Programme from 17 to 21 Feb. 1924



Booklet

Bron: FelixArchief nr. 1968#612

This text has been generated automatically on the basis of scanned pages, using OCR software. Because of the historical typefaces used in the programme booklets, the output is not flawless.

Show the facsimiles of this programme booklet


KinemawerelD

Alla Nazimova

in een der bijzonderste tooneelen van den beroemden film ’’SALOME”

VUgave Kinema- en Tooneelwcreld Korte Gasthuisstraat 16, Antwerpen.


< KINEMAWERELD »

De Komieken van het Doek

Tjp\ ENIGE dagen geleden had de I Mack Sennett C° gansch de tramlijn ilLJ der Western Avenue afgehuurd. Het betrof het draaien van een band in dewelke Ben Turpin wattman was van een heische tram. Teneinde de film-op-nemer in staat te stellen de noodige opnamen te doen der onweerstaanbare mimiek en gelaatstrekken van Ben Turpin, die nog meer scheel zag, als gewoonte, had men van voor een klein plateform geplaatst waarop de photograaf plaats nam. Ben Turpin heeft altijd scheel gezien, sinds zijne geboorte af.

Gedurende eenige dagen reed Ben Turpin met zijn rijtuig «de Western Avenue op en af, en niemand gaf er aandacht op, tenzij dat menig voorbijganger het hoofd omdraaide bij het zien van die tram die razend snel voorbij vloog terwijl de wat-man riep en schreeuwde en een helsch lawaai maakte met de bel. De inwoners zegden onder elkaar dat men zulken razenden watman doodeenvoudig moest

.doorzenden en.... daarmee was het uit.

Ah, indien dit tooneel moest voorvallen te Antwerpen of te Brussel, kunnen wij U verzekeren dat de bijval van Ben veel, veel grooter zou geweest zijn.

Louise Fazenda, waarvan wij hier, jammer genoeg, weinige filmen te zien krijgen, oogst in Amerika een gedurige bijval in, met hare kat Pepper en haar hond Teddy, twee andere stars van Sennett.

De zwarte kat Pepper is voor eene aanzienlijke som verzekerd. Ten andere doet zij nooit gevaarlijke toeren, want voor deze specialiteit heeft zij een dubbelganger.

De hond Teddv heeft ziin toiletkamer juist zooals een gewone star. De muren van deze kamer zun bedekt met photo’s met eênige woorden geschreven aan «toutou» opgedragen.

De roode vi'schen die in de voorstellingen van Sennett gebruikt worden, hebben het nooit tot «stars» kunnen brengen omdat hun rol een geruime tijd een vertoon in open lucht vereischte en dat dan de gewoonlijk de eerste rol er het leven bij liet.

Sunshine Sammy, /’Afrique, de kleine neger van Mary Osborne is nu star bij Hal. Roach in Culver City. Het is een zeer aardig ventje zeer schuchter in tegenwoordigheid van vreemdelingen. In het studio wordt hij gaarne gezien. Hij groeit met den dag en dat zal zijne waarde doen verliezen want zijne kleine gestalte was recht komiek en wanneer zijn groot hoofd meer in verhouding zal wezen met ziin lichaamslengte, zal hij on-getwijfelt met meer zooveel doen lachen.

Harrv Pollard, (Beaucitron), die met Harold Lloyd debuteerde, ging met ÏAW'ave voort, doch speelt nu alleen.Hij kent ginder een blijvenden bijval.

Bebv Marv Osborne is nu een groot meisje. Zij is zeer lieftallig en het zal niet lang meer duren of zij zal reeds de rol kunnen vertolken van het jonge meisje.

Zooals wij in een vorig nummer schreven herneemt Fatty het draaien van filmen.

Weldra zullen wij deze «star» opnieuw op het witte doek zien en daarom willen wij wel. aan onze geachte lezers en lezeressen het genoegen doen eenige herinneringen hem aangaande hier neer te pennen.

H'-rinnrnt "ij u nog, vrienden en vriendinnen. de film waarin gij voor de eerste . maal kennis maakte met Fattv (Roscoe Arbucle?) Dit was in de maanden vóór de oorlog... De eigenaardige komieke troep die toen draaide voor rekening van Sennett in 1913, was samengesteld uit artigen zoop Is Ford Sterling, Chester Conklin. B°n Turnin. die immer trouw gebleven is aan Sennett en die er geen soiit moet over hebban). Svdnev Chao-lin de jollige Julot, die nu zijn broeder h“lot in zime voortbrongselen, Alice Davennort fde schrikkelijke schoonmoeder), Mack Twain, Fred Mace, in 1920

« KINEMAWERELD

gestorven, Charlie Chaplin, Mabel Normand, enz., enz.

Al deze kunstenaars, die allen star zouden worden, vertolkten hunne rollen op de meest luimige wijze. De scenarios bestonden niet. Deze werden gedraaid, voortgaande op een gedacht en ieder hunner moest er de waarde van verhoo-gen naar gelang zijner ingeving, op goed geluk af. Nochtans werd men bij Sennett gewaar dat er in het draaien een gansch ander bestuur gekomen was. De Ameri-kaansche school werd gevormd en trad weldra in werking. Allengs werden de fil-( pen goed geïnsceneerd en zeer goed geregeld. Men lacht met volle teugen wanneer men een trio artiesten in een vijver zag tuimelen die zich onverwachts op hun weg bevond, of wanneer zij allen te samen op de uitstalling vielen voor een winkel, installing die vooral eieren en andere fijne produkten ten toon spreidde. Het was rond dezen tijd dat wij Charlie Chaplin kenden, zonder hem veel op prijs te stellen. Toen had hij zijne vioolkassen van schoenen niet, noch zijne breede broek, noch zijn legendarisch bolhoedje. Hij had zelfs e

Fatty werd geboren in Kansas te Smith-Center in 1887. Zijne ouders besloten / ich te vestigen in Santa Anna in Cali-tornië, wanneer hij 18 maanden oud was.

Tot ziin vier jaar leefde hij in volle lucht, in bosschen en velden.

Het is overbekend dat, toen hij naar school ging, hij daar meer afwezig was als present. Zijn geliefkoosd vermaak was te fatsen, en dan met zijne kameraden komedie te spelen of het marionettenspel na te bootsen.

Op zijn acht'te jaar kwam een rondreizend gezelschap vertooningen geven in zijn stadje. Fatty zou er deel aan nemen.... en hij speelde mede in den rol

van een dik negertje.

Dit was ziin begin. Men schreef toen, 1895. De acht volgende jaren deed Fatty nog eene proef met andere bedrijven, maar het mcneel trok hem gedurig aan. Toen hij 17 jaar oud was, ontdekte men in hem eene prachtige tenorstem. Het

kon aan Roscoë weinig schelen of men in hem eene tenor- of basstem vondt, het eenige wat hem belang inboezemde was dat hij eene roeping had. Hij debuteerde alsdan als lichte tenor in Operetten die gespeeld werden in eene tooneel-zaal van San José, en na eenige weken zong hij in de Oregon, in Portland. Immer vertolkte hij de rol van klucht-tenor. Zekeren dag maakte hij er kennis met Leon Erol, bestuurder van het Orpheum-Theater. In dien schouwburg speelde hij altijd de koddige rollen. Erol beloofde bergen goud aan Fatty dewelke, met de onbezorgdheid der jeugd, daar geloof aan hechtte. Hij verliet dus ziine plaats waar hij goed betaald werd. Doch de zaken waren bij Erol niet schitterend en na eenige weken bevond Arbucle en zijn bestuurder zich op straat zonder een cent op . zak. Fatty zou alles gedaan hebben zonder het tooneel te moeten verlaten. Maar Erol trok naar New-York zonder zich om zijn dikke tenor te bekreunen. Eenigen tijd vond men Fatty terug op de scene eener Music-Hall in San Diego waar hij rollen waarnam als eerste jonge rol, dan vader, clown, lichte tenor, enz.

In 1910 kwam Fatty een kontrakt te eindigen en bevond zich opnieuw op straat.

Door een toeval kwam hij eenige manrelijke en vrouwelijke rollen tegen die zich all°n in denzelfden toestand bevonden als hij. Men kwam overeen een gezelschap saam te stellen om vliegende vertooningen te geven in steden en dorpen vooral öd de grens van Mexico. Ondanks dit zwoegen werd Fatty gewaar dat hij nog ’'erdikte... en dit begon hem zwaar te vallen.

Aldus kwam hij aangestrempeld te Los Angeles waar h'j opgemerkt werd door Colonel Seelig. Voor de eerste maal draaide Arbucle eem'ge filmen in het studio der Seelig Company maar werd het er spoedig moede, ten gevolge van de zware rollen die hij er te spelen had: hij moest gedurig een lachsucces vóórtbrengen door te vallen. Hij nam dus met genoegen een aanbod aan van de Hartman Company die met hem een tournee ineenzette nar de Oostkust.

In 1913 speelde Mj in Califörnië verschillende vaudevilles. Het was toen dat


« KINEMAWERELD »

Mack Sennett, die sinds ettelijke maanden in Edendale aangekomen was, in gezelschap werkte van Ford Sterling en Mabel Normand kennis maakte met Fatty. Deze zou een rol te spelen hebben met een liefde-mededinger. Deze mededinger was niemand anders dan Charlie Chaplin. Op dit oogenblik was Sennett niet erg voldaan over Chariot daar deze een te persoonlijk spel speelde; wat niet naliet dat Sennet, na eenige maanden, hem toch gelijk moest geven.

Hij nam dus de voorwaarden aan van Sennett en werkte er met genoegen.Eeni-gen tijd nadien huwde hij met Minta Dur-fee. Fatty werd gaarne gezien bij zijne makkers en hij bleef bij Sennett ongeveer vier jaar.

In al zijne rollen had hij een persoonlijk spel dat hij altijd trouw bewaarde. Hij vond zijn kostuum zelf uit: broek ts kort en beneden vast rond het been, breed uitgerijfelde schoenen, witte kousen waarvan eene regelmatig terug viel op den schoen; altijd of meest altijd in hemdsmouwen, met een kleine fladderende haldsoek en een grijs bolhoedje op het hoofd hetwelk als door een toeval op zijn groot rond hoofd immer prijkte als eene publieke uitdaging tegenover een juist evenwicht.

Toen zijne verbintenis met Keystone afgeloopen was, had Fatty een 150tal filmen gedraaid en dan begon hij te werken onder het bestuur van Joseph Schenk voor rekening der Famous Players.

In deze nieuwe maatschappij was hij mede-insceneerder, scenarist, star, enz... Hij omringde zich van kleine ongekende kunstenaars die hij voor een klein salaris aannam zooals zijn neef St. John, de jonge acrobaat Buster Keaton dewelke hij opgemerkt had bij Sennett, de kana-dees Joe Bordeaux, die later zijn tooneel-schikker werd, de jonge Alice Lake en eindelijk Jos. Schenk die hij aannam als bestuurder. Gansch de troep vertrok naar New-Ycrk en in deze stad draaide men de negentien filmen die door de Famous Players werd uitgegeven.

Deze reeks filmen vermaakte de gan sehe wereld en omringde de naam van Arbucle, van Keaton met een wereldfaam.

Al de samenspelers dezer filmen gingen uiteen in 1920 en Fatty teekende met de Paramount eene verbintenis tot vertolking van hare nieuwe scheppingen.

Dank aan zijn mooi salaris, evenals aan zijn deel in de winsten, trok Fatty iedere week eene som van 15,000 tot

20.000 dollars. Men kan uitrekenen, aan den koers van den dollar, wat Fatty zooal verdiende.

Ondanks al het mogelijke dat de Euro-peesche komieken reeds gedaan hebben, om hunne Amerikaansche kollega’s te overtreffen of op zijn minste te evenaren, niets heeft de Yankees kunnen afbreuk doen, en nog zien wij liever eene Ameri-kaansche klucht dan eene Fransche d Italiaansche.

KINEMANIEUWSJES

NIEUWE UITGAVEN. — De uitgevers van filmen zijn er op uit om oude banden, waarin artisten optreden welke toen een kleine rol vervulden en nu beroemdheden geworden zijn, terug te laten verschijnen, doch zooiets wordt door de artisten zelve niet gaarne gewild.

NA ATI EUTtOPA. — May Mac Avoy heeft in samenwerking met Richard Bartheimess de film « The Enchanted Cottage » geëindigd. Beiden zijn nu op weg naar Italië om daar een andere film te maken. May Mac Avoy zal van de gelegenheid gebruik maken om per vliegtuig naar Engeland over te steken om aldaar de vertooning bij te wonen van haar eigen film « The Enchanted Cottage ».

EEN ANDEFt WERK VAN ELINOR GLYN. — De liefdesgeschiedenis « Three Weeks » van deze beroemde schrijfster wordt voor het zilveren scherm bewerkt, doch daar het verhaal plaats grijpt vele jaren geleden zal het gemoderniseerd worden.

WEINIG ARTISTEN als George Arliss hebben zooveel succes gekend als hij, op tooneel en film tegelijkertijd. Ook zijn er weinigen welke zooveel verschillende nationaliteiten verbeeldt hebben. In « The Darling of the Gods » vertolkte hij de Japanees Zukkuri. In « Rosmersholm » speelde hij Dean Olric Brendel. In » Disraëli » de Engelsche jood. In « Hamilton » de Amerikaan. In « Paganini » de Italiaan. In « Polde-kin » een Rus. In « Lea Kleschna » een Fransch man. In « A Professor’s Love Story » een Schot, en in zijn laatste triomf « The Green Goddess » de Indiaansche Rajah. Wel te verstaan dat dit allemaal op het gesproken tooneel was.

SAE MARTIN, de welbekende aap der Universal banden, die ook aan verscheidene andere filmmaatschappijen is verhuurd geworden, zal men in geene nieuwe filmen meer te zien krijgen. Daar hij te kwaad werd en reeds verschillende zijner bewakers had gebeten, kon hij in geene filmen meer gebezigd worden, zoodat men hem nu verkocht heeft. Het verstandige dier heeft meer dan in 50 banden gedraaid.

« KINEMAWERELD

Tom Kedley is te weten gekomen waar Sibylle verblijft. Hij dreigt haar verleden aan haar man bekend te maken als zij hem geen geld brengt.

De verschrikte vrouw brengt hem alles wat zij bezit in zijn hotel. Tom Kidley wordt op dit oogenblik door een handlanger vermoord en Sibylle ziet zich aanhouden, beschuldigd van deze misdaad. Zelfs haar man gelooft aan hare schuld.

Gelukkig wil de moordenaar korten tijd nadien een juweel verkoopen, dat bij den prijs gevoegd was.

Aangehouden, bekent hij.

Grosby, die zijn vrouw oprecht bemint, neemt haar terug aan zijn haard op.

Na twee jaar zijn dwang onderstaan te hebben verlaat zij s nacht zijne woning en keert terug in dienst van Dokter Mac Lister.

Haar beroep brengt haar in het huis van den prokureur Grosby. wiens dochtertje zij te verplegen heeft. Na de genezing van het kind geeft zij tce aan die liefde, die Grosby voor haar voelt, en wordt zijne vrouw.

EXCLUSIE FILM Co. PlantenStraat, 61, Brussel

De Roman van Sibylle

Sibylle Brent.... Lya Mara

IBYLLE BRENT is in het gast-ihuis van Dr Mac Lister als verpleegster werkzaam.

Tom Kedley wordt er op zekeren dag zwaar gewond binnengebracht en slaagt er in door leugen en bedrog de mooie verpleegster te overtuigen hem te volgen. Zij bemerkt te laat, dat zij in de macht van een schurk gevallen is.


I KINEMAWERELD

Gehuurde Helden en Helden uit Beroep

Tijdens de opname van een tooneel uit QUO VA DIS? Werd een Vertolker door een leeuw verslonden. (De Pers.)

"pV.EN zeker aantal filmsterren, zoo-p wel mannelijke als vrouwelijke, —1 laten zich, bij het uitvoeren van door het scenario vereischte kracht- en gevaarvolle toeren, door arme duivels vervangen, die dan voor eene luttele aalmoes hun leven wagen.

Nochtans gebeurt het ook wel dat de hoofdvertolkers door een onvoorzien toeval, bijna het slachtoffer worden van een gevaarl jke toestand waarin zij een paar oogenblikken verkeerden.

Zoo o.a. in De Slet van Jean Richepin, met Mistinguett in de rol der fatale vrouw, werd zij door haar partner, de jonge matroos, in het laatste bedrijf, bijna met een hamerslag neergeveld. Het danseresje zweefde lange maanden tusschen leven en dood.

Tijdens het draaien van La Tosca, deed Pauline Frederick een val van een tiental meter hoogte, wat haar twee maanden ziekenhuis bezorgde.

Louise Huff draaide zóó goed den val van een paard, dat zij op zulke onzachte wijze met de grond in aanraking kwam dat zij eenige weken te bed moest blijven.

In De Kleine Amerikaansche werd Mary Pickford totaal uitgeput opgenomen. door het lange worstelen tegen de woedende golven.

Priscilla Dean heeft het plechtig afgezworen nog ooit een levensgevaarlijk tooneel te draaien, dit naar aanleiding der beruchte scene met de drijvende boomstammen in Conflict, waarin zij bewusteloos uit den stortvloed moest getrokken worden.

Zoo eveneens met Lilian Gish. Nimmer zal men haar nog aan levensgevaarlijke toeren zien doen. Finds de opname van het ijstooneel in Way Down East. Hierin werden hare handen en voeten bijna bevroren. Zóó groot was haar lijden, doch tevens hare wilskracht, dat terwül 7’i on de ijsschaal uitgestrekt lag,

D. W. Griffith smeekte om het tooneel toch zoo spoedig moc'elijk te eindigen.

Was het Marguerite Clark niet die tijdens de opname van Bob’s Dagboek met het hoofd zoo hevig tegen haar bad sloeg, dat zij er eene hersenschudding van opdeed.

In Douglas, de nieuwe d’Artagnan, viel Marjorie Dan zoo ongelukkig van een trap dat zij zich ernstig aan de beide beenen kwetste. Twee maanden na het ongeval moest zij nog hinken.

Laatstleden werd Berthe Dagmar, de gekende Fransche dierentemster en gele-genheidskinema-actrice.zeer ernstig door een panther gebeten die een paar maan den te voren, Lina Cavalieri bijna verscheurde, toen deze La conquête de l’Amour draaide.

In Zeven jaar ongeluk, werd Max Linder zóózeer door het verblinde licht der schijnwerpers getroffen, dat hij drie maanden lang in eene donkere kamer moest verblijven. Langen tijd nadien vreesde men voor zijne oogen, en nu nog. zijn zij nog niet gansch op streek.

Gedenken wij eveneens de Amerikaansche kapitein Locklear, de beroemde vertolker van: Les Pirates de l’Air, die de stoutmoedige luchthalsbrekerijen met zijn leven betaalde.

En Douglas? Hoe dikwijls zag hij niet de dood voor oogen? Tiidens het draaien van: Une Poulie Mouillée, deed hij een gevaarlijke val in eene diepe ravijn, door een net dat aan stevigheid veel te wen-sehen over liet. I

William S. Hart, kreeg op zekeren dag een kogel door den arm. Tijdens de opname van cow-bovtooneel was een der revolvers, bij ongeluk, met scherpe pa tronen geladen.

Wallace Reid kwam op zekeren dag met zijn auto in botsing met een lokomo-tief, en hij betaalde zijne liefde voor het gevaar met verscheidene weken bedlig-gen.

Herinner u tevens Teddv, de vroolijke vertolker van: De Zoon Van den Nacht. die vanaf een hoogte van twintig meter viel, en met zijn hoofd met een uitsteeksel van een ven'terriggel in onzachte aanraking kwam. Teddy draagt er nu nog een lidteeken van.

Het geval van Harold Llovd (Lui) met de in de hand springende bom, hebben we reeds meegedeeld. Fen vinger werd hem afgerukt en tijdens het draaien

( KINEMAWERELD »

draagt hij nu een valsch lid.

Het ontploffen eener brandende pe-troollamp verbrandde in 1920 Charlie Chaplin op zeer ernstige wijze.

Onlangs nog te New-York, terwijl op de straatweg tien opname - toestellen zijne gevaarvolle halsbrekerijen aan ’t draaien waren, klom een Amerikaansche akrobaat tegen de gevel op van een wolkenkrabber der Fifth Avenue. Aan de achtste verdieping gekomen, loste hij, zonder dat iemand weet hoe of waarom, de handen en kwam vanaf 30 meter hoogte op het voetpad te pletter.

Het gebeurd zeer dikwijls, dat regisseurs, vertolkers en operateurs de dood voor oogen zien, en hunne zucht om het publiek sensatiewekkende banden te bezorgen, met hun leven betalen.

Een ander specialiteit in luchthalsbrekerijen is Pat O’Malley, die men in Het Systeem van Dr Ox van een vliegtuig:n volle vlucht oo een sneltrein ziet overstappen en nadien terug aan boord gaan.

De vrouwen versmaden die luchtakro-batiën ook al niet, en Miss Liliane Bover en Andrée Pere, sprongen meer dan eens, van een vliegtuig in volle vlucht, op een ander.

In Marie, la jemme au singe, moest Marcel Marceau van het dak van een huis in de vlammen springen, ten einde de illusie weer te geven dat zij zelf reeds eene levende toorts was, had rond het lichaam een band watten gerold en met petroleum doorweekt. Hieraan was het vuur gehecht. De verwekte emotie was buitengewoon groot, maar de artist trok zich uit den slag met ernstige brandwonden.

Gaston Modat wist niets af van paardrijden; desondanks moest hij toch in een zeker tooneel een honderdtal meters te paard afleggen. Zooals te voorzien was, werd hij spoedig zandruiter en een ontwrichte arm en gezwollen neus was er het resultaat van.

Joë Hamman die zich gespecialiseerd heeft in cow-bovrollen, moest eens van een in gang zijnden trein in eene rivier springen. Deze was, ongelukkiglijk, zeer ondiep en met rotsachdge bedding. Het ongeluk wilde nu dat hij met het hoofd op die bedding terecht kwam. Door de hier opvolgende bewusteloosheid, liep hij gevaar te stikken. Gelukkig waren de regisseur en de operateur spoedig bij der

hand.

Tijdens het draaien van La Roue, werd Abel Gance met zijn gezelschap door eene sneeuwlawine verrast, gelukkiglijk, zonder doodelijke gevolgen. Een ander maal werd Severin Mars door een lokomotief bijna onthoofd.

Enz., enz.

Eindeloos is de rij, en dagelijks wordt zij aangevuld, en dit zal het geval zijn zoolang men filmen draait. NEMO.

HET « QUO VADIS? » TREURSPEL TE ROME

— Over de vroeselijke gebeurtenissen van het « Quo Vadis » drama te Rome geven wij de volgende bijzonderheden:

De filmonderneming Ambrosio wilde dit stuk opnieuw insceneeren en had een overeenkomst gesloten met den dierentemmer Schneider, die 50 leeuwen bezit, waarmede hij de laatste dagen was opgetreden in den circus Adriano. Verleden week werden 26 van de dieren overgebracht naar het theater van de Palatino Film en in twee groote kooien ondergebracht.

Gistermiddag nu zou de scène van de leeuwen en de terechtstelling der christenen gefilmd worden. Er was een ballustrade gebouwd waarop de figuranten moesten plaats nemen. Deze balustrade was ongeveer 4 1/2 meter hoog. De arena was in twee deelen verdeeld. Tn het eerste werden de martelaars opgesteld, terwijl in het andere gedeelte — van het eerste door en stevig traliewerk gescheiden — de leeuwen zouden binnenkomen. De eigenaar van de leeuwen, wilde echter vooraf nog eens persoonlijk met zijn dieren repeteeren en daarbij ging alles goed. De dieren werden daarbij weder in hun hokken gedreven en toen begon om drie uur de eigenlijke opname.

De figuranten hadden nlaats genomen in hun loges. Onder hen bevond zich ook de 50 jarige tooneelsneler Palombi die de rol van een der senatoren vervulde. Hij zat het verst van den uitgang verwijderd. Toen daaron de leeuwen uit de kooien in de arena werden gedreven, nam de leeuwin « F.urona » plotseling een geweldigen sprong, en kwam midden tusschen de figuranten terecht, onder wie een hevige paniek ontstond. Allen slaagden erin den uitgang te bereiken, met uitzondering van den ongelukkigen Palombi. De leeuwin stortte zich op hem en plantte haar klauwen in zijn vleesch, terwijl de tanden in zijn nek drongen. De ongelukkige deed ’n wanhopige poging om zich te weren, doch bad het ongeluk daarbij in de arena te vallen. De leeuwin, welke eenmaal bloed had geroken sprong hem na en begon hem te verscheuren. De vrouw van den leeuwentemmer, die als een Romeinsche matrone onder de figuranten zat, wilde den armen Palombi te hulp snellen, doch zij werd door de vluchtende figuranten daarin verhinderd, fn-tusschen dreven de temmers de overige leeuwen snel in de koo*en terug, daar ook deze, door den reuk van het versehe bloed onrustig begonnen te worden. Een der filmoperateurs, Granato. die een revolver bij zich had, loste een zestal schoten op de leeuwin, welke door vier ervan in den rug werd getroffen. Zij liet haar prooi daaron los, doch het was te laat. De arme Palombi was te zeer gewond en tijdens zijn overbrenging naar het ziekenhuis bezweek hij.

Door de politie is onmiddellijk een uitgebreid onderzoek ingesteld.


= Film van het Huis

Van (ritserhovea

17, Oude Kleerkooperstr., Brusse.

Een paar tooneelen uit den prachtfilm

DE HAAT

(A te


10

KINEMAWERELD

VRIJE TRIBUUN

F1LMKEUZE

Wekenlange reklame over « David Copperfield », tot men eindelijk de film speelt.

Klare foto’s, schilderachtige kaders, eigenaardige kleedij, mooie menschen, tamelijk goed spel... Alles gaat dus heel goed tot... tot David groot is. Dan eerst wordt het stuk langdradig tot in den hoogsten graad.

Het meesterstuk van Charles Dickens kan heerlijk zijn om lezen, daar weet ik niets af, maar ais film beantwoordt het in ’t geheel niet aan de reklame die er op voorhand werd voor gemaakt.

David’s kinderjaren vanaf zijn geboorte: zijn moeder’s huwelijk, haar dood, zijn verblijf bij tante Betsy, die tegen ieders verwach-in heel goed voor hem is; dat alles is keurig vertolkt. Ook die Micowber-figuur, met al zijn kinderen misstaat niet.

Maar dan, tien jaar later: men krijgt de indruk dat het mooi zal worden, en men wacht.

David is nu twintig, hij gaat zijn vriend Mi-cowber bezoeken, en, o wonder, al die kinderen zijn nog even klein!

Het wordt nu een gerek en een getrek om er toch maar negen deelen uit te maken, en steeds wacht men naar dat « mooie », naar een slot, naar een daad van dien bewusten Copperfield, maar daar komt niets van. Hij huwt; zijn vrouw sterft; hij zou dus moeten « gebroken » zijn, maar dat is hij niet — ten minste de akteur geeft daar geen blijk van.

Indien men de film hier geëindigd had, was hij tamelijk « zienbaar » geweest, met een weinig goeden wil vanwege akteurs en.... publiek.

Maar. neen, Copperfield moest eerst nog ens huwen en het is juist datgene, dat de toeschouwer tegen den kop slaaat. Er zijn weliswaar drie jaren verloopen, maar daar zien wij niets van (gelukkig), zoodat bij het publiek de herinnering aan zijn eerste vromtf nog te versch is, om die andere reeds te dulden.

Ik herhaal, dat ik niets Zeg op Charles Dickens’ meesterwerk, maar dit bewijst dat alle boeken niet geschikt zijn om gefilmd te worden. Johanna Förster.

REPLIEK OP EEN REPLIEK

Na mijn bescheiden beschouwingen over: de middelen van verwezenlijking van het stille en het gesproken tooneel is A.V.M. de tribuun beklommen en heeft verontwaardigd zijn ban-bliksemend veto weggeslingerd.

In zijn pleidooi, dat, tusschen haakjes, gansch nevens de kwestie is, ontwikkelt de tri-bunist A.V.M. onder meer, dat:

1) Een tooneelkunstenaar slechts na een leven van noesten arbeid tot een bekende persoonlijkheid groeit.

2) Er aan het filmspansel meer sterren, met mooi gevormd gelaat en dito lichaam, doch zonder de minste tooneelkennis, schitteren, dan planeten aan het hemelfirmament.

3) De filmakteurs meer « poseeren » dan « ak-teeren ».

4) De regisseur elke filmer zijn persoonlijkheid moet inprenten en deze dus de zwaarste rol heeft.

5) Geen enkel kinema-artiest, die men zich na zes maanden niet meer herinnert, zulk een hoogen top van beroemdheid kan bereiken als een tooneelspeler, die jaren in het geheugen blijft gegrift.

6) Het grootste deel van de voortgebrachte filmen met Kunst geen verwantschap heeft.

Oef, een heele argumentfontein!... Excusez du peu!...

1) Met algemeene stemmen aangenomen. Doch wat bewijst dat, beste heer 7 Dat de too-neelspeelkunst de vergrootende trap is van filmkunst 7 Dat het publiek ondankbaarder is voor tooneelspelers. Of de logische gevolgtrekking: dat filmakteurs een sport hooger staan op de ladder der kunst?

2) Er zijn sterren van alle kleur en grootte.

Zoo heeft elke schouwburg ook minstens een paar sterren « nee plus ultra ». Zooals er vierde tot vijfderangschouwburgen bestaan, zoo heeft men ook filmvoortbrengsels, waarin lieden voorkomen zonder de minste tooneelkennis, zooals A.V.M. heel mooi opmerkt. Ook heeft men amusementstheaters, zooals er rolprenten op de markt verschijnen zonder het minste . kunstgehalte. fo

Onder welk perspectief beziet gij dan hët! liefhebberstooneel?

3) Dit zal wel een vergissing in filminten-siteit zijn, geloof ik.

4) Het eerste gedeelte is treffend juist doch in het tweede gedeelte gaat gij met de superlatieven onvoorzichtig om.

Maar, als ik u vragen mag, welk idee vormt gij u dan eigenlijk van een tooneelregisseur 7

5) Eilieve, een tiental lijnen vroeger (nr 1) hebt ge juist het tegenovergestelde gezegd.

Terwijl de faam van een tooneelspeler gewoonlijk, jammer genoçg, de grenzen zijner provincie niet overschrijdt, heeft een film-akteur zich tot in den versten uithoek der wereld een naam verworven.

Een bengel van Vuurland of Melanesië zal u geestdriftig spreken over Charles Chaplin, William Hart, Douglas Fairbanks...

Staat de filmkunst dàarom op een hooger peil 7

In het geheel niet, daar de uitbreiding en verspreiding van de filmnijverheid slechts in het wezen der filmtechniek haar oorsprong vindt en dit is hoegenaamd geen bewijs van meerderwaardigheid.

Ook denk ik, dat een filmakteur, door den film, die beter dan het tooneel toelaat een kunstenaar te aanschouwen en te leeren ken nen,"vereeuwigd, ook langer in het geheugen van het publiek zal zijn gegrift.

6) Deze laatste overtreffende trap wil ik gedeeltelijk onderlijnen, om als goede vrienden afscheid te kunnen neihen

Het staat Amicitia natuurlijk vrij mij tegen te spreken. Als wederdienst zal zij (die misschien ook gen dame is) mij wel veroorloven haar te doen opmerken, dat zij zich vergist.

Als van mijn beschouwingen de rust en de zielevrede van de kinema- en tooneelliefheb-bers afhangen, wil ik nogmaals plechtig verklaren, dat: ik enkel de faktoren van beide kunsten heb behandeld en nooit zoo onbehendig ben geweest de kinema met het tooneel te vergelijken.

Niet waar, beste Amicitia, alle vergelijkingen gaan immers mank 7 Havelaar.

AAN HEER HAVELAAR

Na uw inzending van vorige week in V.T. gelezen te hebben, wilde ik U eens vragen of R. Valentino U nooit kan voldoen. Die arme jongen heeft het van U al geduchtig gehad. Als ik eens ging opnoemen hoe dikwijls U uw oordeel gaf over zijn filmen en hoe, och lieve deugd dan...

< KINEMAWERELD i

Vindt U hem dan werkelijk zoo’n slecht filmer, of is er soms een andere reden 7 U zijt toch niet jaloersch, hoop ik 7

Ontegenzeggelijk is hij een goed filmer, evenals Henny Porten in Anna Boleyn, als • Lilian Gish in « De Groote Zonden » en als Asta Nielsen in « Hamlet », is R. Valentino in de Vier Ruiters, 't Was misschien zijn beste film.

Nazimova heeft ook altijd geen film gedraaid gelijk aan « Salomé », doch haar spel I is er niet minder om geweest en in R. Valentino’s filmen ook niet.

Indien U werkelijk iets tegen hem hebt, gaat er doodeenvoudig niet heen. Ik* voor mij, al kreeg ik gratis een plaats en vond de filmer onuitstaanbaar, nu ik bleef fijntjes thuis, hoor. Als U eens wist hoeveel jonge meisjes (behalve ik) boos op U zijn, zij die hun lieve-lings-artiest zoo beklad zien worden.

Och, toe heer, ruk die mooie meisjesdroom niet weg; er zullen er nog wel eens meer gezegd hebben, evenals dien avond achter u in den kinema, « Och, ’k zou wel willen... ». En wie weet (och, ’n mensch veranderd zoo dkwijls) wordt hij nog niet eens uw filmheld. Ik hoop het voor U, dan kunt U den tijd van schrijven sparen. Of was het misschien nog de kift vanwege den stomp van den slagers-gast (deed hij erg pijn)? Had-je-me-maar

ONS PH0T0H0EDE

MICAELA, ontving gratis de photo van Georges Biscot, van Jean Toulout en van Fernand Herrmann, allen postkaartformaat. Een groote photo van Leon Mathot en eene prachtphoto van Rudolf Valentino; dit laatste na 28 dagen en vergezeld van een vriendelijk briefje.

Lilly k Tilly ontvingen twe photos van Con-reidt Veidt, na 2 maanden, mits opzending van fr. 5. —.

VALENTY CLUB ontving gratis de photo van- Arlette Marchai, in 3 dagen. 25x20; Agnès Ayres, na 2 maanden, 25x20; Gina Palerme. postkaartformaat, na 3 weken; Ginette Maddie, mits betaling van 1 frank, na 15 dagen, ook postkaartformaat.

liERVILY ontving gratis de photo van: William Farnum, na 35 dagen, formaat 24x19; Bébé Daniels, na 50 dagen, 12 1/2x18; Charlie Chaplin, na 43 dagen, 12 1/2x18; William S. Hart, na 49 dagen, 22x17; Frank Maya, na 41 dagen, 12 1/2x18; Thomas Meigham, na 41 dagen, 12 1/2x18; Priscilla Dean, na 41 dagen, 12 1/2x18.

LEONIDAS ontving gratis de photo van: Mary Pickford, na 9 weken, formaat 21 l/2x 16 1/2 in haren film Rosita.

KINEMANIEUWSJES

WEER BEREIKT ONS uit den vreemde het bericht eener misdaad gepleegd op een film-actrice en wel op Louise Lawson. Men seint uit New-York: De Amerikaansche filmwereld werd in opschudding gebracht door den moord op Louise Lawson, de gekende filmstar. Deze misdaad verwekt in de groote kringen van New-York beroering, daar het meisje veel omgang had met «geldkoningen». Naar het schijnt zou zij in haar rijke woning in de 77e West Street gewurgd gevonden zijn. Men heeft een

belangrijke buit juweelen en geld ontstolen. Miss Lawson ontving in haar woning, buiten personen uit de hooge kringen, de heer Dahl, bestuurder eener groote bank. Men fluistert reeds en denkt dat deze zaak den omvang van een schandaal zal krijgen.

JACKIE’S 4 URENWERKDAG. — Het is niet algemeen geweten dat Jackie Coogan 4 uren per dag werkt; hij werkt echter niet met den avond of ook niet des Zondags. Zijn speelkameraden zijn: Patsy Marks, zijn gebuur; Larry Martin, de jongen welke over zijn deur woont; Sammy, de 8 jarige zoon van hun waschvrouw welke hem dagelijksch komt bezoeken en dan Mike, Jackie’s groote hond, en beide kleine honden Flower en Polly. De jonge artist is het niet aan te zien hoe beroemd hij is; hij is alleen gelukkig goede speelkameraden te hebben, met Douglas Fairbanks wandelingen te mogen maken en on Mary Pickford’s schoot te mogen zitten terwijl zij hem allerlei geschiedenissen vertelt.

ONKENNELIJK. — Niemand, zelfs de grootste bewonderaar van Eric von Stroheim, zou deze herkend hebben na zijn terugkomst van de Doods-Vallei, alwaar hij zijn film « Greed » gaan draaien was. Zijn baard en haar hadden een buitengewone lengte, want sedert verschillende weken waren deze niet bij den coiffeur geweest. Ook hadden de artisten en hij zich niet kunnen reinigen zooals het behoorde, daar men met het water zuinig moest zijn in die dorre streek. De hitte verplichtte hen ook witte kleeren te dragen en een kurken helm. Von Stroheim echter bleef bij zijn traditie, dat wil zeggen, hij droeg onophoudend zijn vlekke-looze witte handschoenen, al was het stikkend heet.

GEEN GELUK. — Zes accidenten gebeurden er bij het draaien van de fi’m « Nellie, the Beautiful Clak Model » voor Coldwyn. Caire Windsor, welke de titelrol heeft, werd getroffen door de menigte welke met steenen moest werpen. Lew Cody schoof uit wanneer hij moest vluchten voor een brand en werd getroffen door de vlammen. Hobart Bosworth moest voor een wagen opzijde springen, maar kwam er zoo dicht tegen dat een wiel hem over den rechtervoet ging. Mae Bush zat in een taxi, welke per ongeluk in botsing kwam met een telefoonpaal, de taxi viel om, waardoor zij gekwetst werd. Raymond Griffith, welke de taxi voerde, werd getroffen door het brekende glas. Lillian Tashman, de rol spelende der verleidende vrouw, viel van zekere hoogte en kreeg een diepe snede in haar been.

TERUG AAN DE FILM. — Naar wij vernemen zullen na een lange afwezigheid Francis X. Bushman en Beverly Bayne hun herverschij-ning on het witte doek doen; de film « Modern Marriage », een huishoudelijk drama, is de film waarin zij zullen te zien zijn. Ook Eddy Polo, welke wij lang gemist hebben, 'komt terug en wel in » The Dangerous Hour ».

FRANSCHE ZEELIEDEN TE HOLLYWOOD — De Kruiser « Jeanne d’Arc » welke de reis om de wereld maakt, beeft het anker geworpen te Los Angeles. 300 Fransche zeelieden waren de gasten aldaar van de Handelskamer. Zij bezochten de studios van Hollywood en bijzonder deze van Mary Pickford en Fairbanks. Onder geleide van 37 onder-officieren namen zij deel aan een diner door beide artisten hen aangeboden. Doug zelf had er vermaak in hun te dienen. Daarna bracht hij hen naar zijn studio en gaf hen alle uitleg over zijn laatste creatie « De Dief van Bagdad ».


12

I K IN EM A WERELD »

KINEMABRIEVENBUS

R. Snack. — Nemen goede nota van uw aanbod, en komen er bij gelegenhed op terug .

Stalen Arm. — 1°) Luciano Albertini is niet dood; hij komt zoo juist eene verbntenis af te sluiten met de Universal in Amerika.

2°) Eddie Polo, adres: c/o. Universal Studios, Universal City (Cal.) Ü.S.A., zendt gratis de hem gevraagde photo; kan in de Engel-sche en Fransche taal geschreven worden.

3) Mario Ausonia kan in de Fransche taal geschreven worden. 2 frank doen geworden voor het bekomen zijner photo; adres: Cav. Mario Guaita, Via Donizetti, 16, Torino (Italië).

Lustige Trio. — 1°) Raquel Meller heeft tot nu toe nog maar drie filmen gedraaid en die zijn opvolgehlijk: « Arlekijns van zijde en goud », « De Verdrukten » en « Keizerlijke

Viooltjes»; adres: c/o. Cav. Mario Guaita, Via Donizetti, 16, Torino (Italië).

2°) Agnes Ayres, voornaamste filmen: « The Forbidden Frut », «Cappy Ricks», «The Sheik»; adres: c/o. Paramount Studios, 6284, Selma Avenue, Hollywood (Cal.) U.S.A.

3°) Anna Q. Nilsson, voornaamste filmen.

* No Man’s Land », « That Women will do »; adres: 50, West, 67th Street, New-York (U.S.A.)

Gaby. — 1°) Alla Nazimova, adres: 6214 Carlos Avenue, Los Angeles (Cal.) U.S.A.

2) U kunt haar in de Engelsche of Fransche taal schrijven; zij vergt eene vergoeding van 25 Amerikaansche centen (1/4 dollar, ongeveer fr. 4.50) voor het opzenden der haar gevraagde photo.

Operateur. — U kunt U eens wenden tot de B'elga Film, 35, Barthelemylaan, Brussel; geef U geen moeite voor de Fransche, daar wij op voorhand verzekerd zijn, dat U er niet terecht komt; houden de photos, goed in nota.

Sweethart. — 1°) Regina Denny, adres: c/o. Universal Studios, Universal City (Cal.) U.S.A.; hij is gehuwd met Irene Haisman; heeft een dochter Barbara.

2) Doorgaans zendt Norma Talmadge1 de haar gevraagde photo; zié overigens « Ons Photohoekje »; misschien is uw schrijven zoek geraakt; best is het haar te herinneren.

Marry Singleton. — 1) Robert Agnew is niet vast voor een zeker termijn aan een filmmaatschappij verbonden; kontrakteert slechts per band; adres.: c/o. 6015, Hollywood Boulvard, (Cal.) U.S.A.

2°) Cullen Landis, adres: Garden Courts Appts. Los Angeles (Cal.) U.S.A.

3°) Geraldine Farrar, adres: Métropolitain Opera House, New-York City (U.S.A.)

Valenty Club. — 1°) Mildred Davies, adres: 369, South Hoover Street, Los Angeles (Cal.) U.S.A.

: 2°) Mlle Madys, adres: 47, rue Saint-Vincent, Paris.

3“) Alice Brady, adres: c/o. Realart Pictures, 469, Fifth Avenue, New-York City (U.S.A.)

Gabrelle. — Graag vernamen we wat U eigenlijk wenscht te doen.

Cullen my Favorite. — 1°) Robert Ellis kan in de Engelsche of Fransche taal geschréven worden; zendt zijne photo; adres: c/o. 6015, Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal.) U.S.A.

2°) Die naam is niet gegeven geworden, evenmin als van « In het oude slot ».

Eva. — 1°) Verwart Ü niet met dën film van derizdlfden naam, maar van de Fox?

2) « De Wees », rolverdeeling: de Wees (Sandra Milowanoff); Nemorin (G. Biscot), Kapitein de Realmont (F. Herrmann); Sakou

wine (Gaston Michel); Dolores (Blanche Mon tel); Don Esteban (Ed. Mathé).

3°) Best zal zijn haar eens aan het nieuwe adres te schrijven.

Supporter. — 1) Marion Davies, adres: c/o. Cosmopolitan Productions, r2

2») Raquel Meller, zie adres antwoord aan « Lustige Trio ».

3°) Al die artisten vergen 2 frank veer de hun gevraagde photo.

Chareltje. — 1°) Rudolph Valentino, adres: Ritz-Carlton Productions, 6 West, 48th Street, New-York City, U.S.A.

2°) William Farnum, adres: Fox Studios. 1401, Western Avenue, Los Angeles (Cal.) U.

3°) Beiden zenden gratis de hen gevraagde photo.

Alf. Mock.— 1°) Adres van R. Valentino, voorgaand antwoord; geboren op 6 Mei 1895; gescheiden van Jane Acker, hertrouwd met Nas-tacha Rambova.

Liefst. — 1°) Constance Talmadge is op 19 April 1900 geboren; kan in de Fransche en Engelsche taal geschreven worden; adres: United Studios, 5341, Melrose Avenue, Los Angeles (Cal.) U.S.A.

Monidces. — Gelieve de naam van een harer filmen op te geven.

Carmencita. — 1“) De rol van advokaat Brissot iii « De Weezen in den Storm » werd vertolkt dor Monte Blue; zendt gratis zijne photo; adres: c/o. 601j). Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal.) U.S.A.

, 2“) De rol van ridder de Vaudrey in die»zelf den film werd vertolkt door Joseph Schild krant; zendt ook gratis zijne photo; adres: c/o. Griffith Studios, Mamaroneck, Orienta Point, New-York (U.S.A.)

3°) Alla Nazimova is nu op ’t tooneel; zendt hare photo tegen 1/4 dollar; adres: 6124, Carlos Avenue, Los Angeles (Cal.) U.S.A.

Sim Saladin. — 1°) Roscoë Arbuckle (Fatty), adres: Comique Film, Long Beach (Cal.)

2“) In -welken film en van welke maatschap pj, hebt U deze artiest zien spelen?

3°) «De Smalle Musketier» met Max Linder is in Amerika gedraaid geworden.

Micaëla. — 1“) Die rol was in hande» van Vally Arnheim; adres: Neue Winterfeldstrasse. 46, Berlin W. 20.

2°) Conradt Veidt, adres: 21, Lutherstrasse, Berlin W. 62.

3°„ De hoofdrol in Jocelyn werd vertolkt dooi Armand Tallier.

Constant. — De brieven naar Amerika ver zonden dienen met fr. 0.50 gefrankeerd te wor den; op een paar na, zenden alle Amerikaan sehe kinema-artiesten gratis de hun gevraagde photo.

M. P. — 1°) Rudolf Valentino is een talentvol artiest, de Amerikanen hebben hem vooral beroemd gemaakt om zijn succes bij de... dames, wat eigenlijk genomen, dan toch nok een talent is.

2") Uw bik op de toestanden in kinema-mid-dens is juist; na een verguld leven, is het .de bittere ontgoocheling.

John Worden. — 1) Constance Bennett is nog geene star; zendt hare photo; adres: c/o. Metro Studios, 1025 Lilian Way, Los Angeles (Cal.) U.S.A.

2) Zie antwoord nr 3 aan Carmencita.

3») Het beroepsgeheim verbiedt ons dien naam bekend te maken. Nemo.

N. -R. — Vragen ons na Zondag toegekomen worden in 't volgend nummer beantwoord.

Geïllustreerde Kinemanieuwsjes

THOMAS MEIGHAN EN LILA LEE.

Beide filmsterren komen een onverwacht geschenk te ontvangen. Een rijk West-Ameri-kaansch farmer had hen in zijn testament

LON CHANEY ZOOALS HU IS. — Voor de eerste maal, zoolang Chaney aan de film werkt, zal hij een rol spelen van « een goed man », en wel in « The Next Corner ». Het zal een verrassing voor eenieder zijn dezen acteur te zien in dit werk en in « Notre Dame de Paris »; dit laatste wordt kortelings vertoond in Coliseum te Antwerpen.

GEORGE K. ARTHUR. — Deze acteur schrijft uit Hollywood dat hij op het oogenblik aldaar op het tooneel en aan de film werkt. Met zijn schoonzuster Doris Lloyd verschijnt hij op de planken in « Secrets », en in de studios der Famous Players Lasky in « The Old Violon ».

MARY EATON.

Gisteren nog onbekend, nu op den weg naar het stardom. Over een paar maanden werd zij overreden door ae auto van den bekenden Pa-ramountregisseur Sam Wood. Deze trok zich het lot der gewone klavierspeelster aan, en r.u draait zij onder zijne leiding, eene vooraanstaande rol in « His children’s children ».

LEWIS STONE

Deze welbekende ster uit « De Roman van een Koning » heeft verleden week een dreigbrief ontvangen van de Klu-Klux-Klan. Naar het schijnt zo-u hij vroeger in relaties geweest zijn met deze vereeniging en zou bedoeld schrijven er niet vreemd aan zijn.

KINEMANIEUWSJES

laten opnemen, ieder voor het bagatelletje van ... 10.000 dollar (fr. 220.000). Naar het schijnt moet de man met beide artisten zeer hoog np-geloopen hebben. Zoo was zijne werkkamer in zijn ranch o. a. gansch behangen met bovenstaande, op alle formaat. Deze photo stelt hen beiden voor in « Back Home and Brohe », uit nieuwsgierigheid heeft men die photo’s geteld en men kwam tot het aantal van 937. Tot zelfs affichen toe waren er op de muren geplakt.


14

< KINEMAWERELO »

Onze Ciné-Romans

De Lotgevallen eener Filmspeelster

Door ED. NEORG

(12e Vervolg)

Plots, als antwoord op mijn vraag, kwam het geluid: driemaal een sein der stoomfluit waarvan de echo in de verte weerkaatst werd.

« Gereed .... Vooruit! »

Het was de stem van H... Ik keek toe. Ik zag Ben in de verte aankomen over den ijzerenweg.

En plots was ik in « de film ».

Daar wachtte ik nu dagen en dagen op.... De trein was later dan gewoonte, enkel maar een » oogenblik, maar dit oogenblik scheen mij een eeuw. Doch, ik zag hem aankomen, zeer klein. Ik wuifde met de hand om Ben’s aandacht te trekken. Ik begaf mij naar den kant der schraag....

De trein kwam dichter.

Plots zag Ben naar mij. Mijn hart klopte sneller. Ik wuifde opnieuw, hij gaf mij teeken.... Ik lachtte luid op... Plots versteef het bloed mij in de aderen..., ik zag met angst naar hem..., neen met een onbeschrijfelijken schrik werd ik bevangen...., hij was gevallen.... Hij trachtte op te staan.... onmogelijk...., er moest met hem iets gebeurd zijn..., hij lag uitgestrekt op het spoor...., ik wrong de handen wanhopig samen..., ineens riep ik hem toe:

«Moed, Ben, moed, ik kom!»

En steeds in de verte zag ik de rookpluim van den aankomenden trein, ik liep hem te gemoet over de schraag. Ik telde om zoo te zeggen de dwarsbalken over de riggels. Ik had nooit kunnen denken dat er zoo veel waren. En steeds zag ik terzijde, naar beneden, naar de bruischende rivier... niets langs weerskanten, bij dreigend gevaar, om zich te redden. Ik telde maar altijd de balken... Op een zeker oogenbilk was ik het getal vergeten. Was het 74 of 84?.... Voort en voort ging het maar. Dichter en dichter kwam het gefluit van de locomotief. Instinktmatig verhaaste ik mijn loop. Nogmaals zag ik naar de rivier. .., ik naderde Ben.

« Dank God! » kon ik niet nalaten van uit te roepen.

Opnieuw zag ik naar den trein en dan naar de jonge man.

« In hemelsnaam, spoedt u! » antwoordde hij mij.

Ik liep vlugger. Ik was bij hem. Ik bukte mij om hem te helpen. Ik durfde met meer omkeeren uit vrees voor den trein te zien dewelke nogmaals zijn verschrikkelijk geluid deed hooren. Gedeeltelijk lichtte ik Ben op. Hij sloeg zijn arm rond mijn hals.

« Het is ëen duivelsoh werk » gromde hij. «Laat mij mi niet vergeten dat ik hinken moet. »

Wij begonnen de terugreis. Het was vreesdijk moeilijk, daar Ben op mij te leunen had. Ik voelde alle oogenblikken dat ik zou gaan vallen en elke minuut zag ik naar H... of hij geen bevel gaf om in de rivier te rollen. In mijn zekerheid dat ik nooit H.i. zou hooren,. door het naderend geluid

van den expresstrein, vergat ik soms mijn spel.

De sporen op de schraag begonnen te davereD. Wij’ hoorden zeer goed het gefluit der machien, luider en luider dichter komende. Plots nu gaf • ik mij weer rekenschap van het gevaar. Ik voelde dat ik de dood nabij was, dat het zware gevaarte ons zou verpletteren. En Ben eenvoudig leunde met gansch zijn gewicht op mijn lichaam. Ik spande al mijn krachten in, ik was niet meer « Lizette » neen, ik was nu mij zelf, trachtende mijn beminde te redden, ik was Nella Moreland, ailes doende om in veiligheid te komen. Voor een oogenblik gingen mijn romantische gedachten naar een heldhaftige dood, niets dan roem achter latende.

Maar nü dacht ik aan den man, aan m“n zijde. In mijn romantische droomen was ik Ben vergeten. Zoo ik niet om de dood gaf zou hij er om geven T

« Kom!» riep ik. « Kom, lat en wij ons haasten! »

Ik keek uit hoe ver wij nog van ons doel verwijderd waren. Wij moesten nog een dozijn dwarsbalken over gaan, maar ook daverde nu alles harder en harder onder het stoomende gevaarte. Er was geen twijfel mogelijk. De trein was met ver meer van ons af. Verschrikt draaide ik mijn hoofd om. De cameramannen en H... stonden daar als steenen beelden.

Een, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven, acht. nog acht balken moesten wij over. Een minder.... nog een minder. Wij voelden de locomotief reeds in den

rug, één, twee...'nog drie Enkel nog drie

bajken.... Én dan... opeens.... met een harden ruk aan Ben, rolden wij beiden de helling af.... naar de rivier.... De trein stoof voorbij..

Ik kwam tot bezinning...., wij lagen niet in het water, maar in een hoop verwarde struiken.... dezen hadden onzen val gestuit...., beiden waren wij gekwetst doch levend Ik schoot in een hysterische lach em riep uit:

« Gekwetst, Ben? »

Hij zat op en wischtte zijn voorhoofd af.

« Goede God! Nog voor geen millioen dollars maakte ik opnieuw dit tooneel over! » bromde hij.... « Maar gij, meisje, gij zijt een heldin, hoor! »

H.... klom bevende naar beneden, angstig dat er ons iets overkomen was; hij werd gevolgd door da anderen van de Company. Met tranen in de oogen drukte hij ons de handen.

« Wed, wel....» kon hij nauwelijKs uitbrengen. « Heerlijk__, wonderbaar! Het zal het schoonste zijn wat wij deze maand gemaakt hebben Miss Moreland, ge zijt een actrice! Het is u ingeboren!....» Hij droogde zich het voorhoofd af.

« Goede God, een oogenblik dacht ik dat ge beiden verloren waart. Het scheelde geen haar, hoor.. Maar ik kan u verzekeren dat mijn haren van schrik op mijn hoofd overeind stonden. »

De week daarop volgende zagen wij ons beeld afrollen; ik was, er trotsch over en wij behaalden dan ook de meeste stemmen waardoor dit tooneel goedgekeurd werd. De hoofdbestuurder zelf kwam mij geluk wenschen.

« Miss Moreland » zegde hij, terwijl hij mijn handen zenuwachtig drukte, « Gij hebt waarlijk gevaarlijke oogenblikken beleefd, maar de g’orie is des te grooter. Ik hond er aan u zelf te bedanken, dit tooneel alleen verwekt sensatie. »

En zoo was het, hij overdreef niet. Het was iets

< KINEMAWERELD 1

wat over mijn volgend leven beslissen zou. Ik verliet de plaats, waar do proefafrolling was gebeurd, en kwam in het studio waar reeds verschillende groepen stonden. Ik passeerde zulk een groep en hoorde de stem van Laurie Sawson, welice alleen het woord had. Ik luisterde en hoorde haar zeggen:

«Begrijpt ge nu? Dat is ze.... Ik weet het.... Ik ken Roland Welles.... En nu is het i±.... Ha, ha!.... Zij en H.... »

Ik keerde mij verontwaardigd om; ik lachtte.

« Zoo Miss Lawson! » zegde ik.

Allen zagen plots verschrikt op.

Ik lachtte opnieuw.

« Dit is heel vriendelijk van u» ging ik verder, en gedurende de stilte, die er op volgde, ging ik heen.

Doch mijn triomf veranderde in neerslachtigheid. In mijn kleedkamer gekomen zonk ik in een stoel en begon bitter te weenen.

Het was wreedheid! Ik begreep zeer goed de rede! Er was geen twijfel meer of .Laurie Lawson zou door mij verduisterd worden. Het was de eerste maal dat mijn naam genoemd werd in verband niet deze van Roland Welles.... en dan nog met deze van H... Zij wisten nu alles omtrent Roland! Zij wisten het!....

Bij die gedachte werd ik bedroefd.... Men maakte misbruik van mijn triomf!

Op dit zelfde oogenblik werd er op de deur ge-Rlopt; ik wischte spoedig mijn tranen weg.

Binnen! » riep ik.

Het was H... Hij glimlachtte. Hij zag op mij neer met vriendelijken blik... neen, het was meer dan vriendschap. Plots veranderde die blik wanneer hij wat scherper toekeek.

« Gij hebt toch niet geweend '! » vroeg hij verwondert.

Ik trachtte mij opgeruimd te toonen.

«Een weinig... maar het is niets.... Ik ben gelukkig dat dit tooneel zoo goed voldaan heeft. »

« Ik begrijp » murmelde hij.

Hij stond daar zwijgend, een strijd voerende met zich zelff Dan kwam hij dichter bij

; Gij zijt moedig en braaf » zegde hij dan. « En bet verheugd mij voor u en de anderen dat ge bij ons gezelschap zijt. »

Hij nam mijn hand. Ik zag op zijn geiaat een zonderlinge uitdrukking; hij sprak geen woord meer en verliet haastig de kamer.

Ik bezag mij in den spiegel. Was ik schoon of niet? Hartstochtelijk aangezicht, met het zwarte haar er om heen, zijt ge schoon of leeljk?

Ik leunde meer naar voren om mijn eigen beeld beter te kunnen zien.

« Nella » vroeg ik, « is hij verliefd op u geworden? »

En dan kwam mij te binnen dat Laurie onze namen genoemd had. Het scheen mij niet dragelijk toe.

« Arme, goede H... » mompelde ik. « Wordt niet verliefd op mij. Ik heb al mijn liefde aan een ander gegeven....»

En dan fluisterde ik stil tot mij zelve:

«Roland komt terug.... lij moet tot mij terug-

1 Augustus.

Midden in den Zomer! De avond valt als een verlichting tot mij. Gansch den dag heeft de gloeiende zon door de glazen koepel gebrand waardoor het studio in een echte oven veranderd werd. En wanneer de vijf rijen booglampen dan nog hun schelle lichten op ons neerschenen dachten wij in vlammen te wandelen.

De halve Company was er ziek van.

Niettegenstaande dit, voelde ik toch weer lust tot schrijven. De schuld daarvan ligt aan de kleine Jane Bergerà, welke de ingenue-rollen speelt. Zij kwam in het studio naar mij toe en kuste mij in tegenwoordigheid van allen; dit doende merkte ik op dat zij zulke goede reuk bij haar had, en die reuk was lilas...., het was ook lilas welke ik aan mijn lippen bracht, de eerste avond dat ik Koland zag. Zoete herinneringen.

Dezen avond ben ik ziek van liefde. Waarom zon ik het niet bekennen Ik verlang er zoo naar hem te zien.... meer verlang ik niet.... Ik leun achterover in mijn gemakkeüjke zetel, sluit de oogen en toover zijn aangebeden beeld mij voor den geest.

Gij, Annette, zijt de eenige die weet welke charme er van hem uitgaat, die mij begrijpen kunt.

Het heele studio was verwondert over mij, over de « Kleine Panter » welke nu op het oorlogspad was.

H... deed al wat hij kon om mij tegen mijn eigen gekheden te beschermen. Ik begreep spoedig hoe zeer hij mij beminde. En langzaam, door hem, kwam er nieuw leven in me. Zijn liefde was voor mij iets nieuws; zoo had ik deze nog nooit in de mannen gezien. Hij dacht niet aan zich zelf, maar aan het wezen welke hij lief had.

En zijn geduld met mij! Wat zou ik zonder hem geworden zijn?

Ik studeerde hard om mijn beroep als filmspeelster tot de perfectie te brengen. H... hielp mij daarin in al zijn vermogen.

Mijn vrije avonden gebruikte ik nu ook om nn en dan naar de schouwburgen te gaan, daar waar ik iets leeren kon.

fWordt voortgezet.)

Wilt gij het portret UWER GELIEFDE FILMSTERREN bezitten?

DE BESTE DER EGYPTISCHE SIGARETTEN


WANNEER GIJ HET WOORD

aan de deur van een Kinema ziet staan, treedt dan binnen en gij zijt zeker een aangenaam = oogenblik door te brengen.

Abonneert u op «Kinema- en Tooneel-wereld». Fr. 15 per half jarr. Fr. 7.50 per drie maanden.

AAN DE HH. ADVERTEERDERS VAN WEEKBLADEN

Wenscht U een goede publiciteit, plaatst dan uw aankondigingen In « Kinema- en Tooneel-wereld >.

< Kinema- en Tooneelwereld » is het beste •n meest gelezen weekblad «an België.

« Kinema- en Tooneelwereld » Is het officieel orgaan van het Nationaal Verbond der Vlaam-sche Tooneelmaatschappijen, waarbij bijna al de tooneelkrlngen van het Vlaamsche land zijn aangesloten. Het Is alleen daardoor reeds het voornaamste famllieweekblad van België.

Met een aankondiging van slechts enkele lijnen In « Kinema- en Tooneelwereld », bereikt men meer dan met heele pages In andere weekbladen.

«KINEMA- EN TOONEELWERELD» WORDT DOOR HAAR A ANCIEN AM EN INHOUD, van artikels van de beste en meest gekende schrijvers en letterkundigen van België, OVERAL GELEZEN.

Onze bureelen zijn open alle werkdagen van 9 tot 1 en van 3 tot 7 uur.

Korte Gasthuisstraat, 16, Antwerpen.

H ACKIN

Karthuizersstraat, 9A. — BRUSSEL

Biedt aan:

& de besle Fikstenen als:

Pauline Frederic, Conway Tearle Elaine Hammerstein, Mae Marsh H. B Warner en Bessie Barriscale

Drukk. « Neptun« », Steeohouwersrest, 28, Antw,


POUR AVOIR UNE BIERE BONNE ET SAINE

Adressez-vous à la Brasserie

HOMBEECK

VAN

BERCHEM - Tel. 5210

en BOUTEILLES - en FUTS

HABILLEZ

VOS

ENFANTS

BRITANNIA

77, Longue rue d’Argile

la Foimiliiii'C lifüMlt Aiiiiiiiioliilc

Tél. 2921

12, rue Van Ertborn ANVERS

Tel. 2921

Agence pour la Province d’Anvers du Vrai "FERODO”

Agence pour Anvers des Roulements à billes S. K. F.

Agence générale pour la Belgique du Diamond et Noble’s Polish

La seule maison de la place fournissant aux garages aux prix de gros

Maison BERTHY

106, rue de l’Eglise, 106

FOUUnUUE

Arrangements — Réparations Conservation de fourrures

PHOTOGRAVEURS

DESSINATEURS

EXECUTION RAPIDE ÇT SOIGNÉE

Champ

minekx.6 ANVERS

— TeLÉPM - 9209

OUVRAGES DE DAMES“

«UVKAGKS »ESSIXÉS

LAINES, SOIES, COTONS. COUVRE-LITS, NAPPES, STORES, BONNETTERIE A LA MAIN, . DENTELLES, JUMPERS

MAISON £ IVI iWIÂ

Il IMm KItKKX

WOL, ZIJDE, KATOEN. BEDSPREIEN,' TAFEL-~ KLEEDEREN, STORES, KANTEN, HANDBREIOOED,

[d JUMPERS

Anvers, Rue Vo »dslstraat, 15, Antwerpen

GARNITURES

POUR

Fumoirs, Salons, Boudoirs Chambres à coucher Verandah Fauteuils - Club

11, Longue rue du Vanneau

(PRÈS DU PARCl -

MEUBLES

= Les plus grands Magasins en Belgique |

9 Longue rue des Claires 9

(près Meir)

IGrand choix de garnitures. 200 salles à manger,!

Ichambres à coucher, salons, cuisines, verandah’s,!

! bureaux, literies, chaises-longues, etc. etc. | =

Maison Américaine

Meilleur marché qu'ailleu" s! Ouvert tous les jours jusqu'à 8 h. s. | Magasin fermé |

îflIlllllillllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIMlllIllllllllllllllllliÜ

Autos pour Cérémonies. Mariages, Baptêmes et Fêtes

Garage J & H. DEHU

Téléphone 3107

42, Canal des Briseurs - ANVERS' VOYAGES A L’ÉTRANGER - EXCURSIONS PRIX A FORFAIT

.ol Ik LLr)e£perû

A. ck e”F?oo s - 5teeccq.&ôt

ItireSTRAATZO

BRODERIES

DESSINS MODERNES

PERLA.GES, BOUTONS, POINTSCLAIRS. PLISSAGE

SON

RYCKAERT

RUE RUBENS, 17, ANVERS

TRAVAIL SOIGNÉ ET RAPIDE

..EXGELSCH HOEDENMAGAZ1JN..

V0NDELSTR., 19

CAUS

(nabij St. Jansplaatsi

De laatste nienwinlieden in Vilten Hoeden

Rüirqe heus

Ziet Etalagé


ROYAL - ZOOLOGIE CINEMA

PROGRAMME DU 17 AU 21 FÉVRIER

Serge Panine

0 1. Le Grand Mogol....Al n

Q (Ouverture)

2. Fabrication de Cigarettes

Mme Desvarennes, énergique et travaille»- 0

*Q Se’ deVenUe très riche meunièvre> 3 Une fille ä 3. Le Roi des Aulnes....Schubert

0*F Micheline et une enfant adoptive Jeanne. V

Serge Panine, prince et enjôleur slave, épouse *•* Çi 'P

0. la première pour sa dot, après avoir commen- 4- L â. 3TÎ 1 D G

||0 cé par courtiser la seconde qui, mariée elle

î* même au banquier Cayrol, mais l’aimant tou- .

0 jours, finit par se donner à lui. Entretemps î

grand drame d’après le célèbre roman de Georges Ohnet

il mange la dot de Micheline et commet un Q

(Suite espagnole)

0 Y faux. Mme Desvarennes, l’ayant vainement 0

@*F invité au suicide, le tue d’un coup de pisto- p

0 ! let, pour venger à la fois sa fille adorée et *“ 6- oerge ranine

A,% sauver l’honneur du nom qu’elle porte.

PROGRAMMA van 17 tot 21 FEBRUARI S

— I 1( 'e Groote Mogool....Audratl 0

(Openingstuk)

2. Vervaardiging van sigaretten

3. De Elzenkoning

Mevrouw Desvarennes, een zeldzaam-ener- J* 6P)

Schubert 0 gieke, werkzame vrouw, eigenares eener

Serge Panine

0 uitgebreide maalderij, heeft een dochter Mi

**’ cheline en een pleegkind Jeanne. Serge Pani- * 0 V

•;< ne, Slavische prins en gelukzoeker, huwt de »j.

groot drama naar den beroemden roman van eerste, voor haar bruidschat, na eerst het hof

Georges Ohnet 0 te hebben gemaakt aan de tweede die, zelf

0 gehuwd aan den bankier Cayrol, hem toch be- ** Lacome 0

minnen blijft en zich ten slotte aan hem geeft. »J»

4 Serge Panine

5. De Féria

(Spaansche suite)

Serge Panine

Semaine prochaine

Q Intusschentijd verspilt hij gewetenloos gansch

0 Micheline’s bruidschat en vervalscht daarbij J;

** nog een wissel. Mevr. Desvarennes die hem > 0 » > < tevergeefs tot zelfmoord aanspoorde zal hem .j.

.! dooden met een revolverschot, om tegelijk

? haar dochter te wreken en de eer te redden '£

CHARLES RÄY

dans Ie grand succès américain

"The Tailor made man„

b}Uidac et

0 van den naain dien zij draagt.

grande comédie gaie

Imprimerie eu Centre, -B, Rempart Kipdorp, Anvers