Programme from 20 to 24 Jan. 1924



Booklet

Bron: FelixArchief nr. 1968#599

This text has been generated automatically on the basis of scanned pages, using OCR software. Because of the historical typefaces used in the programme booklets, the output is not flawless.

Show the facsimiles of this programme booklet


KINEMAWERELD

'FJAAICiNtz MTASbhlT, de bekende Trausche filmster

Uitgave Kinema- en Tooneelwereld

Korte Gasthuisstraat, 16, Antwerpen. N° 3


• OINEHA WERELD »

Hoe men een Film draait

ANAF ’t oogenblik dat de scenarioschrijver een film 1 eeft ontworpen of een letterkundig werk ontdekt, dat hij denkt in eene goede film, die het publiek zal intere sseren, te kunnen omwerken, heeft de verwezenli ker met allerlei moeilijkheden te kampen die op net eerste zicht, de stoutmoedigste zouden ontmoedigen.

Eerst en vooral het verschil met andere letterkundige gewrochten, die tot een dertig à vijftigtal tooneelen zi n samengevat geworden, dan wanneer een film in al zijne onderdeden dient gezien te worden.

Een film bestaat pewoonli’k uit niet minder dan 300 à 500 tooneelen, dit wil zeggen dat een film eene aaneenschakeling is van verschillende stukjes van 3,5, 10 meer meters lengte.

Men geeft zich wel rekenschap der moeilijkheid om een roman, of een scenario in 500 tooneelen in te deelen.

Tijdens zijn arbeid heeft de aanpasser weer nieuwe tooneelen ontworpen die er dan ook weer moeten ingelascht voorden.

Over het algemeen doet de filmregisseur zelf de indeeling en stelt een zeker aantal gedeelten vast die ongeveer de lengte van één deel of rol zullen uit-maken. In ieder deel worden de tooneelen zorgvuldig genummerd: dit zijn de plans. Deze indeeling geëindigd zijnde, zal het werk van de filmregisseur bestaan in de tooneelen samen te vatten waarin dezelfde vertellers en schermen zullen of kunnen gebezigd worden.

Bijgevolg wanneer de filmregisseur begint te draaien, kan hij van plan I naar plan 50 gaan; zoo draait hij dikwijls het einde van zijn film alvorens hij met den aan vang begonnen is. Dit om dezelfde dekors niet verschillende malen te moeten oprichten of zijn gezelschap meer dan eens naar dezelfde plaatsen te leiden.

Men begrijpt dat indien een dergelijk werk niet goed georganiseerd moest zi, n. het een onuitkcombare warboel zou worden.

Men heeft er dus dit opgevonden: al vorens aan een tooneel te beginnen schrijft men met krijt op een schalie het nummer van het plan, houdt het voor het objectief en men draait een paar keeren • aan het apparaat.

Met de ontwikkeling zullen de 500 of 600 verschillende tooneelen van die film elk hun nummer dragen, wat het mon-leeren van de band zeer zal vergemakkelijken.

Wanneer zij in het studio arbeiden gaan de regisseur en operateur elke avond naar het laboratorium om er de eindjes film, de vorige dag gedraaid, na te zien en er de filmen dien dag opge nomen, te brengen.

De film wordt op de groote rechthoekige kaders gespannen, de beprentte zijde der pellicule langs de buitenzijde Men gaat dan te werk als met een gewone photoplaat; men ontwikkelt, fixeert, doet de film droogen, en men bekomt eindelijk het negatief, dat zal dienen om later de positieve band af te trekken, de « kopij » die dient om de film op het doek te projekteeren.

Het kaderstelsel is reeds meermaals verbeterd en gemoderniseerd geworden

Terwijl men met al die bewerkingen bezig is, heeft de schilder de opschriften afgeleverd. Ieder dezer draagt 1 et nummer van het plan dat op die tekst volgt In zekere filmen kan men deze nummers in den hoek onderaan links van het doek nog lezen.

Het werkmeisje dat belast is met het monteeren van de film, knipt het negatief iedere maal door waar het noodig is een tusschentekst in te lasschen.

Eindelijk is de gansche negatieve band klaar om er de positieve van te trekken

« CINEMA WERELD »

Dit gebeurt zooals in de gewone photographie.

Maar het werk is nog verre van klaar. Alleen de actualiteiten — op eenige uitzonderingen na — worden onmiddellijk aan de uitbaters afgeleverd zoodra de positieve band is afgetrokken.

Een gewone film is maar alleen klaar wanneer de regisseur bet aantal meters door de handelsdiensten der firma ver-eischt, heeft bereikt.

Men moet dus tooneel na tooneel nazien en de overtollige lengten er uitknippen.

( We moeten nog even een paar woorden zeggen over het kleuren der filmen

De filmregisseur verstrekt zeer duidelijke onderrichtingen aan de technische diensten die zich met dit werk gelasten.

De gebezigde kleuren zijn hoofdzakelijk uit anilyne vervaardigd, en door zekere scheikundige produkten, o. a. de nitro-benzine, gewijzigd.

Eerst en vooral moet men goed van het feit doordrongen zijn dat de oorspronkelijke kleuren van elke film, zooals hij afgetrokken is geworden, de zwarte en de witte zijn.

Over ’t algemeen zal de blauwe kleur óp een grijs plan in volle zonlicht een zeer mooi nachteffekt in de maneschijn weergeven.

Hetzelfde nachteffekt, maar zonder maanlicht, bekomt men met hetzelfde (, leursel, toegepast op een met zacht licht opgenomen tooneel.

Om de openluchttooneelen weer te geven, wordt de band lichtelijk bruin gekleurd. Met de gele kleuring bekomt men een zeer mooi zoneffekt.

Brandramptooneelen worden immei in het rood gekleurd (actualitehen) wat niet altijd een gelukkig effekt vcor gevolg heeft.

Een treffend voorbeeld, dat aantoont, dat men zich goed van de roode kleur kan onthouden om vlammen weer te

geven, vindt men in de Zweedsche film (I De Vuurproef », waarin de brandstapels van dezelfde kleur zijn als die van het tooneel, wat aan het geheel niets schaadt.

In de Paramountfilm « De Zwane-zang » heeft men violetkleuren gebezigd voor de binnentooneelen, en dit met een zeer gelukkig gevolg.

Men zal zich misschien afvragen waarom een film dikwijls van het begin tot het einde toe gekleurd is. De reden is zeer eenvoudig: de gebezigde kleuren, die doorschijnend zijn, hinderen in niets de witte vlekken van de band. Daarenboven verhoogen zij de ondoorschijn-baarheid der zwarte gedeelten. De film wint hierdoor in relief, de projektie lijkt dus beter en zeer dikwijls worden zekere minder goede photos door de kleuring gered.

Wanneer nu de band klaar is om in den handel gebracht te worden, wordt hij voor het hoofd der handelsafdeeling en in tegenwoordigheid van den filmregisseur nog eens af gerold.

Zesr diewi ls gebeurt bet dat beiden niet ’t akkoord geraken over dit of dat tooneel, en het zou de eerste maal niet zijn dat het handelshoofd, dat eigenlijk verantwoordeli k staat voor het finan-tieel succes van de film, ten rechte of ten onrechte het bewust tooneel van de band afkeurt of beveelt dat het opniew moet gedraaid worden.

Beerijpeli k is het dan ook dat uit der-gelijke toestanden veel twist en wrijving voortkomen waarmede de inni e samenwerking, door die beide departementen vereischt, alles behalve gediend is.

Maar dit maakt deel uit der innerlijke geheimen van de filmcompagn'e.

De film is dan toch einde’i k klaar ter verhuring en dit gebeurt als volgt:

Dit is echter stof voor een volgend artikel.


Cl HER! A WERELD »

WERELDKAMPIOEN

(CHAMPION DU MONDE) — Tooneelspel in 4 deden

Voorgesteld door .... Jesse L. Lasky

Scenario van .... E. J. Nash en van

Albert Shelly le Vino Filmregie van....Philippe E. Rosen

Rolverdeeling:

William Burroughs .... Wallace Reid Elisabeth Carstairs .... Lois Wlison

TIJDENS eene vischvangspartij maakt de jonge William Burroughs kennis met de lieve Elisabeth Carstairs, die de dochter is van eene der meest aristokratische families van het land. William is echter wat onvoorzichtig galant en wordt op hét onverwacht berispt door de neef en voogd der schoonè, de vreeselijke Lord Brockington,

William’s vader verneemt wat zijn zoon heeft uitgehaald en woedend wijst hij hem de deur.

Met alleen de photo zijner teergeliefde op zak, gaat William de wijde wereld in. Hij scheept in naar Amerika en heett het geluk op de boot Terence Mooney te ontmoeten, een manager die op zoek naar boksers is.

Vijf jaar later is William wereldkampioen en rijk geworden heeft hij zijn kameraadje der vischvangst niet vergeten. Deze, om aan de aandringerigheden van haar neefje te ontsnappen, heeft als kamermeisje bij de Burroughs dienst genomen. Ziedaar dus William terug r den familiekring en deze is er hoegel. jmd niet mede gevleid te moeten vernemen dat de beroemde bokser Battling William niemand anders is dan hun afstammeling en erfgenaam.

Hij moet de hulp der plaatselijke overheden inroepen om aan zijn haard terug tbegelaten te worden en weldra teekent hij de grootste overwinning aan in den persoon van Elisabeth Carstairs, wier hart hij stormenderhand veroverd heeft.

Films

« CINEMA WERELD »

KINEMÂNIEUWSJES

Phyllis Lytton heeft gedraaid voor de Martin Thornton-film « Diana of the If lands », eene idylle op de Zuidzee Eilanden. Verschillende weken heeft de Company gekampeerd op een verlaten eiland met niet ver van hen een kannibalen-kamp. Phylfis Lyt-ton zegt dat zij nooit iets meer zenuwpnkkelends gezien heeft dan het spel der kleurlingen wanneer hun dorp in brand gestoken werd.

Voor de eerste maal in de geschiedenis van het Amerikaansch filmland zal een film-compnay naar de stad Mexico gaan, om daar tooneelen op te nemen. Dit is voor de volgende film van Maë Murrav « Mdlle Midnight »..Daardoor zal men nu de hoofd stad van de Republiek Mexico zien zooals ze werkelijk is.

Carlyle Blackwell's wonderbaar werk in « The Beloved Vagabond » heeft bewezen dat hij een zeer bekwaam artist is. Hij maakt nu plannen voor zijn volgende film waarvan de buitentooneelen zullen genomen worden in Algiers. Hij is nu op zoek naar een Engelsche actrice welke het uitzicht heeft van een A raalisch meisje.

Meermaals in dag- en weekbladen heeft men ge schreven over Baby Peggy Montgomery, haar ouderdom en geboortenlaats, ook menigmaal sprak het eene blad het andere tegen. Ziehier nu de waarheid: Baby Peggy Montgomery werd geboren te San-Diego. in Californie, vijf jaar geleden, de 26e October. Zij vierde haar laatste geboortefeest te New-York en eaf te-dier gelegenheid een lunch. Zij begon haar filmloophaan wanneer zij 2 1/2 jaar was, en tot hiertoe heeft zij 40 kluchten gedraaid en 3 groote filmen.

Zonder twijfel om met het spel van de film kennis te maken zal de fijne artiste Simone Judie een kleine rol vervullen in de film van haar echtgenoot Luitz-Morat «La Cité Foudroyée».

MARY MILES MINTER

werd door hare moeder. Mre Shelby, het voorstel gedaan hare garde-robe te verkoopen ten einde de finanties van het huishouden wederom gezond te

V Met hare laatste verbintenis had zij 600,000 dollar aan inkomstbelasting afgedragen; 300,000 dollar had Mrs Shelby voor zichzelf gehouden. Zij bood hare dochter 200,000 dollar. Mary nam dit voorgtel verkeerd op en na een twist met hare moeder verliet zij de ouderlijke woning, om in een kleine bimgalom, die zij in de omstreken van Los Angeles heeft gehuurd, op haar eentje te gaan wonen.

Het leven van Datia, de schoone filmartiste en danseres, is vol avonturen geweest, evenals in een filmdrama. Zij was op Jamaica gedurende de vree-seliike aardbeving en waar zooveel menschenlevens verloren gingen. In « Weavers of Fortune » had zij eene der prachtigste rollen welke men ooit op het doek gezien heeft. Zij is eene artiste met buitengewone bekwaamheid. Zij houdt van vele schoone zaken en verzameld oude merkwaardigheden, waaronder bijzonder glaswerk.

Naar het schijnt heeft Mac Sennett een tweede Charlie Chaplin ontdekt, zijn naam is Harry Langdon, een vroeger music-hall kluchtspeler. Mac Sennett was zoo getroffen door dezes bekwaamheden, dat hij verklaarde in Langden de opvolger te zien van Charlie, daar de groote filmkomiek een leemte gelaten heeft met over te gaan naar het stille drama. Teder zal zich kunnen overtuigen daar Harry Langdon nu een film geëindigd heeft met naam « Listen, Lester ».

Zoodra zijn kontrakt met Goldwyn ten einde is za! Victor Sjöström naar Zweden terug keerèn om in de Svenska Studios belangrijke filmen te maken

Wij zullen Jenny Hasselquist terug zien in. « La Légende de Costa Berling », welke Svenska gaat uitgeven.

De knappe Engelsche filmspeler Steweart Rome welke in Frankrijk te zien is in de film « La Poupée du Milliardaire» met Andrée Brabant en welke men insgeli jks ziet in « Ferragus » met Elmire Vautier en René Navarre, is een bokser die, indien hij maar wilde, de Ring beschamen zou. Men heeft hem meermaals op het Fngelsche witte doek als bokser gezien, bijvoorbeeld in de film « The White Hope ». Sommige Fransehe bladen vragen of het niet mogelijk is deze filmacteur in een Fransehe film te zien, waarin hij zijn bokskunst kan later zien, iets waarvan men in Frankrijk veel houdt.

Jean Epstein zal voor Pathé-Consortinm « Du Sang dans les Ténèbres » draaien.

In Egypte gaat een nieuw kinemablad verschij nen, hetwelk opgesteld zal zijn in verschillende ta len. De titel zal luióen « Cinema ». Bijzonder zal het zich bezig honden met de Fransehe productie welke in Egypte zeer gewild wordt.

Robert P/gue gaat een film draaien op het eiland Mauritius voor rekening eener inlandsche firma. Het opschrift van dit fotospel heet « Kithoy », waarvan de hoofdrollen in handen zijn van Gaston Norès. Schn’tz, Jean Bradin. Beuve. Gouget, Mme Guichard. Mme Péguv en Mme Beuve.

Dad°lijk na « Mandrin » zal Fescourt twee an dere filmen draaien van 1800 meters elk en eer nieuwe ciné-roman


« CINEMA WERELD »

VRIJE TRIBUUN

Ondor deze rubriek mag eenieder, onder deknaam, zijn opinie, de klne-ma aanbelangend, uitdrukken. De Inzenders moeten noohtans hun naair en adres doen kennen op ons bureel en blijven verantwoordelijk voor het Ingezondene. De hoofdredaktie behoudt zloh echter het reoht van opname of weigering voor.

Filmactrices of « poseuses »!?

Het is reeds meer dan eens gebleken dat sommige regisseurs meer belang hechten aan de schoonheid van een artiste dan aan hun artistieke waarde. De toaneelleider denkt met de verleidelijke vormen en allerhande mondjespruim van de heldin van het stuk zijn slag thuis te halen, en ’t is, mijns inziens, hierdoor dat hij het grootste bewijs levert zijner onkunde. Do schoonheid moet het halen op de kunde. En, eilaas, hoe verkeerd! Een oogen blik wekt de artiste (?) de belangstelling op, be spreekt men in de zaal, niet haar spel, o, neen, maar haar prachtige oogen, mooie lokken en fijne gedetailleerde trekken. Doch de film is nog niet aan de helft, of het lieve kindje wordt gewoon-!ijk vervelend, onuitstaanbaar zelfs. Het kunstpeil van deze « poseuses » —- want daarvoor moeten ze toch het meest dienen — staat veelal onder nul. De uitbeelding is onbeholpen en getuigt van onervarenheid in het vak waarvoor ze door onbevoegde menschen uitverkoren werden. Het gevolg? Do film is veroordeeld vóór hij goed afgerold is.

’t Zijn Mergelijke grove dwalingen die men meestal aantreft in Fransche voortbrengsels van Compagnies die ik lipfst nipt zal noemen, maar die door elk gewoon cinébezoeker bekend zijn.

Vandaar ook dat het publiek liefst Amerikaan sehe produkten gaat zien, omdat ze weten daarin echte beroepsmenschen te zullen in aantreffen.

Fiat Lus.

Belgische filmsterren!!

Hoevele jonge meisjes hebben niet reeds gezucht en gehunkerd, bij bet aanschouwen van een film, om ook maar eens een gelegenheid te hebben, al was het maar enkele uren, door te brengen in het studio, voor bet helle licht der sunshinelichten.

Voorzeker, bestaan deze betrachtingen enkel in droombeelden, die zij vooruit weten, nooit verwezenlijkt te zullen zien.

En nochtans, indien zij er de gelegenheid toe kregen, hoevele geknipte figuurtjes zouden er hier in onze middens, niet kunnen gevonden worden, die wezenlijk over alle middelen beschikken om zich als filmactrice te lanceeren.

Laten wij eens even een oogopslag werpen, enkel nog maar in onze Antwerpsche theatermiddens en, op den man af, een paar elementjes noemen die over ingeboren capaciteiten beschikken om, met veel kans op sukees, voor de film te debuteeren.

Vooreerst' wil ik Mej; Marguerite Bertrijn noemen. Wie die dit kleine, lieve actrisje reeds zien spelen heeft, is er niet van overtuigd, dat dit een ‘lernentic is, als voor het doek geknipt. Uiterst photogeniek, een flink oogenspel hebbende, dartel als êen vischje; jeugdig als een lentebloempje; over sprekende gelaatstrekken, die met alle gemak het guitige komische, als dè pijnlijkste gemoedsaandoeningen kunnen weergeven, beschikkende, kan deze actrice in hare uitbeeldingen hoogtepunten bereiken, die bet publiek als het'ware op-zweepen en doet meeleven.

Wie van Mej. Bertrijn «Een shoon Avontuur», « Vadertje Langbeen », « Peggy m’n Schat » en zoovele andere pareltjes gezien heelt, zal onbetwistbaar en volmondig met mij beamen, dat deze juffer, met alle recht, de Belgische « Mary Pick ford » van ’t tooneel kan genoemd worden.

Wij hebben reeds eens gehoord dat het de droom van Mej. Bertrijn is, eens als fiimact ace te debuteeren, en we gelooven zelfs dat er onderhan delingen dienaangaande reeds aangeknoopt waren; doch sedertdien boorden wij daar niets meer van Treurig! Echt treurig!...

Is er dan in België geen enkel energiek onder nemende geest te vinden, die, met behulp van vakmenschen, hier in ons land. zoo rijk aan na tuurlijke scheppingen, en folklorische idylletjes, een industrie wil verwezenlijken die de naam en de faam van ons klein landeken, de wereld rond, luister zou bijzetten?

Doch, gaan we verder... Hebben wij hier ool( niet Mej. Jeanne Van Rijn, de jongste en meest belovende dramatische tragedienne, die misschien in heel België te vinden is?! Welke realistische scheppingen zou deze juffer niet weten te ver wezenlijken op het doek.

En hebben wij vervolgens niet: Netty Hart, Roza Hermans, enz. enz.?

Laat ons hopen dat het deze juffers eens moge gegeven zijn, hun geluk op de film te beproeven. Wij zijn ervan overtuigd, dat, onder bevoegde leiding, er nog verrassingen voor hun cn ook voor on3, weggelegd zijn.

Leonore Perducala.

Kinemaprogramma's

Programma’s zijn beslist noodzakelijk!

Over dit axioma zijn wij het allen, geloof ik, loerend eens.

Dan rijst de vraag op: moet een programma der. korten inbond van de te draaien filmen bevatten:

Mijn inziens, neen!

Omdat dit: primo, alle spanning en verbeelding wurgt. Secundo, de toeschouwers belet objektief te oordeelen of op te merken. Tertio, omdat de .korten iuhoud dikwijls het scenario slecht weergeeft.

Maar, zal men opperen, Publiek zal de rolprent al ti id niet begrijpen of verkeerde gevolgtrekkingen maken!...

De korten inhoud kan dan voordeelig door eei( inleiding of verduidelijking vervangen worden Daarbij kan men den naam van den schrijver, aan [lasser, tooneelsehikker, vertolkers, enz. voegen, wat voor de kinemaliefhebbers nuttige inlichtingen zou daarstellen.

Dit vaag ontwerp zal meer vruchten af werpen, geloof ik en slechte aan de filmkunst en Publiek ten goede komen.

Ik zie vol verwachting de meening van andere Tribunisten tegemoet.

Havelaar.

Willy D. B. — Miriam Cooper is in 1896 geboren le Neirbor (U.S.A.), gehuwd met haar bestuurder Kaoul Walsh, voor wiens maatschappij zij 'draait Adres: First National, 6 West, 43th Street, New Vork.

Heidekneuter. — Liban Gish meet 1 m. 58 en Priscilla Dean, 1 m. 63 dus...

Excelsior. — Nemen inlichtingen en zullen niet nalaten u langs deze weg te doen geworden.

Douglas Fairbanks-Artho. — 1°j Hoogst noodig zelfs onmisbaar is dit wel niet, maar bet is toch aan te bevelen.

2° Douglas Fairbanks en Herbert Rawlinson die rien beiden in de Engelsche of Fransche taal geschreven te werden.

3«; Té mid is nien nooit: er zijn rollen voor iedc ren ouderdom.

« CINEMAWERELD »

3. v. L. A. — 1°) Dit gebeurt wel eens: zoo heeft aen o.a. het geval van Margareth Leheay, een winkelmeisje uit Londen, dat tijdens haar bezoek -ian die stad, door Norma Talmadge werd opgemerkt i-n is nu reeds aan de Metro te Los Angeles verbonden.

2°) Het is er bijzonder moeilijk daar men er de »spirant-filmsterren er met duizenden en duizenden telt.

3°) Jack Pickford. adres: Hollywood (Cal.) U.

René en Jenny. — De rolverdeeling van dien -ilm is niet gegeven geworden.

Geen koekjes! — 1°) Bettv Balfour, adres: 41, »raven Park, Willesden, London N. W.

2°) Rachel Devins, adres: 6, avenue Lamarck, Paris.

3°1 Wanda Hawley, adres: Vitagraph Studio, East 15th Street and Locust-Avennue, Brooklyn-Xe w-York (U.S.A.).

N.-B. — Eet u dan misschien liever... bananen?

Loulou. — 1") Milton Sills is niet meer aan de Paramount verbonden; zendt zijne photo gratis: mmogelijk juiste tijd te bepalen, doorgaans een drietal weken.

2°) Sessue Hayakawa is nu in Engeland; adres: o/o. Room, 53, The Fleetway House, Farringdon Street, London E. C. 4.

3°) Leatrice Joy zendt insgelijks gratis de haar gevraagde photo; adres: 1626, Vine Streu* Los Angeles (Cal.) U.S.A.

N.-B. — Neen, die photo wordt niet meer ver »»acht.

Onagra.— 1°) Mabel Normand en Edna Purviance zijn nooit wettelijk gehuwd geweest.

2°) Mary Philbin, adres: c/o. Goldwyn Studios, Duiver City (Cal.) U.S.A.

Wlezeke. — 1°) Jean Toulout, is in de Fransche aal te schrijven; adres: 31*, rue Victor Massé, Paris.

Renée. — 1°) De roi van Axel (de zoon) in «(Le Mariage de Minuit » werd yertolkt door Gabriel de Oravonne.

2°) Leatrice Joy, zie adres: antwoord 3 aan Loulou.

3°) Lilian Hall Davies, adres: Worten Hall, Isle-worth (England).

Leve Léon Mathot. — 1“) U kunt u eens wenden int de Belga Film, 34, Barthelemylaan, Brussel.

3°)Léon Mathot, adres: 47. avenue Félix Faure .Paris); u zult hem kortelings te zien krijgen in « Mon oncle Benjamin ».

3“) Doroty Dalton, adres: Paramount Studios, ó284 Selma Avenue, Hollywood (Cal.) U.S.A.

Mucquoy. — 1° cn 3°, van welke maatschappij waren die filmen?

2°) Tom Mix is in 1881 geboren.

Swensen. — Alleen het parket, op last van den prokureur des konings, heeft het wettelijk recht de opvoering van een stuk te verbieden.

R. Waelput. — 1°) Kunnen u alléén één raad geven: u voor dergelijke aankondiging hoeden, daar zij doorgaans slechts zuivere zwendel zijn.

2°) Aangenaam te vernemen dat de Cinema Select te Gent u volkomen bevalt.

Lustige Trio. — 1°) Alma Rubens, « Humoresque», «World and bis Wife», «The G'host Flower»; adres: c/o. Pioneer Film Co, 729 Seventh Avenue, New-York (U.S. A.).

2°) Leatrice Joy, id. «Manslaughter», «Saturday Night »: ' zie adres: antwoord 3 aan Loulou.

3°) Hope Hampton, voornaamste film « A Girl of the Mavies »; adres: c/o. 6915, Hollywood Boul-vard, Hollywood (Cal.) U.S.A.

N.-B. — Dit is weeral zooveel letters minder te schrijven: winst aan tijd, minder inkt en minder,-leet aan pen... dank!

P. T. —- Uwe vraag te ï ichten aan den redakteur • lier rubriek.

Harry Singleton. — 1°', Leatrice Joy, zie antwoord 3 aan Loulou.

2°) Betty Blythe is niet vast aan eene company verbonden, kontrakteert siechst per film; adres: 1820. La Brea Street, Hollywood (Cal.) U.S.A.

Davlolo. — 1°) Richard Talmadge is slechts een eerste figurant; heeft geen uitstaans met de gezus Iers Talmadge.

2°) Bij gelegenheid voldoen we aan uwen wensch.

Vrouwenbewonderaar. — 1°) Dit is het adres van een onzer persoonlijke vrienden; geloof ons vrij, dit komt wel in orde, andere briefwisselaars ontvingen toch reeds antwoord.

2°) Hope Hampton, adres: c/o. 6015, Hollywood Boulvard, adres: Mayflower Photoplay Corporation. 1465, Broadway, New-York (U.S.A.).

Schootkind. — « Cal. » is de verkorting van deu naam van den Amerikaanschen Staat Californie, en U.S.A. zijn de beginletters van United States America (Vereenigde Staten van Amerika). De ver ke-"*;""pn vnMaan.

N.-B. — Beste nieuwjaarswenschen terug, en bij de prijsuitdeeling van dit jaar ’t kroontje, hoor!

.. ..a i». iJ) Andrée Brabant, adres: 4, rue Marbeuf, Paris.

2°) William Desmond stuurt gratis de hem gevraagde photo; adres: Los Angeles Athletic Club, Los Angeles (Cal.) U.S.A.

3°) Leatrice Joy insgelijks.

Jim. — 1°) Miss Pearl White, adres: Hotel Gril Ion, 2, rue Boissy d’Anglas, Paris (8).

2") Omette Mad-he, voornaamste filmen « Le Diamant Noir», «Vindieta». Sarati Ie Terrible».

3°) Lilian Gish is terug in Amerika.

ONS PHOTOHOEEJE

Stalen Arm ontving gratis de photo van Mary Pickford. formaat 21 1/2 op 16 1/2, na 3 maanden.

L. Colinet ontving de volgende photos:

Vrouwen: Hélène Darly, formaat 22 1/2x16 1/2. Buitengewoon prachtig, en die ook melde een be zoek te brengen aan onze stad. — Marion Davies, formaat 25x20. — Mary Pickford, formaat 25x20.

— Raquel Meller, formaat 23 1/2x17 1/2, in Kei-zerlijke Viooltjes. — Agnes Ayres, formaat 21 1/2 xl*5 1/2, met brief over hare vriendenclub. — Viola Dan». formaat 16 1/2vU. — Lilian Gish, formaat 18x12 1/2, met schrijven over hare reis in Italië en bare film « De Witte Zuster ». — Andrée Brabant. formaat 13x13. — Paulette Berger, formaat 22 1/2x16 1/2, zeer prachtig. — Pandra Milmvanoff, formaat 23xl7. — Geneviève Félix, 2 photos, formaat 1 van 18x13 en 1 van 23x13. met vriendelijk schrijven, mite 5 frank. — Betty Com, pson, formaat 24x19. — Anna O. Nilsson, formaat 24x19, ongevraagd. zeer prachtig. — Constance Talmadge, foi maat 24x19. — Norma Talmadge, formaat 24x19, ongevraagd. — Ginette Maddie, formaat 23x16, bizonder prachtig. — »nche Montel. formaat 29 1/2x14 1/2, bizonder m-achtig. — G;na Relly, 2 photos, 1'bruine kleur, 23x16, 1 zwart, 23x16, zeer prachtig.

Mannen: Marcel Vihert, formaat 13 1/2x17, buitengewoon prachtig. Met vriendelijk schrijven van een bezoek aan onze stad. — Jacone Catelaim, 3 photos, 1 van 23x22, 1 van 23 1/2x17 1/2, 1 van 18x23, allen zeer mooi. — Douglas Flairbanks, formaat 21 1/2x16 1/2, photo uit «Robin des Bois».

— Rudolf Valentino, formaat 18x12 1/2;met schrijven en prijs van zijn groote photo die hij zendt tegen 35 ' inerikan.oche centen, doch is niet schoon, formaat 24'T9. — Thomas Meighan, formaat 17x18.

— Frank Mayo, formaat 17x12. — Max Linder, 2 photos elk van *7x12. — Tvan Mosjonkini, postkaart formaat. — William Farnum. formaat 18x12 1/2. — Georges Carpentier, formaat 20x13, bokshouding.

Clematis ontving gratis de photo van Violo Dana na 7 weken en van Alice Terry na 2 maanden.


« CINEMA WERELD »

PULCINELLA

HET DRAMA DER FOLIES BERGÈRE

Groot treurspel van Gasten Roude Hoofdvertolkers:

Constant Remy A France Dhélia A Jean Devalde

« CINEMAWERELD »

SEPTIME Médéric, de groote too-neelspeler, is tot het toppunt van glans gekomen.

Gansch buiten zijn weten heeft hij een vurige bewondering doen ontbranden in het hart eener arme strijktser, Céline Donat, die een werkmeisje is der zaak waar zijn linnen gewasschen wordt. Door een toeval komt zij eindelijk in persoonlijke aanraking met de beroemdheid en Médéric, door zooveel natuurlijke eenvoud en bewondering getroffen, neemt het op zich, ondanks al de ontgoochelin-(f m welke zij in hare nieuwe loopbaan zal ontmoeten, ze voor het tooneelvak c>p te leiden.

Eenige maanden later vinden wij den kunstenaar weder in het Théâtre der Folies-Bergère te Parijs en is er in gesprek met den bestuurder en een grootmeester der finanties, zekere Henri de Bontemps, die tevens een dolle vrouwengek is. Een nieuw stuk zal worden opgevoerd en de gansche bezetting is er reeds voor klaar behalve die der prima donna. Onwillekeurig denkt Médéric aan Céline die reeds sinds een paar maanden druk gestudeerd heeft. Hij stelt ze het gezelschap voor en de bestuurder slaat toe.

Céline’s overeenkomst is geteekend, en Henri de Bontemps, die de nieuwelinge gan'ch naar zijn smaak vindt, heeft hier natuurlijk geene opmerking tegen "emaakt.

De herhalingen nemen een aanvang en Henri die ze regelmatig bijwoont, heeft reeds aan het jonge meisje laten verstaan dat zij nu een andere levens-rang dient te nemen: een prachtig hotel, dienstboden, auto, dit alles wil hij aan hare voeten neerleggen.

Médéric, die reeds vermoedt dat hij in de Bontemps een mededinger heeft, ziet met angst het oogenblik der première tegemoet.

Eindeliik is dit aangebroken. Wanneer Céline, in een prachtige pelsen

mantel gehuld, hare intrede in den schouwburg'doet, is het een ophef van belang: vol begeeren nadert Henri de jonge diva en drukt haar een kus op de naakte armen. Médéric in woede ontstoken rukt haar uit Henri’s armen en Gé line opnemend vlucht hij er mede naaT hare loge, sluit de deur en plaatst zich er voor, klaar om er den ingang ten allen koste van te verdedigen.

Maar Henri wist een tweede weg en langs een geheime trap is hij er toch in gelukt in Céline’s loge te dringen, en dit met de medeplichtigheid eener kamenierster. Dank aan de heerschende verwarring heeft hij Céline in de armen genomen en haar langs denzelfde weg naar zijn auto gebracht.

Een paar dagen zijn verloopen en Médéric verneemt van zijn bestuurder dat Céline nog steeds bij Henri is.

Diezelfde avond geeft de wellusteling een groot gemaskerd feest in zijn hotel der Avenue du Bois. Op zeker oogenblik overhandigt hem een geheimzinnige zwarte domino een briefje dat hem uit-noodigt zich naar het paviljoentje in het park te begeven.

Daar gekomen bevindt hij zich plotseling tegeover Médéric die hem bezweert Céline terug te geven. Op zijne weigering ontbrandt eene korte worsteling tijdens dewelke de tooneelspeler Henri op-neemt en over de brugleuning werpt..

Op het geschreeuw dat deze slaakt komen de andere gasten toegeloopen. waaronder ook Céline. Deze herkent Médéric en zij valt bewusteloos in zijne armen.

Het gerecht opent een onderzoek maar daar Henri, die slechts gekwetst was, weigerde eene klacht neer te leg gen. blijft alles zonder gevolg. Dit vernemende snelt Médéric op zijn vriend toe doch deze stelt hem gerust en zegt:

« Het is niets... het is het geluk! »

Société Générale Cinématographique

153-155, Nieuwstraat, 153-155 - -

BRUSSEL


10

< CINEMA WERELD »

ASSCHEPOESTERTJE

(CENDSMLLONNETTE)

Dramatis elh TôcmeeSspel in väer deels n

Mary WæStesra . Mary Malss Mimlsr

E KLEINE Mary Walton heelt reeds vroeg hare moeder verloren en woont nu met haar vader, een echte gierigaard, en een zijner vrienden, Bud Jenkins, in een werkmansbuurt.

De vader, die er een klein fortuintje op nahoudt, komt te sterven, en kleine Mary zal naar hare eenige bloedverwante, tante Jane, vertrekken. Maar de «rouwe Bud heeft het goede gedacht gemeisje gebleven.

Maar Mary weet niet dat er een fortuintje in haar oude pop verborgen zit; het is maar alleen wanneer een dief, welke dit vroeger had vernomen, eene poging wilde doen om zich van het speelgoed meester te maken, gesnapt wordt, en dit bekent.

Stanley, die de laatste dagen in de katoenwaarden had gespekuleerd, onthad van eerst de kleine schat van Mary ia... hare pop te verbergen. In het pensioen van hare tante aangekomen ontmoet zij er een jongmensch die er uit verveling zijn intrek heeft genomen, zekere Robert Stanley. Deze spekuleert veel op de beurs.

Al spoedig hebben de beide jongelie-dea vriendschap gesloten: snaaks kan Mary alles van den jongen gedaan krijgen wat zij wil, en deze is niet ongevoelig aan de bekoorlijkheid van het jonge

vangt van zijn bankier een onrustwekkend bericht. Zoo hij niet onmiddellijk eene groote som kan beschikbaar stellen is hij geruïneerd. Zijn somber gelaat doet aan Mary vermoeden dat er iets niet in den haak zit en op haar aandringen vertelt hij haar gansch de toedracht der zaak.

Geen geld gevonden hebbende, berust hij zich in zijn lot en verwacht vol geduldigheid de mededeeling van zijn bankier af. Na een paar dagen ontvangt hij een

« CINEMAWERELD

schrijven,... en... maar wat is dit? Zijn bankier deelt hem mede dat op het sluiten der Beurs er hem iemand 20,000 dollar ter hand heeft gesteld, en dat deze persoon zekere Mary Walton is.'

En het is dan dat Stanley aan het kleine asschepoesje voorstelt van haar in een chèque te betalen, of nog beter, van met haar een vennootschap aan te gaan... De eerste kus wordt gewisseld en hij zal de bezegeling zijn van het kontrakt dat hen voortaan voor het geheele leven zal verbinden.

N. B. — Wij zijn overtuigd, na hetgeen wij in de buitenland sehe pers over dezen jilm gelezen hebben, een goede daad te verrichten, met aan de heeren kinematographisten er op te wijzen, dat men met het brengen van dezen band in hun instelling, zeer zeker de daarvan graag geziene vruchten zal kunnen pluk ken.

30, MARKTSTRAAT, BRUSSEL


Geïllustreerde Kinemanieuwsjes

CONSTANCE BINNEY ONTDEKT EEN VERBORGEN SCHAT

Tijdens de opname van een nieuwe film, moest deze knappe artiste voor het scenario in de zee duiken.

Ten einde de opname zoo goed mogelijk te doen lukken had men Port Nassau de hoofdstad der Bahamas-Eilanden, uitgekozen omdat het water daar bijzonder helder en doorschijnend was.

Op een zestal meter diepte stootte zij met hare handen op een ijzeren koifer. Terug Boven gekomen deelde zij hare bevinding aan de regisseur

mede en onmiddellijk ging een duikelaar naar

beneden.

Met de hulp van eene ijzeren ketting en een windas werd de kist opgehaald. Men brak ze open en men vond er voor meer dan een milloen franken gouden Spaansche doebloenen in, geslagen in 1790.

Na gedane opzoekingen kwam men tot het resultaat dat deze kist de geldkoffer moet geweest zijn van een Engelsch oorlogsschip dat rond 1900 in die omstreken verging.

In afwachting der te nemen eindbeslissing werd de schat in de Staatsbank van Kanada neergelegd

Naar men verzekerd zal de schat tusschen Constance Binney en de Engelsche Regeering ve-leeld worden.

« CINEMA WERELD »

KINEMANIEUWSJES

RENEE ADOREE

She’s a new screen find from whom great things are expected.

She has a leading role in "The Man Thou Gavest Me.” a big Reginald Barker production.

Deze lieve Fransche artiste, sinds langen tijd in de Amerikansche studios, komt het slachtoffer te worden van een zeer ernstig ongeluk en het heeft weinig gescheeld of het had noodlottige gevolgen na zich gesleept.

Men was bezig «Woman who wait», een nieuwe band voor de Metro te draaien, met Reginald Barker als filmregisseur. In die film komt eene dolle ontvluchting per auto voor. Door eene tot nu toe nog niet opgeklaarde oorzaak haperde er iets aan het stuur der machine en auto met Renée Adoree, die aan ’t stuurrad zat, donderde van een rotsfand in een veertigtal meters dieper gelegen vallei. Een geluk bij een ongeluk vas bet dat de auto kantelde, zoodat de artiste er vlak onder kwam te liggen, wat de schok brak. Onmiddellijk snelde men haar ter hulp en het was met vijf gebroken ribben en ernstige kneuzingen aan het hoofd dat zij werd opgenomen en onmiddellijk naar het ziekenhuis der Metro Company gevoerd.

De ' laatste berichten luiden dat haar toestand geruststellend is.

Zooals men weet is Renée Adorée de bescheidene echtgenoote van den luimigen filmspeler Tom Moore.

Raquel Meller en André Roanne

de vertolkers van

"KEIZERLIJKE VIOOLTJES" te BRUSSEL

Raquel Meller, de hoofdvertolkster van « Keizerlijke Viooltjes » heeft hare medewerking verleend an de vertooning, Donderdag avond der vorige week, inge icht in de Cinema de la Monnaie, te Brussel, ten bate van het Werk der Oorlogs-invalieden.

Toen zij Woensdag 1.1. in de hoofdstad aankwam werd zij en André Roane, die haar vergezelde, in de Hare du Midi te Brussel ontvangen en verwelkomt door den heer Braude, bestuurder der Société des Films Artistiques, uitgeefster van « Keizerlijke Viooltjes ».

De heei Jaspar, secretaris van het Werk der In-valieden, bood de lieve artiste een mooie ruiker bloemen aan.

De rijtuigen voerden het gezelschap naar de zetei der Société des Films Artistiques waar de schuim wijn werd gedronken.

Verschillende toespraken werden er gehouden en Raquel Meller antwoordde in ’t Franseh, lichtelijk getint door een Spaansche uitspraak, dat zij gelukkig was ook het hare te kunnen bijdragen voor de Belgische invalieden. Tevens deelde zij ons mede dat zij besloten beeft al de winst der Spaansche uitgave van «Keizerlijke Viooltjes» (waarvan zij de uitgave-rechten bezit) af te staan aan bovenvermeld werk.

Donderdag avond had dus de gala-vertooning plaats en Raquel Meller behaalde een reuzensucces met de door haar gezongen liedjes.

Pp eerste vertooning te Ihusel van «Keizerlijke Viooltjes » welke te dier gelegenheid plaats greep, werd een ware triomf.

Na de vertooning werd aan Raquel Meller en aan de personaliteiten der Belgische kinematographie een intiem souper . in de Palace, aangeboden. Het ging er recht gezellig toe in naam der Belgische cincmatografisten, bood haar Mr Coppejans, medebestuurder van den High l.ife Cinema,1 een mandie met viooltjes alsmede een prachtige waaier uit paarlmoer in Brugsche kant aan.

Het was door Rex Tngram dat Rodolph Valentino beroemd werd en wel met « De Vier Ruiters van den Apocalvpsus » waarop het volgende succes van Rodolph was « De Sheik ». Nu wil Ingram uitvinden of De Sheiken wel zoo interessant zijn in het werkelijke leven zooals zij op schilderijen afge-beeld zijn. Op het oogenblik is de groote regisseur in de Sahara-woestijn voor een nieuwe film « De Araab » met Ramon Novarro en Alice Terry in de

hoofdrollen

Van Hollywood komt het bericht als zouden met elkaar verlloofd zijn Bessie Love, de bekende film-speelster en de komiek Johnny Hines.

Fric von Stroheim heeft zijn film « Greed » geëindigd waarbij hij verklaart dat als het publie!? deze film niet goed onthaalt hij de filmwereld vaarwel zal zeggen.

Naar wij vernement komt de danseres Irène Castle terug aan de film zoodra zij een dans-tournée geëindigd heeft.


« CINEMA WERELD »

Onze Ciné-Romans

De Lotgevallen eener Filmspeelster

Door ED. N EO RG

8e Vervolg

Doch ira en dan zag ik, bij het schijnsel eener lantaarn, zijn uniform, ganseh de nacht door. Zeker, de man waakte over mij. De nacht scheen mij niet zoo lang. Geen enkele maal sloot ik mijn oogen.

Een ander punt van het reglement was nog, zoo men al toe liet daar te zitten, men niet slapen mag. Die andere personen waren daar aan gewoon, meestal zaten zij in schijn droomerig, om dan opeens op te schrikken.

De morgen vond mij koud en stijf. II volde mij ongemakkelijk; natuurlijk, niet geslapen, niet verfrischt; al dien tijd overgeleverd aan de kilte van den nacht.

De belofte indachtig aan de politieagent gedaan, verliet ik, zoodra het licht werd, het park. n een restaurant, welke ganseh de nacht open bleef, nam ik een wanne kop koffie. Lk wisselde mijn laatste 5 cents om een morgenblad te koopen en las het ganseh door; om zoo lang mogelijk daar te kunnen blijven, tijd zoekende om mij van daar te begeven naar Mevr. Fisk.

Mijn bezoek aan haar was ver van vriendelijk. De jonge man, welke mij de vorigen avond had open gedaan, had haar mijn laat bezoek gemeld. Ik maakt haar mijne verontschuldiging en vertelde haar de gansche zaak, er bijvoegende dat ieder in mijn plaats hetzelfde zou gedaan hebben. Ik maakte haar zelfs bekend hoe ik den nacht had doorgebracht. Doch, instede medelijden te betoenen voor iete, waar zij feitelijk mede de sc#uld aan had, werd zij hard en laakte mijn gedrag, als zijnde weinig eerbaar, juist zooals de politiedienaar gedaan had.

Ten laatste betaalde zij mij het verschuldigde bedrag, wenschende mijn gelaat in haar huis nooit meer te willen aanschouwen. Dit laatste liet mij onverschiEig,:k was zeer gelukkig mijn geld te hebben. Ik nam een autobus en liet mij zoo naar huis voeren. Na mijn ondervinding met Mevr. Fisk dacht ik het meer voorzichtig de waarheid te verzwijgen voor mijn huismeesteres. Ik toonde haar mijn spijt den avond tevoren mijn huur niet betaald te hebben, ik had mijn werkgever gemist en had den nacTit bij een vriendin doorgebracht.

Hoe heerlijk zag er mijn eenvoudig kamertje uit! Hoe rijk was ik een frisch bad te kunnen nemen! En hoe aangenaam mij in andere kleederen to kunnen steken!

Oüder weg had ik twee eieren gekocht, dewelke ik op mijn gusvuur kookte. Nooit hebben mi j eieren beter gesmaakt. Ik had nog een weinig geld over en was weer iets of wat hoopvol. Ook was ik tot een besluit gekomen. Ik zou mijn trotsch in mijn zak steken en gaan zien of Roland nog niet was teruggekeerd, of geen nieuws voor mij gezonden had. Hij moest in elk geval nu wel spoedig van de reis weerkeeren en zou mij dan zeker helpen.

Eenige uren later, met n:enwe moed, ging ik nogmaafs naar het 'X.... Studio.

Twee prachtige automobielen glinsterden in het

lente-zonnelicht voor het gebouw. Een groep arme stakkers. welke figuranten waren, verdrongen ei kaar bij de poort om toch maar iets te doen te krijgen. De groote hall zelf was stampvol, waarbi j hooren en zien verging. Do teiefoonjuffer herken ae mij en glimlachtte.

« Gij verlangt Mr. Welfes te zien? » vroeg «j. Ik knikte.

« Welnu, zie dan eens achter u. »

Ik keerde mij om. Daar stond hij voor me, mij vriendelijk toelachende. Ik kreeg een blos op de wangen, ik voelde dat het mij moeite kostte mi j in te houden om niet-'aan zijn hals te vliegen. Hij nam mij bij de handen en boog zich naar mij toe.

« Ik ben blijde u te zien. Hoe gaat het er mee Hoe is het met Weasel - Face?

Dit was de naam van de bestuurder van het Hsti ry Irving Theater.

Ik lachtte.

« Ik heb hem verlaten! »

« Verlaten? Hoe dat? » vroeg hij verwonderd Ik zag vlug om mij heen.

« V..p'.. » stamelde ik. « Er is zoo veel volk hier...»

«Kom langs hier», antwoordde hij.

Hij wierp een deur open waarop ik Roland volg de. Hoe gelukkig, was ik! De toekomst opnieuw opende zich voor mij! Ik vond een plaats in de wereld! Mijn wanhoop was verdwenen! Doch, wat was Roland verandert! Om te beginnen: in zijn kleeding was een ganrche ommekeer gekomen. Schoenen had hij aan de voeten van eerste kwali teit Ieder; een prachtige fantazie-gilet; kosthart ringen aan de vingers en zijn kostuum was ge maakt uit een zeer bijzonder weefsel. Maar mee nog: in zijn houding was iets bevelends; hij zag er voldaan' uit. in één woord, hij was een meester Ik volgde hem langs een corridor en gingen dan eenige trappen op. Dan leidde de weg langs een donkere hall waarop hij een bureeldeur opende Glimlachend zegde hij:

« Dit lijkt niet op een kleedkamer, nietwaar? » «Neen», antwoordde ik.

Ik zag een bureeltafel, dito stoelen, fotos aan d-muren, enfin, het leek mij een plaats van een be stuurder.

« Kunt gij niet raden? » vroeg hij.

Ik stond verbaasd. Hij wees mij een zetel waai ik ontroerd mij liet invallen. Hij zat zelf, nam plaats voor de tafel.

« Nella! » begon hij, « Nella, ik ben gelukkig u weer te zien! Ik was op het punt u te schrijven * Ik ben juist twee dagen terug! Veel is er veran derd! Gij ook! Wat zijt ge schoon geworden! Ge wordt een heele vrouw! »

Ik lachtte door rfii;n tranen. Tk sloeg mijn hau den in elkaar; zou hij geraden hebben hoe ik hem beminde?

«Zoo, gij hebt Weasel-Face verlaten?... Wat is er gebeurd? »

Ik keerde mijn gelaat af en vertelde hem de gan sehe geschiedenis. Wanneer mijn verhaal geëindigd was. sloeg hij met de vrist op tafel en riep uit:

« Het beest! Gij moest hem langer verlaten heb hen! Hadde ik dit geweten, ik had er u niet gezonden! Bij alle Goden! »

Hij bezag mij een wijl en lachtte vroolijk:

« Hem bedreigen met een revolver!.... zoo, dal is uw antwoord wanneer men u 'liefde betoont '. Hni! Hm!.... Gij maakt me bang!»

« CINEMAWERELD

Ik lachtte hem tegen.

« Bang?.... » herhaalde ik.

«Zij noemen u «De Kleine Panter», nietwaar?.. Handen omhoog!... Ha! Ha!... Gij zijt een zonderling meisje!.... »

Daar was hij zeker verstomd van, want hij bezag mij een oogenblik met een zonderlinge glimlach. Nu begrijp ik alles. Toen was ik te onervaren.

« Luister » zegde hij plots, naar mij toeleunende, « ik heb u gezegd dat veel veranderd is. Kunt gij nu niet raden op welke manier?... Ja, Nella, nu hen ik directeur geworden; wanneer gij dus werk wilt hebben, spreek het woord uit! »

Dat was het dus! Een acteur was bestuurder geworden! Dit was de rede zijner verandering in kleeding en manieren, lk lachtte zeer opgetogen.

« Ik ben gereed! » riep ik uit. « Zal ik aanstonds beginnen? »

Hij lichtte het deksel zijner tafel op, haalde -r papieren uit, overzag een lijst en antwoordde: « Natuurlijk kan ik u zoo maar oogenblikkelijk geen « star » maken. Gij zult eerst moeten beginnen met bijrollen. Doch, hier heb ik een kleine liefde-rol: een jongen bemint een dorpsmeisje, verlaat haar en gaat naar de stad; een tooneel in een huisje en een ander in de bosschen, « Harde Steenen », heet het ding. De jongen wordt deelgenoot •in de zaken van zijn oom; hij verzaakt dus aan zijn eerste liefde om een rijk huwelijk aan te gaan. Alles slaat hem tegen en wanneer hij oud is, komt hii tere'.' naar het dorp ... Gij wordt dus ook oud... Een ander zou dit wel vertolken. Het is moeilijk ouu te loo.ien, Nel.a! »

Wij beiden lachtten. Op dit oogenblik klopte iemand op de deur.

« Ro, alles is gereed, de «amera-man wacht. »

« AU right!... » antwoordde hij, terwijl hij zijn hoed opzette. « Laat zien. Nella, ziet dat ge ergens een lint hebt om dit aan uw hoed te binden, zoodat ge deze aan uw arm kunt hangen!.. Spoedt u! »

Ik liep hem na. Het was verbazend. Wat een geluk. Ik kon het nauwelijks gelooven. Niet alleen werk maar voor de!film en met Roland Welles als directeur. Het was mij als had ik mijn leven lang daarop gewacht! ’

Ik was op straat. Roland hielp mij in eene der utos en een meisje nevens mij leende mij een lint. poedig reden wij in volle vlucht door de stad. Steeds moet ik bekennen dat Roland een goed bestuurder en regisseur was. Hij zette alle persoonlijkheden terzijde wanneer hij een film bestuurde en gaf zich met ziel en lichaam aan zijn werk. Hij nam een tooneel in het Park; liet de auto in eene der lanen, ging mar een brrg over een waterval om daar te « draaien ». Spoedig was er een menigte volks verzameld. I

Er waren harde ft een en aan den oever van de rivier en daarop zouden wij gefilmd worden. Ik begon mij een weinig zenuwachtig te gevoelen; dat

volk rondom ons, geen gewoon publiek zooals no een schouwburg. Doch, ik moest mij kloek houdon tegenover Roland iVelles, welke beneden ons stond: Hij prak tot de jonge man welke aan mijn zijde stond:

« Goed, Jim. Ga naar die derde steen. Herinaftj u nu dat gij van daar komt en zij van ginder Halfweg struikelt zij en gij loopt haar ter hulp Gij neemt haar handen en geleidt haar. Zij verlies! haar evenwicht maar gij vangt haar op en kost haar; alvorens zij goed begrijpt, hebt gij haar rei lig over de steenen gebracht. Toon uwe liefde mi en vooruit! »

Ik nam mijn plaats aan het begin der steenon Ik begreep dadelijk ailles, maar ik begreep ook ast mijn liefde tot Roland alles ging bederven. Hoe kon ik liefde toonen, tot een ander man, onder zijn oogen?

Angstig balanceerde ik over de steenen op ge vaar af, op de onder mij zijnde rotsen, te plette» te vallen.

Jim was een koelbloedig acteur, doch hij voelde dat hij in mij een « plank » had, want toen hij naar mij toe kwam en mijn handen nam, bezag hij mij verbaasd en was hij hopeloos. Hij trachtte mij verder te doen gaan, hij trachtte mij te zoenen maar dan onwillekeurig, keerde ik mijn hoofd van hem af. Ik voelde het bloed mij naar het hoofd »tij gen. Roland riep:

« Wat is er met u gaande?... Liefde, Nella! Kant ge nu niet lief zijn? »

Wij begonnen opnieuw. Maar nu vulden mijn oogen zich met tranen. Een mislukking in zijn tegenwoordigheid» Mislukt bij dees lang verwachte proef.

« Zeg, Jim! Zijt gij het filmspelen vergeten? »

« Maar Ro» antwoordde deze, « het spijt mij wel. maar dit meisje beantwoord niet eens mijn liefde..»

Rolland sprong op de steenen, en kwam woeJend naar ons toe.

« Ga weg! » riep hij tegen Jim, en gaf deze eén duw zoodat wij beiden bijna in het water vielen.

« Hier, Nella, laat mij u toonen wat ge doen moet! »

Zijn blik was donker en dit verontrustte mij mee’ dan mijn mislukking. Hij uoog zich naar mij en fluisterde:

« Tk begrijp u niet. »

Mijn wangen gloeiden, ik had willen weg loopen Maar Mi n»Tn mijn heide handen en niettegenstaaav de mijn liefde tot hem, hield ik steeds mijn hoofd afgewend.

« Voor Godes zaak, voel dan toch iets » zegde hij «Gij zijt verliefd, voor de eerste maal.... het is een zaak van leven of dood.... gij zijt door het' bosch gekomen.... het is lente.... gij ontmoet hem. het is het heerlijkste oogenblik van uw leven Hebt ge dan nooit bemint, Nella?

(Wordt voortgezetf

Wilt gij het portret UWER GELIEFDE FILMSTERREN bezitten?

BESTE

DER EGYPTISCHE CIGARETTEN


Kijkt niet s echts naar den titel van de film or naar

den naani van de ster, maar ook en vooral

naar den naam van de maatschapoff

Herinnert gij U de titels van al de goede films die gij gezien hebt? Ongetwijfeld niet, want indien men er U de lï st var v orlegde zoudt ge zien dat het grootste asm tal tot dl PARASKCUNT > rc ductie behoort.

PARAMOUNT is dan ook ge ’ijk aan een onuïtputtelijke bron, die eiken dag, dank zij haar organisatie, een menigte artistieke films over de wereld verspreidf, films die een werkelijke wereldreputatie verkregen hebben.

Voor dat g j een kine ma binnentreed!, ziet eerst en vooral van welke firma ce films zijn die er vertoond werden.

Indien hel PARAMOUNTFILMS zijn, ga dan zonder aarzelen binnen, vooral gedurende de zes weken van het Festival Paramount, hetwelk op 13 «Januari a.s. begint

Abonneert u op « Cinema- en Tooneel-wereld ». Fr. 15 per half jaar. Fr. 8 per 3 maanden.

AAN DE HH. ADVERTEERDERS VAN WEEKBLADEN

Wenscht U een goede publiciteit, plaatst dan uw aankondigingen In « Cinema- en Tooneel-wereld ».

« Cinema- en Tooneelwereld » Is het beste en meest gelezen weekblad van België.

« Cinema- en Tooneelwereld » is het officieel orgaan van het Nationall Verbond der Vlaam-ache Tooneelmaatschappijen, waarbij bijna al de tooneelkringen van het Vlaamsche land zijn aangesloten. Het is alleen daardoor reeds het voornaamste familieweekblad van België.

Met een aankondiging van slechts enkele lijnen in « Cinema- en Tooneelwereld ». bereikt men meer dan met heels pages in andere weekbladen.

«CINEMA- EN TOONEELWERELD» WORDT DOOR HAAR AANQENAMEN INHOUD, van artikels van de beste en meest gekende schrijvers en letterkundigen van België, OVERAL GELEZEN.

Onze bureelen zijn open alle werkdagen van 9 tot 1 en van 3 tot 7 uur.

Korte Gasthuisstraat, 16, Antwerpen.

H ACKIN

Karthuizersstraat 9A. — BRUSS'

Biedt aan:

De Schoolste kcesl'ios vertolkt door & de hesle FiMerieo als:

Pauline Frederic, Conway Jearle Elaine Hammerstein, Mae Marsh H. B Warner en Bessie Barriscale

Drukk. « Neptune », Steenhouwersvest, 28, Antw,


ROYAL - ZOOLOGIE CINEMA

TENTATION

PROGRAMME DU 20 AU 24 JANVIER

Monique Grave, jeune fille innocente, mariée h Jacques Baldwyn, simple employé d’agent de change, n’a qu’un seul rêve: le luxe.

Un jour elle se rend avec une voisine, la Jeune veuve Mrs Martins, à un tea-room à la mode et y rencontre Frederic Arnold, gros financier de la ville, qui entreprend la conquête de Monique, suite ù un pari par lequel il s’engageait à conquérir le cœur de n ’importe quelle, femme: Il fait spéculer Jacques dans ses opérations heureuses et lui fait gagner des masses d’or: Monique, riche, „éblouie par le luxe et par la vie nouvelle qu’elle mène, sombre dans cet étourdissement, oublie tous scs devoirs...

Le pari est gagné. Jacques ne fut qu’un jouet: maintenant Frédéric veut le ruiner mais il échoue dans sa tentative: au contraire Jacques gagne une fortune colossale... Et tous deux se mettent à regretter les années passées dans le calme d’une vie simple et bonne... Mais désormais ils sont entraînés dans l’engrenage... Jacques est, l’ami de Mrs Martins; Monique la maîtresse de Frédéric... Seul un miracle ou le hasard peut les sauver... Et enfin il se produit! La vie est une chose étrange et capricieuse...

1. Au Rhin

(Marche)

Ntc. Genotte

2 Chasse au Léopard

3. Brownie Ecolier

comique

4. Le „Cid”

(fantaisie)

J. Massenet

s. Vieille,,Dynamite’

comédie

(prélude)

Trémisot i:

,TENTATION

Grand drame mondain en 7 parties interprété par Eva Novak et B. Washburn

PROGRAMMA van 20 tot 24 JANUARI

1. Aan den Rijn

(March)

Nie. Genotte

2. Luipaard-Jacht

3. Uro wille Scholier

klucht

(fantasie)

s. Oude,,Dynamite”

tooneelspel

6. Stamboul....Trémisot

(voorspel)

BEKORING

Groot wereldsch drama in 7 deelen vertolkt door Eva Novak ell B. Washburn

SEMA I.VE IMtOCIlAI.MJ

LE GRAND FILM D’ART

Voile du Bonheur”

d'après la célèbre pièce du grand homme d’Etat

Georges Clemenceau

GRAND SUCCES

A I»AKTIU m 3 FEVRIER

PROGRAMME EXTRAORDINAIRE

Marion Davies

dans

RÉ GIN A

Superbe comédie mondaine Clara Kimball Young

dans

MAGDA

Grand drame d’après la célèbre pièce de SUDERMANN

BEKORING

Monica Grave, een onschuldig, jong meisje, gehuwd met Jacques Baldwijn, eenvoudige bediende bij een wisselagent, heeft slechts één droom: de weelde kennen. — Op zekeren dag gaat zij met een burin, de jonge weduwe Mrs Martins naar een tea-room, waar zij Frededic Arnold, een groot-financier der stad ontmoet. Deze heeft een weddenschap aangegaan, waarbij hij zich verbond het hart van gelijk welke vrouw voor zich te winnen. Monica zal nu zijn doelwit zijn. Door geldspeculaties laat hij Jacques goud met massa’s winnen... Monica, nu rijk wordt verblind door al die weelde en door het nieuwe leven dat zij leidt: in die schitterende beweging gaat, zij ten onder, vergeet zij al haar plichten... De weddenschap is gewonnen. Jacques diende sléchts tot speeltuig: nu wil Frederic hem ten onder brengen maar hij mislukt in zijn plan en Jacques wint integendeel een reusachtig fortuin... En t,och beginnen beiden het eens zoo kalme leven, vol eenvoud en oprechtheid te betreuren. Maar het is te laat: zij worden meegesleurd in het raderwerk van het factive bestaan: facques is de vriend geworden van Mrs Martins; Monica de minnares van Frederic... Slechts een wonder of het toeval kan hen nog redden. En eindelijk gebeurt dat wonder! Het leven fs een zonderling, een wispelturig iets.

Imprimerie du Centre, 26, Rempart Kipdorp, Anvers.


POUR AVOIR UNE BIERE BONNE ET SAINE

Adressez-vous à la Brasserie

VAN

HOMBEECK

BERCHEM - Tél. 5210

en BOUTEILLES - en FUTS

I HABILLEZ

VOS

ENFANTS

BRITANNIA

77, Longue rue d’Argile

Tél. 2921

12, rue Van Ertborn ANVERS

Tél. 2921

Agence pour la Province d’Anvers d'h Vrai "FERODO”

Agence pour Anvers des Roulements à billes S. K. F.

Agence générale pour la Belgique du Diamond et Noble’s Polish

La seule maison de la place fournissant aux garages aux prix de gros

PHOTOGRAVEURS

DESSINATEURS

EXECUTION RAPIDE ET 50IGNÉE

Champ Vleminekx. Ö ANVERS

mxxmxxa*xm~Mxxm*, ÎELÉPM * 9209

Maison BERTHY

106, rue de l’Eglise, 106

FO UJRFt U 1RES

Arrangements — Réparations Conservation de fourrures Prix avantageux •— Travail soigné

OUVRAGES DE DAMES'

OLVHAGKS OESSIMÎH

LAINES, .SOIES, COTONS, COUVRE-LITS, NAPPES, STORES, ' BONNETTERIE" A LA MAIN, DENTELLES, JUMPERS

MAISüa lmma

II IMIWKIIKIA

WOL, ZIJDE, KATOEN. BEDSPREIEN, TAFEL-KLEEDEREN, STORES, KANTEN, HANDBREIGOED, JUMPERS

Anvers, Rue Vogelstraat, 15, Antwerpen

GARNITURES

POUR

Fumoirs, Salons, Boudoirs Chambres à coucher Verandah Fauteuils - Club

11, Longue rue du Vanneau

(près du parc)

..iiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

MEUBLES

I Les plus grands Magasins en Belgique fj,

9 Longue rue des Claires 9

(près Meir)

I Grand choix de garnitures. 200 salles à manger, | = chambres à coucher, salons, cuisines, verandah’s, | I bureaux, literies, chaises-longues, etc. etc. 1

Maison Américaine

Meilleur marché qu’ailletus g Ouvert tous les jours jusqu’à 8 h. .> . |

Magasin fermé %,

Autos pour Cérémonies. Mariages, Baptêmes H « et Fêtes

I Garage J & H. DEHU

P Téléphone 3107

42, Canal des Brasseurs - ANVERS

I VOYAGES A L'ÉTRANGER - EXCURSIONS I PRIX A FORFAIT

etc.

oottedt - eryZolezuioeMf

BRODERIES

DESSINS MODERNES

PERLAGES, BOUTONS, POINTSCLAIRS. PLISSAGE

M= RYCKAERT

RUE RUBENS, 17, ANVERS

TRAVAIL SOIGNÉ ET RAPIDE

.. ENGELSCH HOEDEZIJN..

V0NDELSTR., 19

CAUS

: nabij TSt. Jansplaats)

De laatste nieuwigheden in Vilten Hoeden

Ik y RQirrje Keus Ziet Etalage