kunsten spel, als ik heb kunnen bewonderen hoe weinig kunst hij te zien gaf. Zélfs ip sommige filmen is het dank aan zijne medespeelster dat het geen fiasco is.
Welnu mijne opinie is, dat R. Valentino geen kunstenaar is, maar wel een danser, f ste lezers en vooral lezeressen die allen ValtA ..10, hier in V, T. als kunstenaar ophemelen.
Waarom niet wat schrijven over « echte kunstenaars », er ontbreken er toch geen, en het verwondert mij nu ook dat in V. T. zoo weinig geschreven wordt van ware kunstenaars, laat ons nemen, Charles Ray, ik geloof zelfs dat er nog niet eens over hem geschreven werd in
V. T. en hij is een der grootste Amerikaansche kunstenaars. Ik heb het genoegen gehad verleden week te Brussel eene proefvoorstelling bij tp wonen van Charles Ray, een zijner laatste filmen « Zijn Eerste Liefde ». Welnu beste lezers en lezdressen als die film in.uwe stad vertoond wordt en ge verlangt een brok kunst te zien, gaat dan gerust naar de voorstelling van den film, en ik ben overtuigd dat wij het eens zullen zijn. In.dezett film heeft Charles Ray mij verbaasd want hij overtreft al zijne andere filmen en welke dramatische kunstenaar hij ook is.
Dat de bewonderaars(sters) van Valentino niet denken dat Charles Ray mijn favori is, •neen, ik neem hier tusschen echte kunstenaars die de stille kunst bezit, eene. in vergelijking met R. Valentino en dit zonder «• parti pris », alleenlijk om aan de V. Tribunisten te toonen hoe men weinig of niets over echte kunstenaar schrijft en soms heel veel schrijft van kunst naars die nog geen kunstenaars zijn.
JOHN WERRS
KINEMANIE'JWSJES
DE KONING VA V ITALIE heeft een verton ning bijgewoond van Robin Hood, van Dou glas Fairbanks. Zijne Majesteit was er zoo verrukt over, dat hij het verlangen uitgedrukt heeft, om deze film opnieuw te zien. Hij heeft verzocht om de vertooning te geven in het koninklijk paleis, zoodat hij vrienden kan uii-noodigen, welke mede het genot kunnen smaken, Douglas aan het werk te zien.
WIJ VERNEMEN, dat de rekordprijs van
20,000 pond is toegekénd aan Anna Christie het meesterwerk van Eugene O’Neill. Blanchi Sweet draagt hierin de hoofdrol.
EEN ANDERE ONDERZEE-F1LM is in wolding door Mr Williamson, de uitvinder van onderzee-foto’s, n.l. The Uninvilcr Guest. Deze film wordt in natuurlijke kleuren gemaakt, zoodat men voor de eerste maal de bloemen, planten, enz van do diepte van den Oceaan zal te zien krijgen.
DE PARAMOUNT COMPANY heeft zich de rechten verzekerd om op het doek te brengen, hot groote tooneelstuk Àrenl’l We AU.
« KINEMAWERELD »
CHARLIE CHAPLIN, na een jaar zelf niet meer voor bet witte scherm geposeerd te hebben, is terug in zijn aardige schoenen, hoed, broek en vestje gekropen en is weer de Charlie Chaplin zooals wij hem best kennen; dat wil zeggen, hij is alreeds aan zijn nieuwe klucht begonnen, spelende ten tijde der eerste goudzoekers.
SIDNEY OLCOTT, welke Rudolph Valentino besturen zal in Monsieur Deaucaire, in de Long Island Studios van Paramount, is naar Indianapolis vertrokken om te beraadslagen met Booth Tarkington, -schrijver van genoemde film. Sinds Mr Tarkington een werkelijk -deel genomen heeft aan de filmindustrie met Pled Piper Malone, met Thomas Meighan, zijn zijn raadgevingen voor de regisseurs van groot nut.
MEN ZAT. iets nieuws op de film te aanschouwen krijgen, wanneer de ontdekkingsreiziger Roald Amundsen in de maand Mei naar do Noordpool vertrekken zal; hij neemt een apparaat mede om filmopnamen te doen. Hij zal in de Ijszeeën een oppervlakte vau één millioen vierkante mijlen onderzoeken en dus kan men wel denken, dat van uit zijn vliegtuig, waarmede hij den tocht onderneemt, hij een belangrijke schat filmfoto’s zal nemen.
r.tri'jnn DIX vertelt het een en ander omtrent Rudolph Valentino. Hij zag hem voor de eerste maal als een figurant te Hollywood. Hij was verdrietig omdat hij geen behoorlijk engagement vinden kon. Dien tijd was Dick de hoofdrol in een reizend gezelschap. Meermaals vroeg Rudolph hem aan het tooneel te helpen, daar hij in dè studios geen geluk had. Toen verliet Dick Californië en wanneer hij terugkwam was Valentino als door een wonder er bovenop gekomen, want hij speelde De Vier Ruiter van den Apocalipsus. Dick was nieuwsgierig of Valentino hem herkennen zou, want hij was nogal langen tijd weg geweest. De nieuw ster zag de tooneelspeler en liep hem dadelijk met uitgestoken handen tegemoet en drukte deze met zulk een warmte dat hij un. nimmer vertreten zal
EEN SCHAT werd op den bodem van den Oceaan gevoiiden, wanneer men aan het draaien van deze productie begon. Jean Tolley was het gelukkige meisje.Deze jonge dame had zich aangeboden om die aartsmqeilijke rol te spelen; zij kan zwemmen, duiken en harde beproevingen doorstaan. Zij zag op den bodem der zee een kist liggen in den modder vastgeklemd: zij trachtte deze te lichten opdat zij naar boven zou gaan, doch dit was ónmogelijk. Beproefde duikers gingen dan naar beneden en brachten de kist naar de oppervlakte. Bij de opening vond men daarin 10,000 gouden Spaansche dubloenen 'uit vroeger eeuwen.
DE FOX CORPORATION heeft zich eenige foto’s toegeëigend van Lenin, de Dictator van Rusland, onlangs gestorven. Deze foto’s werden eenige dagen vóór zijn ziekte genomen te Moscou. Daar zijn er bij, omringd van zijn katten, waarvoor hij een zwak had. Anderen met zijh vrouw in hun huiselijk leven. Met deze gegevens en anderen zal de Fox Film nu een produktie op de markt brengen, spelende in Rusland..
ADOLPHE MEN JOU en Lew Cody, zekeren dag te samen zijnde, werd plots de vraag gesteld wie, volgens hen de beste filmspeelster was. Zij bezagen elkaar een oogenblik en antwoordden tegelijkertijd, als bij afspraak, « Ba-hy Peggy! »
Denny nu voltooid heeft, Sporting Youth, is het genre van don overleden acteur, waardoor men nu deze artiest allerlei aanbiedingen voorstplt.
IN DE PRODUCTIE VAN REX INGRAM.
The Arab, welke gefilmd is in Tunis en andere deelen van Noord-Afrika met de medewerking van het Fransche gouvernement en verschillende Arabische stamhoofden, zijn wel tien acteurs van allerlei nationaliteiten vertegenwoordigd. Rumon Novarro is Mexikaan, Alice Terry is Amerikaansche, Maxudian is Franschrnan, Adelqui Millar is Chiliaan, Alexandresco is Roemeensche, Justa Uribe is Mexikaan, Guisrppe di Campo is Italiaan. Dan zijn er nóg verschillende spelers van Arabische on Egyptische oorsprong
CLARA KIMBALL YOUNG heeft besloten, de film vaarwel te zeggen en zal terug aan het tooneel gaan. Zij zal optreden in het stuk, reeds voor het witte doek bewerkt, « Trimmed in Scarlet ».
DE VERTELSELS VAN
RARE MARUS
QE LUIMIGE REVUE VAN
” DE SNUIVER ”
OVERAL TE
vêrkrijgen
50 centiem
ER WORDT GEZEGD, dat Antonio Moreno en zijn vrouw het schoonste huis te Hollywood bezitten. Hun eetzaal heeft lichtgroene muren en zoldering; de stoelen zijn in prachtleder, met de hand in allerlei teekeningen uitgesneden; tapijten en draperieën zijn van leven dige Chineesche stof, hetwelk aan de plaats een warm karakter geeft. Het boudoir van Mevr. Moreno is in alle kleuren van dèn regenboog; de meubelen zijn van Fransch fabrikaat. De slaapkamer v'an Tony is Spaansch in kleur en karakter. Gordijnen en bedsprei zijn van fluweel en goud. Het huis is gelegen op een berg vanwaar zij een overzicht hebben op de Sierras, Hollywood en Los Angeles met in de verte Çatalina eiland en de Stillen Oceaan. Zij bezitten ook nog achter het huis een zwemkom
DE LAATSTE FILM van Harold Lloyd «Why Worry» is een verzekerd lachsucces, waardoor men zorgen en ziekte vergeet. Hij ziet daarin steeds in zijn verbeelding allerlei moeilijkheden en bevindt zich plots te midden eener Mexicaansche revolutie. Deze tooneelen zijn van buitengewone vroolijkheid.
BARBARA LA MARR voltooit op het oogenblik een film « The White Moth » voor First National, waarin zij de rol speelt van een danseres. Zij behaalt het eene succes op het andere « The Eternal City », « Thy Name is Woman ». « The La'dy known as Lou », « The Shooting of Dan Mc Grew », zijn alle filmen welke gansch in baar temperament vallen.
REGINALD DENNY is uitgekozen, om de hoofdrol te vertolken in The Husband of Edith, een rol welke bestemd was voor de ongelukkige Wallace Reid. De film welke
Scenario vanVolkoff en Ivan Mosjoukine Filmregie van A. Volkoff.
Gedraaitd in 1923. Film Albatros.
ROLVERDEELING:
Kean .... Ivan Mosjoukine
Gravin de Koefeld... Nathalie Lissenko Salomon, de-opgever ... Nicolas Koline
Lord Mewille .... Kenelm Foss
Anna Damby .... Mary Odette
De Prins van Wales .... Otto Detlef sen Ophelia, daarna Juliette ... Pauline Pô
Graaf van Koefeld .... G. Deneubourg
De Politieagent .... Albert Bras
WIJ BEVINDEN ons te Londen in 1830. Het Drury Lane Theatre is nokvol. De geheele Engel-sche aristokratie is er tegenwoordig om Kean, den beroemden tooneelspeler, Romeo et Juliette te zien vertolken.
Bij het halen van het doek slaan er twee harten voor den mooien tooneelspeler: dit van 'de gravin van Koefeld, de echtgenoote van den Deenschen gezant en het hart van Anna Damby, eene rijke erfgename, wiens voogd haar voor Lord Mewill bestemd had. Kean is aan de schoonheid der gravin niet ongevoelig gebleven en het is als 't ware aan haar dat hij zijne Romeo-rol opdroeg.
Eenige dagen later komt Lord Me-will, de hand van Anna Damby vragen. Het meisje ontvlucht en gaat zich verschuilen bij Kean en vraagt hem haar voor de schouwburgloopbaan op te leiden. Maar Lord Mewill is haar gevolgd. «Zeg aan Kean», beveelt hij Sa-
(WANORDE EN GENIE)
naar het treurspel van ALEXANDER DUMAS vader
de l.\ Blanchisserie, 28, Brussel
lomon, de opgever van den schouwburg en trouwe vriend van Kean, «dat hij dezen middag, de thee der gravin van Koefeld, heel de Londensche society zal weten dat Kean een meisjesverlei der is».
Kean zelf gaat naar de samenkoms! en weet van de gravin eene bijeenkomst in zijne loge te bewerkstelligen. Maai zij is nog maar even binnen of er wordt geklopt: het is de Prins van Wales met graaf van Koefeld. De gravin is langs eene andere deur ontsnapt en het is met woede in het hart dat Kean de bezoekers ontvangt. Kean, die weet dat de prins eveneens op de gravin verliefd is. en zich wetende onbekwaam een rol goed te vertolken wanneer hij iemand in de loge zijner geliefde bemerkt, vraagt den prins dien avond het gezelschap der gravin niet te zoeken. Maai deze geeft op de woorden van den tooneelspeler geen acht en tijdens de ver tooning beleedigt Kean hem van af het tooneel, en hij die gisteren nog de held van iedereen was, wordt nu uitgejouwt Zijne loopbaan is gebroken. Bewusteloos wordt hij bij zijn vriend Salomon binnengedragen. Hij zal zijne ongenade niet lang overleven. Maar een laatste troost is hem weggelegd geworden. De gravin van Koefeld komt hem eene laatste maal bezoeken, en het is met het hoofd op de eene hand en een boek van Shakespeare, zijn lievelingsschrijver, in de andere, dat Kean rustig den geest geeft.
« KI IM EMA WERE LD »
KEAN
(Naar aanleiding van Ivan Mosjoukihe’s meesterfïlm).
âL diegenen welke Le Brassier Ardent, hebben bewonderd en van Le Chant de l’Amour Triomphant zuilen genieten, al diegenen zullen er zeker aan houden Kean, wanneer het ten onzent op het doek zal komen, te gaan zien.
Het middenpunt van die film, is zonder twijfel Ivan Mosjoukine, de geniale filmspeler waarvan het aantal bewonderaars in ons midden onophoudend vergroot. Indien men niet aan hem hadde gedacht, dan gelcoven wij niet dat men op dit onderwerp, hoe romantisch en zeer « kinema » het ook moge zijn, hadde stilgestaan. Zooals men weet, gaat het hier over het stuk dat Alexander Dumas vader in 1836 voor Frederick Lemaître schreef. We hebben 'de nieuwsgierigheid gehad dit oude stuk, den schrijver der Drie Musketiers ingegeven door de onstuimige persoonlijkheid van Edmund Kean, een der grootste treurspelers van Engeland, die overigens kwam te sterven drie jaar vóór de opvoering van het stuk, even in te zien. Deze wetenschappelijke nieuwsgierigheden behouden ons somwijlen zekere verrassingen voor. Alzoo hebben wij met verbazing in het stuk van Dumas eene gelukkige ontknooping gevonden, dàn wanneer deze in het scenario van Volkoff volkomen tragisch is. In de film vertrekt Kean niet naar Amerika met de jonge Anna Damby. Hij sterft — en hieraan danken wij het overlij-denstooneel van Mosjoukine, waarop wij later terugkomen. Bovendien is het in het tooneelstuk niet volkomen zeker dat Kean zinneloos wordt. Men doet hem als zóó zijnde doorgaan. Hoevele letterkundige onderwerpen hebben wij reeds niet zien vervormen ten dienste der ontknooping? Hier is het tegenovergestelde gebeurd. En niet alleen wilde Volkoff, wiens talent wij reeds zoo dikwijls bewonderden, dat Kean stierf, rraar hij heeft bovendien gewild, dat. vanaf het tooneel van het Drury Lane, het treurspel losbarstte, met zich als gek te laten verklaren, eene onloochenbare
krankzinnigheid in de onvergetelijke oogen van Mosjoukine.
En indien wij de nieuwsgierigheid nog verder willen drijven om de ware Kean te kennen, dan zouden wij nog meer verbaasd zijn. De groote treurspeler van het Engelsche romantisme vergenoegde zich te sterven in de ellende van zijne overdaad aan alkool. Maar in zake van helden is het niet altijd goed de volledige waarheid te kennen.
IVAN MOSJOUKINE en NICOLAS KOLINE
De ware Kean, een oud rondreizend tooneelspeler, was. de kleinzoon van den dichter Saville Carey, wat hem niet verhinderde, als scheepsjongen, eene reis naar Madeira te maken, en zich, bij zijn terugkeer, als « aap » in een dierenspel te verhuren.
In 1814 debuteerde hij in het Drury Lane Theatre te Londen, waarvan het publiek in de film eene trouwe weergave zal terugzien, en zijne vertolking van Shylock was een ware zege. Zijn geestdrift en oprechte liefde tot de tooneel-speelkunst brachten in de rollen, die hij te vertolken kreeg, eene ware omwenteling teweeg. Hij ging van succes naar
» KINEMAWERELD »
succes, o.a. met Hamlet, Othello, Roméo. Talma liet hem in 1818 naar Parijs komen. Hij verbraste er zijn fortuin en zonk in de uitspattingen weg. Maar blijven wij hier stilstaan om tot onze film terug te keeren.
De Kean, welke Volkoff ons voorbrengt, is nogal gelijkend aan diegene welke wij tot hiertoe hebben voorgesteld. Zelfde geestdrift, zelfde passie. Ivan Mosjoukine vertolkt hem op bewonderenswaardige wijze en bezielt hem bovendien met zijne hem zóó persoonlijke fantazij. Geholpen door den zonderlingen Koline, draait hij verscheidene tooneelen van dolle fantazij en jeugd, waarin de beelden om zoo te zeggen « schaterlachen ».
Het is in die lichte atmosfeer dat de elementen van het treuspel zich reeds afteekenen. De draaispil is de liefde, romantische liefde, eerst wanhopend, dronken daarna, om als krankzinnig te eindigen, van den groeten treurspeler voor eene voorname dame.
Zij ontmoeten elkaar in eene ruiters-dreef, waarin Nathalie Limenko te paard opkomt in de verleidelijkste klee-dij die wij maar kennen. Kean is in zeeman verkleed, en de dame, helaas, schijnt hier niet al te zeer over gevleid te zijn. Eene betere gelegenheid zal zich voordoen op het oogenblik dat de gravin de Koefeld (Mme Lissenko) Kean ontmoet, terwijl hij op de knieën zittend, een vroegere kameraad van het cifkus, slachtoffer van een ongeluk, aan 't verzorgen is. Het is bij het vertrek van haar rijtuig dat ziine liefde voor goed wortel schiet. In het vervolg zal zij te werk gaan met opvolgenlijke toetsingen, zonder overdrijving van daden, meer op zijn gemoed werkende, overigens met een bliksemend gevolg. Oppervlakkige uiting nog, op het oogenblik dat Kean onder het onverzoenbaar oog van haar echtgenoot, met de dame eene afspraak maakt. Wreede openbaring in de afgunst wanneer de wanhopige tooneelspeler zbh tegen het hekken van het paleis dringt en zijne minnares aan den?r*n van den prins van Wales ziet. Krankzinnigheid eindelijk, wanneer, na een kort bezoek in zijne loge en één lente kus, Kean, na op het tooneel teruggekeerd zijnde, ziin koninklijke mededinger aan de zijde der
gravin terugziet en zijn spel onderbreekt om hem openlijk te beleedigen. Krankzinnigheid geboren uit een samenloop van uitwendige omstandigheden, uit het eenvoudige spel der steeds grooter wordende passie en uit de jaloerschheid, slechte raadgeefster. Krankzinnigheid die, cngetwijield, langs den anderen kant een door den drank en talent on dermijnd wezen beloerde. Krankzinnig-heid-prijs van één kus!
En hier ligt het hoofdpunt van dien film. de voornaamste aantrekkings kracht. Eén enkele kus, ééne enkele samenkomst — hoe goed dit de onmogelijke liefde van den genialen tooneel-soeler voor de voorname en goed verdedigde dame weergeeft, en hoe welsprekender dit is dan al de teksten! En het is dan niets meer dan de krankzinnigheid die, te samen met den naderenden dood en de tegenwoordigheid der liefde. het eindenderwerp van de film wordt.
Kean trekt zich terug in de ver afgelegen en slordige woning van Salomon De mooie gravin komt er hem eene laatste maal zien. Buiten huilt een stormwind. De romantische treurspeler leest Shakespeare, immer dezelfde verzen die hem benaderen. E het is het tooneel van den dood. ' '
Dit einde kan aanzien worden als eene der meest klassieken. Vroeger zegde men: men moet Sarah Bernhardt hebben zien sterven.En morgen zal men zeggen aan diegenen welke de hoogste toppunten der kinematographie willen kennen: men moet Ivan Mosjoukine hebben zien sterven. Dit stuk van zicht-kurmt. langdurig voorgesteld, op veranderlijke afstanden, terug dichter bij onze verbaasde oogen gebracht, daarna terug achteruit geschoven, opdat wij beter het gehèele zouden vatten, is waardig der grootste loftuitingen. Men ziet de dood komen in de heldere oogen van Mosjoukine. Men woont zijn laatste ad—ntocht bü. Het is trocte kunst.
Keen is niet*alleenlijk gefilmd geworden met uiterst eel kunde, overleg en gevoelen, maar de vertolking zelve staat boven allen lof verheven. Uit het bijgaand scenario zal men kunnen zien dat het allen eerste-rangartiesten zijn, welke reeds van over lang hunne eerste sporen op kinemagebied hebben verworven
12
< K INEM A WERELD »
naar de roman van . .Marguerite Beaume vertolkt door.... Lotte Neumann
Het meisje dat immer zeer streng opgevoed werd, laat zich zekeren dag ccor eene vriendin overhalen mede naar een bal te gaan en tooit zich met een paarlsnoer van groote waarde dat haar vader juist dien dag in herstelling had.
Door de wijn een weinig beneveld
<\R1A Wendel is de kleindochter || van dominee Malgensteff en wordt door haar in de stad als winkeldochter in zijne juwelierszaak ge-hezigt.
vergezelt zij een jongeling welke zij op het Karnavalbal ontmoette en verliest ten zijnent het paarlsnoer.
Anderendaags komt de kleine het snoer terughalen en Maria bekent haar
I KIN EM A WERELD »
oom het verloren te hebben. Deze wil dit met gelooven en doet haar wegens diefstal gevangen nemen. Maria wordt tot tes maanden gevang veroordeeld.
Intusschen is de jongeling, Ousward naar Afrika afgereist en vindt tusschen zijne bagage het paarlsnoer.
stuurder oordeelende dat de aanwezig-l eid van Maria voor zijn zoon ten hoogste nooriig is, vraagt haar ten huwelijk. En eenige dagen later verneemt zij bij toeval dat het met Ousward was dat zij de Kar-navalnacht doorbracht. Er bljift haai niets over dan haar verleden aan den be
ln de gevangenis redt Maria het leven van den zoon des bestuurders en wordt tot ziekenoppaster benoemd. Maar zekeren dag ontmoet zij terug Ousward, doch zij herkennen elkaar niet. De bestuurder te bekennen, en verstoot haar.
En het is dan dat Ousward het slecht verneemt dat hij gesticht heeft en biedt haar zijne hand aan.
C. C. B. Film, rue du Marché, 30, Brussel
14
« KI NE!V. A WERELD »
Onze Ciné-Romans
De Bergbewoners
»The Kentuckians) (Les Montagnards)
do bekende Paramountfilm door Ed. Neorg.
ROLVERDEE.LING:
Boone Stallard . . Randolph Marshall Anne Bruco . . . Mace Keaton . . . Jake Stallard . . Boone’s Broer . . Constable .... Gouverneur . . . . Colton, journalist . Do jonge Keaton . De jonge Stallard, Mama Stallard . . . Mevr. Marshall . . Dom Cadmus . . .
. . . . Monte Blue . . . Wilfred lytell . . . . Diane Allen . . . Frank Youner Thomas S. Brown . . J. W. Johnston . Bussell Parker . . J. H. Gilmour . . . John Miltcm
. . . Albert Hewitt Eugenie Woodward . . . . Grace Reals . . Wesley Jenkins
(Vervolg en Slot)
» Dit zal veel tijd vergen » zegde hij. « Zii lebben nog alles te. leeren van het Wetboek; dat fit sterker is dan het geweer. Doch, zij hebben mij Ie kans gegeven en ik ga er aan beginnen. » i Hij drukte haar uitgestoken hand én hield die anger in de zijne dan de « etiquette » der landei-!enaars zou veroorloofd hebben.
Wanneer hij de zaal, met Blaine Colton, verliet, at Anne Bruce aan de piano, begeleid door Ran-‘olph Marshall.
: « Ik weet niet, Blaine » zegde Boone, « maar t geloof dat dit meisje veel te goed is voor dien jan. »
Drie dagen later bereikte het nieuws de hoofd-ad, dat de haat tusschen de Staliards en de ratons opnieuw uitgebroken was.
Boone, verdrietig, dat zijn eigen familie, zijrr uis om een regeling met het Gouvernement te jrkrijgen, ging vernietigen, haastte zich liuis-aarts te keeren.
iTot zijn verlichting, alhoewel er schoten gewis-ld waren tusschen zijn broeder Jake en Mace paton, hoofd dier familie, vernam hij dat er geen [oden waren. Wanneer hij aan de woning zijner peder kwan, vond hij deze omringd door de batons.
* Ik ben ongewapend! » riep hij. « Geef mij tl niinuut en ik breng Jake voor u!... Die inzie iet ophouden! »
Boone ging de woning binnen en vond zijn moer en Jake, niet geladen geweren, hij de vensters I chtendc.
Sik heb daar uw gezegde gehoord! j> mauwde te hem toe. « Doch, ik zal niet naar buiten n! »
'oor alle antwoord greep Bcone zijn broeder hij! it kraag en sleepte item naar buiten.
« Mace Keaton » riep hij, « gij kunt gerust naar hier komen, om de hand van Jake te drukken! Ik hoorde dat iiij schuld had maar ik verlang die twisten gestaakt te zien! »
Tegen zin gaf Jake de hand aan Mace Keaton Daarop ging Boone verder naar de groep toe.
« Komaan jongens, laat ons vorder opwaEdelen en u trachten uw zinnen bij elkaar te brengen. De zen avond zuilen de Staliards e» de Keatons een papier teekenen, Waarop zij verklaren dat zij voor taan in de beste vriendschap zullen leven. »
Niemand van de Keatons wist aaarop iets aan te merken. Toen zij ver genoeg van B one’s huis ver « ijderd waren hield Mace plotseling halt.
« Ik heb nagedacht, Boone Stallard » zegde deze langzaam. « Ik verklaar dat die ruzie zal voort duren. Wij kunnen u niet ncerschieten omdat ge ongewapend zijt; doch, wij kunnen u een ransoling geven, waardoor ge dan een geweer zult nemen om ons to ontmoeten! »
Op een toeken van Mace vielen de drie Keatons hem aan; hij zou een aardig oogenblik beleefd heb ben was er niet, —n een onverwachte zijde, hulp komen cipdagpii.
Randolph Marshall maakte een uitstap naar de bergen, om zich met eigen oogen te overtuigen hoe de zaken daar: tonden. Hij had gezien hoe Boone zijn broeder behandeld had; hij was hem gevolgd om hem te zeggen dat hij zijn wetsvoorstel zou intrekken.
Het verraad der Keatons maakte hem woedend Waarop hij hen nu aanviel met zulke razernij dat Anne lirrce er verstomd zou van gestaan hebben
Do Keatons namen de 'ducht en wanneer Boone zag wie zijn redder was stak hij hem de hand toe
« Ik heb u te danken » zegde hij, « omdat de Keatons geen Stallard verslagen hebben. »
« Gij weigerdet mijn hand in het Staatshuis » antwoordde Marshal «maar nu aanvaard ik de uwe niet. Ik zag, hoe gij trachttet do twist te doen eindigen waarvoor ik u bewonder. Doch, de laffe aanval der Keatons bewijst dat ik wel gelijk had het karakter der bergbewoners te kennen. Ik dacht mijn wetsvoorstel in te trekken, en met jdit doel volgde ik u, maar nu zal ik het doordrijven. Gij zijt een man Stallard, doch gij kunt van een volk, zooals die Keatons daar, geen vreedzame menschen maken. »
Zonder een antwoord van Boone af te wachten vertrok hij.
De volgende dagen verdedigde Randolph Marshall zijn voorstel krachtdadiger dan ooit.
Zijn overtuiging, dat de bergbewoners moesten onder kantrol staan, werd sterker door de houding van Anne Bruce.
Verschillende malen had hij haar gezien, op wandel met Boone Stallard. Ten langen laatste vroeg hij haar daarover uitleg. Zij waren te vriendelijk tegenover elkaar, meende hij.
« En waarom zou ik niet met Mr Stallard mogen spreken? » vroeg Anne. « Ik geloof in zijn zaak én ik hen zeker dat hij de overwinning zai behalen! v
« Ik verzeker u dat Stallard dit volk niet kan overhalen een rustig leven te leiden. Ik weet het. Daarom drijf ik mijn voorstel door! »
KINEM A WERELD »
« Dit is niet schoon van u, Randolph! » riep het meisje vurig. Hij trachtte de Keatons en zijn familie in vrede te doen leven! Geloof nu niet dat hij mij dit gezegd heeft! Neen dien dag was ik ook daar met Mr Colton en zag hoe hij zijn broeder de hand deed drukken met een Keaton! » Randolph dacht verstandig te doen met niet meer te antwoorden. Doch, van dien dag grepen er in het Huis tusschen hem en Stallard, lievige toonee- • len plaats Het kwum zekeren dag zoover dat de twee mannen handgemeen werden. Zij werden gescheiden doch Marshall wachtte Stallard af buiten het Parlement.
« Zoo kan dit niet blijven voortgaan, Stallard! » zegde hij, « gij draagt een revolver, de zaak moet tusschen ons geregeld worden!
« En dit moet juist van eén man der wet komen » schimpte Boone, « een prediker over vrede... Goed, ik ben gereed! »
Beider vrienden wilden er niet tusschen komen.
Zij stelden vast dat men te ver gegaan was. Een U gevocht alleen kon dit geschil doen eindigen.
\ one vuurde eerst maar miste zijn doel; wanneer hij een tweede schot wilde lossen weigerde zijn wapen af te gaan. De wetten in Kentucky, aangaande een tweegevecht, stonden nu Marshal! toe zijn tegenpartij te treffen; Boone hield moedig •het hoofd omhoog en zag Randolph strak aan. Doch, wanneer deze Stallard zoo kalm en waardig voor hem zag. kwam bij Marshall de ridderlijkheid te voorschijn. Hij liet zijn revolver vallen en stak de hand uit.
« Tk denk, Stallard, dat wij nu wel elkaar de hand kunnen drukken, zonder iets van onzen trotsch te verliezen. »
En bergbewoner en vallei-aristocraat begroeven hun vijandschap in een stevigen handdruk.
Op het oogenblik dat de twee mannen door de getuigen en vrienden werden geluk gewenscht bracht men Stallard een telegram.
Hij las het langzaam en riep daarna Marhall ter zijde.
« Het komt van Jake » fluisterde hij. « Zij hebben mijn broeder Daws gesnapt; de Staliards verlangen nu van mij dat ik hem uit de gevangenis zal honden. Ik ga nu naar Roland, maar niet om de Staliards te leiden om mijn broeder te redden, ik za! mijn woord houden tegenover n en tegenover het Parlement. De wet moet haren loop heb-( : ik ga mij aan de zijde der wet stellen en
..nietten dat men mijn broeder aan haar ontrekke! »
« Dit kunt £re ónmogelijk doen. Stallard! » riep Marhall. « Nergens bestaat er een wet, welke u toelaat zulks te doen! »
« Het zal geschieden! » antwoordde de bergbewoner kalm. « Doch, alvorens te gaan. zou ik gaarne Miss Brace zien. Ik wil zekere zaak opgeklaard zien. »
« Ga naar haar toe, Stallard, en vraag haar of ik geen gelijk heb. met te zeggen dat geen enkele wet toelaat dat een broeder zijn broeder zal doen hangen. Tk zal trachten, u op de een of andere manier, u van uw voornemen te doen afzien. »
Boone glimlachtte bitter.
« Gij zijt een beter man dan ik eerst dacht en ik ben blij dat ik u ten laatste heb leeren kennen. Doch, ik zie dé zaak helder in. »
De twee mannen scheidden. Boone ging regelrecht naar Anne Bruce. Hij vertelde de zaak van het tweegevecht en de ridderlijkheid van Marshall en hoe hij ook hem uit de handen der Keatons gehaald had.
« Ik geloof, Miss, dat u dit onbekend was nietwaar? »
« Inderdaa/J » antwoordde het meisje, « daar heeft Randolph mij niets van gezegd. »
« Daarvoor kwam ik naar hier, miss; ik zeg n rechtuit, hij is een goede jongen, »
Boone verliet naar, zonder iets te zeggen van de aanhouding van zijn broeder; later vernam zij dit echter van Randolph.
« Wij moeten zulks beletten, Anne. Dit zou een oneer zijn voor Kentucky; een misdaad tegenover de menschheid; het is niet mogelijk dat men toelaten kan dat Stallard zijn broeder helpe doe den! »
« Wat kunnen wij doen, Randolph? » riep Anne « Het is te wreed! »
« Gij moet met me mede gaan naar uw vader De Gouverneur van dev Staat heeft de macht om Daws Stallard van den dood te redden en hem een lichte gevangenisstraf te geven. Zulke daad zai niet alleen Boone redden, zulk misdrijf ten uit voer te brengen, maar ik ben overtuigd dat dafer in het middel ligt om die twisten, tusschen de berg bewoners en ons, te doen eindigen! »
Meer dan een uur duurde het, eer de Gonver neur zich liet overhalen, maar toch stemde hij eindelijk toe.
« Bidt God dat wij niet te laat komen » murmel de Anne, « wanneer zij plaats nam nevens haar verloofde, in diens beste auto.
Randolph Marshall antwoordde niet, maar herhaalde in stilte haar gebeden.
Wanneer zij aan de gevangenis kwamen, zagen zij de Staliards opdagen, gewapend met hun geweren.
« Wanneer men Daws buiten brengt om hem te hangen, » riep Jake woest, « dan zijt gij allen ten doode gedoemd!... Boone, gij gek, kom langs hier, indien gij niet wilt dat gij gedood worde! »
Randolph en Anne zagen Boone rit de gevange nis komei) met een geweer in de hand.
« De wet gaat volbracht worden » antwoordde Boone kalm, doch zijn gelaat had een doodsbleeks kleur.
« Houdt op! Houdt on! » riep Anne. « Daws Stallard heeft genade bekomen! Hier is het bewijs! »
De Staliards gingen voor haar en Randolph ter zijde, terwijl de laatste aan de Sheriff een papier overhandigde.
« Nooit zal ik u genoeg kunnen danken voor deze daad» zegde Boone ontroerd tot beiden. «Doch. gij hebt meer gedaan dan mijn broeder gered. Gij hebt tusschen de vallei en de bergen van Kentucky een schakel gelegd welke beiden voor eeuwig zal verbinden. Moogt gij beiden gelukkig, zeer gelukkig zijn. »
KINEMANÏEUWSJES
WILL ROGERS is een knappe polospeler.
IN HET SCENARIO, bewerkt naar het gedicht van Service The Shooting of Dan Me Crew zal Low Cody de rol vertolken van de Gevaarlijke Dan en Barbara La Marr deze van het meisje gekend als Lo?f.
NU DAT NORMA TALMADGE haar nieuwe film Secrets voltooid heeft, zal zij met haar echtgenoot, aan boord van hun yacht, een kruistocht ondernemen om een weinig rust te hebben.
TERWIJL CLARA ROW aan Poisoned. Paradise draaide viel zij over een rotsblok waardoor zij ernstig gekwetst werd.
WANNEER GIJ HET WOORD
aan de deur van een Kinema (
ziet staan, treedt dan binnen en gij zijt zeker een aangenaam = oogenblik door te brengen,
HAOKIN
Kartîïuîzerssîraat 9Â. — BRUSSEL
Vijf )3 o i tenge woon e avontuurlijke film - drama’s met
Il a kr y Oaky
Dnikk. Septime, Steenhouwcrsvest, 28, Antw.,
Abonneert u op «Kinema- en Toonoel-wereid». Fr. 15 per half Jarr. Fr. 7.50 per drie maanden.
AAM t>K HM. ADVERTEERDERS VAM WEEKBLADEN
.Wf »neckt U oen goede publiciteit, plaatst den uw aankondigingen in t Kinema- en Tooneel—
wereld ».
Kinema- en Toonaeiwereld » is het beate
«t meeat gelezen weekblad van België.
< Kinema- en Tooneelwereld » Is het officieel orgaan van het Nationaal Verbond der Vlaarn-eohe Tooneslmcstechappljen, waarbij bijna al it tooneelkringen van het Vlaamach land zijn canoealoten, Met Ie alleen daardoor reeds het. voornaamste famllleweokblad van België.
Met een aankondiging van slechts enkel« lijnen In « Kinema- en Tooneelwereld », bereikt men meer dan met heele pages in andere weekbladen.
«KINEMA- EN TOONEELWERELD» WORDT 900R HAAR AANQENAKSEN INHOUD, van artikels van de beste en meest gekende schrijvers en letterkundigen van België, OVERAL GELEZEN.
Onze bureelen zijn open alle werkdagen van 9 tot 1 en van 3 tot 7 uur.
Korte Gasthuisstraat, 16, Antwerpen.
POUR AVOIR UNE BIERE BONNE ET SAINE
Adressez-vous à la Brasserie
VAN HOM BEECK
BERCHEM - Tél. 5210
BiEIlES en BOUTEILLES - en FUTS
HABILLEZ
ENFANTS
BRITANNIA
Arrangements — Reparations Conservation de fourrures
ƒ7, Longue rue d’Argile
Prix avantageux
PHOTOGRAVEURS
DESSINATEURS
12, rue Van Ertborn ANVERS
Tél. 2921
Agènèe 'pour la Province d’Anvers du Vrai "FERODO”
Agence pour Anvers des Roulements à billes S. K. F.
Agence générale pour la Belgique du Diamond et Noble’s Polish
La seule maison de la place fournissant aux garages aux prix de gros
EXÉCUTION RAPIDE ET SOIGNÉE
Champ VlemineVtx.. Ö ANVERS
OUVRAGES DE DAMES
OUVRAGIiS »ESS1XÉS
LAINES, SOIES, COTONS, CÓUVRE-LITS. NAPPES, STORES, BONNETTERIE A LA MAIN, DENTELLES, JUMPERS
MAISON EM MA
JVOL, ZIJDE, KATOEN, BEDSPREIEN, TAFELKANTEN, HANDBREIQOED, JUMPERS
KLEEDEREN
Anvers, Rue Vondslstraat, 15, Antwerpen g
GARNITURES
POUR
Fumoirs, Salons, Boudoirs Chambres à coucher V erandah Fauteuils - Club
11, Longue rue du Vanneau
1 (près du parc)
I MEUBLES
_ Les plus grands Magasins en Belgique |
I 9 Longue rue des Claires 9
= (près Mein 3
I Grand choix de garnitures. 200 salles'à manger, § Ichambres à coucher, salons, cuisines, verandah's,! g bureaux, literies, chaises-longues, etc. etc. |
Maison Américaine |
Meilleur marché qu’aillems I Ouvert tous les jours jusqu'à 8 h. >. 1
I Magasin fermé |
Autos poui Cérémonies. Mariages. Baptêmes et Fêtes
Garage J. & H. DEHU
Téléphone 3107
42, Canal des brasseurs - ANVERS VOYAGES A L’ÉTRANGER - EXCURSIONS PRIX A FORFAIT
BRODERIES
DESSINS MODERNES
PERLA.GE3, BOUTONS, POINTSCTAIRS. PLISSAGE.
M— RYCKAERT
RUE RUBENS, 17, ANVERS
TRAVAIL SOIGNÉ ET RAPIDE
..ENGELSCH HOLDENUA GA ZIJN..
VONDELSTR., 19
CAUS
De laatste nieuwiirliedeii in Vilten Hoeden
StïçEX
Lnrrje h2US
Ziet Etalage
ROYAL - ZOOLOGIE CINEMA
Tess, au Pays des Haines
Tess Skinner habite avec son père un petit village au bord d’un lac où vit une colonie de pêcheurs. Depuis quelques années déjà, Elias Graves s’est rendu propriétaire de la majeure partie des terres et des droits de pêche sur les bords mêmes de ce lac, mais il n’a su que se faire détester par ses voisins.
Elias Graves est décidé, à se débarasser des pêcheurs. Un jeune étudiant en droit, Don Jordan, aspirant à la main de sa fille, conçoit le moyen de faire partir lés pêcheurs en leur appliquant une certaine loi interdisant la pêche au filet. A la tête des gardes-pêche, il part pour surprendre les pêcheurs en flagrant délit, mais est tué. Le père de Tess est arrêté et accusé de l’assasinat. Deux jeunes gens seuls connaissent la vérité: Ren Letts, l’auteur du crime, et Ezra Longman.
Fred Graves ne partage pas l’antipathie de son père... C’est qu’il a senti con cœur battre en admirant la bravoure avec laquelle la petite Tess a essayé, de défendre les vieux pêcheurs contre les gardes. Après l’arrestation de son père, Fred prend Tess en pitié et va la réconforter. Le père Skinner est condamné. Avant de retourner à l’Un iversilé, Fred apprend à Tess que le jugement du père Skinner sera pourvu en cassation et lui avoue son amour.
ce sentiment, reprend espoir.
La mort de lordan a été pour Téola une perie non seulement cruelle, mais irréparable. Sur le point d’être mère, et dans un mouvement d’affolement où elle redoute l’arrivée inopinée de son père, elle tente de se noyer, mais est sauvée par Tess.
Téola apporte chaque jour du lait à l’enfant, puis devient trop faible pour sortir. Pour nourrir le bébé, Tess, essaie de voler du lait dans la cuisine des Graves, mais elle est surprise par Graves lui-même.
Aux vacances de Noël. Fred accourt auprès de Tess. S’apercevant de la présence de l’enfant, il entre dans une rolère terrible et accuse Tess d'en être la mère.
lien, qui guettai! la cabane, ivre de jalousie, entre en jurant que Tess va lui appartenir.
Sur la route, Fred découvre Ezra à demi-mort dans la neige. Il lui apprend que Bon a tenté de le tuer. Fred rejoint Ben à la cabane et arrive juste à temps pour sauver Tess. Il le confronte, lui crie la confession d’Ezra et après une lutte terrible finit par le maîtriser. Tess court vers Fred et lui exprime toute sa reconnaissance, mais celui-ci la repousse avec mépris.
Un dimanche, à l’heure du service religieux, l’enfant va mourir... Tess le porie à l’église pour qu’il soit baptisé. Graves interrompt le geste du pasteur qui va bénir l’enfant, mais Tess verse elle-même l'eau sainte au moment où le pauvre petit expire et Téola, dans un sanglot, avoue sa maternité.
ê PROGRAMME du 6 MARS au 10 AVRIL
1. Le Timbre d’Argent
(ouverture)
2- Beyrouth
(voyage)
3. Quand Boud’ha sourit
(fox-trot)
Brown
Tess, au Pays des Haines
interpêté par Mary Pickford
(Danse d’Amée)
« less, au Pap des Halits
Bizet
PROGRAMMA van 6 MAART tot 10 APRIL q
Timbre d’Argent....C. St. Saëns
(openingstuk)
Beyrouth
3. Quand Boud’ha sourit....Brown
(fox-trot)
Tess, in het land van haat I
vertolkt door Mary Pickford
(Almée's dans)
, Id lid land van haat
Une question à notre Public
Une jeune fille, belle mais blasée, toute aux plaisirs, inconsciente et audacieuse, s’élançant sans réserves vers les. conceptions ultra-moderne, sait-elle encore se sauver, peut-elle encore se Réhabiliter.
Een vraag aan ons Publiek
Is een jong en mooi, hedendaagsch meisje, gansch overgelaten aan al de vermaken der tegenwoordige levensbeschouwingen, zich teugelloos werpend in de opvattingen eener ultra-moderne beschaving: is zulk een meisje hulpeloos verloren of kan zij nog gered worden?
Is Rehabilitatie mogelijk?
Téola meurt... Graves comprend qu’en se sacrifiant ainsi pour sa fille, Tess a fail preuve de la plus pure charité.
Noël est un beau jour où Tess retrouve son père
enfin libéré. Affrontant la bourrasque, Graves et Fred viennent implorer le pardon de Tess. Tess ne 3 voudrait pas pardonner à Fred, mais son amour surmonte l’orgueil.
Tess, in het land van haat
Aan den boord van een meer leven, sinds etlelij-ke jaren, tal van visschersgezinnen, waartusschen Tess Skinner en haar vader.
Maar Elias Graves, de nieuwe eigenaar der gronden, door de visschers als hun eigen goed aanzien, wil zich kost wat kost van deze lieden ontmaken. Hij wordt in zijn pogingen geholpen door een jonge student Dan lordan, die naar de hand dingt van Tcola Graves, maar gedood wordt terwijl hij de visschers wil betrappen op de overtreding van een oud reglement De vader van Tess wordt aangehouden, beticht van moord, alhoewel deze gepleegd werd door Ben Letts. Slechts eene kent de waarheid: Ezra Longman, die zwijgen zal, op voorwaarde dat Ben afziet van Tess, op wie beide verliefd zijn.
Fred Graves heeft niet dezelfde antipathie als zijn vader voor de visschers en vooral niet voor Tess. Ook zal hij trachten ze te troosten en wanneer vader Skinner veroordeeld wordt, ze beloven het proces te doen herzien.
Terugkeerend naar de Hoogeschool om er zijn studiën te voleinden, bekent hij haar zijne liefde en dat dringt als eert hoopvolle zonnestraal in Tess’ onschuldig hartje. Voor Teola is de dood van Jordan echter een ware ramp: op het punt moeder te worden en uitzinnig bij de gedachte van haar vaders terugkomst, vertrokken voor een lange reis, tracht zij zich te verdrinken maar wordt gered door Tess.
Het kindje wordt geboren in de eenvoudige vis-schershut. Teola smeekt Téss het op te voeden en aan niemand het geheim te veropenbaren. Met een gevoel van innigste medelijden zal Tess het grootste offer brengen, ten koste van haar eigen geluk. Want als met hel Kerstverlof Fred terugkeert en het wichtje ziet zal hij in wilde woede haar beschuldigen de moeder tc zijn.
Ben, die dicht bij de hul op loer lag, dronken van jaloerschheid, rukt naar binnen; Tess zal hem toebehooren. Inmiddels vindt Fred op den weg Ezra, half dood geslagen in den sneeuw, verneemt dat Ben getracht heeft hem te dooden uit vrees verraden te worden. F'red snelt naar de hut, juist tijdig om Tess te redden. Een hevig gevecht ontslaat maar Fred gelukl er toch in den onmensch te overmeesteren. Dan verlaat hij de hut, hoe Tess hem ook smeekt bij haar te blijven...
Doch het kind gaal sterven. Tessraagt het naai* de kerk om het le doopen. Graves weerhoudt dc hand van den priester. Dan zal Tess zelf het gewijde water storten op het hoofdje van den arme kleine, die, zoo geheiligd, sterft op dien stond. Te veel is hét voor Teola en met een Snik bekent, zij haar moederschap.
Kerstmis! Voor vader Skinner is het de dag der verlossing...
trots den storm komen Graves en Fred, Tess vergiffenis vragen, aan vader Skinner een bewijs geven Toss blijft hij haar besluit maar ten slotte overweldigd toch de liefde haar trots en heide beminden werpen zich in mekaars armen. Imprimerie du Centre, 26, Rempart Kipdorp, AüTWhs.